חיפוש חדש  חזור
מידע אישי לתלמיד

שנה"ל תש"ף

  מבוא לקולנוע בעידן הדיגיטלי
  Introduction to Digital Cinema                                                                       
0851-6189-01
אמנויות | חוג לקולנוע וטלוויזיה
סמ'  א'1600-1800115מכסיקו - אומנויותשיעור ד"ר לנדסמן אוהד
סמ'  א'1800-2000115מכסיקו - אומנויותשיעור
ש"ס:  2.0

סילבוס מקוצר

מבוא לקולנוע בעידן הדיגיטלי

Introduction to Cinema in the Digital Age

 

סמסטר א׳ תש"פ

שיעור חובה ומסגרת הקרנה

 

מרצה: ד"ר אוהד לנדסמן

שעות קבלה: בתיאום מראש (lander@tauex.tau.ac.il)

 

תיאור הקורס:

קורס זה יעסוק בהשפעתן של טכנולוגיות דיגיטליות על התיאוריה והאסתטיקה של הקולנוע העכשווי, ויבחן דרכים חדשות להרחבת הגדרתו של המדיום הקולנועי בעידן הדיגיטלי. בחלק הראשון נדון בסוגיות תיאורטיות, כגון מהות ההבדלים בין הדימוי הדיגיטלי לבין הדימוי הפילמאי, טיבם של החזונות האפוקליפטיים והדיסטופיים בדבר "מותו של הקולנוע" בעידן הדיגיטלי, והצורך לבחון את "החדש" אל מול "הישן". בחלק השני נתמקד בהשלכות השונות של מיזעור והתניידות המצלמה הקולנועית (וידאו דיגיטלי והיי-דפינישן), נבדוק כיצד יוצרי הקולנוע העצמאי (לינץ', סודרברג, פון טרייר) מפיקים את המיטב מאפשרויות טכנולוגיות חדשות, ונבחן מחדש אמצעי מבע קולנועי מסורתיים ומרכזיים (כגון הטייק הארוך) לאור השינויים הטכנולוגיים. בחלק השלישי נתמקד בפרקטיקות דיגיטליות המאתגרות את האינדקס הצילומי, כגון אנימציה, CGI, תלת מימד ומציאות מדומה, ונבחן את פנמנולוגיית הצפייה המתאפשרת בעקבותיהן. בחלק הרביעי והאחרון בקורס נתמקד בתצורות חדשות של אינטראקציה מוגברת בין טקסט לצופה, בבדיון ובתיעוד כאחד, ונעמוד על הראציונל בהענקת שליטה לצופה מסוג שיתוף, ניווט, ויצירה. הדיון באינטראקציה יאפשר לנו לבחון מחדש את גבולותיו של המדיום הקולנועי, כאשר מרבית הדוגמאות יינתנו מתוך קולנוע מרובה מסכים, קולנוע מקוון וקולנוע החוצה את הגבול בין סרט מסורתי למשחק מחשב. יוקרנו מבחר סרטים מהעידן הדיגיטלי בעלי חזון אמנותי מובהק, כגון עשר, הילדים של מחר, מנועים קדושים, צעצוע של סיפור, ועוד.

 

This course will deal with the effects of new digital technologies on the theory and aesthetics of contemporary cinema, and will explore new ways for expanding the definition of the cinematic medium in the digital age. In the first part of the course we will address theoretical issues, such as the differences between digital and analogue images, the nature and origin of the apocalyptic and dystopian discourse about “the death of cinema as we know it”, and the urgent need to examine the new against the old. In the second part of the course we will focus on the different implications of miniaturizing and mobilizing the film camera (digital video and Hi-Def) and will examine how independent filmmakers (such as Lynch, Soderbergh, or Von Trier) produce the most out of new digital possibilities. We will also deal with the Danish film group “Dogme 95” and its contribution to the construction of new digital aesthetics, the ways in which the horror genre is utilizing home digital cameras aesthetically, and will re-examine film form (such as the long take or the mockumentary format) in light of new digital possibilities. Digital practices that challenge the photo-index, such as animation, CGI or 3D, will be explored, and finally, a special segment will be devoted to new forms of interaction between text and viewer, in both fiction and documentary. We will screen films from the digital age that carry a unique artistic vision, such as Children of Men, Ten, Holy Motors, and Toy Story.

