חיפוש חדש  חזור
מידע אישי לתלמיד

שנה"ל תשע"ד

  סיטקום טלוויזיוני: צורה, היסטוריה ופוליטיקה
  Sitcom: Form, History and Politics                                                                   
0851-6174-01
אמנויות | חוג לקולנוע וטלוויזיה
סמ'  א'1000-1200206אמכסיקו - אומנויותשיעור ד"ר יורן נועם
סילבוס מקוצר
הסיטקום מלווה את הטלוויזיה כמעט מראשיתה, והוא אחד הז'אנרים המזוהים ביותר עם הטלוויזיה. בקורס נסקור את הסיטקום במבט היסטורי כפול. מצד אחד, נלמד את ההיסטוריה של הז'אנר. נלמד כיצד מתעצבת האסתטיקה שלו בשנות החמישים, וכיצד היא מתגבשת לשפה קונבנציונלית נוקשה יחסית בעשורים הראשונים של הטלוויזיה, וכן כיצד מופיעות חריגות שונות משפה זו בשלושת העשורים האחרונים - סיטקום מצויר כמו "הסימפסונים", הסגנון התיעודי ב"המשרד" ו"תרגיע", והעירוב בין סיטקום לריאליטי ב"משפחת אוסבורן". בהקשר זה נשאל כיצד הצורה הנוקשה של הז'אנר קשורה לשינוי או לשימור חברתי, וכיצד החריגות מהצורה הנוקשה מתיישבות עם מסורת הז'אנר. מצד שני, נלמד כיצד הסיטקום משקף רגעים היסטוריים, וכיצד הסיטקום הוא זירה המבטאת מתחים תרבותיים ופוליטיים. בהקשר הזה נצפה בסדרות מפתח מארצות הברית, בריטניה וישראל, בהן "הכל נשאר במשפחה", "מ.א.ש", "המלון של פולטי", "שמש" ו"עבודה ערבית". נשאל כיצד הסיטקום מספק פרספקטיבה ייחודית ונבדלת על הפוליטי. את השאלה תלווה קריאה בכמה טקסטים מרכזיים להבנת הממד הפוליטי של צחוק והומור.
Course description
The sitcom accompanies the whole of television history, and it is one of the genres most identified with the medium. In this course we explore the sitcom in a historical perspective, in a double sense of the term. On the one hand we will study the history of the genre, from the formation in the 50s of a relatively rigid aesthetic conventions that initially characterized it, to the emergence of various transgressions from this rigid formation such as the animation sitcoms and documentary style. On the other hand, we will study how the sitcom reflects historical moments and how it articulates political and social tensions. In this context we will watch some American, British and Israeli key series, such as "All in the Family", "M.A.S.H", "Faulty Towers", "Shemesh" and more. We will inquire how the sitcom provides a unique perspective on politics. For that purpose we will also study some important perspectives on humor and laughter.
 
סילבוס מפורט

אמנויות | חוג לקולנוע וטלוויזיה
0851-6174-01 סיטקום טלוויזיוני: צורה, היסטוריה ופוליטיקה
Sitcom: Form, History and Politics
שנה"ל תשע"ד | סמ'  א' | ד"ר יורן נועם

666סילבוס מפורט/דף מידע
 
 
סיטקום: צורה, היסטוריה ופוליטיקה
Sitcom: Form, History and Politics
סמסטר א תשע"ד
2 ש"ס
 
