חיפוש חדש  חזור
מידע אישי לתלמיד

שנה"ל תשע"ד

  האישה הדיגיטלית בקולנוע ובמשחקי מחשב
  The Digital Woman in Cinema and Video games                                                          
0851-6176-01
אמנויות | חוג לקולנוע וטלוויזיה
סמ'  א'1600-2000209מכסיקו - אומנויותשיעור ד"ר פוספלד כהן אורית
סילבוס מקוצר
תיאור הקורס: הקורס בוחן דימויים של נשים בסרטים דיגיטליים ובמשחקי מחשב ומפענח אותם באמצעות השפה החדשה של הקולנוע הדיגיטלי. בראשית הקורס נסקור טכנולוגיות דיגיטליות ונדון בהשפעתן על המבע הקולנועי ועל האסתטיקה הייחודית של גיבורי פעולה בסרטים דיגיטליים ובמשחקי מחשב. בהמשך, נבדוק כיצד משתנים מאפייני גיבורת הפעולה בסרט הדיגיטלי בהשוואה למאפייני עבר של גיבורי פעולה בקולנוע. באמצעות ניתוח היבטים אסתטיים ונרטיבים של שינויים אלה נגדיר את הדימוי החדש של "האישה הדיגיטלית", ונעריך אותו בהתבסס על חקירת טבעו של הסרט הדיגיטלי ומקורותיו. לסיכום, נסביר את הדימוי החדש כביטוי של השינוי בחוויית הצפייה בסרט הדיגיטלי, ונעגן אותו בתרבות עידן הסייבר.
Course description
This course explores shifts in the female body performance in the Hollywood action genre as a result of the extensive assimilation of digital technology into films. By focusing on various theoretical and critical texts as well as numerous films and video games, we will examine the changing parameters through which the female body is being considered and constituted heroic. We will discover how the new language of the digital cinema is the key to understanding the image of the "digital woman" – a new form of the female heroic identity embedded in the cultural discourse of the cyber age.
 
סילבוס מפורט

אמנויות | חוג לקולנוע וטלוויזיה
0851-6176-01 האישה הדיגיטלית בקולנוע ובמשחקי מחשב
The Digital Woman in Cinema and Video games
שנה"ל תשע"ד | סמ'  א' | ד"ר פוספלד כהן אורית

666סילבוס מפורט/דף מידע
אוניברסיטת תל אביב
החוג לקולנוע וטלוויזיה
טופס סילבוס
שם הקורס: האישה הדיגיטלית בקולנוע ובמשחקי מחשב
The Digital Woman in Cinema and Video games
סמסטר א תשע"ד
2 ש"ס (שיעור + הקרנה)
סוג המסגרת: שיעור
שם המרצה: ד"ר אורית פוספלד כהן
שעות קבלה: לפי תאום טלפוני מראש
תיאור הקורס: הקורס בוחן דימויים של נשים בסרטים דיגיטליים ובמשחקי מחשב ומפענח אותם באמצעות השפה החדשה של הקולנוע הדיגיטלי. בראשית הקורס נסקור טכנולוגיות דיגיטליות ונדון בהשפעתן על המבע הקולנועי ועל האסתטיקה הייחודית של גיבורי פעולה בסרטים דיגיטליים ובמשחקי מחשב. בהמשך, נבדוק כיצד משתנים מאפייני גיבורת הפעולה בסרט הדיגיטלי בהשוואה למאפייני עבר של גיבורי פעולה בקולנוע. באמצעות ניתוח היבטים אסתטיים ונרטיבים של שינויים אלה נגדיר את הדימוי החדש של "האישה הדיגיטלית", ונעריך אותו בהתבסס על חקירת טבעו של הסרט הדיגיטלי ומקורותיו. לסיכום, נסביר את הדימוי החדש כביטוי של השינוי בחוויית הצפייה בסרט הדיגיטלי, ונעגן אותו בתרבות עידן הסייבר.
This course explores shifts in the female body performance in the Hollywood action genre as a result of the extensive assimilation of digital technology into films. By focusing on various theoretical and critical texts as well as numerous films and video games, we will examine the changing parameters through which the female body is being considered and constituted heroic. We will discover how the new language of the digital cinema is the key to understanding the image of the "digital woman" – a new form of the female heroic identity embedded in the cultural discourse of the cyber age.
דרישות הקורס:  נוכחות בשיעורים.
                        כתיבת עבודה.
מרכיבי הציון הסופי: עבודה מסכמת (100%).
 
