חיפוש חדש  חזור
מידע אישי לתלמיד

שנה"ל תש"ף

  תרגיל בתיאוריות קולנועיות
  Film Theory-Exercise                                                                                 
0851-6527-09
אמנויות | חוג לקולנוע וטלוויזיה
סמ'  א'1800-2000117אמכסיקו - אומנויותתרגיל מר אבידן טל
ש"ס:  2.0

סילבוס מקוצר

תרגיל בתיאוריות קולנועיות

מתרגלים: טל אבידן, יואב ארבל, דיאנה גלסטיאן, דנה גרין, שלמה עוזיאל, אלעד רז

תיאור התרגיל

תרגיל זה מלווה את הקורס מבוא לתיאוריות קולנועיות אשר עוסק בתיאוריות קלסיות ובחלק מהתיאוריות שהתפתחו מאז שנות ה-60.

מטרות התרגיל

  1. קריאה צמודה של מאמרים שקשורים לנושאי המבוא
  2. התנסות בדיון ביקורתי בטקסטים תיאורטיים ובמושגים בתחום
  3. היכרות ראשונית עם כללי כתיבה אקדמית
  4. יישום התיאוריות על סרטים

חובות הסטודנטיות והסטודנטים

  1. נוכחות במפגשי התרגול. מעבר לשלוש היעדרויות לא יינתן ציון.
  2. השתתפות בדיון וקריאה שוטפת של החומר הביבליוגרפי. לאורך הסמסטר יוטלו מבדקים קצרים שיאפשרו הכנת נקודות לדיון בכיתה בזמן קריאת המאמרים.
  3. רפרטים בכתב (הרפרטים הבדוקים יוחזרו תוך שבועיים מיום הגשתם)
  4. עבודת סיכום

 

הרכב הציון הסופי

  1. 10% מבדקי קריאה
  2. 45% שני רפרטים בכתב במהלך הסמסטר (22.5% לכל רפרט)
  3. 45% עבודת סיכום (תינתן לקראת סיום הסמסטר)

 

תכנית המפגשים (ייתכנו שינויים)

מפגש 1: מבוא

הצגת דרישות התרגיל ומטרותיו. מהי תיאוריה קולנועית?

מפגש 2 : הסמיוטיקה של פֵּרְס

מושג הסמיוטיקה ע"פ פֵּרְס (Peirce) ובחינתו בהקשר הקולנועי.

קריאה לקראת מפגש 3: באזין, "הווייתה של הדמות המצולמת"

מפגש 3: באזן – ריאליזם כמהות

קריאה ביקורתית של המאמר "הווייתה של הדמות המצולמת" בעזרת מושגיו של פֵּרְס.

קריאה לקראת מפגש 4: באזן, ״התפתחותה של השפה הקולנועית״

מפגש 4: באזן – ריאליזם כסגנון

קריאה ביקורתית של המאמר של באזאן על האבולוציה של השפה הקולנועית, והשוואתו עם המאמר "הווייתה של הדמות המצולמת".

קריאה לקראת מפגש 5: טיניאנוב, ״יסודות הקולנוע״

(בתרגיל נעסוק בסעיפים 1–10).

מפגש 5: טיניאנוב

מבוא לפורמליזם הרוסי ויישום הפורמליזם הרוסי בקולנוע במאמרו של יורי טיניאנוב.

מפגש 6: שפה פיגורטיבית וקולנוע; הקדמה לאייזנשטיין

המשך הדיון בטיניאנוב תוך התמקדות במושגים ספרותיים – מטונימיה, סינקדוכה, מטאפורה ודימוי – ויישומם בקולנוע. בחלקו השני של השיעור תוצג הקדמה קצרה על מפעלו התיאורטי של סרגיי אייזנשטיין.

קריאה לקראת מפגש 7: אייזנשטיין, ״הדיאלקטיקה של הצורה הקולנועית״

מפגש 7: אייזנשטיין

קריאה ביקורתית של מאמרו של אייזנשטיין, ובחינת קטעים מסרטיו על סמך התיאוריה שלו.

