| |||||||||||||||||||||||||
![]() |
![]() |
||||||||||||||||||||||||
הקולנוע הגרמני החדש: ממניפסט אוברהאוזן ועד נפילת חומת ברלין
The New German Cinema: From Oberhausen to the Fall of the Berlin Wall |
0851-6218-01 | ||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
אמנויות | חוג לקולנוע וטלוויזיה | |||||||||||||||||||||||||
|
בשנת 1962 חתמו מספר יוצרים צעירים בפסטיבל הסרטים הקצרים אוברהאוזן על מניפסט המצהיר על מותו של הקולנוע הגרמני הישן ותחילתו של עידן חדש. מה שעלול להיראות לעין חיצונית כ"גל חדש" אחיד וקוהרנטי היה למעשה סדרה של "אדוות", שהופיעו אחת אחרי השנייה, החל מ-1962 והלאה – תחילה, הקבוצה המזוהה עם מניפסט אוברהאוזן (בראשם אלכסנדר קלוגה ואדגר רייץ) והבמאים שבאו בעקבותיהם (ביניהם: ז'אן-מארי סטרוב, וולקר שלונדורף, ורנר הרצוג, וים ונדרס, ריינר וורנר פסבינדר והאנס-יורגן סיברברג).
קורס זה יסקור את הסרטים של היוצרים המרכזיים בשני הדורות הללו, בדגש על המאפיינים התמטיים, האסתטיים והאידאולוגים הייחודיים לכל יוצר. חרף ההבדלים ביניהם, כולם עוסקים בסוגיות היסוד: הטראומה של מלה"ע ה-2, שאלת הזהות הגרמנית הנגזרת ממנה, והתגובה למתחים הפוליטיים של התקופה (מחאת הסטודנטים ב-68', מחתרת באדר-מיינהוף ואירועי סתיו 77'). הסרטים ימוקמו בהקשר קולנועי רחב יותר, מהמודרניזם האירופאי ועד הוליווד.