חיפוש חדש  חזור
מידע אישי לתלמיד

שנה"ל תשע"ד

  מבוא לנרטולוגיה
  Introduction to narratology                                                                          
0851-6499-01
אמנויות | חוג לקולנוע וטלוויזיה
סמ'  ב'1400-1600115מכסיקו - אומנויותשיעור ד"ר אונגר הנרי
סילבוס מפורט

אמנויות | חוג לקולנוע וטלוויזיה
0851-6499-01 מבוא לנרטולוגיה
Introduction to narratology
שנה"ל תשע"ד | סמ'  ב' | ד"ר אונגר הנרי

666סילבוס מפורט/דף מידע

 

 

החוג לקולנוע וטלוויזיה

מבוא לנרטולוגיה

INTRODUCING NARRATOLOGY

הנרי אונגר

סמסטר ב' תשע"ד  שיעור 2 ש"ס

 

אסיסטנטית: ענבל כהן

שעות קבלה: יום ראשון 14.00-15.00 בתאום עם המרצה באמצעות המייל hunger@post.tau.ac.il

 

תיאור הקורס:

הנרטולוגיה משמשת כפלטפורמה מטא-דיסציפלינרית למוקדי דיון רבים הקשורים באדריכלות נרטיבית, בנייה טקסטואלית לסוגיה, אימפליקציות לתחום הפואטיקה, אסתטיקה של שיפוטי ערך, טיפולוגיה של מספר, פרקטיקות שונות ברטוריקה של הבדיון, וכדומה. בתור עיסוק מתודי מוגדר, החלה הנרטולוגיה את פעילותה עם הנרי ג'ימס ויורשיו המיידיים (כאדית וארטון ופרסי לאבוק) והפכה לאפיק מרכזי של דיון באבולוציה הספרותית במאה העשרים. במחצית השנייה של המאה זכתה להרחבה משמעותית ואפליקציות פוריות בחקר הקולנוע אצל בורדוול, ברניגן ואחרים. קורס זה מציג את יסודות הנרטולוגיה אגב התמקדות במנגנונים סטרוקטורליים ודינמיקות נרטיביות המופעלות על פי רוב ברגעי הפתיחה והסיום של סרט, כאשר בתשתית הנושא מופעלות טרמינולוגיות אופייניות לתחום (סיז'ט ופבולה, דינמיקות פעריות, מספרים לא מהימנים וכיוצא באלה).

 

מוקדים מרכזיים של הקורס:

·        טקסט "קריא" וטקסט "כתיב": פרמטרים לדה-קודיפיקציה של יצירת קולנוע (בניני, טרנטינו)

·        טיפולוגיה של מספרים: כיצד מבחינים ב"מספר לא מהימן"?

·        סטרוקטורות נרטיביות במרחב הטקסטואלי השלם

·        טכניקות ל"כינון דמות", וטיפולוגיה בסיסית של סוגי דמות בקולנוע

·        פתיחות: הפתיחה כ"גמביט" שמתווה את מפת הנושאים של הסרט

·        פתיחות: סוגי פונקציונליות של פתיחות – סטטיות, דינמיות, דיאלקטיות

·        סיומים: טיפולוגיה של זני-סיום, וחשיבותם לסגירה רטורית ותמטית של המתוה הטקטואלי

·        מערכות נרציה כפלטפורמה לאפקטים רטוריים (מודגם באמצעות "פארגו" של האחים כהן)

·        לשאלת שיפוטי הערך: האם תיתכן אסתטיקה דפנסבילית בעידן "מות המחבר"?

·        רטרוספקט: מקומו של הקולנוע כ"בית ספר גבוה לחינוך" בתרבות העכשווית

 

דרישות הקורס:

צפייה בסרטים שיידונו במהלך הקורס ("החיים יפים" של בניני, "לפרק את הארי" של וודי אלן, "בלואפ" של אנטוניוני, "הדייר" של פולנסקי, "פארגו" של האחים כהן, "ספרות זולה" של טרנטינו, ואחרים)

קריאה של שלושה מבין חמישה מאמרים שיועלו לאתר הקורס

הציון יינתן על-יסוד בחינת סיום.

 

 

להצהרת הנגישות


אוניברסיטת ת