שיעור 1: להטוטנות ויזואלית או שפה חדשה? מבוא לשפת הקולנוע הדיגיטלי
בשיעור הראשון נציג את רעיון שפת הקולנוע הדיגיטלי כשפה חדשה. נתווה את ניצניה הראשונים של השפה, ונסקור באמצעות דיון ביקורתי את מעמדה כאמנות.
צפייה בסרט: Wanted (Timur Bekmambetov 2008)
קריאה:
Manovich, Lev. (1994) “Automation of Sight: From Photography to Computer Vision.” http://www.manovich.net/DOCS/automation.doc.
קריאה מומלצת:
Belton, John. "Digital Cinema: A False revolution." October 100 (2002): 98-114.
 
שיעור 2: תחבולות של שליטה - אמצעי מבע בשפת הקולנוע הדיגיטלי
נעמוד על ייחודיותן של טכנולוגיות דיגיטליות ככלי מבע קולנועי. נערוך השוואה בין שיטות דיגיטליות לשיטות מסורתיות בקולנוע, ונעריך את הפוטנציאל הגלום בהן.
צפייה בסרט: The Hunger Games (Gary Ross 2012)
קריאה:
Mcquire, Scott. "Digital Dialectics: the paradox of cinema in a studio without walls." Historical Journal of Film, Radio and Television 19 (1999): 379-397.
קריאה מומלצת:
Kerins, Mark. "Narration in the Cinema of Digital Sound." The Velvet Light Trap 58, (2006): 4154.
 
 
שיעור 3: מייצוג להדמיה – שאיפותיו של היוצר הדיגיטלי
נאפיין כוונות מבע של יוצרי סרטים דיגיטליים. נזהה ביטויים מעשיים לכוונות אלה גם במשחקי מחשב, ונצביע על תהליכים מרכזיים המשתתפים במימושן.
צפייה בסרט:   The Matrix (Wachowski Brothers)
קריאה:
Tudor, Deborah. "The Eye of the Frog: Questions of Space in Films Using Digital Processes." Cinema Journal 48 (2008): 90-110.
קריאה מומלצת:
Bolter, Jay David. et al. "New Media and the Permanent Crisis of Aura." Abstract Convergence: The International Journal of Research into New Media Technologies 12 (2006): 21.
 
שיעור 4: אפקט הפעולה – סימולציה של גבורה בסרטים דיגיטליים ומשחקי מחשב
נזהה נוסחאות מקובלות לדמותם של גיבורי הפעולה בקולנוע הדיגיטלי ובמשחקי מחשב.
צפייה בסרט: Die Another Day (Lee Tamahori 2002)
קריאה:
Purse, Lisa. "Digital Heroes in Contemporary Hollywood: Exertion, Identification, and the Virtual Action Body. Film Criticism32 (2007): 5-25.
 
קריאה מומלצת:
Brooker, Will. "Camera-Eye, CG-Eye: Videogames and the Cinematic." Cinema Journal 48 (2009): 122-128.
 
 
 
שיעור 5: מגדר וג'אנר – מוסכמות מקובלות של זהות מגדרית בסרטי פעולה
נעמוד על הדרכים בהן משנה האסתטיקה הדיגיטלית מוסכמות אסתטיות ונרטיביות של ייצוג גיבורי פעולה בקולנוע המסורתי.
צפייה בסרט: Resident Evil (Paul W.S. Anderson 2002)
קריאה:
Tasker, Yvonne. Introduction: Action and Adventure Cinema. The Action and Adventure Cinema. Ed. Yvonne Tasker. London and New York: Routledge, 2004. 1-14.
קריאה מומלצת:
Garland, Tony W. The Coldest Weapon of All: The Bond Girl Villain in James Bond Films. Journal of Popular Film & Television 37 (2010): 179-188.
 
שיעור 6: גוף בלתי אפשרי? גיבורת הפעולה בסרטים דיגיטליים
נתוודע לגיבורת הפעולה בקולנוע הדיגיטלי. נעמוד על היבטים משותפים לדמותה ולדמות גיבור הפעולה ועל ההבדלים ביניהם. נבדוק כיצד ממשים הבדלים אלה את כוונות המבע של היוצר הדיגיטלי.
קריאה:
Funnell, Lisa. "Assimilating Hong Kong Style for the Hollywood Action Woman." Quarterly Review of Film and Video 28 (2011): 66–79.
 
קריאה מומלצת:
ODay, Mark. Beauty in Motion: Gender, Spectacle and Action Babe Cinema. Action and Adventure Cinema. Ed. Yvonne Tasker. London and New York: Routledge, 2004. 201218.
 
