חיפוש חדש  חזור
מידע אישי לתלמיד

שנה"ל תשע"ח

  הגוף בקולנוע
  Body in Cinema  
0851-6166-01
אמנויות | חוג לקולנוע וטלוויזיה
סמ'  ב'1000-1400119אמכסיקושיעור גב' גרינברג סלבה
ש"ס:  2.0

סילבוס מקוצר
באמצע המאה ה-20 החלה כתיבה פילוסופית שעסקה בפירוק ההבניות התרבותיות סביב הגוף וחתרה תחת תפישת הגוף כאחיד. חיצי הביקורת של כתיבה זו הופנו כלפי תפישות מהותניות בדבר הקשר שבין הזהות לגוף. למרות הפוטנציאל המשחרר של הכתיבה הדה-קנסטרטרוקטיבית והפוסטמודרנית על אודות הגוף, נשמעים קולות של ביקורת מצד חוקרות פנומנולוגיות, פמיניסטיות ופוסט-קולוניאליסטיות המבקשות להחזיר את ה"בשר" אל המשוואה. הקולנוע, שהינו גוף סייבורגי בעצמו המשקף הכלאה בין החושי לבין הטכנולוגי, מציע לדמיין את הגוף באופנים בלתי מוגבלים. יחד עם זאת, הקולנוע גם מציף את חרדותינו העמוקות ביותר מפני הדפורמציה והכליה של הגוף. הקורס יעסוק בנושאים אלה כפי שהם מטופלים על ידי הקולנוע ויבחן שאלות, כגון: האם הקולנוע מציע שחרור מוחלט מה"בשריות" והחומריות של הגוף? האם הדבר אכן בעל פוטנציאל משחרר? האם המחשבה על עצמנו כיצורים חסרי גוף, כפי שמציע הקולנוע, גורמת לתחושת אומניפוטנטיות ומשכיחה את החוויות הפנומנולוגיות המשמעותיות של החיים?האם "הגוף שלא נגמר בעור" משכיח את השינויים שעובר הגוף ואת הגזע-צבע שנמצא על העור? שאלות אלו יבחנו מתוך הפרספקטיבה של תיאוריות קולנועיות פנומנולוגיות, פמיניסטיות, לימודי המוגבלויות (Disability Studies) ושאלות נוספות העולות מניתוח הסרטים. בין הסרטים שידונו: "הפסנתר", "פריקס", "קראש", "מסכה", "איש הפיל", "פרילנד", "בנים אינם בוכים", "שליחות קטלנית 2: יום הדין", "המנסרים מטקסס 2", "הרעב", "ההרוג ה-17" ועוד.
Course description

The Body in Cinema

 

Since the 20th-century philosophers and critical theoreticians have been preoccupied with revealing the social restrictions of the human body. Gender and sexuality scholars (Foucault, Butler) have challenged presumed connections between bodies and identities. Postmodern writing (Haraway) proposed rethinking the body beyond its skin and imagine a less limited reality of cyborgs; organisms composed of flesh and technology. Phenomenological philosophy, feminist theory, and postcolonial studies have contested the overlooking of the skin, its senses, gestures, and color. In turn, queer theory and disability studies have further challenged the paradigms of the normative body and society. At the same time, cinema offers new aesthetical and political ways of interrogating the human body, and social anxieties regarding it, the most prominent of which is the fear of deformation and decay.

The Body in Cinema addresses cinematic explorations into the social perceptions, desires, and anxieties as represented through images of the body. The course poses questions such as: How does cinema embody the human? What are the means in which films liberate characters of their bodies, and what ethical questions may this evoke? What does the “skin” of the character entail? These questions and others will be examined through an analysis of the films –The Piano, Freaks, Crash, Mask, The Elephant Man, Boys Don’t Cry, and The Terminator II: Judgment Day - through phenomenological film theory, gender studies, psychoanalysis, postcolonial and race studies, queer theory, and disability studies.

.

סילבוס מפורט

אמנויות | חוג לקולנוע וטלוויזיה
0851-6166-01 הגוף בקולנוע
Body in Cinema
שנה"ל תשע"ח | סמ'  ב' | גב' גרינברג סלבה

סילבוס מפורט/דף מידע
לצפייה בסילבוס נא ללחוץ כאן

להצהרת הנגישות


אוניברסיטת ת