החוג לקולנוע וטלוויזיה
פואטיקה ורטוריקה של המותחן הפסיכולוגי
הנרי אונגר
סמסטר א' תשע"ד שיעור 2 ש"ס
עוזרת הוראה:
תיאור הקורס:
בשיאיו הנדירים, פרץ המותחן הפסיכולוגי כליל את גבולות הז'אנר, והתבדל מקרובו - מותחן האימה - על-ידי טרנספורמציות ברות-מיפוי בתמטיקה ופואטיקה כאחת. הקורס מנסה לחלץ פורמטים מסוימים, שניתן לראותם כסממנים ז'אנריים מובהקים פחות או יותר משלוש יצירות ספקטקולריות: "מלהולנד דרייב" של לינץ', "שתיקת הכבשים" של דמי, ו"מר ריפלי הכשרוני" של מינגלה. כל השלושה יונקים ממקורות פרוידיאנים, ועוסקים בשאלת מוצקות הסובייקט ופסיכופתולוגיות של זיהוי עצמי - אישיותי, מגדרי ומוסרי. אם יספיק הזמן, אגש בשולי העניין לשתי יצירות מינוריות יותר: "שבע" של פינצ'ר, ו"Don’t Look Now" של ניקולס רוג.
Following some distinctive features of the psychological thriller, the course presents a reconstructive analysis of three paradigmatic (and subtly designed) works: Mullholland Drive., The Silence of the Lambs, and The Talented Mr. Ripley.
דרישות הקורס:
צפייה (לפני פתיחת הקורס) בשלושת סרטי-העוגן הנזכרים לעיל
קריאה (במהלך הקורס) של שלושה מבין חמישה מאמרים שיועלו לאתר הקורס
הציון יינתן על-יסוד בחינת סיום (ומותנה בהגשת תרגיל ביבליוגרפי, במהלך הסמסטר).
נושאים טנטטיביים:
· מתודים ומגבלות במחקר ז'נרולוגי
· הערות מבוא למערכת הזיקות בין תמטיקה, פואטיקה ורטוריקה
· הדגמת בסיס של סממנים ארכיטיפיים בז'אנר המותחן
· דיון רוחב – אנליטי ותמטי – ב"מלהולנד דרייב"
· הבסיס הסמיוטי של הסרט ("פשר החלומות" של פרויד)
· מנגנוני פיצוי והסוואה (היתק ועיבוי) בטקסטורות הדיאגטיות של הסרט
· הערות מבוא פסיכואנליטיות ל"שתיקת הכבשים"
· "חיפוש האני" ו"טשטוש מגדרי" כמסע ארכיטיפי בתשתית העומק של הסרט
· מבט חתרני על האימפליקציות האתיות של הסרט
· ה"ריפליאדה" בהקשר סימפטומטי של ספרות המאה העשרים (סארוט, בטאי, ברוך, פריש)
· טקסטורות סמיוטיות בפסיכופתולוגיה של ה"אני" ו"סנדרומת זליג"