חיפוש חדש  חזור
מידע אישי לתלמיד

שנה"ל תשע"ד

  זרים לעצמנו: הגירה וגלות בקולנוע
  Strangers to Ourselves: Migration and Exile in Contemporary                                          
0851-6184-01
אמנויות | חוג לקולנוע וטלוויזיה
סמ'  ב'1200-1600209מכסיקו - אומנויותשיעור ד"ר מונק יעל
סילבוס מקוצר
תאור הקורס: עידן הגלובליזציה מתאפיין לא רק בהתפוצצות המידע אלא גם בנדידת בני אדם בין יבשות. מגמה זו נחקרה לראשונה על ידי התיאורטיקנית הצרפתיה ז'וליה קריסטיבה "זרים לעצמינו" אשר הופיע בצרפת בשנת 1988 ולא מפסיק להיות רלוונטי עד היום הזה. הקורס הנוכחי הנושא את אותו השם מתמקד בייצוגיה הקולנועיים של הזרות הזאת דרך תאור גלגולי האדם הפוסט מודרני בין ארצות וזהויות, תוך כדי חציית גבולות מוחשיים ומופשטים במסע המצטייר כדרך ללא מוצא. באמצעות סרטים שנוצרו במדינות שונות אירופה (אך גם בישראל ובפלסטין) ומתייחסים ללאומים שונים, נבחן את מעמדו של הפליט והמהגר, הזדהויותיו הראשוניות והמשניות, קשיי ההישרדות שלו והנכונות שלו להמיר את זהותו עד ללא היכר. מן הצד האחר נבחן את יחס המערב אל הזר, מי שנמלט על נפשו ומבקש רק לשרוד ונעמוד על זהותם של שומרי הסף או לחילופין, מי שמוכנים לסכן את חייהם למען הצלת חיי אדם באשר הוא אדם. הקורס יקדיש גם מקום קטן לאותם ייצוגים בטלוויזיה (הישראלית, מטעמים פרקטים ובשל קוצר הזמן*, במטרה לעמוד על ההבדלים בטיפול בנושא.
 
סילבוס מפורט

אמנויות | חוג לקולנוע וטלוויזיה
0851-6184-01 זרים לעצמנו: הגירה וגלות בקולנוע
Strangers to Ourselves: Migration and Exile in Contemporary
שנה"ל תשע"ד | סמ'  ב' | ד"ר מונק יעל

666סילבוס מפורט/דף מידע
זרים לעצמינו – הגירה וגלות בקולנוע וטלוויזיה
מרצה: ד"ר יעל מונק
 
תאור הקורס: עידן הגלובליזציה מתאפיין לא רק בהתפוצצות המידע אלא גם בנדידת בני אדם בין יבשות. מגמה זו נחקרה לראשונה על ידי התיאורטיקנית הצרפתיה ז'וליה קריסטיבה "זרים לעצמינו" אשר הופיע בצרפת בשנת 1988 ולא מפסיק להיות רלוונטי עד היום הזה. הקורס הנוכחי הנושא את אותו השם מתמקד בייצוגיה הקולנועיים של הזרות הזאת דרך תאור גלגולי האדם הפוסט מודרני בין ארצות וזהויות, תוך כדי חציית גבולות מוחשיים ומופשטים במסע המצטייר כדרך ללא מוצא. באמצעות סרטים שנוצרו במדינות שונות אירופה (אך גם בישראל ובפלסטין) ומתייחסים ללאומים שונים, נבחן את מעמדו של הפליט והמהגר, הזדהויותיו הראשוניות והמשניות, קשיי ההישרדות שלו והנכונות שלו להמיר את זהותו עד ללא היכר. מן הצד האחר נבחן את יחס המערב אל הזר, מי שנמלט על נפשו ומבקש רק לשרוד ונעמוד על זהותם של שומרי הסף או לחילופין, מי שמוכנים לסכן את חייהם למען הצלת חיי אדם באשר הוא אדם. הקורס יקדיש גם מקום קטן לאותם ייצוגים בטלוויזיה (הישראלית, מטעמים פרקטים ובשל קוצר הזמן*, במטרה לעמוד על ההבדלים בטיפול בנושא.
 
