חיפוש חדש  חזור
מידע אישי לתלמיד

שנה"ל תשע"ד

  מדיום בהפרעה:מקולנוע אוונגרדי לוידיאו ארט
  Issues in Video Art and Experimental Cinema                                                          
0851-6157-01
אמנויות | חוג לקולנוע וטלוויזיה
סמ'  ב'1600-2000209מכסיקו - אומנויותשיעור גב' לוין אורי
סילבוס מקוצר
בקורס מבוא זה נסקור פרקים נבחרים בתולדות הוידאו ארט והקולנוע הניסיוני מן הארץ והעולם. נתחיל מסקירת נקודות שונות שסומנו כראשית הקולנוע הניסיוני (סרטים מן הקולנוע האילם, היוצרים הניסיוניים של שנות העשרים והשלושים, היוצרים הניסיוניים של שנות החמישים, תנועת הפלוקסוס, מבחני הבד המקודמים של וורהול וחלוצי שנות השישים והשבעים) ונגיע עד סרטים בני זמננו. דרך הצפייה והסקירה ההיסטורית נעסוק בסוגיות שהסרטים מעלים; נעסוק ביחסים המורכבים בין הוידיאו ארט ובין הטלוויזיה והקולנוע המסחרי; נלמד על האוטופית שנקשרו בהופעת הוידיאו ועל החלום על טלוויזיית גרילה; נבחן הגדרות שונות של תיאורטיקנים ויוצרים שעסקו בוידיאו ארט ובקולנוע הניסיוני, מהגדרות שמדגישות את האלמנטים החברתיים ואת המדיום ככלי לאקטיביזם ועד הגדרות שמדגישות את מימדיו האישיים והנרקסיסטים. נעמוד על הקשר בין הוידיאו ארט והפרפורמנס כמו גם הקשר ההדוק לאמנות הקונספטואלית. נתבונן בתפישות שונות של המצלמה העולות מן הסרטים- המצלמה ככלי נשק, המצלמה כעד, המצלמה ככלי מעקב והמצלמה המשמשת כשלוחה של הגוף. נבחן סרטים שניסו למתוח את גבולות המדיום ולהגדירו מחדש כמו גם ניסיונות פמיניסטים למרוד בקונבנציות הנרטיביות והצורניות הקיימות.
Course description
This course will survey selected chapters in the history of video art and experimental film. As we view and consider works by man ray, Duchamp, Lager, Brakhage, Snow, Acconci, Rosler, Douglas, Pipilotti Rist, Barney and others, we will learn of the major intriguing issues that arise within these films and explorations; The complex relations between video art and the commercial television and film; The utopias that arouse with the emergence of video and the vision of Guerilla Television; We will examine the inherent characteristics of the medium. Special attention will be given to the various theoretical definitions of the medium, from definitions that stress the social potential of the medium as a tool for social change to definitions that emphasis it’s personal and narcissistic features. We will consider the relations of video art to Performance, and examine the rich and deep influence of the art discourse and movements of the sixties and seventies upon video art. We will examine different camera concepts that arise from the videos: the camera as a weapon, the camera as a witness, the camera as a surveillance tool and the camera that functions as an extension of the body. We will watch films that pushed the limits of expression and redefined the medium.
סילבוס מפורט

אמנויות | חוג לקולנוע וטלוויזיה
0851-6157-01 מדיום בהפרעה:מקולנוע אוונגרדי לוידיאו ארט
Issues in Video Art and Experimental Cinema
שנה"ל תשע"ד | סמ'  ב' | גב' לוין אורי

666סילבוס מפורט/דף מידע
 
 
 
סילבוס
 
מדיום בהפרעה: מקולנוע אוונגרד לוידיאו ארט
Issues in Video Art and Experimental Cinema
סמסטר ב תשע"ג
02 ש"ס
 
סוג המסגרת: (שיעור)
שם המרצה: גב' אורי לוין
טלפון:    052303083
דואר אלקטרוני:    orilevin@gmail.com
שעות קבלה:   
בתיאום מראש
 
