חיפוש חדש  חזור
מידע אישי לתלמיד

שנה"ל תשע"ד

  אוטופיה/דיסטופיה:מדע בידיוני בקולנוע ובטלוויזיה
  Utopia/ Dystopia: Speculative Models of Society in Science F                                         
0851-6165-01
אמנויות | חוג לקולנוע וטלוויזיה
סמ'  ב'1600-2000120מכסיקו - אומנויותשיעור מר דבורה ארז
סילבוס מקוצר
לקולנוע המדע הבדיוני יש יכולת ייחודית להציג בפני הצופים חישה של מודלים חברתיים אלטרנטיביים. בקורס זה נבחן את המתח בין האידיאל האוטופי והדיסטופיה שנוצרת בפועל כפי שהוא עולה בטקסטים קולנועיים וטלוויזיוניים מרכזיים. המודלים שבהם נעסוק משקפים את השאיפות והחרדות של המקום והזמן בו נוצרו. מפרספקטיבה זו ברור כי לדימויים אלו יש תפקיד תרבותי ופוליטי שיש לתת עליו את הדעת.    
אנו נתמקד ב-3 תקופות
1. בין שתי מלחמות העולם (שיעורים 6- 3)
2. מהתהפוכות החברתיות והפוליטיות של סוף שנות ה- 60 עד השמרנות הרייגניסטית.   
    (שיעורים 7-10)
3. בעשור שלאחר ה- 11.9. (שיעורים 11-14)
Course description
The Science fiction cinema has a particular ability to engage the viewers with a sensing of alternative models of society. In this course we'll examine the tension between the utopian Ideal and the dystopia that is actually created in major cinematic and TV texts. The models we'll encounter reflect the aspirations and anxieties of the time and place in which they were created. From this perspective it is clear those images have cultural and political function that merits our reflection.
We will focus on three areas:
1. Between the two world wars
2. From the social and cultural upheavals of the late 60's up till the
     conservatism of the Reagan era.
3. The decade the follows 11.9                
 
 
 
סילבוס מפורט

אמנויות | חוג לקולנוע וטלוויזיה
0851-6165-01 אוטופיה/דיסטופיה:מדע בידיוני בקולנוע ובטלוויזיה
Utopia/ Dystopia: Speculative Models of Society in Science F
שנה"ל תשע"ד | סמ'  ב' | מר דבורה ארז

666סילבוס מפורט/דף מידע
 
 
אוטופיה/דיסטופיה: מודלים ספקולטיביים של חברה במדע בדיוני קולנועי וטלוויזיוני
Utopia/Dystopia: Speculative Models of Society in Science Fiction Cinema and Television
 
סמסטר ב תשע"ד
2 ש"ס
 
סוג המסגרת: שיעור.
שם המרצה:  מר ארז דבורה
טלפון:    0522314251
דואר אלקטרוני:    ronine@nonstop.net.il
שעות קבלה: לפי תיאום טלפוני מראש
 
תאור הקורס :  
לקולנוע המדע הבדיוני יש יכולת ייחודית להציג בפני הצופים חישה של מודלים חברתיים אלטרנטיביים. בקורס זה נבחן את המתח בין האידיאל האוטופי והדיסטופיה שנוצרת בפועל כפי שהוא עולה בטקסטים קולנועיים וטלוויזיוניים מרכזיים. המודלים שבהם נעסוק משקפים את השאיפות והחרדות של המקום והזמן בו נוצרו. מפרספקטיבה זו ברור כי לדימויים אלו יש תפקיד תרבותי ופוליטי שיש לתת עליו את הדעת.    
אנו נתמקד ב-3 תקופות
1. בין שתי מלחמות העולם (שיעורים 6- 3)
2. מהתהפוכות החברתיות והפוליטיות של סוף שנות ה- 60 עד השמרנות הרייגניסטית.   
    (שיעורים 7-10)
3. בעשור שלאחר ה- 11.9. (שיעורים 11-14)
 