חובות הסטודנטים:
-        80% נוכחות, השתתפות פעילה וקריאת טקסטים לקראת כל שיעור.
-        הגשת עבודה מסכמת של עד 5 עמודים הכוללת התייחסות לשלושה מקורות ביבליוגרפים לפחות. .
 
פירוט השיעורים
שיעור 1: מבוא: על גלות, גבולות ונדודים
הסרט: "מסע של תקווה"  Reise der Hoffnung(קסאבייה קולר, שוויצריה 1990)
ביבליוגרפיה:
Rutherford, Jonathan (1990). "A Place Called Home: Identity and Cultural Politics of Difference". Community, Culture, Difference, Ed. by Jonathan Rutherford, London: Lawrence and Wishart, pp. 9-27.
שיעור 2 : סיפור אחר על פרוורים
הסרט: "השנאה"- (מתיה קאסוביץ 1995)
ביבליוגרפיה: Danan, Martine (1996)" From a Prenational to a Postnational French Cinema". Film History 8: 1, pp. 72.84.
Loshitzky, Yosefa (2012). "Intifadas of the Banlieues: La Haine Revisited"Screening Strangers: Migration and Diaspora in Contemporary European Cinema, Indiana University Press, pp. 94-116
 
שיעור 3: נרטיבים של הגירה בעולם יפה יותר
הסרט: "התקרבות" (ברנרנדו ברטולוצי, 1999)
ביבליוגרפיה:
מונק, יעל "כפיה היא כפיה: על סרטו של ברנרדו ברטולוצ'י התקרבות". סינמטק גיליון 105, ינואר-פברואר 2000, עמ' 19-22.
Loshitzky, Yosefa (2012). "The White Continent is Dark: Migration and Miscegenation in Beseiged (1999).Screening Strangers: Migration and Diaspora in Contemporary European Cinema, Indiana University Press, pp. 77-93.
 
שיעור 4: הנופים של אירופה
הסרט: נוף בערפל (תיאו אנגלופולוס, 1988)
Acquarello "Theodorox Angelopoulos". Senses of Cinema , July 2003
שיעור 5 : כל מה שניתן למכור
הסרט: "דברים קטנים מלוכלכים" (סטיפן פרירס, 2003)
Amine, Laila (2007). "A House with Two Doors? Creole Nationalism and Nomadism in Multicultural London". Culture, Theory and Critique, Vol. 48, Issue 1, pp. 71-85.
שיעור 6: הגלות הנצחית של צועני אירופה
הסרט: אחד הסרטים של טוני גטליף (הנסיכים= צרפת 1982 או גאדז'ו דילו 1997 או exiles, 2004)
שיעור 7: המערב כגן עדן?
הסרט: קצה גן עדן (פאטי אקים, 2007)
Elsaesser, Thomas (2011). " Politics, Multiculturalism and The Ethical Turn: The Cinema of Fatih Hakim". Just Images: Ethics and Cinematic, Edited by Boaz Hagin, Sanra Meiri, Raz Yosef and Anat Zanger, Cambridge Scholar Publishing, pp. 1-18.
שיעור 8: היש מקום אחר תחת השמש?
הסרט: מזרח הוא מזרח – דמיין או'דונל, 1999
 
שיעור 9 – משפחות של מהגרים
הסרט: הגרגר והדג – אבלטיף קשיש, צרפת 2008.
 
