חיפוש חדש  חזור
מידע אישי לתלמיד

שנה"ל תשע"ז

  קולנוע מזרח אירופאי חדש
  New Eastern European Cinema                                                                          
0851-6197-01
אמנויות | חוג לקולנוע וטלוויזיה
סמ'  ב'1400-1800206אמכסיקו - אומנויותשיעור ד"ר דובדבני שמואל
ש"ס:  2.0

סילבוס מקוצר

הקורס יעסוק בשלוש תעשיות סרטים הניצבות כיום בחזית הקולנוע המזרח האירופאי. הקולנוע ההונגרי אשר מזוהה, בראש ובראשונה, עם שמו של בלה טאר, מבכירי הקולנוע העולמי בעשרים השנים האחרונות, וכן עם יוצרים בולטים נוספים שהשפעתו של טאר ניכרת על סרטיהם (יאנוש סאס, בנדק פליגהאוף, גיורגי פאלפי). במקביל, אנו עדים בעשור האחרון להתחדשותו של הקולנוע הרומני, שהחלה עם סרטו עטור השבחים של כריסטי פויו, "מותו של מר לזרסקו" (2005), ובהמשך עם זכייתו בפסטיבל קאן של "ארבעה חודשים, שלושה שבועות ויומיים" (כריסטיאן מונג'ו, 2007).

דרך דיון ממוקד והשוואתי יבחן הקורס את מאפייניהם התמטיים, האסתטיים והאידיאולוגיים של הקולנוע ההונגרי והרומני בן זמננו. נדון בסוגיות משותפות להם של התמודדות עם הטראומה של הכיבוש הסובייטי ותחושת חוסר הוודאות שליוותה את השחרור ממנו ואת קריסתו של הקומוניזם, העיסוק בדיאלקטיקה של כאוס וסדר הנוכח בסרטים ההונגריים והרומניים עכשוויים, והשיח האפוקליפטי והאקזיסטנציאליסטי שמאפיין רבים מהם. בנוסף, נמקם את הסרטים בהקשר קולנועי רחב יותר – זה של המודרניזם האירופאי של שנות ה-60 והשפעותיו.

כן נדון בקולנוע הרוסי שאחרי הגלסנוסט, בתמורות שחלו בו במעבר לעידן הפוסט-קומוניסטי, תוך התייחסות לסוגיות הקשורות לכמיהה אל העבר הטרום-קומוניסטי וייצוגים עדכניים של התקופה הסטליניסטית, וכן לדימויים אורבניים וקפיטליסטיים עכשוויים וקונפליקטים אדיפאליים שנוכחים בבסיסו. 

Course description

The course introduces two prominent Eastern European film industries. The Hungarian cinema associated mainly with Béla Tarr, one of the leading film artists in the last two decades, and the new Rumanian cinema that celebrates a renaissance starting with Cristi Puiu's Death of Mr. Lazarescu (2005) and Cristian Mungiu's 4 months, 3 weeks and 2 days (2007).

The course examines the shared thematic, aesthetic and ideological characteristics of current Hungarian and Rumanian cinema such as the coping with the trauma of Soviet occupation and the fall of Communism, as well as the dialectics of chaos and order and the apocalyptic and existential discourse they present.

The course concludes with a close analysis of recent trends in post-glasnost Russian cinema. While referring to the works of such acclaimed filmmakers as Aleksandr Sokurov, Aleksey Balabanov and Nikita Mikhalkov, it deals with issues of father figures, nostalgia and urban images in recent Russian films.       

 

סילבוס מפורט

אמנויות | חוג לקולנוע וטלוויזיה
0851-6197-01 קולנוע מזרח אירופאי חדש
New Eastern European Cinema
שנה"ל תשע"ז | סמ'  ב' | ד"ר דובדבני שמואל

666סילבוס מפורט/דף מידע
לצפייה בסילבוס נא ללחוץ כאן

להצהרת הנגישות


אוניברסיטת ת