הצגת רפרט להגשה בשבוע הבא:

רפרט ראשון

קריאה לקראת מפגש 8: אלתוסר, ״לאידיאולוגיה יש קיום חומרי״, ״האידיאולוגיה מסבה יחידים לסובייקטים״

מפגש 8: אידאולוגיה והסובייקט

קריאה ביקורתית של הפרקים של אלתוסר והכרות עם הגישה הניאו-מרקסיסטית.

הגשה במפגש 8: רפרט ראשון

קריאה לקראת מפגש 9: קומולי ונרבוני, ״קולנוע/אידיאולוגיה/ביקורת״

מפגש 9: קומולי ונרבוני

דיון במאמרם של קומולי ונרבוני ובאפשרויות להתנגד לאידאולוגיה.

קריאה לקראת מפגש 10: סוסר, "הערך הלשוני" ו״יחסים סינטגמטיים ויחסים אסוציאטיביים״

מפגש 10: סמיולוגיה – סוסר

היכרות עם עקרונות הסמיולוגיה על פי תורתו של סוסר

קריאה לקראת מפגש 11: בארת, "הרטוריקה של הדימוי"

מפגש 11: הסמיולוגיה של בארת

דיון בסמיולוגיה מדרגה שנייה של בארת (המיתוס והקונוטציה) והדגמת הרעיון בקולנוע ובכרזות לסרטים. 

הצגת רפרט להגשה בשבוע הבא: רפרט שני

קריאה לקראת מפגש 12: לוי-שטראוס, "ארבעה מיתוסים של הווינבגו: סקיצה סטרוקטורליסטית"

מפגש 12: סטרוקטורליזם

דיון במאמרו של לוי-שטראוס ובחינה ביקורתית של שילוב התפיסה הסטרוקטורליסטית בתיאוריה הקולנועית.

הגשה במפגש 12: רפרט שני

הצגת ההנחיות לעבודה המסכמת

קריאה לקראת מפגש 13: Wartenberg, “Philosophy Screened: Experiencing The Matrix

מפגש 13: קולנוע ופילוסופיה

דיון ביקורתי במאמרו של ורטנברג ובקשר בין קולנוע לבין שפה כתובה ומדוברת.

 

מאמרי חובה

אייזנשטיין, סרגיי. ״הדיאלקטיקה של הצורה הקולנועית״. 1929. מבוא לתיאוריות קולנועיות: מקראה, עריכה: ענת זנגר, תרגום: ענבל שגיב-נקדימון, האוניברסיטה הפתוחה, 2016, עמ׳ 83–103.

אלתוסר, לואי. ״האידיאולוגיה מסבה יחידים לסובייקטים״. 1970. על האידיאולוגיה, תרגום: אריאלה אזולאי, רסלינג, 2003, עמ׳ 51–60.

אלתוסר, לואי. ״לאידיאולוגיה יש קיום חומרי". 1970. על האידיאולוגיה, תרגום: אריאלה אזולאי, רסלינג, 2003, עמ׳ 45–50.

באזין, אנדרה. "הווייתה של הדמות המצולמת". 1945/1958. עולם בדים, עריכה: הלגה קלר, תרגום: נילי המאירי, עם עובד, 1975, עמ׳ 249–255.

באזן, אנדרה. ״התפתחותה של השפה הקולנועית״. מבוא לתיאוריות קולנועיות: מקראה, עריכה: ענת זנגר, תרגום: אורית פרידלנד, האוניברסיטה הפתוחה, 2016, עמ׳ 16–30.

בארת, רולאן. "הרטוריקה של הדימוי". 1964. תקשורת כתרבות: מקראה, כרך א׳, עריכה: תמר ליבס ומירי טלמון, האוניברסיטה הפתוחה, 2003, עמ׳ 259–271.

טיניאנוב, יורי. ״יסודות הקולנוע״. 1927. מבוא לתיאוריות קולנועיות: מקראה, עריכה: ענת זנגר, תרגום: ענבל שגיב-נקדימון, האוניברסיטה הפתוחה, 2016, עמ׳ 59–82.

