חיפוש חדש  חזור
מידע אישי לתלמיד

שנה"ל תשע"ד

  קולנוע הונגרי ורומני עכשווי
  New Hungarian Cinema and the Rumanian New Wave                                                       
0851-6173-01
אמנויות | חוג לקולנוע וטלוויזיה
סמ'  א'1000-1400212מכסיקו - אומנויותשיעור ד"ר דובדבני שמואל
סילבוס מקוצר
הקורס יעסוק בשתי תעשיות סרטים הניצבות כיום בחזית הקולנוע המזרח האירופאי. הקולנוע ההונגרי אשר מזוהה, בראש ובראשונה, עם שמו של בלה טאר, מבכירי הקולנוע העולמי בעשרים השנים האחרונות, וכן עם יוצרים בולטים נוספים שהשפעתו של טאר ניכרת על סרטיהם (יאנוש סאס, בנדק פליגהאוף, גיורגי פאלפי). במקביל, אנו עדים בעשור האחרון להתחדשותו של הקולנוע הרומני, שהחלה עם סרטו עטור השבחים של כריסטי פויו, "מותו של מר לזרסקו" (2005), ובהמשך עם זכייתו בפסטיבל קאן של "ארבעה חודשים, שלושה שבועות ויומיים" (כריסטיאן מונג'ו, 2007).
דרך דיון ממוקד והשוואתי יבחן הקורס את מאפייניהם התמטיים, האסתטיים והאידיאולוגיים של הקולנוע ההונגרי והרומני בן זמננו. נדון בסוגיות משותפות להם של התמודדות עם הטראומה של הכיבוש הסובייטי ותחושת חוסר הוודאות שליוותה את השחרור ממנו ואת קריסתו של הקומוניזם, העיסוק בדיאלקטיקה של כאוס וסדר הנוכח בסרטים ההונגריים והרומניים עכשוויים, והשיח האפוקליפטי והאקזיסטנציאליסטי שמאפיין רבים מהם. בנוסף, נמקם את הסרטים בהקשר קולנועי רחב יותר – זה של המודרניזם האירופאי של שנות ה-60 והשפעותיו.  
Course description
 
The course introduces two prominent Eastern European film industries. The Hungarian cinema associated mainly with Béla Tarr, one of the leading film artists in the last two decades, and the new Rumanian cinema that celebrates a renaissance starting with Cristi Puiu's Death of Mr. Lazarescu (2005) and Cristian Mungiu's 4 months, 3 weeks and 2 days (2007).
The course examines the shared thematic, aesthetic and ideological characteristics of current Hungarian and Rumanian cinema such as the coping with the trauma of Soviet occupation and the fall of Communism, as well as the dialectics of chaos and order and the apocalyptic and existential discourse they present
סילבוס מפורט

אמנויות | חוג לקולנוע וטלוויזיה
0851-6173-01 קולנוע הונגרי ורומני עכשווי
New Hungarian Cinema and the Rumanian New Wave
שנה"ל תשע"ד | סמ'  א' | ד"ר דובדבני שמואל

666סילבוס מפורט/דף מידע
קולנוע הונגרי ורומני עכשווי / ד"ר שמוליק דובדבני
New Hungarian Cinema and the Rumanian New Wave
סמסטר א' תשע"ד
2 ש"ס
שעות קבלה לפי תיאום מראש במייל או בטלפון 054-5440032
 
הקורס יעסוק בשתי תעשיות סרטים הניצבות כיום בחזית הקולנוע המזרח האירופאי. הקולנוע ההונגרי אשר מזוהה, בראש ובראשונה, עם שמו של בלה טאר, מבכירי הקולנוע העולמי בעשרים השנים האחרונות, וכן עם יוצרים בולטים נוספים שהשפעתו של טאר ניכרת על סרטיהם (יאנוש סאס, בנדק פליגהאוף, גיורגי פאלפי). במקביל, אנו עדים בעשור האחרון להתחדשותו של הקולנוע הרומני, שהחלה עם סרטו עטור השבחים של כריסטי פויו, "מותו של מר לזרסקו" (2005), ובהמשך עם זכייתו בפסטיבל קאן של "ארבעה חודשים, שלושה שבועות ויומיים" (כריסטיאן מונג'ו, 2007).
דרך דיון ממוקד והשוואתי יבחן הקורס את מאפייניהם התמטיים, האסתטיים והאידיאולוגיים של הקולנוע ההונגרי והרומני בן זמננו. נדון בסוגיות משותפות להם של התמודדות עם הטראומה של הכיבוש הסובייטי ותחושת חוסר הוודאות שליוותה את השחרור ממנו ואת קריסתו של הקומוניזם, העיסוק בדיאלקטיקה של כאוס וסדר הנוכח בסרטים ההונגריים והרומניים עכשוויים, והשיח האפוקליפטי והאקזיסטנציאליסטי שמאפיין רבים מהם. בנוסף, נמקם את הסרטים בהקשר קולנועי רחב יותר – זה של המודרניזם האירופאי של שנות ה-60 והשפעותיו.  
The course introduces two prominent Eastern European film industries. The Hungarian cinema associated mainly with Béla Tarr, one of the leading film artists in the last two decades, and the new Rumanian cinema that celebrates a renaissance starting with Cristi Puiu's Death of Mr. Lazarescu (2005) and Cristian Mungiu's 4 months, 3 weeks and 2 days (2007).
The course examines the shared thematic, aesthetic and ideological characteristics of current Hungarian and Rumanian cinema such as the coping with the trauma of Soviet occupation and the fall of Communism, as well as the dialectics of chaos and order and the apocalyptic and existential discourse they present.    
חובות הקורס
נוכחות, השתתפות פעילה, וצפייה בסרטים
בחינת גמר – 100% מהציון
 
