| |||||||||||||||||||||||||
![]() |
![]() |
||||||||||||||||||||||||
מבוא לקולנוע תיעודי
Introduction to Documentary Film |
0851-6190-01 | ||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
אמנויות | חוג לקולנוע וטלוויזיה | |||||||||||||||||||||||||
|
הקורס יתעכב על תחנות מרכזיות בהתפתחות הקולנוע התיעודי העולמי, יוצרים בולטים, פונקציות ומגמות (אתנוגרפיה, תעמולה, סרט-מסה, תיעוד עצמי וכו'). נבחן גישות שונות לגבי מהותו של הסרט התיעודי ומעמדה של האמת הדוקומנטרית. נעמוד על הדמיון והשוני – האתי והאסתטי – שבינו לבין הקולנוע הבדיוני, וההבחנה בין תיעוד ותיעודי. הקורס יפגיש את הסטודנט עם סרטים דוקומנטריים חשובים שנוצרו בארה"ב, אירופה, דרום אמריקה והמזה"ת.
The course introduces major milestones in the development of documentary cinema, significant filmmakers, modes, functions and trends. It examines different attitudes regarding the nature of documentary film, and deals with the aesthetic and ethical differences between fiction and non-fiction films. It also introduces and analyses some of the prominent documentary films made in the United States, Europe, South America and the Middle East.
קולנוע תיעודי – מבוא / ד"ר שמוליק דובדבני
Introduction to Documentary Film
שנה"ל תש"פ
2 ש"ס
טלפון: 054-5440032
דוא"ל: duvdeva@post.tau.ac.il
שעות קבלה: לפי תאום מראש בדוא"ל
תיאור הקורס:
הקורס יתעכב על תחנות מרכזיות בהתפתחות הקולנוע התיעודי העולמי, יוצרים בולטים, פונקציות ומגמות (אתנוגרפיה, תעמולה, סרט-מסה, תיעוד עצמי וכו'). נבחן גישות שונות לגבי מהותו של הסרט התיעודי ומעמדה של האמת הדוקומנטרית. נעמוד על הדמיון והשוני – האתי והאסתטי – שבינו לבין הקולנוע הבדיוני, וההבחנה בין תיעוד ותיעודי. הקורס יפגיש את הסטודנט עם סרטים דוקומנטריים חשובים שנוצרו בארה"ב, אירופה, דרום אמריקה והמזה"ת.
The course introduces major milestones in the development of documentary cinema, significant filmmakers, modes, functions and trends. It examines different attitudes regarding the nature of documentary film, and deals with the aesthetic and ethical differences between fiction and non-fiction films. It also introduces and analyses some of the prominent documentary films made in the United States, Europe, South America and the Middle East.
חובות הסטודנטים:
נושאי השיעורים:
שיעור מס' 1 – ה"פרה-היסטוריה" של הקולנוע התיעודי, הגדרות ראשוניות והבחנות בין תיעוד ובדיון
צפייה: קטעים מתוך ההמצאה האחרונה (טרי גיליאם, 1995), איש על חבל (ג'יימס מארש, 2008). הקרנה: המתחזה (בארט לייטון, 2012)
קריאה:
Nichols Bill, "How Do Documentaries Differ from Other Types of Film?" In: Introduction to Documentary. Bloomington and Indianapolis: Indiana University Press, 2001. Pp. 20-41
שיעור מס' 2 – תיעוד מול תיעודי ומעמד העדות המצולמת
צפייה: חשמול של פילה (תומס אלווה אדיסון, 1903), קטע מתוך האיש עם מצלמת הקולנוע (דזיגה ורטוב, 1929), גשר (יוריס איבנס, 1928), גשם (יוריס איבנס, 1929)
הקרנה: מתחת לשמש (ויטלי מנסקי, 2015)
קריאה:
Nichols Bill, 1991, Representing Reality. Bloomington & Indianapolis: Indiana University Press. Pp. 107-133
שיעור מס' 3 – נושאי הקולנוע הדוקומנטרי והדחף האתנוגרפי – המקרה של רוברט פלהרטי
צפייה: קטעים מתוך קינג קונג (מריאן סי. קופר וארנסט בי. שודסק, 1933), סיפור לואיזיאנה (רוברט פלהרטי, 1948)
הקרנה: נאנוק, בן הצפון (רוברט פלהרטי, 1922)
קריאה:
Barnouw Erik, Documentary: A History of the Non-Fiction Film. New-York and Oxford: Oxford University Press, 1993. Pp. 33-51
שיעור מספר 4 – סוגיות אתיות בתיעוד והפוליטיקה של המבט המתעד
צפייה: אדמה ללא לחם (לואיס בונואל, 1932), הבית הוא שחור (פורו פארוחזאד, 1962), הקרב על צ'ילה (פטריציו גוזמן, 1975)
הקרנה: מעשה בהרג (ג'ושוע אופנהיימר, 2012)
