חיפוש חדש  חזור
מידע אישי לתלמיד

שנה"ל תשע"ד

  הגוף בקולנוע
  Body in Cinema                                                                                       
0851-6166-01
אמנויות | חוג לקולנוע וטלוויזיה
סמ'  א'1400-1800211מכסיקו - אומנויותשיעור גב' גרינברג סלבה
סילבוס מקוצר
באמצע המאה ה-20 החלה כתיבה פילוסופית שעסקה בפירוק ההבניות התרבותיות סביב הגוף וחתרה תחת תפישת הגוף כאחיד. חיצי הביקורת של כתיבה זו הופנו כלפי תפישות מהותניות בדבר הקשר שבין הזהות לגוף. למרות הפוטנציאל המשחרר של הכתיבה הדה-קנסטרטרוקטיבית והפוסטמודרנית על אודות הגוף, נשמעים קולות של ביקורת מצד חוקרות פנומנולוגיות, פמיניסטיות ופוסט-קולוניאליסטיות המבקשות להחזיר את ה"בשר" אל המשוואה. הקולנוע, שהינו גוף סייבורגי בעצמו המשקף הכלאה בין החושי לבין הטכנולוגי, מציע לדמיין את הגוף באופנים בלתי מוגבלים. יחד עם זאת, הקולנוע גם מציף את חרדותינו העמוקות ביותר מפני הדפורמציה והכליה של הגוף. הקורס יעסוק בנושאים אלה כפי שהם מטופלים על ידי הקולנוע ויבחן שאלות, כגון: האם הקולנוע מציע שחרור מוחלט מה"בשריות" והחומריות של הגוף? האם הדבר אכן בעל פוטנציאל משחרר? האם המחשבה על עצמנו כיצורים חסרי גוף, כפי שמציע הקולנוע, גורמת לתחושת אומניפוטנטיות ומשכיחה את החוויות הפנומנולוגיות המשמעותיות של החיים?האם "הגוף שלא נגמר בעור" משכיח את השינויים שעובר הגוף ואת הגזע-צבע שנמצא על העור? שאלות אלו יבחנו מתוך הפרספקטיבה של תיאוריות קולנועיות פנומנולוגיות, פמיניסטיות, לימודי המוגבלויות (Disability Studies) ושאלות נוספות העולות מניתוח הסרטים. בין הסרטים שידונו: "הפסנתר", "פריקס", "קראש", "מסכה", "איש הפיל", "פרילנד", "בנים אינם בוכים", "שליחות קטלנית 2: יום הדין", "המנסרים מטקסס 2", "הרעב", "ההרוג ה-17" ועוד.
Course description
.
סילבוס מפורט

אמנויות | חוג לקולנוע וטלוויזיה
0851-6166-01 הגוף בקולנוע
Body in Cinema
שנה"ל תשע"ד | סמ'  א' | גב' גרינברג סלבה

666סילבוס מפורט/דף מידע
אוניברסיטת תל אביב
 הפקולטה לאומנויות
 החוג לקולנוע וטלוויזיה
 
 
הגוף בקולנוע
Body in Cinema
סמס א'תשע"ד
2 ש"ס, שיעור
מרצה: סלבה גרינברג
שעות קבלה: על פי תיאום מראש.
 
 
תיאור הקורס:
 
