חיפוש חדש  חזור
מידע אישי לתלמיד

שנה"ל תשע"ז

  אפשרויות של הבלתי - אפשרי: קולנוע ודיסטופיה
  The Possibilities of the Impossible: Cinema and Dystopia                                             
0851-6223-01
אמנויות | חוג לקולנוע וטלוויזיה
סמ'  ב'1400-1600115מכסיקו - אומנויותשיעור ד"ר אונגר הנריך
ש"ס:  2.0

סילבוס מקוצר

הטקסט האוטופיאני החל שליחותו באבולוציה המערבית עם אפלטון, וצבר שפע הישגים ממוקדים (מור, קמפנלה, מוריס, בלאמי). במאה העשרים, עם משבי רוח אופייניים של ביקורת חתרנית, הפך את כיוונו, וכך קיבלנו כמה "דיסטופיות" כבדות משקל, עם שתיים מפורסמות במיוחד - "עולם חדש מופלא" של האקסלי (1932) ו"1984" של אורוול (1949). גם הקולנוע תרם את חלקו, אף שעל פי רוב בערוץ בידורי גרידא של "סרטי אקשן" שזמן התרחשותם ב"עתיד" (מה שאינו תנאי הכרחי, ובוודאי לא תנאי מספיק לאקסטרפולציות מאתגרות). אדון בשלושה סרטים שחידדו את גבולות הדיסטופיאניזם הקולנועי - כל אחד בדרכו, לאמור - "בלייד ראנר" (סקוט, ע"פ דיק), "סולאריס" (טרקובסקי, סודרברג, עם גיחה למקור הגאוני של לֶם) ו"ברזיל" של גיליאם. סביב שלוש קואורדינטות אלה אציג (פרגמנטרית) יצירות נוספות הקרובות לנושא החל ב"אודיסאה" של קובריק ועד לקאזי-דיסטופיות מפס הייצור של המיינסטרים ההוליבודי, כגון "זכרון גורלי" ו-"12 קופים".

סילבוס מפורט

אמנויות | חוג לקולנוע וטלוויזיה
0851-6223-01 אפשרויות של הבלתי - אפשרי: קולנוע ודיסטופיה
The Possibilities of the Impossible: Cinema and Dystopia
שנה"ל תשע"ז | סמ'  ב' | ד"ר אונגר הנריך

666סילבוס מפורט/דף מידע

 

בית הספר ע"ש טיש לקולנוע וטלוויזיה

 

אפשרויות של הבלתי-אפשרי: קולנוע דיסטופיסטי

Possibilities of the Impossible: Cinematic Dystopia

 

סמ' ב 2 ש"ס

הנרי אונגר

 

 

תקשורת: henryunger123@gmail.com

שעות קבלה: ימי א - משעה 17.30, בניין מקסיקו (בתיאום מראש - באמצעות הדוא"ל)

 

הטקסט האוטופיאני החל שליחותו באבולוציה המערבית עם אפלטון, וצבר שפע הישגים ממוקדים (מור, קמפנלה, מוריס, בלאמי). במאה העשרים, עם משבי רוח אופייניים של ביקורת חתרנית, הפך את כיוונו, וכך קיבלנו כמה "דיסטופיות" כבדות משקל, עם שתיים מפורסמות במיוחד - "עולם חדש מופלא" של האקסלי (1932) ו"1984" של אורוול (1949). גם הקולנוע תרם את חלקו, אף שעל פי רוב בערוץ בידורי גרידא של "סרטי אקשן" שזמן התרחשותם ב"עתיד" (מה שאינו תנאי הכרחי, ובוודאי לא תנאי מספיק לאקסטרפולציות מאתגרות). אדון בשלושה סרטים שחידדו את גבולות הדיסטופיאניזם הקולנועי - כל אחד בדרכו, לאמור - "בלייד ראנר" (סקוט, ע"פ דיק), "סולאריס" (טרקובסקי, סודרברג, עם גיחה למקור הגאוני של לֶם) ו"ברזיל" של גיליאם. סביב שלוש קואורדינטות אלה אציג (פרגמנטרית) יצירות נוספות הקרובות לנושא החל ב"אודיסאה" של קובריק ועד לקאזי-דיסטופיות מפס הייצור של המיינסטרים ההוליבודי, כגון "זכרון גורלי" ו-"12 קופים".

המרצה שומר לעצמו זכות ברורה להחליף יצירות הנזכרות לעיל באחרות, לפי שיקול דעתו.

 

דרישות הקורס: א. נוכחות חובה בכל הרצאות הקורס.

                       ב. שני מאמרים מתוך הרשימה הביבליוגרפית

                       ג. עבודת סיכום העוסקת באחד מנושאי הקורס - בסיומו.

ציון הקורס - על פי עבודת הגמר דלעיל  (מותנה בנוכחות מלאה בהרצאות).

 

 

נושאים טנטטיביים:

מסורת האוטופיאניזם - סקירה היסטורית (מאפלטון עד בלאמי)

דיסטופיות של המאה העשרים (זמיאטין, האקסלי, אורוול, וונגוט, דיק)

האם הקולנוע כשיר לחשיבה דיסטופית? (מבט חטוף על כריס מרקר)

מסע אל גבולו של ההיגיון: "אודיסאה בחלל"

ריק דייקרד מתעמת עם רנה דקארט: סודות פילוסופיים ב"בלייד ראנר"

האדם במצוד על עצמו: רטוריקה ונרטולוגיה ב"בלייד ראנר"

"סולריס" [א]: סטניסלב לם ומגבלותיה של הרוח

"סולריס" [ב]: טרקובסקי והלוגיקה של הפיוט

"סולריס" [ג]: סודרברג והלוגיקה של הרימייק

קפקא משוטט במבוכי העתיד: "ברזיל" של טרי גיליאם

אקסטרפולציות ופלונטרים אונטולוגיים: "זיכרון גורלי"

עיקור הזמן בפסאודו-אקסטרפולציות הוליבודיות

סיכום: חשיבה דיסטופית כביקורת של התודעה

 

ביבליוגרפיה בסיסית (המאמרים הרשומים להלן מאוחסנים באתר הקורס):

 

Ferris, Harley. A Study in Dystopian Fiction.

Padden, Elizabeth.  The Word-Pocalypse:  Joss Whedon's Dollhouse and Dystopian Language. 2011

Ultramari,Clovis &Fabio Duarte. The Urban Future Back and Forth:Utopias and Dystopias, Pontifical University of parana, 2014.

Williams,Douglas E. Ideology and Dystopia: An Interpretation of Blade Runner.  International Political Science Review. Vol. 9  No. 4, 1988

להצהרת הנגישות


אוניברסיטת ת