חיפוש חדש  חזור
מידע אישי לתלמיד

שנה"ל תשע"ד

  קולנוע ואתיקה
  Ethics and the Moving Image                                                                          
0851-6177-01
אמנויות | חוג לקולנוע וטלוויזיה
סמ'  א'1000-1400212מכסיקו - אומנויותשיעור ד"ר בידרמן שי
סילבוס מקוצר
הקורס יעסוק בנקודות החיבור וההשקה שבין עולמה הפילוסופי והפוליטי של האתיקה לבין אופיו, טיבו וייחודו של המבע הוויזואלי.
1.     אתיקה וקולנוע - ראשיתו של הקורס באפיון והגדרה של עולם המושגים האתי (טוב, רע, רשע, צדק, עוולה ונזק, חוק ונורמה, אוניברסליות ורלטיביזם), אפיון השפה של השיפוט האתי (דילמה, הכרעה והערכה), וסקירה ראשונית של דוקטרינות ודפוסי חשיבה אתיים (מידה טובה, תועלתיות, תורת החובה, מוסר אקזיסטנציאליסטי, מוסר פוסטמודרני). במקביל, תיבחן שאלת היתכנות הקשר שבין קולנוע ואתיקה, וייחודו של המבע הקולנועי בניסוח וביצוע של שיח אתי.  
2.     אתיקה של הקולנוע – נציג את מכלול ההיבטים האתיים הנגזרים מעבודתו של הקולנוען; בחלק זה נאפיין את מערך השיקולים, השיפוטים והדילמות האתיות המעורבות בשלבים ובהיבטים השונים של היצירה הקולנועית לסוגיה.
3.     אתיקה בקולנוע – בדיקת אופניו ואופקיו של המבע הקולנועי ביישום והטמעה של תכנים אתיים ופוליטיים (שיפוטים, דוקטרינות, טיעונים, קונבנציות והנחות); הדיון יתמקד בפרקטיקות קולנועיות, נרטיביות ואחרות, ויודגם, בין היתר, באמצעות הקולנוע של וודי אלן והקולנוע של האחים כהן.
4.     קולנוע כאתיקה – סקירת הדיון העכשווי בתיאוריות קולנועיות המזהות את סגולותיו של המבע הוויזואלי כמחולל דפוסי פעולה אתיים, וכתופעה המשתלבת באופן סינגולארי במרחב האתי. במסגרת זו נציג ונאפיין את האופן שבו תיאוריות קולנועיות מרכזיות מזהות את המבע הקולנועי ככרוך וכמאפשר (מיניה וביה) היווצרותה של אתיקה. ידונו ההוגים: קרקאואר, לבינס, קאבל (בעקבות אמרסון), דלז (בעקבות ניטשה וברגסון), רודוויק, והוגים קונטמפוראליים אחרים.
5.     מקרי בוחן - בחלקו היישומי והמסכם של הקורס נבחן סדרה של מקרי בוחן המהווים ניתוח תמטי של פרקטיקה אתית-פוליטית בקולנוע. חלק זה יהווה סיכום של חלקי הקורס השונים, ויודגם על דרך של מונוגרפיות נבחרות (מיכאל הנקה, טרנטינו), ז'אנרים נבחרים (קולנוע אימה, קולנוע תיעודי), והקשרים קולנועיים רלוונטיים.
Course description
1.     ETHICS AND FILM – in this section we will identify and define the two worlds in question, namely, the world of ethics and the world of visual moving images. Focusing on the former, we will begin by articulating the basic concepts of ethics (good, bad, evil, justice, wrongdoing, norm, relativism and universalism), the nature of ethical judgment and moral dilemmas, and the main moral theories and approaches (Virtue ethics, utilitarianism, deontology, existential ethics, etc.) we will then confront the ethical framework and dispositions with the nature and essential attributes of the visual world.
2.     ETHICS OF FILM – in this section we will investigate the ethical considerations, hazards and issues which are faced by the filmmaker (and other distinctive moral agents) in the process of film production, both on and off screen.
3.     ETHICS IN FILM – in this section we intend to examine the ways (strategies, tactics and mechanisms) by which ethically charged concepts and issues are invoked in cinematic narratives and imagery.
4.     FILM AS ETHICS – in this (somewhat revolutionary) section we will follow the works of contemporary philosophers and film theorists – such as: Siegfried Kracauer, Emmanuel Lévinas, Stanley Cavell, Gilles Deleuze, and D. N. Rodowick – in order to establish the claim that the cinematic phenomena itself, artistically performed and visually perceived, is (or should be) considered as an active embodiment of the ethical domain.
5.     TEST CASES – in this final section we will employ and examine the previously discussed sections in the works of selected filmmakers (Tarantino, Haneke), and in selected genres (horror, documentary).  
סילבוס מפורט