 

 

דרישות הקורס:

נוכחות, צפייה בסרטים, קריאת טקסטים ובחינה מסכמת.

 

התפלגות הציון הסופי: בחינה מסכמת (100%).

 

דרישות קדם או תנאי קבלה לשיעור: אין.


 

מפגשי הקורס:

 

חלק ראשון: היבטים תיאורטיים של שינויים טכנולוגיים בקולנוע

 

מפגש ראשון:

בחזרה לעתיד - בין המשכיות נוסטלגית לחדשנות רדיקלית

 

הקרנה:

מנועים קדושים (Holy Motors) (ליאו קרקס, צרפת/גרמניה, 2012, 115 דק)

אין קריאת חובה

קריאת רשות:

Elsaesser, Thomas. “Conclusion: Digital cinema - the body and the senses refigured?” in Film Theory: an introduction through the senses. eds. Thomas Elsaesser and Malte Hagener. New York: Routledge: 2010. 170-187

 

מפגש שני:

חזונות אוטופיים ודיסטופיים על טכנולוגיות חדשות: מפרספקטיבה היסטורית למציאות עכשווית

 

הקרנה:

זו לצד זו (Side by Side) (כריסטופר קנילי, ארה״ב, 2012, 99 דק׳)

 

קריאת חובה:

Manovich, Lev. “What is Digital Cinema?” Post Cinema: Theorizing 21st Century Film. Eds. Shane Denson and Julia Leyda. Reframe Books, 2016: 20-50.

 

קריאות רשות:

Godard, Jean-Luc. “The Future of Cinema.” Digital Babylon: Hollywood, Indiewood and Dogme 95. iFilm Publishing, 2001: 1-3.

 

Wenders, Wim. “What the New Technologies Offer.” Digital Babylon: Hollywood, Indiewood and Dogme 95. iFilm Publishing, 2001: 35-39.

 

מפגש שלישי:

הדימוי הפילמאי מול הדימוי הדיגיטלי: האם נעלם האינדקס בעידן הדיגיטלי?

 

הקרנה:

תרמית (Fraud) (דין פליישר-קמפ, ארה"ב, 2016, 52 דק')

 

קריאת חובה:

Gunning, Tom. “What’s the Point of an Index? or, Faking Photographs”.

 

באזין, אנדרה. ״הווייתה של הדמות המצולמת״. עולם בדים. עורכת:הלגה קלר. ספריית עם עובד. 1975: 249-255.

 

קריאת רשות:

לנדסמן, אוהד. "פסטה עדיין לא גדלה על עצים: על המשבר המדומה של הקולנוע התיעודי בעידן הדיגיטלי." תקריב 15 (דצמבר 2017).

 

חלק שני: מיזעור והתניידות המצלמה הקולנועית: לקראת אסתטיקה חדשה של צילום דיגיטלי 

 

מפגש רביעי: 

ניצני המהפכה - דוגמה 95 וההבניה המלאכותית של אסתטיקת הריאליזם הדיגיטלי

 

הקרנה:

חגיגה (Festen) (תומס וינטרברג, דנמרק, 1998, 105 דק׳)

 

קריאת חובה:

Gaut, Berys. “Naked Film: Dogma and its Limits.” Purity and Provocation: Dogma 95. Eds. Mette Hjort and Scott MacKenzie. London: BFI, 2003. 89-101.

 

Dogme 95 Manifesto.