The Science fiction cinema has a particular ability to engage the viewers with a sensing of alternative models of society. In this course we'll examine the tension between the utopian Ideal and the dystopia that is actually created in major cinematic and TV texts. The models we'll encounter reflect the aspirations and anxieties of the time and place in which they were created. From this perspective it is clear those images have cultural and political function that merits our reflection.
We will focus on three areas:
1. between the two world wars
2. From the social and cultural upheavals of the late 60's up till the   Conservatism of the Reagan era.
3. The decade the follows 11.9               
 
 
 
דרישות הקורס
נוכחות עד 3 היעדרויות מותרות.
קריאה מאמרי החובה בסילבוס.
צפייה בסרטי הקורס כמפורט בתוכנית ההקרנות.
כתיבת עבודה בתיאום עם המרצה.
מרכיבי הציון הסופי
עבודה מסכמת בהיקף מינימאלי של 8 עמודים, בהתאם להנחיות שינתנו לקראת סוף הקורס. 
 
תוכנית המפגשים:
שיעור מס' 1: אוטופיה ומדע בדיוני.
מהי אוטופיה? נבחן דוגמאות בולטות לחשיבה אוטופית ("הפוליטיאה" של אפלטון, "אוטופיה" של תומס מור, "אטלנטיס החדשה" של פרנסיס בייקון). נעמוד על הקשר בין מודלים אלו והתפתחות המדע הבדיוני הספרותי. 
קריאה: בייקון, פראנסיס (1624), "אטלנטיס החדשה", תרגום: ישראל כהן, הוצאת הקיבוץ המאוחד 
             תשמ"ו. עמ' 21-59
 
שיעור מס' 2: דיסטופיה ומדע בדיוני
מהי דיסטופיה? נבחן דוגמאות לתפקודיה הסאטיריים ("מסעות גוליבר" של ג'ונתן סוויפט) והפוליטיים ("אנחנו", יבגני זמיאטין, "1984", ג'ורג אורוול, "עולם חדש אמיץ", אלדוס האקסלי).
 
הקרנה: "מטרופוליס" Metropolis (הגרסא המלאה) (פריץ לאנג,גרמניה, 1927, 147 דק')
 
שיעור מס' 3: "מטרופוליס" – דיכוי מעמדי ופיוס פשיסטי.  
ניתוח סרטו הקלאסי של פריץ לאנג, כמשקף את המתחים והחרדות של גרמניה בעידן ויימאר, ואת התקווה המשיחית להופעתו של גואל שיאפשר להתעלות על המצוקות של העולם המודרני.
 
קריאה: Dadoun, Roger “Metropolis: Mother-City -- “Mittler”--Hitler.” In Penley et al, Close Encounters: Film, Feminism, and Science Fiction. (1991), p. 143-60.
 
הקרנה: Aelita: Queen of Mars (יקוב פרוטאזנוב, בריה"מ, 1924, 113 דק')
 
 
 
 
שיעור מס' 4: אאליטה – בין המהפכה כסיוט
סרטו הלא מספיק מוכר של פרוטאזנוב מכיל מתחים פוליטיים ופסיכולוגיים של העידן הפוסט-מהפכני ברוסיה. ניתוח הסרט יגלה את המתח הקיים בו בין ביקורת וצנזורה, והאופן בו מנגנוני הפנטזיה המפותלים הפועלים בו מנסים לעקוף מגבלות אלו.  
 
קריאה: Christie, Ian "Down to Earth: Aelita Relocated:, in, "Inside the Film Factory: New Approaches to Russian and Soviet Cinema", Richard Taylor and Ian Christie (eds.) (1991), London: Routledge. p. 80-102
 
הקרנה: Things to come (ויליאם קמרון מנזיס, בריטניה, 1936, 97 דק')
 
שיעור מס' 5: ה.ג וולס והאוטופיה המדעית-רציונאלית
ה.ג וולס הוא לא רק אחד מאבות המדע הבדיוני הספרותי, אלא גם הוגה דעות פוליטי והכוח המרכזי מאחורי העיבוד הקולנועי לספרו The Shape of Things to come. בשיעור זה נבחן את רעיונותיו, ומימושם הקולנועי.
 
