חיפוש חדש  חזור
מידע אישי לתלמיד

שנה"ל תשע"ה

  יוצאים מן הכלל: קולנוע ומוגבלויות
  Film and Disabilities  
0851-6201-01
אמנויות | חוג לקולנוע וטלוויזיה
סמ'  א'1400-1800211 מכסיקושיעור גב' גרינברג סלבה
ש"ס:  2.0

סילבוס מפורט

אמנויות | חוג לקולנוע וטלוויזיה
0851-6201-01 יוצאים מן הכלל: קולנוע ומוגבלויות
Film and Disabilities
שנה"ל תשע"ה | סמ'  א' | גב' גרינברג סלבה

סילבוס מפורט/דף מידע
החוג לקולנוע וטלוויזיה תשע"ה
יוצאים מן הכלל: קולנוע ומוגבלויותמרצה :סלבה גרינברג
 
תיאור הקורס:
העיסוק במוגבלויות אינו חדש לקולנוע; מראשיתו ועד ימינו הופקו סרטים רבים, העוסקים באנשים עם מוגבלויות פיזיות או נפשיות ויחסיהם עם העולם הסובב אותם. לימודי ביקורת המוגבלויות הינו תחום אקדמי אינטרדיסציפלינרי, העוסק בקשרים שבין החברה לבין אנשים עם מוגבלות וניתן לזהות בו השפעות רבות מן התיאוריות הפמיניסטיות והקוויריות. החיבור בין לימודי ביקורת המוגבלויות לבין לימודי הקולנוע צמח כבר בתחילת התפתחות גוף הידע של לימודי המוגבלויות. ההצטלבות בין שני תחומי מחקר אלו עברה שלושה גלגולים עיקריים; בשני הגלגולים הראשונים, התמקדו החוקרים בניסוחה של מתודולוגיה אשר תחשוף את הייצוג השלילי של אנשים עם מוגבלויות בקולנוע ובטלוויזיה, תוך השענות על ביקורות הקולנוע הפמיניסטיות המוקדמות. בגלגול השלישי והנוכחי, שהחל בתחילת שנות האלפיים, מתמקדים החוקרים בניסוח מתודולוגיות אסתטיות המפרשות את הקולנוע כאמנות, תוך שילוב התפישות הביקורתיות של לימודי המוגבלויות. אחד המרכיבים הבולטים בכתיבה של הגל השלישי הוא ההתייחסות לאמצעי המבע (ולא רק לנרטיב הסרטים) וכן הקשרים לתיאוריית הקריפ () המשלבת בתוכה את התיאוריות הקוויריות. קורס זה יבחן את השימוש הקולנועי בדמויות של אנשים עם מוגבלות והבניית המבט עליהם באופן המבנה את האחרות הגופנית, הקוגניטיבית והנפשית. בנוסף, נדון באלטרנטיבות הקולנועיות העושות שימוש חתרני במדיום הקולנועי בעיסוק במוגבלות. נחקור את המוגבלות בהקשרים ז'אנריים שונים: קומדיות הוליוודיות, פילם-נואר, מד"ב, קולנוע פוסטמודרני, קולנוע דוקומנטרי ואנימציה (קולנועית וטלוויזיונית). נעסוק בסרטים כמו: חלון אחורי (אלפרד היצ'קוק 1954), תקועים לנצח (האחים פארלי 2003), סאות' פארק: גדול יותר, ארוך יותר ולא מצונזר (טריי פארקר 1999),, מוצאים את נמו (אנדרו סטנסון 2003), מיליון דולר בייבי (קלינט איסטווד 2004), שמש שחורה (גארי טראם 2005), , מרי ומקס (אדם אליוט 2008)ובארטון פינק (האחים כהן 1991).
 
חובות הסטודנטים:
1.                נוכחות, השתתפות וקריאת טקסטים
2.                שתי תגובות לשני סרטים ולשני מאמרים.
3.                עבודה מסכמת.
 
סילבוס:
 
שבוע 1
מבוא: ההצטלבות שבין לימודי המוגבלויות ולימודי הקולנוע. דיון ביקורתי בשלושת הגלים של ההצטלבות בין לימודי הקולנוע והמוגבלויות החל בשנות השמונים("מקרינים סטריאוטיפים", ו"קולנוע של בידוד) ועד ניסוחה של מתודולוגיה עכשווית הנטועה בלימודי הקולנוע בכלל ובמרכזיות הצילום בפרט. במהלך השיעור יוקרנו קטעים מהסרטים:קריאת חובה:
קריאת רשות:
הקרנה:
פרדייז ([] קודי דיאבלו 2013, ארה"ב)
שבוע 2
המתודולוגיה של לימודי המוגבלויות בקולנוע ובספרות: ננתח את הסרט באמצעות "פרוטזת הנרטיב" של דיוויד מיטשל ושרון שניידר (2000 ) וכן  הקטגוריות המתודולוגיות: לימודי הדימוי השלילי, ריאליזם חברתי, היסטוריציזם חדש, ביקורת ביוגרפית והניכוס מחדש.
קריאת חובה:
Michigan P, 2000. 15-37.
קריאת רשות:
Michigan P, 2000. 1-13.
הקרנה:
מיליון דולר בייבי ([] קלינט איסטווד 2004, ארה"ב)
שבוע 3   
הדיאלקטיקה של דימוי המוגבלות מפוליטיקה של רחמים להמתות חסד: נעסוק בפוליטיקה של הרחמים וכן באידיאולוגיה האאוגנית (), הבניות קולנועיות של החיים שראוי לחיותם. במהלך השיעור נדון גם בסרט:
קריאת חובה:
Hollywood Movies and the Construction of a Discourse of Pity.” Disability Studies Quarterly Vol. 23:2. 2003. 114-132.
קריאת רשות:
הקרנה:
אואזיס ([] 2002, דרום-קוריאה)  Born of the Fourth of July, Breathing Lessons, and Oasis." Sally Chivers and Nicole Markotic (eds.) The Problem Body: Projecting Disability on Film. The Ohio State UP 2010. 131-156.
 
