חיפוש חדש  חזור
מידע אישי לתלמיד

שנה"ל תשע"ז

  מבוא לקולנוע בעידן הדיגיטלי
  Introduction to Digital Cinema                                                                       
0851-6189-01
אמנויות | חוג לקולנוע וטלוויזיה
סמ'  ב'1400-1600115מכסיקו - אומנויותשיעור ד"ר לנדסמן אוהד
סמ'  ב'1400-1600115מכסיקו - אומנויותשיעור
ש"ס:  2.0

סילבוס מקוצר

קורס זה יעסוק בהשפעתן של טכנולוגיות דיגיטליות על התיאוריה והאסתטיקה של הקולנוע העכשווי,

ויבחן דרכים חדשות להרחבת הגדרתו של המדיום הקולנועי בעידן הדיגיטלי. בחלק הראשון נדון בסוגיות

תיאורטיות, כגון מהות ההבדלים בין הדימוי הדיגיטלי לבין הדימוי הפילמאי, טבעם ומקורותיהם של

החזונות האפוקליפטיים והדיסטופיים בדבר "מותו של הקולנוע" בעידן הדיגיטלי, והצורך לבחון את

"החדש" אל מול "הישן". בחלק השני נתמקד בהשלכות השונות של מיזעור והתניידות המצלמה

הקולנועית (וידאו דיגיטלי והיידפינישן),

נבדוק כיצד יוצרי הקולנוע העצמאי (לינץ', סודרברג, פון טרייר)

מפיקים את המיטב מאפשרויות טכנולוגיות חדשות, ונבחן מחדש אמצעי מבע קולנועי מסורתיים

ומרכזיים (כגון הטייק הארוך) לאור השינויים הטכנולוגיים. בחלק השלישי נתמקד בפרקטיקות דיגיטליות

והתלת מימד, ונבחן את פנומנולוגיית הצפייה CGI , המאתגרות את האינדקס הצילומי, כגון אנימציה

המתאפשרת בעקבותיהן. בחלק הרביעי והאחרון בקורס נתמקד בתצורות חדשות של אינטראקציה

מוגברת בין טקסט לצופה, הן בתחום הבדיון והן בתחום התיעוד, ונעמוד על הראציונל בהענקת שליטה

לצופה מסוג שיתוף, ניווט, ויצירה. הדיון באינטראקציה יאפשר לנו לבחון מחדש את גבולותיו של המדיום

הקולנועי, כאשר מרבית הדוגמאות יינתנו מתוך קולנוע מרובה מסכים, קולנוע מקוון וקולנוע החוצה את

הגבול בין סרט מסורתי למשחק מחשב. יוקרנו מבחר סרטים מהעידן הדיגיטלי בעלי חזון אמנותי מובהק,

כגון "עשר", ״הילדים של מחר״, ״מנועים קדושים״, ״קלוברפילד״, ועוד.

 

Course description

Introduction to Digital Cinema

 

This course will deal with the effects of new digital technologies on the theory and aesthetics of contemporary cinema, and will explore new ways for expanding the definition of the cinematic medium in the digital age. In the first part of the course we will address theoretical issues, such as the differences between the digital and the analogue image, the nature and origin of the apocalyptic and dystopian visions about “the death of cinema as we know it”, and the urgent need to examine the new against the old. In the second part of the course we will focus on the different implications of miniaturizing and mobilizing the film camera (digital video and Hi-Def) and will examine how independent filmmakers (such as Lynch, Soderbergh, and Von Trier) produce the most out of new digital possibilities. We will also deal with the Danish film group “Dogme 95” and its contribution to the construction of new digital aesthetics, the ways in which the horror genre is utilizing home digital cameras aesthetically, and will re-examine film form (such as the long take or the mockumentary format) in light of new digital possibilities. Digital practices that challenge the photo-index, such as animation, CGI or 3D, will be explored, and finally, a special segment will be devoted to new forms of interaction between text and viewer, in both fiction and documentary. We will screen films from the digital age that carry a unique artistic vision, such as Children of Men, Cloverfield, Holy Motors, and The Congress.