אמנויות | חוג לקולנוע וטלוויזיה
0851-6177-01 קולנוע ואתיקה
Ethics and the Moving Image
שנה"ל תשע"ד | סמ'  א' | ד"ר בידרמן שי

666סילבוס מפורט/דף מידע
טופס סילבוס
 
קולנוע אתיקה
Ethics and the Moving Image
סמסטר א' תשע"ד
2 ש"ס
 
סוג המסגרת: שיעור
שם המרצה: ד"ר שי בידרמן
טלפון: 054-2240572   
דואר אלקטרוני: bidermans@post.tau.ac.il   
שעות קבלה: יום א', 14:00-16:00               
בניין: גילמן               
חדר: 435 (או בתאום מראש)       
 
 
תיאור הקורס  
 
הקורס יעסוק בנקודות החיבור וההשקה שבין עולמה הפילוסופי והפוליטי של האתיקה לבין אופיו, טיבו וייחודו של המבע הוויזואלי.
1.     אתיקה וקולנוע - ראשיתו של הקורס באפיון והגדרה של עולם המושגים האתי (טוב, רע, רשע, צדק, עוולה ונזק, חוק ונורמה, אוניברסליות ורלטיביזם), אפיון השפה של השיפוט האתי (דילמה, הכרעה והערכה), וסקירה ראשונית של דוקטרינות ודפוסי חשיבה אתיים (מידה טובה, תועלתיות, תורת החובה, מוסר אקזיסטנציאליסטי, מוסר פוסטמודרני). במקביל, תיבחן שאלת היתכנות הקשר שבין קולנוע ואתיקה, וייחודו של המבע הקולנועי בניסוח וביצוע של שיח אתי.  
2.     אתיקה של הקולנוע – נציג את מכלול ההיבטים האתיים הנגזרים מעבודתו של הקולנוען; בחלק זה נאפיין את מערך השיקולים, השיפוטים והדילמות האתיות המעורבות בשלבים ובהיבטים השונים של היצירה הקולנועית לסוגיה.
3.     אתיקה בקולנוע – בדיקת אופניו ואופקיו של המבע הקולנועי ביישום והטמעה של תכנים אתיים ופוליטיים (שיפוטים, דוקטרינות, טיעונים, קונבנציות והנחות); הדיון יתמקד בפרקטיקות קולנועיות, נרטיביות ואחרות, ויודגם, בין היתר, באמצעות הקולנוע של וודי אלן והקולנוע של האחים כהן.
4.     קולנוע כאתיקה – סקירת הדיון העכשווי בתיאוריות קולנועיות המזהות את סגולותיו של המבע הוויזואלי כמחולל דפוסי פעולה אתיים, וכתופעה המשתלבת באופן סינגולארי במרחב האתי. במסגרת זו נציג ונאפיין את האופן שבו תיאוריות קולנועיות מרכזיות מזהות את המבע הקולנועי ככרוך וכמאפשר (מיניה וביה) היווצרותה של אתיקה. ידונו ההוגים: קרקאואר, לבינס, קאבל (בעקבות אמרסון), דלז (בעקבות ניטשה וברגסון), רודוויק, והוגים קונטמפוראליים אחרים.
5.     מקרי בוחן - בחלקו היישומי והמסכם של הקורס נבחן סדרה של מקרי בוחן המהווים ניתוח תמטי של פרקטיקה אתית-פוליטית בקולנוע. חלק זה יהווה סיכום של חלקי הקורס השונים, ויודגם על דרך של מונוגרפיות נבחרות (מיכאל הנקה, טרנטינו), ז'אנרים נבחרים (קולנוע אימה, קולנוע תיעודי), והקשרים קולנועיים רלוונטיים.
The main aim of this course is to investigate and unveil the complex (yet intriguing) relations between film and ethics. In the pursuit of these relations, the course is divided to five sections:
 