באמצע המאה ה-20 החלה כתיבה פילוסופית שעסקה בפירוק ההבניות התרבותיות סביב הגוף וחתרה תחת תפישת הגוף כאחיד. חיצי הביקורת של כתיבה זו הופנו כלפי תפישות מהותניות בדבר הקשר שבין הזהות לגוף. למרות הפוטנציאל המשחרר של הכתיבה הדה-קנסטרטרוקטיבית והפוסטמודרנית על אודות הגוף, נשמעים קולות של ביקורת מצד חוקרות פנומנולוגיות, פמיניסטיות ופוסט-קולוניאליסטיות המבקשות להחזיר את ה"בשר" אל המשוואה. הקולנוע, שהינו גוף סייבורגי בעצמו המשקף הכלאה בין החושי לבין הטכנולוגי, מציע לדמיין את הגוף באופנים בלתי מוגבלים. יחד עם זאת, הקולנוע גם מציף את חרדותינו העמוקות ביותר מפני הדפורמציה והכליה של הגוף. הקורס יעסוק בנושאים אלה כפי שהם מטופלים על ידי הקולנוע ויבחן שאלות, כגון: האם הקולנוע מציע שחרור מוחלט מה"בשריות" והחומריות של הגוף? האם הדבר אכן בעל פוטנציאל משחרר? האם המחשבה על עצמנו כיצורים חסרי גוף, כפי שמציע הקולנוע, גורמת לתחושת אומניפוטנטיות ומשכיחה את החוויות הפנומנולוגיות המשמעותיות של החיים?האם "הגוף שלא נגמר בעור" משכיח את השינויים שעובר הגוף ואת הגזע-צבע שנמצא על העור? שאלות אלו יבחנו מתוך הפרספקטיבה של תיאוריות קולנועיות פנומנולוגיות, פמיניסטיות, לימודי המוגבלויות (Disability Studies) ושאלות נוספות העולות מניתוח הסרטים. בין הסרטים שידונו: "הפסנתר", "פריקס", "קראש", "מסכה", "איש הפיל", "פרילנד", "בנים אינם בוכים", "שליחות קטלנית 2: יום הדין", "המנסרים מטקסס 2", "הרעב", "ההרוג ה-17" ועוד.
 
 
דרישות הקורס ומרכיבי הציון:
1.      נוכחות, צפייה בסרטים, השתתפות פעילה וקריאת טקסטים (20%).
2.      מטלת אמצע (20%).
3.      עבודה מסכמת (60%).
 
 
נושאי הקורס
 
שבוע 1
מבוא – גוף וקולנוע: (תיאורטיזציה של הגוף – גוף כקונסטרוקט תרבותי אל מול גוף כחומר)
 
קריאת רשות:
באטלר, ג'ודית [1993] (2006). גופים נחשבים, תרגום: דפנה הירש, ללמוד פמיניזם: מקראה, מאמרים                ומסמכי יסוד במחשבה פמיניסטית (עורכות: דלית באום, דלילה אמיר, רונה ברייר-גראב, יפה                ברלוביץ', דבורה גריינימן, שרון הלוי, דינה חרובי, סילביה פוגל-ביז'אוי), תל אביב: הוצאת                הקיבוץ המאוחד, סדרת מגדרים.
פוקו, מישל, [1963] (2008). הולדת הקליניקה: ארכיאולוגיה של המבט הרפואי (תרגום: נועם ברוך), הוצאת רסלינג, תל אביב
Shildrick, Margrit, (1997). Feminist theory and postmodernism: Embodying the                subject, Leaky Bodies and Boundaries: Feminism, Postmodernism                                                                                                                                                                            '             and (Bio) Ethics, London: Routledge, pp. 167-179
Price, Janet, Shildrick, Margarit (2006). Bodies Together: Touch, Ethics and             disability theory Marian Corker and Tom Shakespeare (eds.), London:             Continuum, pp. 62-75
 
הקרנה: הפסנתר [The Piano] (ג'יין קמפיון, 1993, ארה"ב)
 
 
פנומנולוגיה וקולנוע
 
שבוע 2
הקולנוע כגוף
 
קריאת חובה:
Sobchack, Vivian (1992). Film's Body, in: The Address of the Eye: A Phenomenology      of Film Experience, New Jersey: Princeton University Press, pp. 203-248
 
קריאת רשות:
Sobchack, Vivian (2000). What My Fingers Knew: The Cinesthetic Subject, or      Vision in the Flesh, Senses of cinema. (קישור)
 