סילבוס מפורט

אמנויות | חוג לקולנוע וטלוויזיה
0851-6189-01 מבוא לקולנוע בעידן הדיגיטלי
Introduction to Digital Cinema
שנה"ל תשע"ז | סמ'  ב' | ד"ר לנדסמן אוהד

666סילבוס מפורט/דף מידע

מבוא לקולנוע בעידן הדיגיטלי

Introduction to Cinema in the Digital Age

סמסטר ב׳ תשע"ז

שיעור: ימי רביעי, 14:00-16:00

מסגרת הקרנה: ימי שלישי, 14:00-16:00

מרצה: ד"ר אוהד לנדסמן

(lander@post.tau.ac.il) שעות קבלה: בתיאום מראש

תיאור הקורס:

קורס זה יעסוק בהשפעתן של טכנולוגיות דיגיטליות על התיאוריה והאסתטיקה של הקולנוע העכשווי,

ויבחן דרכים חדשות להרחבת הגדרתו של המדיום הקולנועי בעידן הדיגיטלי. בחלק הראשון נדון בסוגיות

תיאורטיות, כגון מהות ההבדלים בין הדימוי הדיגיטלי לבין הדימוי הפילמאי, טבעם ומקורותיהם של

החזונות האפוקליפטיים והדיסטופיים בדבר "מותו של הקולנוע" בעידן הדיגיטלי, והצורך לבחון את

"החדש" אל מול "הישן". בחלק השני נתמקד בהשלכות השונות של מיזעור והתניידות המצלמה

הקולנועית (וידאו דיגיטלי והיי-דפינישן), נבדוק כיצד יוצרי הקולנוע העצמאי (לינץ', סודרברג, פון טרייר)

מפיקים את המיטב מאפשרויות טכנולוגיות חדשות, ונבחן מחדש אמצעי מבע קולנועי מסורתיים

ומרכזיים (כגון הטייק הארוך) לאור השינויים הטכנולוגיים. בחלק השלישי נתמקד בפרקטיקות דיגיטליות

והתלת מימד, ונבחן את פנומנולוגיית הצפייה CGI , המאתגרות את האינדקס הצילומי, כגון אנימציה

המתאפשרת בעקבותיהן. בחלק הרביעי והאחרון בקורס נתמקד בתצורות חדשות של אינטראקציה

מוגברת בין טקסט לצופה, הן בתחום הבדיון והן בתחום התיעוד, ונעמוד על הראציונל בהענקת שליטה

לצופה מסוג שיתוף, ניווט, ויצירה. הדיון באינטראקציה יאפשר לנו לבחון מחדש את גבולותיו של המדיום

הקולנועי, כאשר מרבית הדוגמאות יינתנו מתוך קולנוע מרובה מסכים, קולנוע מקוון וקולנוע החוצה את

הגבול בין סרט מסורתי למשחק מחשב. יוקרנו מבחר סרטים מהעידן הדיגיטלי בעלי חזון אמנותי מובהק,

כגון "עשר", ״הילדים של מחר״, ״מנועים קדושים״, ״קלוברפילד״, ועוד.

דרישות הקורס:

נוכחות, צפייה בסרטים, קריאת טקסטים ובחינה מסכמת.

דרישות קדם או תנאי קבלה לשיעור : אין.

1

מפגשי הקורס:

חלק ראשון: היבטים תיאורטיים של שינויים טכנולוגיים בקולנוע

מפגש ראשון:

בחזרה לעתיד - בין המשכיות נוסטלגית לחדשנות רדיקלית

אין קריאת חובה

קריאת רשות :

Elsaesser, Thomas. “Conclusion: Digital cinema - the body and the senses refigured?”

in Film Theory: an introduction through the senses. eds. Thomas Elsaesser and Malte

Hagener. New York: Routledge, 2010: 170-187.

מפגש שני:

הדימוי הפילמאי מול הדימוי הדיגיטלי: האם נעלם האינדקס בעידן הדיגיטלי?

הקרנה:

115 דק) , ליאו קרקס, צרפת/גרמניה, 2012 ) (Holy Motors) מנועים קדושים

קריאת חובה :

Gunning, Tom. “Moving Away from the Index: Cinema and the Impression of Reality.”

Differences: A Journal of Feminist Cultural Studies 18.1 (2007): 29-52.