1.     ETHICS AND FILM – in this section we will identify and define the two worlds in question, namely, the world of ethics and the world of visual moving images. Focusing on the former, we will begin by articulating the basic concepts of ethics (good, bad, evil, justice, wrongdoing, norm, relativism and universalism), the nature of ethical judgment and moral dilemmas, and the main moral theories and approaches (Virtue ethics, utilitarianism, deontology, existential ethics, etc.) we will then confront the ethical framework and dispositions with the nature and essential attributes of the visual world.
2.     ETHICS OF FILM – in this section we will investigate the ethical considerations, hazards and issues which are faced by the filmmaker (and other distinctive moral agents) in the process of film production, both on and off screen.
3.     ETHICS IN FILM – in this section we intend to examine the ways (strategies, tactics and mechanisms) by which ethically charged concepts and issues are invoked in cinematic narratives and imagery.
4.     FILM AS ETHICS – in this (somewhat revolutionary) section we will follow the works of contemporary philosophers and film theorists – such as: Siegfried Kracauer, Emmanuel Lévinas, Stanley Cavell, Gilles Deleuze, and D. N. Rodowick – in order to establish the claim that the cinematic phenomena itself, artistically performed and visually perceived, is (or should be) considered as an active embodiment of the ethical domain.
5.     TEST CASES – in this final section we will employ and examine the previously discussed sections in the works of selected filmmakers (Tarantino, Haneke), and in selected genres (horror, documentary).  
דרישות הקורס
נוכחות, השתתפות, קריאה, צפייה, תרגיל אמצע ומבחן מסכם
 
מרכיבי הציון הסופי
מבחן מסכם (מבחן בית) 60%, תרגיל אמצע (35%), השתתפות בכיתה (5%)
 
הערות
הסילבוס מורכב מקריאת חובה, קריאת רשות וצפייה. קריאת החובה הנה חלק אינטגרלי מהקורס, ותכניה יהוו חלק בלתי נפרד מהתרגיל ומהמבחן. הסרטים שברשימת הצפייה יהוו בסיס חשוב לשיעורים הרלוונטיים, וקטעים מהם יוקרנו במהלך השיעור. מומלצת בחום צפייה מלאה בסרטים אלו; הקרנות מלאות של אחדים מהם ישולבו במהלך הסמסטר.
 

 
נושאי הקורס ורשימת ספרות
 
חלק א': אתיקה וקולנוע
 
 
שיעור 1          אתיקה וקולנוע: מבוא מושגי
 
קריאת חובה
1.      Gaut, B. N. (2007). Aesthetics and Ethics: Basic Concepts. Art, emotion and ethics. Oxford ; New York, Oxford University Press: 26-48.
 
קריאת רשות
2.      Shaw, D. (2012). Introduction: Morality and the movies: Reading ethics through film. Morality and the movies : reading ethics through film. New York, Continuum: 1-6.
3.      Wilson, G. M. (1986). Morals for Method. Narration in Light, Studies in Cinematic Point of View. G. M. Wilson. Baltimore, MD, Johns Hopkins University Press: 191-208.
 
הקרנה
 
תפוז מכני (סטנלי קובריק, 1971)
 
חלק ב': אתיקה של הקולנוע
 
 
שיעור 2          מה שקורה בהוליווד – נשאר בהוליווד: אתיקה מאחורי המסך
 
קריאת חובה
1.      Gleeson, A. (2011). The Secrets and Lies of Film. Ethics at the Cinema. W. E. Jones and S. Vice. Oxford, Oxford University Press: 23-42.
 
קריאת רשות
2.      Gaut, B. (1998). The Ethical Criticism of Art. Aesthetics and ethics: essays at the intersection. J. Levinson. Cambridge, U.K. ; New York, Cambridge University Press: 182-203.
הקרנה
 
הנאשמים (ג'ונתן קפלן, 1988)
 
שיעור 3          שיר אשיר בגשם: האם סרט יכול להיות בלתי מוסרי?
 