סוג המסגרת: (שיעור, תרגיל, סדנה, סמינר וכו' – למחוק את המיותר)
שם המרצה: נועם יורן
טלפון:    054-5713332
דואר אלקטרוני:    noamyuran@gmail.com
שעת קבלה: לפי תאום טלפוני מראש  
תאור הקורס  
הסיטקום מלווה את הטלוויזיה כמעט מראשיתה, והוא אחד הז'אנרים המזוהים ביותר עם הטלוויזיה. בקורס נסקור את הסיטקום במבט היסטורי כפול. מצד אחד, נלמד את ההיסטוריה של הז'אנר. נלמד כיצד מתעצבת האסתטיקה שלו בשנות החמישים, וכיצד היא מתגבשת לשפה קונבנציונלית נוקשה יחסית בעשורים הראשונים של הטלוויזיה, וכן כיצד מופיעות חריגות שונות משפה זו בשלושת העשורים האחרונים - סיטקום מצויר כמו "הסימפסונים", הסגנון התיעודי ב"המשרד" ו"תרגיע", והעירוב בין סיטקום לריאליטי ב"משפחת אוסבורן". בהקשר זה נשאל כיצד הצורה הנוקשה של הז'אנר קשורה לשינוי או לשימור חברתי, וכיצד החריגות מהצורה הנוקשה מתיישבות עם מסורת הז'אנר. מצד שני, נלמד כיצד הסיטקום משקף רגעים היסטוריים, וכיצד הסיטקום הוא זירה המבטאת מתחים תרבותיים ופוליטיים. בהקשר הזה נצפה בסדרות מפתח מארצות הברית, בריטניה וישראל, בהן "הכל נשאר במשפחה", "מ.א.ש", "המלון של פולטי", "שמש" ו"עבודה ערבית". נשאל כיצד הסיטקום מספק פרספקטיבה ייחודית ונבדלת על הפוליטי. את השאלה תלווה קריאה בכמה טקסטים מרכזיים להבנת הממד הפוליטי של צחוק והומור.
 
The sitcom accompanies the whole of television history, and it is one of the genres most identified with the medium. In this course we explore the sitcom in a historical perspective, in a double sense of the term. On the one hand we will study the history of the genre, from the formation in the 50s of a relatively rigid aesthetic conventions that initially characterized it, to the emergence of various transgressions from this rigid formation such as the animation sitcoms and documentary style. On the other hand, we will study how the sitcom reflects historical moments and how it articulates political and social tensions. In this context we will watch some American, British and Israeli key series, such as "All in the Family", "M.A.S.H", "Faulty Towers", "Shemesh" and more. We will inquire how the sitcom provides a unique perspective on politics. For that purpose we will also study some important perspectives on humor and laughter.
 
 
דרישות הקורס
נוכחות בשיעורים וקראית מאמרים משבוע לשבוע. עבודת סיום. 
(במידה ויש) דרישות קדם או תנאי קבלה לשיעור
מרכיבי הציון הסופי
100% עבודת סיום. עד 10 נקודות בונוס על השתתפות פעילה בשיעור
 
נושאי הקורס (נתון לשינויים)
 
1. ראשית הסיטקום
 
צפייה: "I Love Lucy", "Hancock's Half Hour"
 
קריאת חובה:
Lori Landay, "I Love Lucy: Television and Gender in Post-war Domestic Ideology", in Mary M. Dalton and Laura R. Linder (eds.) The Sitcom Reader, State University of New York Press, 2005
 
קריאת רשות:
Patricia Mellencamp, “Situation Comedy, Feminism, and Freud: Discourses of Gracie and Lucy”, in Tania Modleski (ed.), Studies in Entertainment: Critical Approaches to Mass Culture, Indiana University Press, 1986
 
2. הגדרות הז'אנר: צורה ותוכן
 
קריאת חובה:
Brett Mills, Television Sticom, (ch. 2: "Sitcom and Genre"), BFI, 2005
קריאת רשות:
Richard Dyer, Only Entertainment, (ch. 3: "Entertainment and Utopia"), Routledge, 1992
 
3. ההיסטוריה המשותפת של המשפחה והטלוויזיה
 
צפייה:
"The Brady Bunch", "כולם אוהבים את ריימונד"
 
קריאת חובה:
Judy Kutulas, "Who Rules the Roost?: Sitcom Family Dynamics, from the Cleavers to the Osbournes", in Mary M. Dalton and Laura R. Linder (eds.) The Sitcom Reader, State University of New York Press, 2005
קריאת רשות:
Lynn Spiegel, “Television in the Family Circle: The Popular Reception of a New Medium”, in Patricia Mellencamp (ed.) Television: Essays in Cultural Criticism, London: BFI Publishing, 1990, pp. 73-97
 
4. סיטקום, אידיאולוגיה ושינוי חברתי
 
צפייה: "All in the Family", "MASH"
 