 

מפגש חמישי: 

אינטימיות דיגיטלית וקולנוע עצמאי: לקראת אסתטיקה חדשה בקולנוע הבדיוני והתיעודי 

 

הקרנה:

עשר (Ten) (עבאס קיארוסטמי, אירן, 2002, 94 דק׳)

 

קריאות חובה:

Landesman, Ohad. “In and out of this world: digital video and the aesthetics of realism in the new hybrid documentary.” Studies in Documentary Film 2:1 (2008): 33-45.

 

בורשטיין, יגאל. ״אינטימיות הדימוי הדיגיטלי״. מבטי קרבה: מחשבות של סרטים. הוצאת הספרים של אוניברסיטת חיפה, 2007. 438-444.

 

קריאות רשות:

Rombes, Nicholas. “Avant Garde Realism.” CTheory. 19 January, 2005.

 

מפגש שישי: 

האידאולוגיה של הטייק הארוך (the long take) והקאט הדיגיטלי הבלתי מובחן - ממוגבלות הפילם לאשליית האינסופיות 

 

הקרנה:

הילדים של מחר (Children of Men) (אלפונזו קוארון, ארה״ב/אנגליה, 2006, 109 דק׳)

 

קריאות חובה:

Ganz, Adam and Lina Khatib. “Digital cinema: The transformation of film practice and aesthetics.” New Cinemas: Journal of Contemporary Film 4:1 (2006): 21-36.

 

Rombes, Nicholas. “DV Humanism” and “The Ideology of the Long Take”, in Cinema in the Digital Age. London: Wallflower Press, 2009: 25-30 and 38-40.                          

קריאת רשות:

Isaacs, Bruce. “Reality Effects: The Ideology of the Long Take in the Cinema of Alfonso Cuarón.”. Post Cinema: Theorizing 21st Century Film. Eds. Shane Denson and Julia Leyda. Reframe Books, 2016. 472-513.

 

חלק שלישי: אנימציה, אפקטים דיגיטליים ותלת מימד

 

מפגש שביעי:

מהפכת המיחשוב ואולפן פיקסאר

 

צפייה:

צעצוע של סיפור (Toy Story) (ג׳ון לאסטר, ארה״ב, 1995, 81 דק׳)

 

קריאה:

Telotte, J.P. “The Pixar Reality: Digital Space and Beyond.” Animating Space: From Mickey to Wall-E. The University Press of Kentucky, 2010: 203-221.

 

קריאת רשות:

Eric Herhuth. “Life, Love and Programming: The Culture and Politics of WALL-E and Pixar Computer Animation.” Cinema Journal 53:4 (Summer 2014): 53-75.


 

 

 

מפגש שמיני: 

אנימציה בעידן הדיגיטלי: רוטוסקופ, טכניקת לכידת התנועה (motion capture), והגבולות המיטשטשים בין אנימציה לקולנוע מצולם (live action)

 

הקרנה:

גראוויטי (Gravity) (אלפונזו קוארון, ארה״ב, 2013, 91 דק׳)

 

קריאות חובה:

Freedman, Yacov. “Is it Real, or is It Motion Capture? The Battle to Redefine Animation in the Age of Digital Performance.” The Velvet Light Trap 69 (2012): 38-49.

 

קריאות רשות:

Shaviro, Steven. “Emotion Capture: Effect in Digital Film.” Projections 1.2 (Winter 2007): 63-82.

                                             

מפגש תשיעי:

טכנולוגיות CGI ואפקטים דיגיטליים - ספקטקל, אטרקציות, והמשכיות נראטיבית וסגנונית בקולנוע האמריקאי בעידן הדיגיטלי 

 

הקרנה:

המארח (The Host) (בונג ג׳ון-הו, דרום קוריאה, 2006, 120 דק׳)

 

קריאת חובה:

Prince, Stephen. “True Lies: Perceptual Realism, Digital Images, and Film Theory.” Film Quarterly 49.3 (Spring 1996): 27-38.                                     