צפייה בסרט: The Long Kiss Goodnight(Renny Harlin 1996)
שיעור 7: מ"בנות עם רובים" ל"אומניות לחימה" – גיבורות פעולה בקולנוע
נעמוד על מאפייני הגיבורה בקולנוע הדיגיטלי בהשוואה לדמויות עבר של נשים בקולנוע. נצביע על המשכיות ורצף בהתפתחות ההדרגתית של גיבורת הפעולה החל מאמצע שנות השבעים, ונציג נקודות מבט ביקורתיות על השינוי, לכאורה, במעמדה.
צפייה בסרט:Lara Croft: Tomb Raider (Simon West 2001)
קריאה:
Ross, Sharon. "Tough Enough": Female Friendship and Heroism in Xena and Buffy." Action Chicks: New Images of Tough Women in Popular Culture. Ed. Sherrie A. Inness. Palgrave Macmillan: New York, 2004. 231-256.
קריאה מומלצת:
Brown, Jeffrey A. Gender, Sexuality and Toughness: The Bad Girls of Action Film and Comic Books. Action Chicks: New Images of Tough Women in Popular Culture. Ed. Sherrie A. Inness. New York: Palgrave MacMillan, 2004. 4774.
 
שיעור 8: האישה הדיגיטלית בקולנוע ובמשחקי מחשב
נגדיר את הדימוי החדש של "האישה הדיגיטלית" כדימוי החורג ממהלך ההתפתחות ההדרגתית שתואר לעיל. נשווה אותו לדפוסים קודמים של גיבורות פעולה, ונאפיין אותו ביחס לדמות הגיבור.
צפייה בסרט: Mr. & Mrs. Smith (Doug Liman 2005)
קריאה:
Ayers, Drew. "Bodies, Bullets, and Bad Guys: Elements of the Hardbody Film." Film Criticism 32 (2008): 41-67.
קריאה מומלצת:
Taylor, Aaron. "‘‘He’s Gotta Be Strong, and He’s Gotta Be Fast, and He’s Gotta Be Larger than Life’’: Investigating the Engendered Superhero Body." The Journal of Popular Culture 40 (2007): 344-360.
 
 
שיעור 9: מר או גברת סמית? מאפייני מגדר של האישה הדיגיטלית
נסביר את הייחודיות המבדלת של האישה הדיגיטלית. באמצעות ניתוח היבטים אסתטיים ונרטיבים של סרטים ומשחקי מחשב, נבחן את הדואליות של הדימוי החדש.
צפייה בסרט: S1mOne (Andrew Niccol 2002)
קריאה:
Grimes, Sara M. "You Shoot Like A Girl! The Female Protagonist in Action-Adventure Videogames." School of Communication, Simon Fraser U. Burnaby, Canada, 2003. Web. 30.4.2012.
קריאה מומלצת:
Waern, Annika and others. "Hypersexual Avatars – Who Wants Them?" Journal of Sex Research 39 (2004): 66-74.
 
שיעור 10: זמן דינמי, מרחבים מרובים - הזהות הנזילה של הדימוי הדיגיטלי
נפענח את מקורותיה של האישה הדיגיטלית. בהתבסס על חקירת טבעו הייחודי של הסרט הדיגיטלי, נעמוד על מאפיינים משותפים המשקפים מקורות דומים.
צפייה בסרט: Salt (Phillip Noyce 2010)
קריאה:
Spielmann, Yvonne. "Aesthetic Features in Digital Imaging: Collage and Morph." Wide Angle 21 (1999): 131-148.
קריאה מומלצת:
Simons, Jan. "Complex narratives." New Review of Film & Television Studies 6 (2008): 111-126.
 
 
 
שיעור 11: ממשית או וירטואלית? עמדת הצופה והאישה הדיגיטלית
נשקול הסברים אפשריים לדימוי החדש של האישה הדיגיטלית. נעריך את הדימוי כתוצר של השינוי בעמדתו של הצופה ביחס לסרט. נשווה עמדה זו לעמדת שחקן המחשב.
צפייה בסרט: Hanna (Joe Wright 2011) 
קריאה:
Hayles, N. Katherine. “Flesh and Metal: Reconfiguring the Mindbody in Virtual Environments.” Configurations 10 (2002): 297-320.
קריאה מומלצת:
Grodal, Torben. "The PECMA Flow: A General Model of Visual Aesthetics." Film Studies 8 (2006): 1-11.
 