לוי-שטראוס, קלוד. "ארבעה מיתוסים של הווינבגו: סקיצה סטרוקטורליסטית". 1960. תיאוריות אנתרופולוגיות: מבוא היסטורי, עריכה: ר' ג'ון מק'גי וריצ'רד ל' וורמס, כרך א', מהדורה רביעית, האוניברסיטה הפתוחה, 2013, עמ' 499–510.

סוסיר, פרדינן דה. "הערך הלשוני". 1909–1911/1916. קורס בבלשנות כללית, תרגום: אבנר להב, רסלינג, 2006, עמ׳ 177–190.

סוסיר, פרדינן דה. "יחסים סינטגמטיים ויחסים אסוציאטיביים". 1909–1911/1916. קורס בבלשנות כללית, תרגום: אבנר להב, רסלינג, 2006, עמ׳ 196–191.

קומולי, ז׳אן-לואי וז׳אן נרבוני. ״קולנוע/אידיאולוגיה/ביקורת״. 1968. מבוא לתיאוריות קולנועיות: מקראה, עריכה: ענת זנגר, תרגום: אורית פרידלנד, האוניברסיטה הפתוחה, 2016, עמ׳ 212–221.

Wartenberg, Thomas. “Philosophy Screened: Experiencing The Matrix.” Midwest            Studies in Philosophy, vol. 27, no. 1, 14 August 2003, pp. 139-152. Wiley          Online Library, doi: 10.1111/1475-4975.00076.

 

מאמרי רשות

ארנהיים, רודולף. "קולנוע ומציאות". מבוא לתיאוריות קולנועיות: מקראה, עריכה: ענת זנגר, תרגום: אורית פרידלנד, האוניברסיטה הפתוחה, 2016, עמ' 104–118.

בארת, רולאן. "פועל סימפטי". מיתולוגיה, תרגום: עידו בסוק, בבל, 1998, עמ' 86–88.

בארת, רולאן. "הרומאים בקולנוע". מיתולוגיה, תרגום: עידו בסוק, בבל, 1998, עמ' 34–37.

בן-שחר, רינה. "הלשון הפיגורטיבית – שימוש במטפורות, במטונימיות ובדימויים". הפואטיקה של הסיפורת: יחידות 9–10, עריכה: נילי דינגוט, האוניברסיטה הפתוחה, 1990, עמ' 86–100.

ג'פרסון, אן. "הפורמליזם הרוסי". ג'יין אוסטן: גישות בביקורת הספרות – מקראה א', עריכה: נילי דינגוט, תרגום: הדר יעקובסון, האוניברסיטה הפתוחה, 1994, עמ' 8–30.

דקארט, רנה. "היגיון ראשון: על הדברים שאפשר להטיל בהם ספק". הגיונות על הפילוסופיה הראשונית, תרגום: דורי מנור, ספרי עליית הגג, 2006, עמ' 43–51.

זנדבנק, שמעון. "מחשבות במפגש גומלין: המטפורה". מזשיר: מדריך לשירה, כתר, 2002, עמ' 39–59.

Eisenstein, Sergei. “Montage of Attractions.” The Film Sense, ed. and trans. by Jay Leyda, Meridian Books, 1957, pp. 230-233.

Levi-Strauss, Claude. “The Structural Study of Myth.” The Journal of American Folklore, vol. 68, no. 270, Oct.-Dec. 1955, pp. 428–444. JSTOR, doi: 10.2307/536768.

Wartenberg, Thomas. Thinking on Screen: Film as Philosophy. Routledge, 2017.

Wollen, Peter. “The Auteur Theory.” 1969/1972. Film Theory and Criticism: Introductory Readings, 4th edition, eds. by Leo Braudy and Marshall Cohen, Oxford UP, 1992, pp. 589–605.

Wollen, Peter. Signs and Meaning in the Cinema, 5th edition. Palgrave Macmillan, 1969/2013.

 

 

 

להצהרת הנגישות


אוניברסיטת ת