חיפוש חדש  חזור
מידע אישי לתלמיד

שנה"ל תשע"ה

  קולנוע ברזילאי
  Brazilian Cinema  
0851-6199-01
אמנויות | חוג לקולנוע וטלוויזיה
סמ'  ב'1200-1600212 מכסיקושיעור ד"ר אוטין פבלו
ש"ס:  2.0

סילבוס מפורט

אמנויות | חוג לקולנוע וטלוויזיה
0851-6199-01 קולנוע ברזילאי
Brazilian Cinema
שנה"ל תשע"ה | סמ'  ב' | ד"ר אוטין פבלו

סילבוס מפורט/דף מידע
ולנוע הברזילאי
סמסטר ב' תשע"ה
2 ש"ס
 
סוג המסגרת: שיעור בחירה
שם המרצה: ד"ר פבלו אוטין
טלפון:    0544991315
דואר אלקטרוני:   @gmail.com
שעות קבלה: 11
   יום:             
בניין: מקסיקו             
חדר:   מורים     
לפי תאום טלפוני מראש  
 
 
תאור הקורס  
 
הקורס יעסוק בהתפתחות של הקולנוע הברזילאי כקולנוע לאומי של מדינה בהתפתחות. באמצעות דיון בתחנות מובחרות בתולדות הקולנוע הברזילאי ובאוטרים מובחרים שלו, ידון הקורס בסוגיות כגון קולנוע רדיקלי, פוסט-קולוניאליזם, וגישות אסתטיות להתמודדות תרבותית ופוליטית של מדינות נחלשות עם שליטתן הסוציו-אקונומי של מעצמות בינלאומיות. הקורס יבדוק את עקרונות ה"סינמה נובו" של שנות השישים שנוצר כאלטרנטיבה לז'אנרים הברזילאים הפופולאריים ששלטו לפניו ואת האופן שזה עיצב את האסתטיקה של הקולנוע הברזילאי לאורך השנים. מושגים כגון "אסתטיקה של רעב", עוני, סירטאו, פאבלה, קניבליזם תרבותי, טרופיקאליזם ועוד ייבדקו לאור הסרטים. לאחר דיון על האופן שבו הממשל הצבאי בברזיל ובתומו החזרה לדמוקרטיה ניאוליברלית עצבו את העשייה הקולנועית, כיוונו והגבילו אותה, הקורס יעסוק ב"רטומדה", התחייה המחודשת של הקולנוע הברזילאי מאמצע שנות התשעים ולפריחה של שנות האלפיים בצל שלטון השמאל החדש של הנשיא לולה. החזרה של ברזיל לתפיסות שמאל בעידן גלובאלי וניאו-ליברלי מאפשרת לחקור את היחסים בין הקולנוע הברזילאי החדש ובין ההיסטוריה שלו, ובעיקר האסתטיקה של הסינמה נובו. הקורס יבדוק כיצד הקולנוע הברזילאי החדש מתמודד עם סוגיות דומות לאלו של התנועה ההיא וכיצד הבמאים החדשים מתמודדים בצורה חדשה עם הסוגיות שתמיד העסיקו את החברה הברזילאית.
 
The class will discuss Brazilian cinema from the 50s till today. From the days of the chanchada, through Cinema Novo and till the Retomada. Through the analysis of salient Brazilian films questions will be raised about issues regarding the history and culture of Brazil and their connection with national cinema, popular cinema, third world cinema, post-colonialism, Aesthetics of Hunger, Tropicalia, cultural canibalism, the representation of poverty and violence and the position of Brazilian cinema in the map of world cinema and more specifically Latin American cinema.
 
 
 
 
דרישות הקורס
נוכחות בשיעורים,
השתתפות אקטיבית בכיתה,
קריאת מאמרים ויכולת לדון עליהם,
צפייה בסרטי החובה של הקורס לקראת כל מפגש,
הצלחה במבחן (אמריקאי) בסוף הקורס.
 
דרישות קדם
אין דרישות קדם. אך ידע שנרכש בקורסים "מבע קולנועי" ו"תולדות הקולנוע" עשוי לסייע בהשתתפות בכיה.
 