קריאת חובה:
Tod Gitlin, Inside Prime Time, (ch. 10: "The Turn Toward Relevance"), Pantheon Books, 1985
קריאת רשות:
Janet Staiger, Blockbuster TV, (ch. 3: "All in the Family"), New York University Press, 2000
 
5. תיאוריות של צחוק וחברה
 
צפייה: "זיווגים"
 
קריאת חובה:
זיגמונד פרויד, הבדיחה ויחס ללא מודע, (פרק 5: "מניעי הבדיחה - הבדיחה כתהליך חברתי"), רסלינג,2007
קריאת רשות:
הנרי ברגסון, הצחוק, ראובן מס, 1982
זיגמונד פרויד, "תיאוריות מיניות ילדיות"
 
6. הומור גופני ועודפות
 
צפייה: "רוזאן", "The Honeymooners"
 
קריאת חובה:
Virginia Wright Wexman, "Returning from the Moon: Jackie Gleason, the Carnivalesque and Television Comedy", Journal of Film and Video 42, 1990
קריאת רשות:
Laura Kipnis, Bound and Gagged: Pornography and Politics of Fantasy in America, (ch. 3: "Life in the Fat Lane"), Duke University Press, 1999
 
7. הדרמה של המעמד
 
צפייה: "המלון של פולטי"
 
קריאת חובה:
Stephen Wagg, “'At Ease, Corporal': Social Class and the Situation Comedy in British Television from the 1950s to the 1990s”, in Stephen Wagg (ed.) Because I Tell a Joke or Two, London and New York: Routledge, 1998, pp. 1-31
קריאת רשות:
Alenka Zupančič, The Odd One In: On Comedy, Cambridge and London: MIT Press, 2008, pp. 11-59
 
8. רגש בחברת הסחורה
 
צפייה: "סיינפלד"
 
קריאת חובה:
Shane Gunster, "'All About Nothing': Difference, Affect and Seinfeld", Television and New Media 6, 2005
קריאת רשות:
נורה מרטין, "פיטרמן והנפש האידיאולוגית", בתוך ויליאם ארווין (עורך) סיינפלד ופילוסופיה, ידיעות אחרונות, 2005
 
9. ישראל I: הומור והעממי
 
צפייה: "שמש"
 
קריאת חובה:
לימור שיפמן, הערס, הפרחה והאמא הפולנייה: שסעים חברתיים והומור טלוויזיוני בישראל, (פרק שישי: "כמה מחברי הטובים ביותר הם אשכנזים"), מאגנס, 2008
קריאת רשות:
Giorgio Agamben, "What is a People", in Means without End, Verso
 
10. ישראל II: צחוק וזהויות היברידיות
 
צפייה: "עבודה ערבית"
 
קריאת חובה:
עדיה מנדלסון-מעוז וליאת שטייר-לבני, "היברידיות בטלוויזיה הישראלית: עבודה ערבית", מסגרות מדיה 6
קריאת רשות:
Homi K. Bhabha, "Of Mimicry and Man: The Ambivalence of Coloniam Discourse", in The Location of Culture, Routledge, 1994
 
11. צורות חדשות I: סרטים מצוירים למבוגרים
 
צפייה: "משפחת סימפסון"
 
קריאת חובה:
Eva Cherniavsky, "Karmic Realignment: Transnationalism and Trauma in The Simpsons", Cultural Critique 41 (Winter 1999)
קריאת רשות:
Stanley Cavell, "The Fact of Television", Daedalus 111, 1982
 
12. צורות חדשות II: מתיאטרליות לטלוויזיוניות
 
צפייה: "המשרד"
 
קריאת חובה:
Brett Mills, "Comedy Verite: Contemporary Sitcom Form", Screen 45, 2004
 
13. צורות מעורבות: ריאליטי סיטקום
 
צפייה: "The Osbournes"
 
קריאת חובה:
Derek Kompare, “Extraordinarily Ordinary: The Osbournes as ‘An American Family’” in Reality TV: Remaking Television Culture, pp. 97-118

להצהרת הנגישות


אוניברסיטת ת