שבוע 4
נשים עם מוגבלות והגבלת המיניות: קריאת חובה:," Christopher R. Smit and Anthony Enns (ed.) Screening Disability: Essays on Cinema and Disability, Lahham, New York, Oxford: University Press of America, pp. 164-180.
,
קריאת רשות:
Crash
הקרנה:
חלון אחורי ([] אלפרד היצ'קוק 1954, ארה"ב)
 
שבוע 5
הפילם נואר ומוגבלויות: דיון בתיאוריות המבט (הגברי) של מאלווי והביקורת עליו מתחום לימודי המוגבלויות. נעסוק בסרטי פילם-נואר המעמידים במרכזם "אחרות" גופנית ובכך מאתגרים תפישות של מיניות, מגדר ו"מסוגלנות".
קריאת חובה:
קריאת רשות:
הקרנה:
 
שבוע 6
המדע הבדיוני ומוגבלויות: יש עתיד בלי מוגבלויות? נבחן סרטי מד"ב ונדון באופן ביקורתי באופנים שבהם הם מדמיינים עתיד אוטופי ללא מוגבלות. נדון בסרטים: בלייד ראנר (רידלי סקוט 1982), מטריקס (האחים ואשובסקי 1999) ומה קרה בגטקה? (אנדרו ניקול 1997) קריאת חובה:
קריאת רשות:
 
הקרנה:
בארטון פינק ([]האחים כהן 1991, ארה"ב)
 
שבוע הקולנוע הפוסטמודרני והגיבור/ה בהפרעה נדון בסכיזופרניה והפרעות נפשיות בקולנוע בהקשרם לקולנוע הפוסטמודרני.
קריאת חובה:
קריאת רשות:
הקרנה:
שמש שחורה ([] גארי טראם 2005, בריטניה), London, British Film Institute/The Arts Council of England 1997. 84-92.
 
שבוע
הקולנוע הדוקומנטרי ומוגבלויות: דיון בקולנוע התיעודי המיינסטרימי ויחסיו עם מוגבלויות וכן בקולנוע התיעודי הסובייקטיבי והאוונגרדי.
קריאת חובה:
Framed: Interrogating Disability in the Media
קריאת רשות:Verité Age," Diane Waldman and Janet Walker (eds.) Feminism and Documentary. Minneapolis and London: University of Minnesota Press, 1999. 84-94.הקרנה:הקרנה:
תקועים לנצח ([] האחים פארלי , ארה"ב)
 
שבוע
הקומדיה הקולנועית ומוגבלויות, או: הפוליטיקה של הצחוק: נדון בתפקידן החברתי והפוליטי של הקומדיה בהבנית הדיכוטומיות הגופניות. במהלך השיעור יוקרנו קטעים מקומדיות הוליוודיות פופולאריות המכילות דמויות עם מוגבלות למשל: ) וכן קטעים מסרטיהם של האחים פארלי.
קריאת חובה:
קריאת רשות:
סאות' פארק: גדול יותר, ארוך יותר ולא מצונזר ([] טריי פארקר 1999, ארה"ב)
 
שבוע
הקומדיה הטלוויזיונית ומוגבלויות, או: ההומור הסטירי של האנימציה: נדון בתפקיד הביקורתי של הקומדיה והסאטירה בסדרות אנימציה טלוויזיוניות כמו סאות' פארק ומשפחת סימפסון וכן סרטי הקולנוע באורך מלא.
קריאת חובה:
קריאת רשות:
:הקרנה:
מוצאים את נמו ([] אנדרו סטנסון 2003, ארה"ב). Durham and London: Duke UP, 2011. 27-52.
 
שבוע
תיאוריה קווירית ולימודי מוגבלויות, על תיאוריית הקריפ () באנימציה: ההצטלבות שבין התיאוריה הקווירית ולימודי המוגבלויות הניבה כתיבה ביקורתית על הקולנוע. בשיעור נדון בסרט מוצאים את נמו ובשלל הדמויות הקריפיות בו.
קריאת חובה:
The Queer Art of Failure
קריאת רשות:
 Intersections of Queer and Crip Identities in Solo Autobiographical Performance" GLQ: A Journal of Lesbian and Gay Studies, 9:1-2. 2003. 25-56.
הקרנה:
מרי ומקס ([] אדם אליוט 2008, אוסטרליה). 2008. 67-76.
 
שבוע אנימציית סטופ-מושן בפלסטלינה באתגור חומריות הגוף: נעסוק בסרטיו של אדם אליוט בהשוואה לסרטי אנימציית פלסטלינה של יאן שוונקמאייר באתגור הגוף המסוגל.
קריאת חובה:
A Reader in Animation Studies. Jayne Pilling (Ed.). Sydney: John Libbey, 1997. 177-194.
קריאת רשות:
Animation Studies 3
הקרנה:
מצוץ מהאצבע []מייק מילס 2005
שבוע סיכום: דיון אינטגרטיבי בסרט מצוץ מהאצבע באמצעות הכלים התיאורטיים שנלמדו בקורס. הצגת העבודה המסכמת.

להצהרת הנגישות


אוניברסיטת ת