מרכיבי הציון הסופי
       90% בחינה מסכמת
10% השתתפות בדיונים בכיתה
 
 
נושאי הקורס (נתון לשינויים)
 
בוא: ברזיל, פוסט-קולוניאליזם וקולנוע .
 
צפייה: "אורפאוס שחור" (Orfeu Negro, מארסל קאמי, 1959
 
קריאה:
 
Johnson, R. and Stam R. "The Shape of Brazilian Film History." In Brazilian Cinema. Rutherford, N.J.: Fairleigh Dickinson University Press, 1982. Pp. 15-51.
 
 
שיעור שני:
ז'אנר השאנשאדה כביטוי לזהות לאומית ברזילאית.
 
צפייה: "לא שמשון ולא דלילה" (Nem Sansao, Nem Dalila), קרלוס מנגה, 1955
 
קריאה רשות:
 
Shaw, Lisa. "The Chanchada and Celluloid: Visions of Brazilian Identity in the Vargas Era (193045)", Journal of Iberian and Latin American Studies 6:1 2000. pp. 63-74.
 
 
שיעור שלישי:
צמיחתו של הסינמה נובו
 
צפייה:  "חיים יבשים" (Vidas Secas, נלסון פריירה דוס סאנטוס, 1963קריאה:
                         
רושה, גלאובר, "האסתטיקה של הרעב"Brazilian Cinema.
 
 
 
שיעור רביעי:
אסתטיקה של רעב והקולנוע של גלאובר רושה
 
Deus e o Diabo na Terra do Sol):
קריאה רשות
 
Xavier, Ismail "Black God, White Devil: Allegory and Prophecy", in Allegories of Underdevelopment: Aesthetics and Politics in Modern Brazilian Cinema. Minneapolis: University of Minnesota Press, 1997. Pp. 31-52.
 
 
bצפייה: "פישוט" (Pixote)
"מקונאימה" (Macunaima, ז'ואקים פדרו דה אנדרדה, 1969:
 
 
קריאה:
 
דה אנדרדה, או. "מניפסט קניבלי", המדרשה, 14, סתיו 2011. עמ' 33 - 40.
 
רשות:
 
De Andrade, Joaquim Pedro "Cannibalism and Self-Cannibalism" in Johnson, R. and Stam Brazilian Cinema. Rutherford, N.J.: Fairleigh Dickinson University Press, 1982. Pp. 81-83.
 
 
 
שיעור שישי:
הדיקטטורה, פורנושנשאדה ואמבראפילם.
 
צפייה: "דונה פלור ושני בעליה"Dona Flor e Seus Dois Maridos), ברונו בארטו, 1976קריאה
 
 
שיעור שביעי:
הפתיחה (
 
 
"Recent Brazilian Cinema: Allegory/Metacinema/Carnival"
 
Stam, R., Vieira, Joäo Luiz, and Ismail Xavier “Abertura/ Naturalism” Johnson, R. and Stam Brazilian Cinema. Rutherford, N.J.: Fairleigh Dickinson University Press, 1982. Pp.
התחייה (Retomada) של הקולנוע הברזילאי בשנות בתשעים
 
צפייה: "4 ימים בספטמבר" (O Que É Isso, Companheiro?), ברונו בארטו, 1997
 
Pessoa Ramos, Fernão. "Humility, guilt and narcissism turned inside out in Brazil’s film revival", in Nagib, Lucia (Ed.): The New Brazilian Cinema. I. B. Tauris, New York, 2003. Pp. 65 - 85.
 
 
שיעור תשיעי
הקולנוע של וולטר סאלס
 
צפייה: "תחנה מרכזית ברזיל" (C), וולטר סאלס, 1998.
 
קריאה:
 
Sadlier, Darlene J. (2007). "Leaving Home in Three Films by Walter Salles". Symploke 15 (1):125-139
 
רשות:
Hart, Stephen M. "Central do Brasil" in A Companion to Latin American Film. Woodbridge. Tamesis, 2004. Pp. 179-186.
 