קריאה:
Pryluck Calvin, Ultimately We Are All Outsiders: The Ethics of Documentary Filming. Journal of The University Film Association XXVIII, 1, 1976. Pp. 21-29
שיעור מס' 5 – המסה התיעודית
צפייה: לילה וערפל (אלן רנה, 1955), קטעים מתוך Walden (ג'ונאס מקאס, 1969), ללא שמש (כריס מרקר, 1982), המלקטת והמלקטים (אנייס ורדה, 2000), גריזלי מן (ורנר הרצוג, 2005)
הקרנה: אנשים ומקומות (אנייס ורדה, 2017)
קריאה:
Rascaroli Laura, The Essay Film: Problems, Definitions, Textual Commitments. Framework 49, No. 2, Fall 2008. Pp. 24–47
שיעור מספר 6 – מהם טיפוסי הקולנוע הדוקומנטרי?: הצגת המודוס החשיפתי, התצפיתי, המשתתף, והרפלקסיבי. ג'ון גרירסון והמודוס החשיפתי
צפייה: דואר לילה (בזיל רייט והארי ווט, 1936), 7-אפ (פול אלמונד, 1963)
הקרנה: טיטיקט פוליז (פרדריק ווייזמן, 1967)
קריאה:
Grierson John, "First Principles of Documentary". In: Grierson on Documentary. New-York and Washington: Praeger Publishers, 1971. Pp. 145-156
שיעור מס' 7 – הקולנוע הישיר והמודוס התצפיתי – סוגיית "הזבוב על הקיר"
צפייה: קטעים מתוך פריימריז (רוברט דרו וריצ'רד ליקוק, 1960),
הקרנה: גריי גרדנס (אלברט ודיוויד מייזלס, 1975)
קריאה:
Saunders Dave, Direct Cinema: Observational Documentary and the Politics of the Sixties. London and New-York: Wallflower Press, 2007. Pp. 5-24
שיעור מס' 8 – סינמה וריטה והמודוס המשתתף: המתעד כפרובוקטור
צפייה: קטעים מתוך כרוניקה של קיץ (ז'אן רוש ואדגר מורן, 1961)
הקרנה: אני, שחור (ז'אן רוש, 1958)
קריאה:
Winston Brian, Rouch's 'Second Legacy': Chronique d'un Été As Reality TV's Totemic Ancestor. In: Joram Ten Brink (ed.), Building Bridges: The Cinema of Jean Rouch. London and New-York: Wallflower Press, 2007. Pp. 297-311
שיעור מס' 9 – דוקו-אקטיביזם: המקרה של מייקל מור
צפייה: קטעים מתוך רוג'ר ואני (מייקל מור, 1989), באולינג לקולומביין (מייקל מור, 2002), פרנהייט 11.9 (מייקל מור, 2004)
הקרנה: באולינג לקולומביין (מייקל מור, 2002)
קריאה:
Spence Louise, Working-Class Hero: Michael Moore's Authorial Voice and Persona. Journal of Popular Culture, April 2010. Vol. 43. Pp. 368-380
שיעור מס' 10 – קולנוע דוקומנטרי ותעמולה
צפייה: קטעים מתוך ניצחון הרצון (לני ריפנשטהל, 1935), מדוע אנו נלחמים (במאים שונים, 1942)
הקרנה: יפורסם
קריאה:
Hoffmann Hilmar, The Triumph of Propaganda: Film and National Socialism, 1933-1945. Providence and Oxford: Berghahn Books, 1996. Pp. 140-157
שיעור מס' 11 – שאלת האמת הדוקומנטרית: המקרה של ארול מוריס וקלוד לנצמן
צפייה: שואה (קלוד לנצמן, 1985)
הקרנה: קו כחול דק (ארול מוריס, 1988)
קריאה:
Williams Linda, Mirrors without Memories: Truth, History and The Thin Blue Line. In: Barry Keith Grant and Jeannette Sloniowski (eds.), Documenting the Documentary. Detroit: Wayne State University Press, 1998. Pp. 379-396
שיעור מס' 12 – התיעוד העצמי: אנו מדברים על עצמנו בקולנו
צפייה: קטעים מתוך יומן (דוד פרלוב, 1973-1983), Nana, Mom and Me (אמלי רוטשילד, 1974), חדשות מהבית (שנטאל אקרמן, 1977), Tongues Untied (מרלון ריגס, 1989),
הקרנה: Tarnation (ג'ונתן קאווט, 2004)
קריאה:
Renov Michael, New Subjectivities: Documentary and Self-Representation in the Post-Verité Age. In: The Subject of Documentary. Minneapolis: University of Minnesota Press, 2004. Pp. 171-181
שיעור מס' 13 – סיכום: גבולות הקולנוע הדוקומנטרי וטכנולוגיות חדשות
צפייה: קטעים מתוך ואלס עם באשיר (ארי פולמן, 2008), לווייתן (לוסיין קסטינג-טיילור ו-וירינה פארוול, 2012)
הקרנה: יפורסם
קריאה:
Austin Thomas and de Jong Wilma, Introduction: Rethinking Documentary. In: Thomas Austin and Wilma de Jong (eds.), Rethinking Documentary: New Perspectives, New Practices. New-York: McGraw-Hill, 2008. Pp. 1-10