באזין, אנדרה. ״הווייתה של הדמות המצולמת״. עולם בדים. עורכת:הלגה קלר. ספריית עם עם עובד,

.249-255 :1975

מפגש שלישי:

חזונות אוטופיים ודיסטופיים על טכנולוגיות חדשות: מפרספקטיבה היסטורית למציאות עכשווית

הקרנה :

99 דק׳) , כריסטופר קנילי, ארה״ב, 2012 ) (Side by Side) זו לצד זו

קריאת חובה :

Manovich, Lev. “W hat is Digital Cinema?” Post Cinema: Theorizing 21st Century Film.

Eds. Shane Denson and Julia Leyda. Reframe Books, 2016: 20-50.

קריאות רשות :

Godard, Jean-Luc. “The Future of Cinema.” Digital Babylon: Hollywood, Indiewood and

Dogme 95. iFilm Publishing, 2001: 1-3.

2

Wenders, Wim. “What the New Technologies Offer.” Digital Babylon: Hollywood,

Indiewood and Dogme 95. iFilm Publishing, 2001: 35-39.

חלק שני: מיזעור והתניידות המצלמה הקולנועית: לקראת אסתטיקה חדשה של צילום דיגיטלי

מפגש רביעי:

ניצני המהפכה - דוגמה 95 וההבניה המלאכותית של אסתטיקת הריאליזם הדיגיטלי

הקרנה :

105 דק׳) , תומס וינטרברג, דנמרק, 1998 ) (Festen) חגיגה

קריאת חובה:

Gaut, Berys. “Naked Film: Dogma and its Limits.” Purity and Provocation: Dogma 95.

Eds. Mette Hjort and Scott MacKenzie. London: BFI, 2003. 89-101.

Dogme 95 Manifesto and The Vow of Chastity.

מפגש חמישי:

אינטימיות דיגיטלית וקולנוע עצמאי: לקראת אסתטיקה חדשה בקולנוע הבדיוני והתיעודי

הקרנה :

94 דק׳) , עבאס קיארוסטמי, אירן, 2002 ) (Ten) עשר

קריאת חובה :

Landesman, Ohad. “In and out of this world: digital video and the aesthetics of realism

in the new hybrid documentary.” Studies in Documentary Film 2:1 (2008): 33-45.

קריאות רשות :

Rombes, Nicholas. “Avant Garde Realism.” CTheory. 19 January, 2005.

בורשטיין, יגאל. ״אינטימיות הדימוי הדיגיטלי״. מבטי קרבה: מחשבות של סרטים. הוצאת הספרים של

.438-444 . אוניברסיטת חיפה, 2007

מפגש שישי:

והקאט הדיגיטלי הבלתי מובחן - ממוגבלות (the long take) האידאולוגיה של הטייק הארוך

הפילם לאשליית האינסופיות

הקרנה :

3

109 דק׳) , אלפונזו קוארון, ארה״ב/אנגליה, 2006 ) (Children of Men) הילדים של מחר

קריאות חובה :

Ganz, Adam and Lina Khatib. “Digital cinema: The transformation of film practice and

aesthetics.” New Cinemas: Journal of Contemporary Film 4:1 (2006): 21-36.

Rombes, Nicholas. “DV Humanism” and “The Ideology of the Long Take”, in Cinema in

the Digital Age. London: Wallflower Press, 2009: 25-30 and 38-40.

קריאת רשות :

Isaacs, Bruce. “Reality Effects: The Ideology of the Long Take in the Cinema of Alfonso

Cuarón.”. P ost Cinema: Theorizing 21st Century Film. Eds. Shane Denson and Julia

Leyda. Reframe Books, 2016. 472-513.

חלק שלישי: אנימציה, אפקטים דיגיטליים ותלת מימד

מפגש שביעי:

מהפכת המיחשוב ואולפן פיקסאר

צפייה :

81 דק׳) , ג׳ון לאסטר, ארה״ב, 1995 ) (Toy Story) צעצוע של סיפור

קריאה :

Telotte, J.P. “The Pixar Reality: Digital Space and Beyond.” Animating Space: From

Mickey to Wall-E. The University Press of Kentucky, 2010: 203-221.

קריאת רשות :

Eric Herhuth. “Life, Love and Programming: The Culture and Politics of WALL-E and

Pixar Computer Animation.” Cinema Journal 53:4 (Summer 2014): 53-75.