 
 
שיעור עשירי:
קוסמטיקה של רעב: הקולנוע החדש מול הסינמה נובו
 
צפייה: "עיר האלוהים" (Cidade de Deus). במאי: פרננדו מיירלס, ברזיל, 2002.
New Cinemas: Journal of Contemporary Film 8, no. 1(2010): 15-30.שיעור אחד עשר:
ממשל לולהשמאל חדש והקרב על הפאבלה
 
צפייה: "כמעט אחים" (Quase Dois Irmaos, לוסיה מורט, 2004
 
Bentes, Ilana "The Sertao and the Favela in Contemporary Brazilian Film" in Nagib, Lucia (Ed.): The New Brazilian Cinema. I. B. Tauris, New York, 2003. Pp. 121-138.
 
 
שיעור שניים עשר:
התנועה מפרנמבוקו: קלבר מנדוסה פילהו, מרסלו גומש וקלאודיו אסיס
 
 
O Som ao Redor), קלבר מנדוסה פילהו, 2012
 
 
 
שיעור
סיכום: ברזיל בין פוסט-קולוניאליזם לעצמאות
 
צפייה: "אני, אתה והם" (Eu, Tu, Eles אנדרושה ודינגטון, 2000
 
 
 
Stam, Robert "The Lessons of Anthropophagy".in 351-364רשימת ספרות (נתון לשינויים)Johnson, R. and Stam R. "The Shape of Brazilian Film History." In Brazilian Cinema. Rutherford, N.J.: Fairleigh Dickinson University Press, 1982. Pp. 15-51.
 
חובה
 
דה אנדרדה, או. "מניפסט קניבלי", המדרשה, 14, סתיו 2011. עמ' 33 - 40.
 
רושה, גלאובר, "האסתטיקה של הרעב"Bentes, Ilana "The Sertao and the Favela in Contemporary Brazilian Film" in Nagib, Lucia (Ed.): The New Brazilian Cinema. I. B. Tauris, New York, 2003. Pp. 121-138.
 
New Cinemas: Journal of Contemporary Film 8, no. 1(2010): 15-30.
 
"The Cinema of Hunger: Nelson Pereira dos Santos's Vidas Secas" in Brazilian Cinema.
 
Pessoa Ramos, Fernão. "Humility, guilt and narcissism turned inside out in Brazil’s film revival", in Nagib, Lucia (Ed.): The New Brazilian Cinema. I. B. Tauris, New York, 2003. Pp. 65 - 85.
 
Sadlier, Darlene J. (2007). "Leaving Home in Three Films by Walter Salles". Symploke 15 (1):125-139
Stam, Robert "The Lessons of Anthropophagy".in 351-364,Rowman & Littlefield Publishers, New York, 2007.
"Recent Brazilian Cinema: Allegory/Metacinema/Carnival" , Routledge, London and New York, 2007.
 
רשות
 
טל, צבי: תלות תרבותית ומחאה : הקולנוע הפוליטי בארגנטינה ובברזיל. מות - אוניברסיטת תל-אביב, תל-אביב, 2004.  


 
New Cinemas: Journal of Contemporary Film 8, no. 1(2010): 15-30.
 
Choi, Jinhee (2005) “National Cinema, the Very Idea” in Philosophy of Film and Motion Pictures, ed. Noël Carroll and Jinhee Choi, Blackwell: 310-319.
Brazilian National Cinema
 
Hart, Stephen M. A Companion to Latin American Film. Woodbridge. Tamesis, 2004.
 
Hernández, Rodríguez R. Splendors of Latin Cinema. Santa Barbara, Calif: Praeger, 2010.
 
 
 
Levine, Robert M, and John J. Crocitti. The Brazil Reader: History, Culture, Politics. Durham, NC: Duke University Press, 1999.
 
 
McClennen, Sophia A. "From the Aesthetics of Hunger to the Cosmetics of Hunger in Brazilian Cinema: Meirelles’ City of God", Symploke, Volume 19, Numbers 1-2, 2011. pp. 95-106
 
Nagib, Lucia (Ed.): The New Brazilian Cinema. I. B. Tauris, New York, 2003.
 
I. B. Tauris, New York, 2007

 
Contemporary Latin American Cinema: Breaking into the Global Market
 
"Recent Brazilian Cinema: Allegory/Metacinema/Carnival"
 
 
Xavier, Ismail. Allegories of Underdevelopment: Aesthetics and Politics in Modern Brazilian Cinema. Minneapolis: University of Minnesota Press, 1997.
 

להצהרת הנגישות


אוניברסיטת ת