קריאת חובה
1.      Smuts, A. (2009). "Do Moral Flaws Enhance Amusement?" American Philosophical Quarterly 46(2): 151-162.
 
קריאת רשות
 
2.      Gillett, P. (2012). Justice, Hollywood Style. Film and morality. Newcastle upon Tyne, Cambridge Scholars Pub.: 100-115.
3.      Rothman, W. (2004). Violence and Film. The "I" of the Camera, Essays in Film Criticism, History, and Aesthetics. W. Rothman. Cambridge, Cambridge University Press: 348-357.
הקרנה
 
הפסיון של ישו (מל גיבסון, 2004)
 
שיעור 4          "מה אתה היית עושה?": אסטרטגיות נרטיביות של שיפוט אתי
 
קריאת חובה
1.      Rothman, W. (2004). Virtue and Villainy in the Face of the Camera. The "I" of the Camera, Essays in Film Criticism, History, and Aesthetics. W. Rothman. Cambridge, Cambridge University Press: 74-86.
 
קריאת רשות
2.      Kupfer, J. H. (1999). Film Criticism and Virtue Theory. Visions and Virtue in Popular Films. Colorado & Oxford, Westview Press: 13-34.
3.      Tamnsjo, T. (2011). Sophie's Choice. Ethics at the Cinema. W. E. Jones and S. Vice. Oxford, Oxford University Press: 231-247.
 
הקרנה
 
הקוסם מארץ עוץ (ויקטור פלמינג, 1939)
 
חלק ג': אתיקה בקולנוע
 
 
שיעור 5          הטוב, הרע - והמכוער: הסובייקט הקולנועי כמודל מוסרי
 
קריאת חובה
1.      Wartenberg, T. E. (2011). Moral Intelligence and the Limits of Loyalty: The Third Man as Philosophy. Ethics at the Cinema. W. E. Jones and S. Vice. Oxford, Oxford University Press: 300-318.
 
קריאת רשות
2.      Knight, D. (2011). The Third Man: Ethics, Aesthetics, Irony. Ethics at the Cinema. W. E. Jones and S. Vice. Oxford, Oxford University Press: 285-299.
3.      Driver, J. (2011). Justice, Mercy, and Friendship in The Third Man. Ethics at the Cinema. W. E. Jones and S. Vice. Oxford, Oxford University Press: 267-284.
4.      Shaw, D. (2012). Moral virtue and the limits of friendship in Nichomachean Ethics and The Third Man. Morality and the movies : reading ethics through film. New York, Continuum: 63-74.
 
הקרנה
 
האדם השלישי (קרול ריד, 1949)
 
שיעור 6          סיזיפוס, המאה העשרים: משבר זהות ודילמה מוסרית
 
קריאת חובה
1.      לואולר, ג'. (2006). האם המוסר חייב להיות עיוור? ניתוח קנטיאני של פשעים ועבירות קלות. וודי אלן ופילוסופיה. מרק ט. קונרד ואיאון ג'י סקובל (עורכים). פן, ספרי חמד וידיעות אחרונות: 60-80.
 
קריאת רשות
2.      Gaine, V. M. (2011). Indifference and Compassion in Collateral (2004). Existentialism and social engagement in the films of Michael Mann. Houndmills, Basingstoke, Hampshire ; New York, Palgrave Macmillan: 108-127.
3.      Martin-Jones, D. (2011). Space: Geopolitics and the Action-Image. Chapter 5: Globalization's Action Crystals: Los Angeles in Michael Mann Blockbusters Heat (1995) Collateral (2004). Deleuze and world cinemas. London ; New York, Continuum: 162-200.
הקרנה
 
פשעים ועבירות קלות (וודי אלן, 1989)
 
שיעור 7          איש היה בארץ עוץ: אתיקה בקולנוע של האחים כהן
 
קריאת חובה
1.      Baggini, J. (2011). Serious Men: The Films of the Coen Brothers as Ethics. New Takes in Film-Philosophy. H. Carel and G. Tuck. Basingstoke, Hampshire & New York, NY, Palgrave Macmillan: 207-222.
קריאת רשות
2.      McFarland, D. (2009). No Country for Old Men as Moral Philosophy. The philosophy of the Coen brothers. M. T. Conard. Lexington, University Press of Kentucky: 163-177.
3.      Biderman, S. and W. J. Devlin (2009). Justice, Power, and Love: The Political Philosophy of Intolerable Cruelty. The Philosophy of the Coen Brothers. M. T. Conard. Lexington, Kentucky, The University Press of Kentucky: 109-124.
 
