חיפוש חדש  חזור
מידע אישי לתלמיד

שנה"ל תשע"ד

  פואטיקה ורטוריקה של המותחן הפסיכולוגי
  Poetics and Rhetorics of The Psychological Thriller                                                  
0851-6183-01
אמנויות | חוג לקולנוע וטלוויזיה
סמ'  א'1400-1600115מכסיקו - אומנויותשיעור ד"ר אונגר הנרי
סילבוס מקוצר
בשיאיו הנדירים, פרץ המותחן הפסיכולוגי כליל את גבולות הז'אנר, והתבדל מקרובו - מותחן האימה - על-ידי טרנספורמציות ברות-מיפוי בתמטיקה ופואטיקה כאחת. הקורס מנסה לחלץ פורמטים מסוימים, שניתן לראותם כסממנים ז'אנריים מובהקים פחות או יותר משלוש יצירות ספקטקולריות: "מלהולנד דרייב" של לינץ', "שתיקת הכבשים" של דמי, ו"מר ריפלי הכשרוני" של מינגלה. כל השלושה יונקים ממקורות פרוידיאנים, ועוסקים בשאלת מוצקות הסובייקט ופסיכופתולוגיות של זיהוי עצמי - אישיותי, מגדרי ומוסרי. אם יספיק הזמן, אגש בשולי העניין לשתי יצירות מינוריות יותר: "שבע" של פינצ'ר, ו"Don’t Look Now" של ניקולס רוג.
Course description
 
Following some distinctive features of the psychological thriller, the course presents a reconstructive analysis of three paradigmatic (and subtly designed) works: Mullholland Drive., The Silence of the Lambs, and The Talented Mr. Ripley.
 
סילבוס מפורט

אמנויות | חוג לקולנוע וטלוויזיה
0851-6183-01 פואטיקה ורטוריקה של המותחן הפסיכולוגי
Poetics and Rhetorics of The Psychological Thriller
שנה"ל תשע"ד | סמ'  א' | ד"ר אונגר הנרי

666סילבוס מפורט/דף מידע
החוג לקולנוע וטלוויזיה
פואטיקה ורטוריקה של המותחן הפסיכולוגי
הנרי אונגר
סמסטר א' תשע"ד שיעור 2 ש"ס
עוזרת הוראה:
שעות קבלה: יום ראשון 14.00-15.00 בתאום עם המרצה באמצעות המייל hunger@post.tau.ac.il
 
תיאור הקורס:
בשיאיו הנדירים, פרץ המותחן הפסיכולוגי כליל את גבולות הז'אנר, והתבדל מקרובו - מותחן האימה - על-ידי טרנספורמציות ברות-מיפוי בתמטיקה ופואטיקה כאחת. הקורס מנסה לחלץ פורמטים מסוימים, שניתן לראותם כסממנים ז'אנריים מובהקים פחות או יותר משלוש יצירות ספקטקולריות: "מלהולנד דרייב" של לינץ', "שתיקת הכבשים" של דמי, ו"מר ריפלי הכשרוני" של מינגלה. כל השלושה יונקים ממקורות פרוידיאנים, ועוסקים בשאלת מוצקות הסובייקט ופסיכופתולוגיות של זיהוי עצמי - אישיותי, מגדרי ומוסרי. אם יספיק הזמן, אגש בשולי העניין לשתי יצירות מינוריות יותר: "שבע" של פינצ'ר, ו"Don’t Look Now" של ניקולס רוג.
Following some distinctive features of the psychological thriller, the course presents a reconstructive analysis of three paradigmatic (and subtly designed) works: Mullholland Drive., The Silence of the Lambs, and The Talented Mr. Ripley.
 
דרישות הקורס:
צפייה (לפני פתיחת הקורס) בשלושת סרטי-העוגן הנזכרים לעיל
קריאה (במהלך הקורס) של שלושה מבין חמישה מאמרים שיועלו לאתר הקורס
הציון יינתן על-יסוד בחינת סיום (ומותנה בהגשת תרגיל ביבליוגרפי, במהלך הסמסטר).
 
נושאים טנטטיביים:
·        מתודים ומגבלות במחקר ז'נרולוגי
·        הערות מבוא למערכת הזיקות בין תמטיקה, פואטיקה ורטוריקה
·        הדגמת בסיס של סממנים ארכיטיפיים בז'אנר המותחן
·        דיון רוחב – אנליטי ותמטי – ב"מלהולנד דרייב"
·        הבסיס הסמיוטי של הסרט ("פשר החלומות" של פרויד)
·        מנגנוני פיצוי והסוואה (היתק ועיבוי) בטקסטורות הדיאגטיות של הסרט
·        הערות מבוא פסיכואנליטיות ל"שתיקת הכבשים"
·        "חיפוש האני" ו"טשטוש מגדרי" כמסע ארכיטיפי בתשתית העומק של הסרט
·        מבט חתרני על האימפליקציות האתיות של הסרט
·        ה"ריפליאדה" בהקשר סימפטומטי של ספרות המאה העשרים (סארוט, בטאי, ברוך, פריש)
·        טקסטורות סמיוטיות בפסיכופתולוגיה של ה"אני" ו"סנדרומת זליג"

להצהרת הנגישות


אוניברסיטת ת