הקרנה:Daughters of the Dust (Julie Dash, 1991, USA) 
 
שבוע 3
הקולנוע החושי
 
קריאת חובה:
Marks U., Laura (2000). The Memory of the Senses, in: The Skin of the Film:             Intercultural Cinema, Embodiment, and the Senses, Durham and London:             Duke University Press, pp. 194-242
הקרנה Pumping Iron II: The Women (George Butler, 1985, USA)
 
 
פמיניזם וגוף בקולנוע
 
שבוע 4
 
קריאת חובה:
Kuhn, Annette (1997). The Body and Cinema: Some Problems for Feminism, in:             Katie Conboy, Nadia Medina and Sarah Stanbury (eds.) Writing on the Body:             Female Embodiment and Feminist Theory, New York: Columbia University             Press, pp. 195-207
קריאת רשות:
Doane, Mary Ann (1985). The Clinical Eye: Medical Discourses in the      "Woman's Film" of the 1940s, Poetics Today, Vol. 6, No. 1/2, The Female       Body in Western Culture: Semiotic Perspectives, pp. 205-227
 
הקרנה: פרילנד (גור בנטביץ', 2009, ישראל)
 
שבוע 5
 
חיפוש אחר אלטרנטיבה - הגוף הסייבורגי:
 
קריאת חובה:
Haraway, Donna, (1991). A Cyborg Manifesto: Science, Technology and Socialist- Feminist in the Late Twentieth Century, Free Association Books, London, pp.         149-181
 
הקרנה: שליחות קטלנית 2: יום הדין [Terminator 2: Judgment Day] (ג'יימס קמרון, 1992, ארה"ב)
 
 
שבוע 6
חזרה אל ה"בשר" – הסייבורג ה"רע" והגוף המוגזע
 
קריאת חובה:
Mason, Carol (1995). Terminating Bodies: Toward a Cyborg History of Abortion,           in: Posthuman Bodies Judith Halberstam and Ira Livingston (ed.), Indiana     University Press, pp. 225-243
 
קריאת רשות:
 Foster, Audrey, Gwendolyn (1995). Images of Bondage: Captive Bodies, in: Captive             Bodies: Postcolonial Subjectivity in Cinema, Albany: State University of New             York Press, pp. 9-46
Cohen Shabot, Sara (2006). Grotesque Bodies: A Response to Disembodied             Cyborgs, Journal of Gender Studies, vol. 15, No.3, pp. 223-235
 
 
הקרנה: מסכה [Mask] (פיטר בוגדנוביץ', 1985, ארה"ב)
 
 
לימודי ביקורת מוגבלויות והגוף הקולנועי
שבוע 7
הגוף המוגבל בקולנוע

קריאת חובה:
Longmore K., Paul (1985). Screening Stereotypes: Images of Disabled People in television and motion pictures, in: Gartner, A. and Joe, T. (ed.), Images of    the Disabled, Disabling Images, New York: Praeger.
 
קריאת רשות:
Siebers, Tobin (2001). Disability in Theory: From Social Constructionism to the New Realism of the Body, American Literary History, 13: 4, pp. 737-754
 
 
 
הקרנה: (Freaks (Tod Browning, 1932

 
 
שבוע 8
 
קריאת חובה:
Chivers, Sally (2001). The Horror of Becoming 'One of Us': Tod Browning's Freaks             and Disability, in: Christopher R. Smit and Anthony Enns (ed.) Screening             Disability: Essays on Cinema and Disability, Lahham, New York, Oxford:             University Press of America, pp. 57-64
 
קריאת רשות:
Hawkins, Joan (1996). "One of Us": Tod Browning's freaks, in: Rosemarie Gerland             Thomson (ed.) Freakery: Cultural Spectacles of the Extraordinary Body, New             York and London: New York University Press, pp. 265-276
 