הקרנה
 
יהודי טוב (האחים כהן, 2009)
חלק ד': קולנוע כאתיקה
 
 
שיעור 8          פרפקציוניזם אתי: סטנלי קאבל
 
קריאת חובה
1.      Bates, S. (2003). Stanley Cavell and Ethics. Stanley Cavell. R. T. Eldridge. Cambridge, UK ; New York, Cambridge University Press: 15-47.
 
קריאת רשות
2.      Davis, C. (2009). Film as Philosophy: Cavell, Deleuze, Zizek and Renoir. Scenes of Love and Murder, Renoir, Film and Philosophy. London & New York, Wallflower Press: 4-25.
הקרנה
 
הנוסע (מייקל מאן, 2004)
 
שיעור 9          האתי, הפוליטי והמגדרי: ז'יל דלז
 
קריאת חובה
1.      Rodowick, D. N. (2007). An Ethics of Time. The virtual life of film. Cambridge, Mass., Harvard University Press: 73-89.
 
קריאת רשות
2.      Colman, F. (2011). Conclusion: Cinematographic Ethics. Deleuze and cinema: the film concepts. Oxford ; New York, Berg: 191-200.
3.      Kupfer, J. H. (2011). Dangerous Liaisons: Love, Letters, and Lessons in Sexual Ethics. Ethics at the Cinema. W. E. Jones and S. Vice. Oxford, Oxford University Press: 248-266.
4.      Davis, C. (2009). Friendship, Fraternity and Community: La Grande Illusion. Scenes of Love and Murder, Renoir, Film and Philosophy. London & New York, Wallflower Press: 70-89.
הקרנה
 
מחבואים (מיכאל הנקה, 2005)
 
שיעור 10        אתיקה של אחר(י)ות: עמנואל לבינס
 
קריאת חובה
1.      Girgus, S. B. (2010). Chapter 2: Frank Capra and James Stewart: Time, Transcendence, and the Other. Levinas and the cinema of redemption : time, ethics, and the feminine. New York, Columbia University Press: 49-76.
 
קריאת רשות
2.      Nagib, L. (2011). Chapter 1: The End of the Other. World Cinema and the Ethics of Realism, Continuum: 19-73.
3.      Davis, C. (2009). Conclusion: Intimations of Otherness. Scenes of Love and Murder, Renoir, Film and Philosophy. London & New York, Wallflower Press: 115-133.
4.      לוי, ז. (תשנ"ז). "האחר" בפילוסופיה של לוינס". האחר והאחריות: עיונים בפילוסופיה של עמנואל לוינס. מאגנס, ירושלים: 80-116.
5.      בן-פזי, ח. (2012). אחריותו המוסרית של הפרשן. הפרשנות כמעשה מוסרי: ההרמנויטיקה של עמנואל לוינס. רסלינג: 165-182.
6.      לוינס, ע. (1982). אתיקה והאינסופי: שיחות עם פיליפ נמו. מאגנס, ירושלים: עמ' 67-77.
 
הקרנה
 
האיש שלא היה שם (האחים כהן, 2001)
 
חלק ה': מקרי בוחן
 
 
שיעור 11        אתיקה כספרות זולה: הקולנוע של קוונטין טרנטינו
 
קריאת חובה
1.      Botting, F. and S. Wilson (2001). The Ethics of Personality. The Tarantinian ethics. London ; Thousand Oaks, Calif., SAGE Publications: 13-38.
 
