חיפוש חדש  חזור
מידע אישי לתלמיד

שנה"ל תשע"ה

  תרגיל בתיאוריות קולנועיות
  Film Theory-Exercise                                                                                 
0851-6527-07
אמנויות | חוג לקולנוע וטלוויזיה
סמ'  א'1600-1800208מכסיקו - אומנויותתרגיל גב' אלפרשטיין טל
ש"ס:  2.0

Course description
The course will examine in a critical manner the development of film theory since the 1920's to the late 1970's. We'll discuss issues like cinema's ontology, cinema as language or as a system of signs (semiotics) and how does filmic production, consumption and representation reflect different systems of power and ideologies in society. The discussions will be accompanied by close reading of seminal theoretical texts.
סילבוס מפורט

אמנויות | חוג לקולנוע וטלוויזיה
0851-6527-07 תרגיל בתיאוריות קולנועיות
Film Theory-Exercise
שנה"ל תשע"ה | סמ'  א' | גב' אלפרשטיין טל

666סילבוס מפורט/דף מידע
 

 

תיאור התרגילתרגיל זה מלווה את הקורס מבוא לתיאוריות קולנועיות עם ד"ר איתי חרל"פ, כאשר נדון בהרחבה במאמרים שיוזכרו במהלך הקורס, נסביר ונפרט מושגים ותהליכים קשים, ואף נרחיב בנקודות מסיימות.

 

 
חובות הסטודנטיות והסטודנטים

1.      2.      3.      הרכב הציון הסופי

  1.  
תוכנית המפגשים
מפגש 1: מבוא

מפגש 2: הסמיולוגיה של פירס

 
באזין, אנדרה. "הוויתה של הדמות המצולמת." עולם בדים. עריכה הלגה קלר. תל אביב: ספרית אופקים-עם עובד, 1975. 249-255.
מפגש 3: באזין - ריאליזם כמהות
Bazin, Andre. "The Evolution of the Language of Cinema." 1964. Film Theory and Criticism. Eds. Gerald Mast, Marshall Cohen and Leo Braudy. 4th ed. New York and Oxford: Oxford U P, 1992. 123-139.
מפגש 4: באזין - ריאליזם כסגנון
Tynyanov, Yuri. “The Fundamentals of Cinema.” Trans. L. M. O’Toole. Russian Poetics in Translation 9 (1982): 32-54. Trans. of The Poetics of Cinema. Ed. B. M. Eikhenbaum. Moscow, 1927.
[בקורס זה נעסוק רק בסעיפים 1, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10]
מפגש 5: טיניאנוב

מפגש 6 : המשך טיניאנוב והקדמה לאייזנשטיין

 
Eisenstein, Sergei. “A Dialectic Approach to Film Form”. 1929. Trans. John Winge. Film Theory and Criticism: Introductory Readings. Eds. Gerald Mast, Marshall Cohen, and Leo Braudy. 4th ed. New York: Oxford U P, 1992. 101-122.
מפגש 7: אייזנשטיין
Saussure, Ferdinand de. “Linguistic Value," "Syntagmatic and Associative Relations." Course in General Linguistics. 1959. Eds. Charles Bally, Albert Sechehaye & Albert Riedlinger. Trans. Wade Baskin. New York: McGraw-Hill, 1966. 111-127.
מפגש 8 : סמיולוגיה: תורתו של דה-סוסר
בארת, רולאן. "הרטוריקה של הדימוי". תקשורת כתרבות. כרך א. עורכות: תמר ליבס ומירי טלמון, תל-אביב: האוניברסיטה הפתוחה, 2003. 259-271.
מפגש 9: הסמיוטיקה של בארת
 
מפגש 10: אוטר סטרוקטורליזם
Schatz, Thomas. “Film Genres and the Genre Film”. Hollywood Genres. Philadelphia: Temple U P, 1981. 14-41.
מפגש 11: ז'אנר
מפגש 12 – וולטר בנימין
 דיון במאמרו של וולטר בנימין "יצירת האמנות בעידן השעתוק הטכני".
Comolli, Jean-Luc & Narboni, Jean (1968), “Cinema/Ideology/Criticism”, in Bill Nichols (ed.): Movies and Methods, vol. 2, Berkeley, University of California Press, 1985, pp. 22-30.
מפגש 13 – קומולי ונרבוני
 
מאמרי חובה
באזין, אנדרה. "הוויתה של הדמות המצולמת." עולם בדים. עריכה הלגה קלר. תל אביב: ספרית אופקים-עם עובד, 1975. 249-255.
מבחר כתבים ב: הרהורים. תרגום: דוד זינגר. תל-אביב: הוצאת הקיבוץ המאוחד, 1996. 155-176.
 