קריאה: Williams, Keith (2007) "H.G Welles, Modernity and the Movies", Cambridge: Liverpool University Press. p. 106-120
 
הקרנה: Just Imagine (דיוויד באטלר, 1930, ארה"ב, 105 דק')
 
 שיעור מס' 6: אוטופיה, דיסטופיה, שירה והרפתקאות.
בשיעור זה נבחן את המדע הבדיוני בקולנוע האמריקאי בראשית הקולנוע המדבר. כקולנוע מסחרי ומבדר, הוא מציג חיבור לא צפוי בין דיסטופיה ומיוזיקל ב- Just Imagine ופנטזיית הרפתקאות שבה הגיבור מתעמת עם דיקטאטור גלקטי בסדרת סרטי פלאש גורדון.
 
קריאה: Spring, Katherine "Just Imagine: The Musical Effacement of Dystopia in Early Sound Film". In, "Sounds of the Future: Essays on Music in Science Fiction Film", Mathew J. Bartkowiak (Ed.) (2010), North Carolina: McFarland & Co. Publishers, p. 67-87
 
הקרנה: 2 פרקים מתוך סדרת הטלוויזיה "מסע בן כוכבים" (כ- 95 דק')
 
 
 
 
שיעור מס' 7: מסע בן כוכבים - קולוניאליזם נאור בחלל
נבחן את ראשיתו של הפנומן התרבותי שהוא "מסע בן כוכבים". חברי צוות האנטרפרייז, פוגשים במסעותיהם דפוסים חברתיים המציבים אלטרנטיבה להרמוניה שבין בני האדם. נבחן דוגמאות למפגשים אלו בקונטקסט של התקופה בו הסדרה שודרה.
 
קריאה: Booker, Keith M. "The Politics of Star Trek", in, "The Essential Science Fiction Television Reader", J.P Telotte (2008), Kentucky: The University Press of Kentucky. p. 195-208.
 
הקרנה: "2001: אודיסאה בחלל" (סטנלי קובריק, 1968, ארה"ב, 147 דק')
 
שיעור מס' 8: מבט אל השמים ומות האדם – ארתור סי. קלארק וסטנלי קובריק
בספריו וסיפוריו הקצרים ארתור סי. קלארק הציג חזון של חריגה מעבר לגבולות האנושי. איון האדם כחלק מטרנספורמציה טכנולוגית רוחנית המביאה לשיא את המימד האמביוולנטי של מוות וגאולה. נתמקד באופן בו היבטים אלו נוכחים בעיבוד הקולנועי פורץ הדרך ל"2001: אודיסיאה בחלל").   
 
קריאה: Davidson, Rjurick "Science, TECHNOLOGY and Humanity Visions of the Future in "2001: a space odyssey" Screen Education, Winter2009, Issue 54, p. 111-117
 
צפייה: "בלייד ראנר" (רידלי סקוט, 1982, ארה"ב, 112 גק')
 
שיעור מס' 9: טק-נואר: בלייד ראנר
סרטו של רידלי סקוט השפיע באופן ניכר על כמעט כל ייצוג של עיר עתידנית במד"ב הקולנועי שבא לאחריו. נבחן את האפיון הדיסטופי של המרחב העירוני, והאופן בו הוא מהדהד בתמות אובדן הזהות במרחב התודעתי הפנימי של הדמויות.
 