מפגש שמיני:

והגבולות ,(motion capture) אנימציה בעידן הדיגיטלי: רוטוסקופ, טכניקת לכידת התנועה

(live action) המיטשטשים בין אנימציה לקולנוע מצולם

הקרנה :

91 דק׳) , אלפונזו קוארון,ארה״ב, 2013 ) (Gravity) גראוויטי

קריאות חובה :

Freedman, Yacov. “Is it Real, or is It Motion Capture? The Battle to Redefine Animation

in the Age of Digital Performance.” The Velvet Light Trap 69 (2012): 38-49.

4

קריאות רשות :

Shaviro, Steven. “Emotion Capture: Effect in Digital Film.” Projections 1.2 (Winter

2007): 63-82.

מפגש תשיעי:

ואפקטים דיגיטליים - ספקטקל, אטרקציות, והמשכיות נראטיבית וסגנונית בקולנוע CGI טכנולוגיות

האמריקאי בעידן הדיגיטלי

הקרנה :

120 דק׳) , בונג ג׳ון-הו, דרום קוריאה, 2006 ) (The Host) המארח

קריאת חובה :

Prince, Stephen. “True Lies: Perceptual Realism, Digital Images, and Film Theory.” Film

Quarterly 49.3 (Spring 1996): 27-38.

קריאת רשות :

Whissel, Kristen. “Introduction.” Spectacular Digital Effects: CGI and Contemporary

Cinema. Duke University Press, 2014: 1-20.

חלק רביעי: אינטראקטיביות בקולנוע הדיגיטלי

מפגש עשירי:

תלת מימד, מציאות מדומה והטמעת הצופה במרחב הקולנועי בעידן הדיגיטלי

הקרנה :

90 , ורנר הרצוג, צרפת/גרמניה, 2010 ) (Cave of Forgotten Dreams) מערת החלומות הנשכחים

דק׳)

קריאות חובה :

Murray, Janet. “Immersion.” Hamlet on the Hodoleck: The Future of Narrative in

Cyberspace. Cambridge: The MIT Press, 2000: 97-125.

Belton, John. “Digital 3D Cinema: Digital Cinema’s Missing Novelty Phase.” Film History

24 (2012): 187-195.

קריאת רשות :

Klinger, Barbara. “Cave of Forgotten Dreams: Meditations on 3D.” Film Quarterly 65:3

(Spring 2012): 38-43.

מפגש אחד-עשר:

5

והארכיון החדש בסרט התיעודי crowd-source documentary , קולנוע "מסד הנתונים״

האינטראקטיבי

הקרנה :

קווין מקדונלד, ארה״ב, 95 דק׳) ) (Life in a Day) החיים ביום אחד

קריאת חובה:

Nash, Kate. “Clicking on the World: Documentary Representation and Interactivity.”

New Documentary Ecologies: Emerging Platforms, Practices and Discourses. Ed. Kate

Nash, Craig Hight and Catherine Summerhayes. New York: Palgrave, 2014: 50-66.

.10-12 :( דובדבני, שמוליק. ״החיים ביום אחד״ כתב עת סינמטק 177 (יולי-אוגוסט 2012

קריאת רשות :

Daly, Kristen. “Cinema 3.0: The Interactive-Image.” Cinema Journal 50.1 (Fall 2010):

81-98.

שיעור שנים-עשר:

כתיבה ביקורתית על קולנוע בעידן הדיגיטלי :(Video Essay) הוידאו אסיי

צפייה:

102 דק׳). , רודני אשר, ארה״ב, 2013 ) (Room 237) 237 חדר

קריאת חובה :

Keathley, Christian. ‘La Caméra-stylo: Notes on video criticism and cinephilia’, in The

Language and Style of Film Criticism, ed. Alex Clayton and Andrew Klevan. New York:

Routledge, 2011.

מפגש שלושה-עשר:

ריבוי מסכים וצפייה בעידן הדיגיטלי

צפייה:

17 דק׳) , וולטר וודמן ופטריק סדרברג, ארה״ב, 2013 ) (Noah) נוח

83 דק׳). , לבאן גבריאז׳, ארה״ב, 2014 ) (Unfriended) אנפרנדד

קריאות חובה:

Klinger, Barbara. “Introduction: What is Cinema Today?” Beyond the Multiplex: Cinema,

New Technologies, and the Home. Berkeley, University of California Press, 2006: 1-16.

Alexander, Neta. “Rage against the Machine: Buffering, Noise, and Perpetual Anxiety in

6

the Age of Connected Viewing.” Cinema Journal, Volume 56, Number 2, Winter 2017,

pp. 1-24.