קריאה נוספת
הקדמה
בן-שאול, ניצן. מבוא לתיאוריות קולנועיות. תל-אביב: דיונון, 2000.
Andrew, J. Dudley. The Major Film Theories. London: Oxford U P, 1976.
Stam, Robert. Film Theory – An Introduction. Massachusetts: Blackwell Publishers, 2000. 83-92.
ריאליזם - כללי
בן-שאול, ניצן. "ריאליזם וקולנוע", מבוא לתיאוריות קולנועיות. תל-אביב: דיונון, 2000. 15-30.
ברינקר, מנחם. סובב ספרות : מאמרים על גבול הפילוסופיה ותורת הספרות והאמנות. ירושלים : הוצאת ספרים ע"ש י"ל מאגנס, האוניברסיטה העברית, תש"ס.
MacCabe, Clin. "Theory and Film: Principles of realism and Pleasure." Film Theory and Criticism. Eds. Gerald Mast, Marshall Cohen and Leo Braudy. 4th ed. New York and Oxford: Oxford U P, 1992. 79-92.
Stam, Robert. “The Question of Realism.” Film and Theory – An Anthology. Eds. Robert Stam and Tody Miller. Massachusetts: Blackwell Publishers, 2000. 223-228.
Williams, Christopher. Realism and the Cinema. London: Routledge & Kegan Paul, 1980.
Andrew, Dudley. “Realist Film Theory.” The Major Film Theory. London, Oxford U P, 1976. 134-178.
Bordwell, David (1997): “Andre Bazin and the Dialectical Program” (ch. 3). In: On the History of Film Style, Harvard University Press.
Carrol, Noel (1988): “Cinematic Representation and Realism: Andre Bazin and the Aesthetics of Sound Film, in: Philosophical Problems of Classical Film Theory, Princeton University Press. Pp. 93-171.
Thompson, Kristin (1988): Breaking the Glass Armor, Princeton, N.J., Princeton University Press. Pp. 197-217.
פורמליזם
בן-שאול, ניצן. "פורמליזם וקולנוע". מבוא לתיאוריות קולנועיות. תל-אביב: דיונון, 2000. 31-40.
Eagle, Herbert. “Russian Formalist Film Theory: An Introduction”. Russian Formalist Film Theory, Ed. Eagle. Michigan Slavic Publications, 1981. 1-54.
Kolesnikoff, Nina. “Formalism, Russian.” Encyclopedia of Contemporary Literary Theory. Ed. Irena R. Makaryk. Toronto: U of Toronto P, 1997. 53-60.
Wellek, René. A History of Modern Criticism: 1750-1950. Vol. 7. New Haven: Yale U P, 1991. esp. 318-376.
אייזנשטיין
בן-שאול, ניצן. "מרקסיזם וקולנוע". מבוא לתיאוריות קולנועיות. תל-אביב: דיונון, 2000. 83-116.
Bordwell, David. The Cinema of Eisenstein. Cambridge: Harvard U P, 1993.
Eisenstein, Sergei. “Montage of Attractions: An Essay.” 1923. The Film Sense. Ed. and Trans. Jay Leyda. New York: Harvest, 1947. 230-233.
---. “The Cinematographic Principle and the Ideogram.” 1929. Film Form: Essays in Film Theory. Ed. and Trans. Jay Leyda. New York: Harvest, 1949. 28-44.
סמיולוגיה (דה-סוסר, פירס ובארת)
בן-שאול, ניצן. "מורשתו של פרדיננד דה סוסר". מבוא לתיאוריות קולנועיות. תל-אביב: דיונון, 2000. 41-45.
Bignell, Jonathan. "Signs and Myths." Media Semiotics – An Introduction. Manchester and New York: Manchester U P, 1997. 5-29.
Chandler, Daniel. “Denotation, Connotation and Myth.” Semiotics for Beginners. 24 Mar, 2004. <http://www.aber.%20ac.uk/media/ Documents/%20S4B/sem06.html>.
Fiske, John. “Communication, Meaning and Signs.” Introduction to Communication Studies. 2nd edition. London: Routledge, 1990. 39-63
Rosenbaum, Jonathan. “Barthes and Film – 12 Suggestions.” Placing Movies: The Practice of Film Criticism.  Berkeley: U of California P, 1995. 45-53.
Silverman, Kaja. "From Sign to Subject, A Short History." The Subject of Semiotics.  New York: Oxford U P, 1983. 3-53.
Stam, Robert, Robert Burgoyne, and Sandy Flitterman-Lewis. “The Origins of Semiotics.” New Vocabularies in Film Semiotics: Structuralism, Post-Structuralism and Beyond, London: Routledge, 1992. 1-17.
סטרוקטורליזם
בן-שאול, ניצן. "סטרוקטורליזם וקולנוע". מבוא לתיאוריות קולנועיות. תל-אביב: דיונון, 2000. 41-56.
סים, סטיוארט. "סטרוקטורליזם ופוסט-סטרוקטורליזם". אסתטיקה: מבוא פילוסופי. עריכה: אוסוולד הנפלינד. תרגום: קלרה פרלשטיין. תל-אביב: האוניברסיטה הפתוחה, 1999. 379-410.
Lévi-Strauss, Claude. “The Structural Study of Myth.” 1955. Structural Anthropology. Trans. Claire Jacobson, and Brooke Grundfest Schoepf. London: Penguin, 1963. 206-231.
ז'אנר
Altman, Rick. Film / Genre. London: BFI, 1999. Esp. chapters 2,9.
Phillips, Patrick. “Genre.” An Introduction to Film Studies. Ed. Jill Nelmes. London: Routledge, 1996. 127-139.
Ryall, Tom, 1998: “Genre and Hollywood.” The Oxford Guide to Film Studies. Eds. John Hill, and Pamela Church Gibson. Oxford: Oxford U P, 1998. 327-338.
אוטר
or Godard and Rocha at the Crossroads." Movies and Methods: An Anthology. Ed. Bill Nichols. Berkeley: U of California P, 1976. 91-106.
Wood, Robin. "Ideology, Genre, Auteur." Film Genre Reader vol II. Ed. Barry Keiyh Grant. U of Texas P, 1995. 59-73.

להצהרת הנגישות


אוניברסיטת ת