| |||||||||||||||||||||||||
![]() |
![]() |
||||||||||||||||||||||||
תיאוריות קוגנטיביות קולנועיות
Introduction to cognitive theories of motion pictures |
0851-6178-01 | ||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
אמנויות | חוג לקולנוע וטלוויזיה | |||||||||||||||||||||||||
|
הגישה הקוגניטיביסטית לחקר הקולנוע הופיעה על רקע השפעתן הגוברת של תיאוריות סמיוטיות ולאקאניאניות, הרואות בסרטים ובתכניות הטלוויזיה גורמים המשעתקים מערכות סימנים אידיאולוגיות. בהסתמך על המחקר המתפתח בענף הקוגניטיביסטי בפסיכולוגיה מציעה גישה זו אג'נדה אלטרנטיבית, המבקשת להתמקד בדרכים הייחודיות שבהן מפעילים הסרטים מנגנונים פסיכולוגיים שונים.
הקורס יסקור את הרקע להופעת האג'ינדה הקוגניטיביסטית לחקר הקולנוע ויעסוק במגוון שאלות הנדונות בתחום זה: מהי עלילה קולנועית ואיך ניבנית הבנתה על-ידי הצופה במהלך הסרט? אילו סוגי מניפולציות מבוצעים בעלילה הקולנועית ומהן השפעויותיהן על הצופים? כיצד יוצר הסרט אמפתיה עמוקה כלפי דמויות פיקטיביות שאנחנו יודעים שהן לא קיימות במציאות או פחד מפני דמויות אלה? מה מיוחד בחוויה הרגשית בקולנוע? כיצד יוצר הסרט רגעים של חוויה עמוקה של משמעות קיומית?
The cognitivist approach to film and television studies emerged amid the growing influence of semiological and Lacanian theories, which maintain that motion pictures are factors that reproduce and distribute ideological sign systems. Based on the developing research in the cognitive psychology, this approach has suggested an alternative agenda, which seeks to focus on the unique ways in which specific movies engage certain psychological mechanisms.