Norden F., Martin (1994). Golden-age Freakshows, The Cinema of Isolation: A    History of Physical Disability in the Movies, New Brunswick, New Jersey:     Rutgers University Press, pp. 109-144
 
 
הקרנה: קראש [Crash] (דיוויד קרוננברג, 1996, קנדה/בריטניה)
 
 
שבוע 9
הגוף המוגבל ומיניות
 
קריאת חובה:
Cherney, L., James (2001). Sexy Cyborgs: Disability and Erotic Politics in             Cronenberg's Crash, in: Christopher R. Smit and Anthony Enns (ed.)        Screening Disability: Essays on Cinema and Disability, Lahham, New York, Oxford: University Press of America, pp. 164-180
 
 
הקרנה: בנים אינם בוכים [Boys Don't Cry] (קימברלי פירס, 1997, ארה"ב)
 
 
טרנספורמציות גופניות
 
שבוע 10
הגוף הטרנסג'נדרי
 
קריאת חובה:
Halberstam, Judith (2005). The Transgendered Look, in: A Queer Time and Place:             Transgender Bodies, Subcultural Lives, New York and London: New York             University Press, pp.76-96
קריאת רשות:
Sobchack, Vivian (2009). Scary Women: Cinema, Surgery, and Special Effects, in             Cressida J. Heyes and Meredith Jone (eds.) Cosmetic Surgery: A Feminist             Primer, Farnham: Ashgate Publishing, pp. 79-95
 
הקרנה: איש הפיל[The Elephant Man] (דיוויד לינץ', 1982, ארה"ב/בריטניה)
 
 
הגוף והאימה
 
שבוע 11
אימת הגוף
 
קריאת חובה:
Biderma, Shai, Tabeka, Assaf (2011). The MonsterWithin: Alienation and Social             Conformity in The Elephant Man, in: William J. Devlin and Shai Biderman,             (eds.) The Philosophy of David Lynch. Lexington, KY: UP of Kentucky, pp.             207-223
 
קריאת רשות:
Carroll, Noël (1990). Why Horror? The Paradox of Horror, The Philosophy of             Horror: or Paradoxes of the Heart, London & NY: Routledge, pp. 158-195
 
 
הקרנה: הרעב [The Hunger] (טוני סקוט, 1983, ארה"ב)
 
שבוע 12
אימת הגוף הנשי
 
קריאת חובה:
Creed, Barbara (1993). Woman as Vampire: The Hunger, The Monstrous-Feminine: Film, Feminism, Psychoanalysis, London & NY: Routledge,pp. 59-72 
 
קריאת רשות:
קריסטבה, ז'וליה, [1980] (2005). כוחות האימה: מסה על הבזות, תל אביב: רסלינג.
 
הקרנה: המנסרים מטקסס 2 [The Texas Chain Saw Massacre] (טובי הופר, 1986, ארה"ב)
 
שבוע 13
אימת הגוף הקווירי
 
קריאת חובה:
Halberstam, Judith (1995). Bodies that Splatter: Queers and Chain Saws, in: Skin             Shows: Gothic and the Technology of Monsters, Durham and London: Duke             University Press, pp. 138-160
 
 
הקרנה: ההרוג ה-17 (דוד אופק, 2003, ישראל)
 
שבוע 14
 
הפוליטיקה של הגופה המצולמת
 
קריאת חובה:
Morag, Raya. “The Living Body and the Corpse— Israeli Documentary Cinema and        the Intifadah.” Journal of Film and Video 60.3-4. (2008): 3–24.
 
קריאת רשות:
Rushdy, Ashraf (2000). Exquisite Corpse, Transition9, no. 3, pp. 7077.
 
ויגודר, מאיר, (2001). מאולף או מטורף: צילום הלם באינתיפאדת אל אקצה, סטודיו-כתב עת       לאמנות, גליון 124 (קישור)

להצהרת הנגישות


אוניברסיטת ת