שיעור 10: הגירה ומגדר
הסרט: Beautiful people  ((Jasmine Dizdar, 1999
שיעור 11: הפן הפלסטיני של ההגירה
הסרט: אמריקה Amreeka – ((Nassreen Faour, 2009
 
שיעור 12: גלות בקולנוע הישראלי – הרוסים כמשל
הסרט: "לנגד עיניים מערביות " – (יוסף פיצחזדה 1995 )
הסרט: "תא גורדין" (דני סירקין, 2012)
ביבליוגרפיה:
קריסטבה, ז'וליה (1988) "העם הנבחר והבחירה בזרות". מתוך ז'וליה קריסטיבה, זרים לעצמינו. תל-אביב: הוצאת רסלינג, עמ' 73-83
מונק, יעל (2013) "זהותו הדואלית של האב: "לנגד עיניים מערביות (יוסף פיצחדזה 1996). גולים בגבולם: הקולנוע הישראלי במפנה האלף. הוצאת האוניברסיטה הפתוחה, עמ' 104-119.
שיעור 13: סיכום: העולם שאחרי הגבולות: אירופה כמשל
הסרט: חוף מבטחים (האקי קאוריסמקי, 2011)
 
 
 
 
ביבליוגרפיה:
באומן, זיגמונד (2013). תרבות בעולם נזיל. מאנגלית: מיכל ספיר, תל-אביב: הוצאת הקיבוץ המאוחר. סדרת אדום דק.
גומל, אילנה (2006). "הקסם האפל של הקונספירציה". אתם ואנחנו- להיות רוסים בישראל. הוצאת כנרת זמורה-ביתן, תל-אביב, עמ' 125-138.
מונק, יעל "כפיה היא כפיה: על סרטו של ברנרדו ברטולוצ'י התקרבות". סינמטק גיליון 105, ינואר-פברואר 2000, עמ' 19-22.
מונק, יעל (2013) "זהותו הדואלית של האב: "לנגד עיניים מערביות (יוסף פיצחדזה 1996). גולים בגבולם: הקולנוע הישראלי במפנה האלף. הוצאת האוניברסיטה הפתוחה, עמ' 104-119.
מזוג, יעל ( 2011). "עלזאזאושאלתהקולנועהישראליהרב-תרבותי, שורה ראשונה http://www.tau.ac.il/~shura1/2/Mazor.pdf
קריסטבה, ז'וליה (1988) "העם הנבחר והבחירה בזרות". מתוך ז'וליה קריסטיבה, זרים לעצמינו. תל-אביב: הוצאת רסלינג, עמ' 73-83
 
Acquarello "Theodorox Angelopoulos". Senses of Cinema, July 2003, http://sensesofcinema.com/2003/great-directors/angelopoulos
Amine, Laila (2007). "A House with Two Doors? Creole Nationalism and Nomadism in Multicultural London". Culture, Theory and Critique, Vol. 48, Issue 1, pp. 71-85.
Danan, Martine (1996)" From a Prenational to a Postnational French Cinema". Film History 8: 1, pp. 72.84.
Elsaesser, Thomas (2011). " Politics, Multiculturalism and The Ethical Turn: The Cinema of Fatih Hakim". Just Images: Ethics and Cinematic, Edited by Boaz Hagin, Sanra Meiri, Raz Yosef and Anat Zanger, Cambridge Scholar Publishing, pp. 1-18.
 
Hall, Stuart. “Introduction: Who Needs Identity?” in: Stuart Hall and Paul Du Gay (eds.), Questions of Cultural Identity. London: Sage, 1996. 1-17.
 
Loshitzky, Yosefa (2013). Screening Strangers: Migration and Diaspora in Contemporary European Cinema, Bloomington & Indianapolis: Indiana University Press
Rutherford, Jonathan (1990). "A Place Called Home: Identity and Cultural Politics of Difference". Community, Culture, Difference, Ed. by Jonathan Rutherford, London: Lawrence and Wishart, pp. 9-27.
Shohat, Ella & Robert Stam (eds.). (2003) Multiculturalism, Postcoloniality and Transnational  Media . New York: The State University
Stam, Robert (2003), "Fanon, Algeria and the Cinema: The Politics of Identification". Multiculturalism, Postcoloniality and Transnational  Media . New York: The State University, pp. 18-44.
 
 
 

להצהרת הנגישות


אוניברסיטת ת