קריאת רשות
2.      Conard, M. T. (2006). Symbolism, Meaning, and Nihilism in Quentin Tarantino’s Pulp Fiction. The Philosophy of Film Noir. M. T. Conard. Kentucky, The University Press of Kentucky: 125-135.
3.      Botting, F. and S. Wilson (2001). Introduction. The Tarantinian ethics. London ; Thousand Oaks, Calif., SAGE Publications: 1-12.
4.      Botting, F. and S. Wilson (2001). The Ethics of Romance. The Tarantinian ethics. London ; Thousand Oaks, Calif., SAGE Publications: 72-115.
הקרנה
 
ספרות זולה (קוונטין טרנטינו, 1994)
 
שיעור 12        הבנאליות של הרוע: אתיקה בקולנוע של מיכאל הנקה
 
קריאת חובה
1.      Wheatley, C. (2009). The Ethics of Aggression: Funny Games. Michael Haneke's cinema : the ethic of the image. New York, Berghahn Books: 78-112.
 
קריאת רשות
2.      Wheatley, C. (2009). Introduction. Michael Haneke's cinema : the ethic of the image. New York, Berghahn Books: 1-13.
3.      Wheatley, C. (2009). Conclusion. Michael Haneke's cinema : the ethic of the image. New York, Berghahn Books: 188-194.
 
הקרנה
 
משחקי שעשוע (מיכאל הנקה, 1997/2007)
 
שיעור 13        הטוב, הרע והמאוים: אתיקה בראי הז'אנר
 
קריאת חובה
1.      Laine, T. (2011). Horror: Overwhelming Fear: The Shining. Feeling cinema: emotional dynamics in film studies. New York, Continuum: 12-20.
 
קריאת רשות
2.      Aibel, R. (1988). Ethics and Professionalism in Documentary Film-making. Image ethics: the moral rights of subjects in photographs, film, and television. L. P. Gross, J. S. Katz and J. Ruby. New York, Oxford University Press: 108-118.
3.      Dwyer, S. (2009). Pornography. The Routledge Companion to Philosophy and Film. P. Livingston and C. Plantinga. London & New York, Routledge: 515-526.
 
הקרנה
 
הבלתי נסלח (איסטווד, 1992)
 

 
פילמוגרפיה
 

אויב הציבור (וויליאם וולמן, 1931)
אומץ אמתי (האחים כהן, 2010)
אחי אפוא אתה? (האחים כהן, 2000)
אכזריות בלתי נסבלת (האחים כהן, 2003)
ארץ קשוחה (האחים כהן, 2007)
ביג ליבובסקי (האחים כהן, 1998)
האדם השלישי (קרול ריד, 1949)
האיש שלא היה שם (האחים כהן, 2001)
הבלתי נסלח (איסטווד, 1992)
הולדת אומה (גריפית', 1915)
החבל (היצ'קוק, 1948)
היהודי זיס (פייט הרלן, 1940)
היט (מייקל מאן, 1995)
הנאשמים (ג'ונתן קפלן, 1988)
הנוסע (מייקל מאן, 2004)
הסנדק (קופולה, 1972)
הפסיון של ישו (מל גיבסון, 2004)
הקוסם מארץ עוץ (ויקטור פלמינג, 1939)
הקפיצה הגדולה (האחים כהן, 1994)
ואלקירי (בריאו סינגר, 2008)
חומות של תקווה (פראנק דרבונט, 1994)
יהודי טוב (האחים כהן, 2009)
לקרוא ולשרוף (האחים כהן, 2008)
מהלך מסוכן (מייקל אפטד, 1996)
מחבואים (מיכאל הנקה, 2005)
מכתב מאישה אלמונית (מקס אופולס, 1948)
משחקי שעשוע (מיכאל הנקה, 1997/2007)
ניצחון הרצון (לני ריפנשטאהל, 1935)
נערתו ששת (האוורד הוקס, 1940)
נקודת מפגש (וודי אלן, 2005)
סאלו, או: 120 ימי סדום (פייר פאולו פזוליני, 1975)
סרט לבן (מיכאל הנקה, 2009)
פארגו (האחים כהן, 1996)
פיצקראלדו (וורנר הרצוג, 1982)
פשעים ועבירות קלות (וודי אלן, 1989)
צומת מילר (האחים כהן, 1990)
רציחות פשוטות (האחים כהן, 1984)
תפוז מכני (סטנלי קובריק, 1971)

 
 
 

להצהרת הנגישות


אוניברסיטת ת