| |||||||||||||||||||||||||
תרגיל בתיאוריות קולנועיות
Film Theory-Exercise |
0851-6527-07 | ||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
אמנויות | חוג לקולנוע וטלוויזיה | |||||||||||||||||||||||||
|
תרגיל בתיאוריות קולנועיות
מתרגלים: טל אבידן, יואב ארבל, דיאנה גלסטיאן, דנה גרין, שלמה עוזיאל, אלעד רז
תיאור התרגיל
תרגיל זה מלווה את הקורס מבוא לתיאוריות קולנועיות אשר עוסק בתיאוריות קלסיות ובחלק מהתיאוריות שהתפתחו מאז שנות ה-60.
מטרות התרגיל
חובות הסטודנטיות והסטודנטים
הרכב הציון הסופי
תכנית המפגשים (ייתכנו שינויים)
מפגש 1: מבוא
הצגת דרישות התרגיל ומטרותיו. מהי תיאוריה קולנועית?
מפגש 2 : הסמיוטיקה של פֵּרְס
מושג הסמיוטיקה ע"פ פֵּרְס (Peirce) ובחינתו בהקשר הקולנועי.
קריאה לקראת מפגש 3: באזין, "הווייתה של הדמות המצולמת"
מפגש 3: באזן – ריאליזם כמהות
קריאה ביקורתית של המאמר "הווייתה של הדמות המצולמת" בעזרת מושגיו של פֵּרְס.
קריאה לקראת מפגש 4: באזן, ״התפתחותה של השפה הקולנועית״
מפגש 4: באזן – ריאליזם כסגנון
קריאה ביקורתית של המאמר של באזאן על האבולוציה של השפה הקולנועית, והשוואתו עם המאמר "הווייתה של הדמות המצולמת".
קריאה לקראת מפגש 5: טיניאנוב, ״יסודות הקולנוע״
(בתרגיל נעסוק בסעיפים 1–10).
מפגש 5: טיניאנוב
מבוא לפורמליזם הרוסי ויישום הפורמליזם הרוסי בקולנוע במאמרו של יורי טיניאנוב.
מפגש 6: שפה פיגורטיבית וקולנוע; הקדמה לאייזנשטיין
המשך הדיון בטיניאנוב תוך התמקדות במושגים ספרותיים – מטונימיה, סינקדוכה, מטאפורה ודימוי – ויישומם בקולנוע. בחלקו השני של השיעור תוצג הקדמה קצרה על מפעלו התיאורטי של סרגיי אייזנשטיין.
קריאה לקראת מפגש 7: אייזנשטיין, ״הדיאלקטיקה של הצורה הקולנועית״
מפגש 7: אייזנשטיין
קריאה ביקורתית של מאמרו של אייזנשטיין, ובחינת קטעים מסרטיו על סמך התיאוריה שלו.
הצגת רפרט להגשה בשבוע הבא:
רפרט ראשון
קריאה לקראת מפגש 8: אלתוסר, ״לאידיאולוגיה יש קיום חומרי״, ״האידיאולוגיה מסבה יחידים לסובייקטים״
מפגש 8: אידאולוגיה והסובייקט
קריאה ביקורתית של הפרקים של אלתוסר והכרות עם הגישה הניאו-מרקסיסטית.
הגשה במפגש 8: רפרט ראשון
קריאה לקראת מפגש 9: קומולי ונרבוני, ״קולנוע/אידיאולוגיה/ביקורת״
מפגש 9: קומולי ונרבוני
דיון במאמרם של קומולי ונרבוני ובאפשרויות להתנגד לאידאולוגיה.
קריאה לקראת מפגש 10: סוסר, "הערך הלשוני" ו״יחסים סינטגמטיים ויחסים אסוציאטיביים״
מפגש 10: סמיולוגיה – סוסר
היכרות עם עקרונות הסמיולוגיה על פי תורתו של סוסר
קריאה לקראת מפגש 11: בארת, "הרטוריקה של הדימוי"
מפגש 11: הסמיולוגיה של בארת
דיון בסמיולוגיה מדרגה שנייה של בארת (המיתוס והקונוטציה) והדגמת הרעיון בקולנוע ובכרזות לסרטים.
הצגת רפרט להגשה בשבוע הבא: רפרט שני
קריאה לקראת מפגש 12: לוי-שטראוס, "ארבעה מיתוסים של הווינבגו: סקיצה סטרוקטורליסטית"
מפגש 12: סטרוקטורליזם
דיון במאמרו של לוי-שטראוס ובחינה ביקורתית של שילוב התפיסה הסטרוקטורליסטית בתיאוריה הקולנועית.
הגשה במפגש 12: רפרט שני
הצגת ההנחיות לעבודה המסכמת
קריאה לקראת מפגש 13: Wartenberg, “Philosophy Screened: Experiencing The Matrix”
מפגש 13: קולנוע ופילוסופיה
דיון ביקורתי במאמרו של ורטנברג ובקשר בין קולנוע לבין שפה כתובה ומדוברת.
מאמרי חובה
אייזנשטיין, סרגיי. ״הדיאלקטיקה של הצורה הקולנועית״. 1929. מבוא לתיאוריות קולנועיות: מקראה, עריכה: ענת זנגר, תרגום: ענבל שגיב-נקדימון, האוניברסיטה הפתוחה, 2016, עמ׳ 83–103.