קריאה: Bukatman, Scott (1997) "Blade Runner", London: BFI, p. 42-85
 
הקרנה: "ברזיל" (טרי גיליאם, 1985, ארה"ב, 137 דק')
 
שיעור מס' 10: "ברזיל" – סאטירה פוסטמודרנית על דיסטופיות מודרניות
בנקודת המפגש בין 1984, קפקא ומונטי פייתון נמצא "ברזיל" של טרי גיליאם. נבחן את הדרך בו הוא מעבד מוטיבים המזוהים עם ספרות דיסטופית, ודימויים תעמולתיים המזוהים עם התעמולה הפשיסטית והקומוניסטית.
קריאה: Erickson, John, The Ghost in the Machine: Gilliam's Postmodern Response in Brazil in the Orwellian Dystopia of Nineteen Eighty-Four', The Society for Utopian Studies 4.2 (1993). p. 26-34.
 
הקרנה: "מלחמת הכוכבים פרק II: מתקפת המשובטים" (ג'ורג לוקאס, 2002, ארה"ב, 136 דק')
 
שיעור מס' 11: מלחמת הכוכבים - חורבן הרפובליקה וכינון אימפריית הרשע
שיעור זה יועבר ע"י מרצה אורח - מר אמיר בוגן שכתב את עבודת המאסטר בנושא "ההיסטוריה האנושית על פי לוקאס : מודלים של פשיזם בפריקוולים של מלחמת הכוכבים"
 
קריאה:
Lancashire, Anne "Attack of the Clones and the Politics of Star Wars", in, "The Dalhousie Review, Volume 82, Issue 2 (Summer 2002). p. 235-253
 
הקרנה: שני פרקים מתוך סדרת הטלוויזיה באטלסטאר גלקטיקה
 
שיעור מס' 12: באטלסטאר גלקטיקה – בין ה- 11.9 לגאולה דתית
הסדרה "באטלסטאר גלקטיקה" (2004-9) החלה כמדע בדיוני ריאליסטי, שבה עובדו סוגיות מוסריות שהיו רלוונטיות לארה"ב שלאחר ה- 11.9 והמצויה במלחמה במספר חזיתות במזרח התיכון. נעקוב אחר השינוי שחל בהדרגה באופי הסדרה, וננסה להבין את המניע לשינוי זה.
קריאה: Rawle, Steven "Real-imagining Terror in Battlestar Galactica: Negotiating Real and Fantasy in Battlestar Galactica’s Political Metaphor", in. "BATTLESTAR GALACTICA: Investigating Flesh, Spirit and Steel", Roz Kaveney and Jennifer Stoy .(Ed.) (2010) New York: I.B.Tauris & Co Ltd. p. 129-153
 
הקרנה: 4 פרקים מסדרת הטלוויזיה פיוצ'רמה
שיעור מס' 13: טכנולוגיה, סאטירה ואנימציה – פיוצ'רמה.
 בנקודת ההשקה שבין סדרת האנימציה העתידנית אוטופית הג'טסונס, והדינאמיקות של חוסר תפקוד ב"משפחת סימפסון", נמצאת פיוצ'רמה. כפי שנראה, הטכנולוגיה בעתיד המוצג בסרט מאפשרת ליצור סאטירה נוקבת על חברת ההווה.
 
קריאה: Geraghty, Lincoln, "Welcome to the World of Tomorrow!": Animating Science Fictions of the Past and Present in Futurama ", in, "Channeling the Future: Essays on Science Fiction and Fantasy Television", Lincoln Geraghty (Ed.) 2009, Toronto: The Scarecrow Press, Inc. p. 149-166
 
הקרנה: "אוואטר" (ג'יימס קאמרון, 2009, ארה"ב, 155 דק')
 
 
 
 
שיעור מס' 14: אווטאר והחזרה אל גן עדן
הסרט המצליח ביותר בהיסטוריה הואשם שהינו לא יותר מרצף קלישאות עלילתיות. אנו נעמוד על תכניו הייחודיים של הסרט בנקודת ההצטלבות בין שני צירים: טבע/וטכנולוגיה ואוטופיה/דיסטופיה.
 
קריאה: McGowan, Todd "Maternity divided: Avatar and the enjoyment of nature", in, Jump Cut: A Review of Contemporary Media, Spring2010, Issue 52
 

להצהרת הנגישות


אוניברסיטת ת