נושאי הקורס
שיעור מספר 1 – הקולנוע ההונגרי החדש והקולנוע הרומני בן זמננו – השוואה תמטית ואסתטית.
צפייה: Damnation (בלה טאר, 1988)
קריאה לקראת השיעור הבא:
Hames Peter, 'The Melancholy of Resistance: The Films of Béla Tarr', Kinoeye, Vol 1, Issue 1, September 3, 2001
שיעור מספר 2 – בלה טאר ומורשת המודרניזם האירופאי.
צפייה: Satantango (בלה טאר, 1994) – חלק ראשון
קריאה לקראת השבוע הבא:
Hanshe Rainer J., Circulus Vitiosus Diabolus: On Temporality and Nihilism in Sátántangó. In: Pennsylvania Literary Journal, Vol. 4 Issue 1, 2012
שיעור מספר 3 – בלה טאר ומורשת המודרניזם האירופאי.
צפייה: Satantango (בלה טאר, 1994) – חלק שני
קריאה לקראת השיעור הבא:
Marchant Steven, Nothing Counts: Shot and Event in Werckmeister Harmonies. In: New Cinemas: Journal of Contemporary Film Volume 7 Number 2, 2009
 
שיעור מספר 4 – היסטוריה וטראומה בקולנוע ההונגרי החדש / הרמוניות ורקמייסטר
צפייה: הרמוניות ורקמייסטר (בלה טאר, 2000)
קריאה לקראת השיעור הבא:
Hodgkins John, Not Fade Away: Adapting History and Trauma in László Krasznahorkai's The Melancholy of Resistance and Béla Tarr's Werckmeister Harmonies. In: Adaptation (2009) 2 (1): 49-64.
שיעור מספר 5 – היסטוריה וטראומה בקולנוע ההונגרי החדש
צפייה: הסוס מטורינו (בלה טאר, 2011)
שיעור מספר 6 – דימויים של אפוקליפסה ורגישות אקזיסטנציאליסטית
צפייה: ווייצק (יאנוש סאס, 1994)
 
 
שיעור מספר 7 – דימויים של אפוקליפסה ורגישות אקזיסטנציאליסטית
צפייה: דילר (בנדק פליגהאוף, 2004)
קריאה לקראת השיעור הבא:
Nasta Dominique, Continuity, Change and Renewal in Romanian Auteur Films. In: Film International, issue 55, 2012: 34-56
שיעור מספר 8 – מקורותיו של הקולנוע הרומני החדש
צפייה: Reconstruction (לוצ'יאן פינטילה, 1969)
קריאה לקראת השיעור הבא:
Georgescu Lucian, The Road Movies of the New Romanian Cinema. In: Studies in Eastern European Cinema Volume 3 Number 1, 2012: 23-40
שיעור מספר 9 – ריאליזם קודר של היומיום
צפייה: מותו של מר לזרסקו (כריסטי פויו, 2005)
שיעור מספר 10 – היסטוריה וטראומה בגל החדש הרומני
צפייה: 12:08 מזרחית לבוקרשט (קורנליו פורומבויו, 2006)
שיעור מספר 11 – היסטוריה וטראומה בגל החדש הרומני
צפייה: ארבעה חודשים, שלושה שבועות ויומיים (כריסטיאן מונג'ו, 2007)
שיעור מספר 12 – סדר מול כאוס בקולנוע ההונגרי והרומני החדש – דיון השוואתי
צפייה: שם תואר, משטרה (קורנליו פורומבויו, 2009)
שיעור מספר 13 – סיכום
צפייה: יפורסם
 
 
ביבליוגרפיה
Bori Erzsébet, 'From a Tower, Darkly: Béla Tarr: A londoni férfi (The Man from London), The Hungarian Quarterly, Volume XLIX, No. 189, Spring 2008
Buslowska Elzbieta, 'Cinema as Art and Philosophy in Béla Tarr's Creative Exploration of Reality', Acta Univ. Sapientiae, Film and Media Studies, 1 (2009) 107-116 
Burns, Bryan. World Cinema: Hungary . Trowbridge, UK: Flicks Books, and Cranbury, NJ: Associated University Press, 1996.
Cunningham, John. Hungarian Cinema: From Coffee House to Multiplex. London: Wallflower Press, 2004.
Kovács András Bálint, 'The World According to Béla Tarr [updated version]', KinoKultura, Issue 7, 2008
Levine, Amy. Phantasmatic Cinema: Delinkage and Disarticulation in Michelangelo Antonioni, Bela Tarr, Jean-Luc Godard and Alexander Sokurov. Minneapolis: University of Minnesota, 2009
Liehm, Mira, and Antonin J. Liehm. The Most Important Art: Eastern European Film after 1945. Berkeley: University of California Press, 1977.
Nemeskürty, István. Word and Image: History of the Hungarian Cinema. 2nd ed. Budapest: Corvina Books, 1974.
Paul, David W., ed. Politics, Art and Commitment in the East European Cinema. London: Macmillan, 1983.
Petrie, Graham. History Must Answer to Man: The Contemporary Hungarian Cinema. Budapest: Corvina Books, 1978.
Portuges, Catherine. Screen Memories: The Hungarian Cinema of́ Márta Mészáros . Bloomington: Indiana University Press, 1993.
Stoil, Michael Jon. Cinema Beyond the Danube: The Camera and Politics. Metuchen, NJ: Scarecrow Press, 1974.
Toth Alfred, 'A semiotic Satan's tango', Mathematical Semiotics, No. 236, 2008
Valkola Jarmo, 'Aesthetics of Visual Expressionism: Béla Tarr's Cinematic Landscapes', Hungarologische Beiträge 13. Hungarológia-Jyväskylä, 2001
 


 

להצהרת הנגישות


אוניברסיטת ת