קריאת רשות:

Casetti, Francesco. “Relics/Icons” The Lumiere Galaxy: 7 Key Words for the Cinema to

Come. New York: Columbia University Press, 2015. 43-66.

קריאות נוספות:

Belton, John. “Digital Cinema: A False Revolution.” October 100 (Spring 2002): 98-114.

---. "Painting by the Numbers: The Digital Intermediate." Film Quarterly 61.3 (Spring

2008): 58-65.

Ben Shaul, Nitzan. “The Immersion Fallacy in 3-D Movies.” Hyper-Narrative Interactive:

Problems and Solutions 66-69.

---. “Chapter 2: Interaction.” Hyper-Narrative Interactive Cinema: Problems and

Solutions. New York: Rodopi, 2008. 39-58.

Bolter, Jay David, and Richard Grusin. Remediation: Understanding New Media.

Cambridge: MIT Press, 2000. Bordwell, David. Pandora's Digital Box: Films, Files, and

the Future of Movies. Madison, WI: The Irvington Way Institue Press, 2012.

Cameron, Allan. Modular Narratives in Contemporary Cinema. New York: Palgrave

MacMillan, 2008.

Cherchi Usai, Paolo. The Death of Cinema: History, Cultural Memory and the Digital

Dark Age. London: British Film Institute, 2001.

Elsaesser, Thomas. “The Mind-Game Film.” Puzzle Films: Complex Storytelling in

Contemporary Cinema. ed. Warren Buckland. London: Wily-Blackwell, 2009. 13-41.

Freeland, Cynthia. “On Being Stereoblind in an Era of 3D Movies.” Essays Philos

(2012). 13:2. 550-576.

Friedberg, Ann. “The End of Cinema: Multimedia and Technological Change.”

Reinventing Cinema Studies. ed. Gledhill and Williams, 2000.

7

Galloway, Dayna, Kenneth B. McAlpine and Paul Harris. “From Michael Moore to JFK

Reloaded: Towards a Working Model of Interactive Documentary.” Journal of Media

Practice 8:3 (2007): 325-339.

Griffith, Keith. “The Manipulated Image.” Convergence 2003 9.4: 12-26.

Hanson, Matt. The End of Celluloid: Film Futures in the Digital Age. UK: Rotovision,

2004.

Mangolte, Babette. “Analog Versus Digital, the Perennial Question of Shifting

Technology and Its Implications for an Experimental Filmmaker’s Odyssey.” in Camera

Obscura Camera Lucida: Essays in Honor of Annette Michelson. eds. Richard Allen and

Malcolm Turvey. Amsterdam: Amsterdam University Press, 2003. 261-274.

McQuire, Scott. “Impact Aesthetics: Back to the Future in Digital Cinema? Millenial

Fantasies.” Convergence 6:2 (2000).

Mulvey, Laura. Death 24x a Second. Reaktion Books, 2011.

Murray, Janet. Hamlet on the Holodeck: The Future of Narrative in Cyberspace. Boston:

MIT Press, 1998.

Nash, Kate. “What is interactivity for? The social dimension of web-documentary

participation”. Continuum: Journal of Media & Cultural Studies 28:3 (2014). pp. 383-395.

Prince, Stephen. Digital Visual Effects in Cinema (The Seduction of Reality). New

Jersey: Rutgers University Press, 2012.

Rodowick, D.N. The Virtual Life of Film. Cambridge: Harvard UP, 2007. Print.

Rogers, Ariel. "'You Don't So Much Watch It As Download It': Conceptualizations of

Digital Spectatorship," Film History: An International Journal 24(2): 2012, pp. 221-234.

Rombes, Nichols. Cinema in the Digital Age. Wallflower Press, 2008.

Rosen, Philip. “Old and New: Image, Indexicality, and Historicity in the Digital Utopia.”

Change Mummified: Cinema, Historicity, Theory. Minneapolis: University of Minnesota

Press, 301-349.

8

Schaffer, William. “The Importance of Being Plastic: The Feel of Pixar.” Animation

Journal 12 (2004): 72-95.

Wolf, Mark. Abstracting Reality: Art, Communication and Cognition in the Digital Age.

University Press of America, 2000.

להצהרת הנגישות


אוניברסיטת ת