| |||||||||||||||||||||||||
![]() |
![]() |
||||||||||||||||||||||||
הנרטיב הקולנועי: מהקלאסי למורכב
Film Narratology |
0851-6200-01 | ||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
אמנויות | חוג לקולנוע וטלוויזיה | |||||||||||||||||||||||||
|
הקורס "נרטולוגיה קולנועית" יציג סקירה של גישות ופרקטיקות מרכזיות בחקר הנרטולוגיה (תורת-הסיפור) של הקולנוע. הקורס מובנה כשתי חטיבות. באחת (שיעורים 1-6) יוצגו גישות ומתודולוגיות מרכזיות בחקר הנרטיב תוך דיון ביחסים בין נרטיביות לבין הדימוי-הנע, תפקיד הצופה בייצור הנרטיב, היחסים בין המדיום הקולנועי לבין מדיה נרטיביים אחרים (בעיקר ספרות) והאופנים בהם הקולנוע ממלא פונקציות נרטיביות כגון מספר, ממקד, סובייקטיביות, תודעה, אמינות וכד’ – שאלות הנידונות ברמה תיאורטית, אך אינן פחות רלוונטיות עבור יוצר הקולנוע מאשר עבור החוקר. דרך שאלות אלה ובאמצעות שלל הדגמות הקורס יבקש למפות את האלמנטים הנרטיביים המאפיינים, לעתים באופן ייחודי, את המדיום הקולנועי. החטיבה השנייה (שיעורים 7-14) תדון באופן פרטני (בסיוע הכלים המתודולוגיים שנידונו בחטיבה הראשונה) בפרקטיקות נרטיביות קולנועיות כגון: הקולנוע ההוליוודי הקלאסי, הקולנוע האירופאי המודרניסטי, קולנוע דוקומנטרי, קולנוע מורכב, קולנוע אינטראקטיבי וכן טלוויזיה בת-זמננו.
The course “Film Narratology” reviews central approaches in the study and practice of film narrative. The course comprises of two main sections. The first discusses central methodologies in the study of narrative and will address questions such as the relations between narrativity and the moving image, the viewer’s activity, the relations between the cinematic medium and other narrative media (mainly literature); and ways by which cinema engages with such narrative functions as narration, focalization, subjectivity, consciousness, reliability etc – questions relevant to the film researcher as to the film-maker. Vis a vis these questions the course will strive to map the narrative elements characteristic, and at times unique, to the cinematic medium. The second section discusses (with the aid of the methodologies discussed in the first section) main cinematic practices such as Classical Hollywood Cinema, Modernist European Cinema, Documentary Cinema, Complex Narrative Cinema, Interactive Cinema and contemporary television.