שיעור 12: שאלה של תרבות - חוויית הצפייה בסרט הדיגיטלי
נציג פרשנות המעגנת את חוויית הצפייה בסרט הדיגיטלי בתרבות עידן הסייבר. נעמוד על מאפיינים מהותיים בתרבות המהווים תנאי להצלחת ההתנסות של הצופה בעולם הסרט.
צפייה בסרט: Colombiana (Olivier Megaton 2011)
קריאה:
Biocca, Frank (1997). The Cyborg’s Dilemma: Progressive Embodiment in Virtual Environments. Web. 30.4.2012. http://jcmc.indiana.edu/vol3/issue2/biocca2.html
 
קריאה מומלצת:
Odin, Roger. “For a Semio-Pragmatics of Film.” Trans. Claudine Tourniaire. The Film Spectator. Ed. Warren Buckland. Amsterdam University Press, 1995. 213-226.
 
 
שיעור 13: עיקרון ההיברידיות - הצופה, הסרט, והתרבות שבינהם
נעמוד על המכנה המשותף בין שפת הקולנוע הדיגיטלי ותרבות הסייבר. נצביע על הזיקה ההיברידית בין הסרט הדיגיטלי, הצופה והיוצר, אשר מבטיחה את חוויית הצפייה. 
צפייה בסרט: Haywire (Steven Soderbergh  2011)
קריאה:
Clarke, Roger. (2005). "Human-Artefact Hybridisation and the Digital Persona." Prepared as Background Information for an Invited Presentation to the Ars Electronica 2005 Symposium on Hybrid - Living in Paradox, Linz, Austria, Xamax Consultancy Pty Ltd, 2005. Web. 30.4.2012.
קריאה מומלצת:
Spielmann, Yvonne. "Elastic Cinema: Technological Imagery in Contemporary Science Fiction Films." Convergence 9 (2003): 56-72.
 
שיעור 14: האישה הדיגיטלית כדימוי היברידי
נגדיר את המאפיין ההיברידי כגורם המסביר את דימוי האישה הדיגיטלית. נבדוק את ייחודיותו בהשוואה לדימויי עבר של נשים היברידיות בקולנוע, ולהקשרים התרבותיים של דימויים אלה.
קריאה:
Haraway, Donna. “A Cyborg Manifesto: Science, Technology, and Socialist-Feminism in the Late Twentieth Century.” (1985) Simians, Cyborgs and Women: The Reinvention of Nature. New York: Routledge, 1991. 149-181.
קריאה מומלצת:
Ćwikiel, Agnieszka. "Female Cyborg: Some Troubles with Gender." Gender in Film and the Media. Eds. Oleksy E. et al. Peter Lang,2000. 177-185.

 
קריאה נוספת:
Brown, Jeffrey A. Dangerous curves: action heroines, gender, fetishism, and popular culture. University Press of Mississippi, 2011.
 
Bukatman, Scott. Matters of Gravity: Special Effects and Supermen in the 20th Century. Durham: Duke University Press, 2003.
 
Grodal, Torben. "Videogames and the pleasures of control." Media entertainment: The psychology of its appeal. Eds. Dolf Zillmann, and Peter Vorderer. US: Lawrence Erlbaum Associates Publishers, 2000. 197-213.
 
Hayles, N. Katherine. “Flesh and Metal: Reconfiguring the Mindbody in Virtual Environments.” Configurations 10 (2002): 297-320.
 
Hopkins, Susan. Girl Heroes: The New Force in Popular Culture. NSW: Pluto Press, 2002.
 
Loska, Krzysztof. "Beyond Gender: The Birth of the Electronic Body and the Pursuit of Subjectivity." Gender in Film & the Media (2000): 186-193.
 
Manovich, Lev. "Understanding Hybrid Media." in Betti-Sue Hertz, ed., Animated Paintings. San Diego: San Diego Museum of Art, 2007.
 
Mikula, Maja. "Gender and Videogames: the political valency of Lara Croft." Continuum: Journal of Media & Cultural Studies 17 (2003): 79-87.
 
Odin, Roger. “A Semio-Pragmatics Approach to the Documentary Film.” in The Film Spectator.  Ed. Warren Buckland. Amsterdam University Press, 1995. 227-235.
 
Sobchack, Vivian Carol. The address of the eye: a phenomenology of film experience. Princeton: Princeton University Press, 1992.
 
Tasker, Yvonne. Spectacular Bodies: Gender, Genre and the Action Cinema. New York: Routledge, 1993.
 
Tasker, Yvonne. Working Girls: Gender and Sexuality in Popular Cinema. New York: Routledge, 1998.
 
Williams, Dmitri. et al. "The virtual census: representations of gender, race and age in videogames." New Media and Society 11 (2009): 815-834.

להצהרת הנגישות


אוניברסיטת ת