קריאת רשות:

Whissel, Kristen. “Introduction.” Spectacular Digital Effects: CGI and Contemporary Cinema. Duke University Press, 2014: 1-20.

 

 

חלק רביעי: אינטראקטיביות בקולנוע הדיגיטלי

 

מפגש עשירי: 

תלת מימד, מציאות מדומה והטעמת הצופה במרחב הקולנועי בעידן הדיגיטלי

 

הקרנה:

מערת החלומות הנשכחים (Cave of Forgotten Dreams) (ורנר הרצוג, צרפת/גרמניה, 2010, 90 דק׳)

 

קריאות חובה:

Nash, Kate. “Virtual Reality Witness: Exploring the Ethics of Mediated Presence.” Studies in Documentary Film. 2017.

 

Belton, John. “Digital 3D Cinema: Digital Cinema’s Missing Novelty Phase.” Film History 24 (2012): 187-195.

קריאת רשות:

Klinger, Barbara. “Cave of Forgotten Dreams: Meditations on 3D.” Film Quarterly 65:3 (Spring 2012): 38-43.

 

מפגש אחד-עשר:

קולנוע "מסד הנתונים״, crowd-source documentary והארכיון החדש בסרט התיעודי האינטראקטיבי

 

הקרנה:

החיים ביום אחד (Life in a Day) (קווין מקדונלד, ארה״ב, 95 דק׳)

 

 

 

 

קריאת חובה:

Nash, Kate. “Clicking on the World: Documentary Representation and Interactivity.” New Documentary Ecologies: Emerging Platforms, Practices and Discourses. Ed. Kate Nash, Craig Hight and Catherine Summerhayes. New York: Palgrave, 2014. 50-66.

 

דובדבני, שמוליק. ״החיים ביום אחד״ כתב עת סינמטק 177 (יולי-אוגוסט 2012): 10-12.

 

קריאת רשות:

Daly, Kristen. “Cinema 3.0: The Interactive-Image.” Cinema Journal 50.1 (Fall 2010): 81-98.

 

                                                                                                                     

שיעור שנים-עשר:

הוידאו אסיי (Video Essay): כתיבה ביקורתית על קולנוע בעידן הדיגיטלי

 

צפייה: 

חדר 237 (Room 237) (רודני אשר, ארה״ב, 2013, 102 דק׳).

 

 קריאת חובה:

Keathley, Christian.  ‘La Caméra-stylo: Notes on video criticism and cinephilia’, in The Language and Style of Film Criticism, ed. Alex Clayton and Andrew Klevan. New York: Routledge, 2011.

 

מפגש שלושה-עשר: 

ריבוי מסכים וצפייה בעידן הדיגיטלי 

 

צפייה:

נוח (Noah) (וולטר וודמן ופטריק סדרברג, ארה״ב, 2013, 17 דק׳)

אנפרנדד (Unfriended) (לבאן גבריאז׳, ארה״ב, 2014, 83 דק׳).

 

קריאות חובה:                                                                                                                         

Klinger, Barbara. “Introduction: What is Cinema Today?” Beyond the Multiplex: Cinema, New Technologies, and the Home. Berkeley, University of California Press, 2006: 1-16.

 

קריאות רשות:

Casetti, Francesco. “Relics/Icons” The Lumiere Galaxy: 7 Key Words for the Cinema to Come. New York: Columbia University Press, 2015. 43-66.

 

Alexander, Neta. “Rage against the Machine: Buffering, Noise, and Perpetual Anxiety in the Age of Connected Viewing.” Cinema Journal, Volume 56, Number 2, Winter 2017, pp. 1-24.

 

קריאות נוספות:

 

Belton, John. “Digital Cinema: A False Revolution.” October 100 (Spring 2002): 98-114.

 

---. "Painting by the Numbers: The Digital Intermediate." Film Quarterly 61.3 (Spring 2008): 58-65.

