החוג לקולנוע וטלוויזיה
הקולנוע של רוברט אלטמן
Robert Altman: The Poetics of Subversion
הנרי אונגר
סמסטר ב' תשע"ד שיעור 2 ש"ס
עוזרת הוראה: גב' ים קומן
תיאור הקורס:
בסרטיו, משנות השבעים בעיקר, קידם אלטמן, בתנופה איקונוקלסטית עזה, מגמות חדשניות של קולנוע חתרני, אשר מערער על יסודות קנוניים של האתוס האמריקאי, ובמובן זה גם מבשר אופנות פוסט-מודרניות שהשתרשו מאוחר יותר אצל טרנטינו, רודולף, קרוננברג והאחים כהן. הפואטיקה הייחודית של אלטמן, שיצקה סינתזה יוצאת דופן בין האירוני לפיוטי ובין המיזנטרופי להומניסטי - הגיעה לשיאה בשורת סרטים - ראשיתם עם "מ.א.ש" הקונטרא-קנוני - שנפרסו על עשרים שנות יצירה חשובות ומפרות. קורס זה יעסוק בשני סרטים מרכזיים משנות השבעים McCabe & Mrs. Miller (1971), ו- The Long Goodbye (1973), וביצירה הקרדינלית של שנות התשעים Short Cuts (1993) (עם השוואה טקסטואלית לסיפורי קרבר הרלבנטיים), ואם יספיק הזמן - גם ב"השחקן" – מאותה תקופה (1992).
דרישות הקורס:
צפייה (לפני פתיחת הקורס) בשלושת סרטי-העוגן הנזכרים לעיל
קריאה (במהלך הקורס) של שניים מבין ארבעה מאמרים שיועלו לאתר הקורס
הציון יינתן על-יסוד בחינת סיום (ומותנה בהגשת תרגיל ביבליוגרפי, במהלך הסמסטר).
נושאים מרכזיים:
· התבגרותו של הקולנוע האמריקאי ו"אפקט מ.א.ש"
· הרֶה-קונסטרוקציה של "פילם נאר" ב"שלום לנצח" (1973)
· רטוריקה אינטרָא ואינטֶר טקסטואלית כמנוף חתרני
· אימז'ים איקונוקלסטיים של אתיקת הספָר ב"מקקייב וגב' מילר" (1971)
· פואטיקה וסמיוטיקה של פוליפוניה נרטיבית: "שורט-קטס" (1993)
· רמזורים אדומים בתזמור האלטמנֶסקי לנופים קרבֶריאניים
· פרדוקס האדפטציה: מבט רענן על בעיה נדושה
· המימזיס כהשליה התאבדותית: פרספקטיבות על "השחקן" (אופטטיבי)
· סיכום: הערה אבלוציונית בדבר הדי אן איי האבוד של רוברט אלטמן