אלתוסר, לואי. ״האידיאולוגיה מסבה יחידים לסובייקטים״. 1970. על האידיאולוגיה, תרגום: אריאלה אזולאי, רסלינג, 2003, עמ׳ 51–60.
אלתוסר, לואי. ״לאידיאולוגיה יש קיום חומרי". 1970. על האידיאולוגיה, תרגום: אריאלה אזולאי, רסלינג, 2003, עמ׳ 45–50.
באזין, אנדרה. "הווייתה של הדמות המצולמת". 1945/1958. עולם בדים, עריכה: הלגה קלר, תרגום: נילי המאירי, עם עובד, 1975, עמ׳ 249–255.
באזן, אנדרה. ״התפתחותה של השפה הקולנועית״. מבוא לתיאוריות קולנועיות: מקראה, עריכה: ענת זנגר, תרגום: אורית פרידלנד, האוניברסיטה הפתוחה, 2016, עמ׳ 16–30.
בארת, רולאן. "הרטוריקה של הדימוי". 1964. תקשורת כתרבות: מקראה, כרך א׳, עריכה: תמר ליבס ומירי טלמון, האוניברסיטה הפתוחה, 2003, עמ׳ 259–271.
טיניאנוב, יורי. ״יסודות הקולנוע״. 1927. מבוא לתיאוריות קולנועיות: מקראה, עריכה: ענת זנגר, תרגום: ענבל שגיב-נקדימון, האוניברסיטה הפתוחה, 2016, עמ׳ 59–82.
לוי-שטראוס, קלוד. "ארבעה מיתוסים של הווינבגו: סקיצה סטרוקטורליסטית". 1960. תיאוריות אנתרופולוגיות: מבוא היסטורי, עריכה: ר' ג'ון מק'גי וריצ'רד ל' וורמס, כרך א', מהדורה רביעית, האוניברסיטה הפתוחה, 2013, עמ' 499–510.
סוסיר, פרדינן דה. "הערך הלשוני". 1909–1911/1916. קורס בבלשנות כללית, תרגום: אבנר להב, רסלינג, 2006, עמ׳ 177–190.
סוסיר, פרדינן דה. "יחסים סינטגמטיים ויחסים אסוציאטיביים". 1909–1911/1916. קורס בבלשנות כללית, תרגום: אבנר להב, רסלינג, 2006, עמ׳ 196–191.
קומולי, ז׳אן-לואי וז׳אן נרבוני. ״קולנוע/אידיאולוגיה/ביקורת״. 1968. מבוא לתיאוריות קולנועיות: מקראה, עריכה: ענת זנגר, תרגום: אורית פרידלנד, האוניברסיטה הפתוחה, 2016, עמ׳ 212–221.
Wartenberg, Thomas. “Philosophy Screened: Experiencing The Matrix.” Midwest Studies in Philosophy, vol. 27, no. 1, 14 August 2003, pp. 139-152. Wiley Online Library, doi: 10.1111/1475-4975.00076.
מאמרי רשות
ארנהיים, רודולף. "קולנוע ומציאות". מבוא לתיאוריות קולנועיות: מקראה, עריכה: ענת זנגר, תרגום: אורית פרידלנד, האוניברסיטה הפתוחה, 2016, עמ' 104–118.
בארת, רולאן. "פועל סימפטי". מיתולוגיה, תרגום: עידו בסוק, בבל, 1998, עמ' 86–88.
בארת, רולאן. "הרומאים בקולנוע". מיתולוגיה, תרגום: עידו בסוק, בבל, 1998, עמ' 34–37.
בן-שחר, רינה. "הלשון הפיגורטיבית – שימוש במטפורות, במטונימיות ובדימויים". הפואטיקה של הסיפורת: יחידות 9–10, עריכה: נילי דינגוט, האוניברסיטה הפתוחה, 1990, עמ' 86–100.
ג'פרסון, אן. "הפורמליזם הרוסי". ג'יין אוסטן: גישות בביקורת הספרות – מקראה א', עריכה: נילי דינגוט, תרגום: הדר יעקובסון, האוניברסיטה הפתוחה, 1994, עמ' 8–30.
דקארט, רנה. "היגיון ראשון: על הדברים שאפשר להטיל בהם ספק". הגיונות על הפילוסופיה הראשונית, תרגום: דורי מנור, ספרי עליית הגג, 2006, עמ' 43–51.
זנדבנק, שמעון. "מחשבות במפגש גומלין: המטפורה". מזשיר: מדריך לשירה, כתר, 2002, עמ' 39–59.
Eisenstein, Sergei. “Montage of Attractions.” The Film Sense, ed. and trans. by Jay Leyda, Meridian Books, 1957, pp. 230-233.
Levi-Strauss, Claude. “The Structural Study of Myth.” The Journal of American Folklore, vol. 68, no. 270, Oct.-Dec. 1955, pp. 428–444. JSTOR, doi: 10.2307/536768.
Wartenberg, Thomas. Thinking on Screen: Film as Philosophy. Routledge, 2017.
Wollen, Peter. “The Auteur Theory.” 1969/1972. Film Theory and Criticism: Introductory Readings, 4th edition, eds. by Leo Braudy and Marshall Cohen, Oxford UP, 1992, pp. 589–605.
Wollen, Peter. Signs and Meaning in the Cinema, 5th edition. Palgrave Macmillan, 1969/2013.