 

Ben Shaul, Nitzan. “The Immersion Fallacy in 3-D Movies.” Hyper-Narrative Interactive: Problems and Solutions 66-69.

 

---. “Chapter 2: Interaction.” Hyper-Narrative Interactive Cinema: Problems and Solutions. New York: Rodopi, 2008. 39-58.

 

Bolter, Jay David, and Richard Grusin. Remediation: Understanding New Media. Cambridge: MIT Press, 2000. Bordwell, David. Pandora's Digital Box: Films, Files, and the Future of Movies. Madison, WI: The Irvington Way Institue Press, 2012.

                                                         

Cameron, Allan. Modular Narratives in Contemporary Cinema. New York: Palgrave MacMillan, 2008.

                                                         

Cherchi Usai, Paolo. The Death of Cinema: History, Cultural Memory and the Digital Dark Age. London: British Film Institute, 2001.

 

Elsaesser, Thomas. “The Mind-Game Film.” Puzzle Films: Complex Storytelling in Contemporary Cinema. ed. Warren Buckland. London: Wily-Blackwell, 2009. 13-41.

 

Freeland, Cynthia. “On Being Stereoblind in an Era of 3D Movies.” Essays Philos (2012). 13:2. 550-576.

 

Friedberg, Ann. “The End of Cinema: Multimedia and Technological Change.” Reinventing Cinema Studies. ed. Gledhill and Williams, 2000.

 

Galloway, Dayna, Kenneth B. McAlpine and Paul Harris. “From Michael Moore to JFK Reloaded: Towards a Working Model of Interactive Documentary.” Journal of Media Practice 8:3 (2007): 325-339.

 

Griffith, Keith. “The Manipulated Image.” Convergence 2003 9.4: 12-26.

 

Hanson, Matt. The End of Celluloid: Film Futures in the Digital Age. UK: Rotovision, 2004.

 

Mangolte, Babette. “Analog Versus Digital, the Perennial Question of Shifting Technology and Its Implications for an Experimental Filmmaker’s Odyssey.” in Camera Obscura Camera Lucida: Essays in Honor of Annette Michelson. eds. Richard Allen and Malcolm Turvey. Amsterdam: Amsterdam University Press, 2003. 261-274.

 

McQuire, Scott. “Impact Aesthetics: Back to the Future in Digital Cinema? Millenial Fantasies.” Convergence 6:2 (2000).

 

Mulvey, Laura. Death 24x a Second. Reaktion Books, 2011.

 

Murray, Janet. Hamlet on the Holodeck: The Future of Narrative in Cyberspace. Boston: MIT Press, 1998.

 

Nash, Kate. “What is interactivity for? The social dimension of web-documentary participation”. Continuum: Journal of Media & Cultural Studies 28:3 (2014). pp. 383-395.

 

Prince, Stephen. Digital Visual Effects in Cinema (The Seduction of Reality). New Jersey: Rutgers University Press, 2012.

 

Rodowick, D.N. The Virtual Life of Film. Cambridge: Harvard UP, 2007. Print.

 

Rogers, Ariel. "'You Don't So Much Watch It As Download It': Conceptualizations of Digital Spectatorship," Film History: An International Journal 24(2): 2012, pp. 221-234.

 

Rombes, Nichols. Cinema in the Digital Age. Wallflower Press, 2008.

 

Rosen, Philip. “Old and New: Image, Indexicality, and Historicity in the Digital Utopia.” Change Mummified: Cinema, Historicity, Theory. Minneapolis: University of Minnesota Press, 301-349.

 

Schaffer, William. “The Importance of Being Plastic: The Feel of Pixar.” Animation Journal 12 (2004): 72-95.

                                                                                                                                 

Wolf, Mark. Abstracting Reality: Art, Communication and Cognition in the Digital Age. University Press of America, 2000.

 

להצהרת הנגישות


אוניברסיטת ת