הדרך היא אלמנט מהותי בהיסטוריה האמריקאית וכתוצאה מכך גם בחברה האמריקאית בפרט ובתרבות המערבית בכלל. סרטי הדרך נובעים מחלום בהקיץ אמריקאי מוכר היטב של "לצאת לדרכים" (hitting the road), ועם זאת, מממשים רעיון אוניברסאלי למהלך החיים, לתשוקה לתנועה וביטוי עשיר לחופש. הנרטיב של הדרך מילא תמיד תפקיד מרכזי בייצוג התרבותי שהעמידה אמריקה לעצמה: האמונה באפשרויות הגלומות בדרך המשולבת בנהייה הרומנטית אחר התנועה כאמצעי לשינוי עצמי. הקולנוע, מכונה של קצב ודרמה, שביכולתו לספק את נתיב המפלט הפסיכולוגי המושלם עבור הצופה, לוקח גם הוא את הדרך כמקור להתעלות, כזו שמממשת את היכולות שלו לשמש ככלי נע במלוא מובן המילה. שילוב הרוח של הדרך עם התנועה של הקולנוע יצרו תופעה מרתקת ומסעירה: סרטי הדרך, ה-road movies, שאת התפתותה והשינויים שחלו בה ניתן לראות כבבואה להיסטוריה של הקולנוע. היציאה אל המרחב בסרטי הדרך מספקת הן היוודעות עצמית והן היוודעות קולקטיבית עבור הגיבורים שלו, וכתוצאה מכך גם עבור הנוסעים הנייחים לכאורה, הצופים באולם הקולנוע.
ניתן לטעון כי סרטי הדרך בונים ז'אנר אמריקאי טיפוסי, משום שככל הז'אנרים האחרים, הוא מכיל ומשקף את החלומות, המתחים והחרדות האמריקאיים. אולם לסרטי הדרך פנים רבות, ושבילים קולנועיים שונים מאד האחד מהאחר. סרטי הדרך, כפי שכינה זאת החוקר דיוויד לדרמן, יוצרים "ז'אנר מתחמק". הקורס יציג את הדינאמיקה הפנימית שהציעו סרטי הדרך בתקופות שונות, מנרטיבים של חיפוש אחר זהות ובית, דרך בריחה והתנגדות לנורמות, אבדן ערכים ולעומתו שרטוט מפת דרכים אלטרנטיבית של קבוצות מיעוטים וכלה בשימושים רפלקסיביים ובין-טקסטואליים במוסכמות של סרטי הדרך כפי שהם באים לידי ביטוי בקולנוע העכשווי. כמה מהשיעורים יוקדשו לדיון בסרטי הדרך שהיגרו לתעשיות קולנוע שונות, מגרמניה ופינלנד ועד אירן וישראל.
הקורס יציע קריאות תיאורטיות שונות - סוציולוגיות, היסטוריות, פמיניסטיות, וכמובן טקסטואליות ואסתטיות. נבחן את הרבדים העלילתיים והסגנוניים ביצירות משמעותיות בקורפוס, דוגמת בוני וקלייד, איזי ריידר, תלמה ולואיז, פריז טקסס, איידהו שלי ועוד.
אורכו של השיעור שעתיים, ולאחר מכן יוקרן סרט באורך מלא. הסרט המוקרן יעמוד במרכז הדיון בשיעור שלאחר מכן.