 
תאור הקורס  
בקורס מבוא זה נסקור פרקים נבחרים בתולדות הוידאו ארט והקולנוע הניסיוני מן הארץ והעולם.
נתחיל מסקירת נקודות שונות שסומנו כראשית הקולנוע הניסיוני (סרטים מן הקולנוע האילם, היוצרים הניסיוניים של שנות העשרים והשלושים, היוצרים הניסיוניים של שנות החמישים, תנועת הפלוקסוס, מבחני הבד המקודמים של וורהול וחלוצי שנות השישים והשבעים) ונשווה אותם לסרטים בני זמננו. דרך הצפייה והסקירה ההיסטורית נעסוק בסוגיות שהסרטים מעלים; תמורות חברתיות וטכנולוגיותהמייצרות שינוי בחוויית התפישה החושית את העולם; אוטופיית הראינוע כאספרנטו חוצה תרבויות לעומת הייבוא והייצוא של סטראוטיפים תרבותיים, האפשרויות הטמונות דווקא בשעמום ועוד. נבחן הגדרות שונות של תיאורטיקנים ויוצרים שעסקו בוידיאו ארט ובקולנוע הניסיוני, מהגדרות שמדגישות את האלמנטים החברתיים ואת המדיום ככלי לאקטיביזם ועד הגדרות שמדגישות את מימדיו האישיים והנרקסיסטים. נעמוד על הקשר בין הוידיאו ארט והפרפורמנס כמו גם הקשר ההדוק לאמנות הקונספטואלית. נתבונן בתפישות שונות של המצלמה העולות מן הסרטים- המצלמה ככלי נשק, המצלמה כעד, המצלמה ככלי מעקב והמצלמה המשמשת כשלוחה של הגוף. נבחן סרטים שניסו למתוח את גבולות המדיום ולהגדירו מחדש כמו גם ניסיונות פמיניסטים למרוד בקונבנציות הנרטיביות והצורניות הקיימות.
 
 
This course will survey selected chapters in the history of video art and experimental film. As we view and consider works by man ray, Duchamp, Lager, Brakhage, Snow, Acconci, Rosler, Douglas, Pipilotti Rist, Kentridge and others, we will learn of the major intriguing issues that arise within these films and explorations; The complex relations between video art and the commercial television and film; The utopias that arouse with the emergence of video and the vision of Guerilla Television; We will examine the inherent characteristics of the medium. Special attention will be given to the various theoretical definitions of the medium, from definitions that stress the social potential of the medium as a tool for social change to definitions that emphasis it’s personal and narcissistic features. We will consider the relations of video art to Performance, and examine the rich and deep influence of the art discourse and movements of the sixties and seventies upon video art. We will examine different camera concepts that arise from the videos: the camera as a weapon, the camera as a witness, the camera as a surveillance tool and the camera that functions as an extension of the body. We will watch films that pushed the limits of expression and redefined the medium.
 
דרישות הקורס
נוכחות, השתתפות, קריאה, צפייה, כתיבת עבודה. 
מרכיבי הציון הסופי
10% נוכחות והשתתפות פעילה בשיעורים
90% עבודה מסכמת
נושאי הקורס (נתון לשינויים)
 
קריאה לקראת השיעור הראשון:
בורחס, חורחה לואיס. "קפקא ומבשריו". גן השבילים המתפצלים. תל-אביב: הקיבוץ המאוחד, 1976, 156-8. סרוק באתר הקורס.
 
שיעור 1: המסע מן הירח 
מבוא והצגת השיעור
הנסיינות של מלייס והצגת הגישה ההיסטורית של השיעור.
 
הקרנה: ויליאם קנטרידג', פרגמנטים לז'ורז' מלייס, 2003.
 
קריאת חובה לשיעור השני:
בנימין, ולטר. "ניסיון ודלות". מבחר כתבים, כרך ב'. תרגום: דוד זינגר. תל-אביב: הקיבוץ המאוחד, 1996, 135-138. סרוק באתר הקורס.
 
 קריאת רשות לשיעור השני:
Elder, Bruce. Harmony + dissent : film and avant-garde art movements in the early twentieth century. Waterloo: Wilfrid Laurier U P, 2008.
טננבאום, אילנה. "בין קולנוע לאמנות: ראשיתו של מדיום חדש" וידאו Zero, בדרך לקולנוע: הדימוי המוקרן-העשור הראשון.חיפה: מוזיאון חיפה לאמנות,13-29.
 
שיעור 2: האוונגרד ההיסטורי והחיתולים המזוהמים של התקופה
השיעור ידון באוונגרד ההיסטורי של שנות העשרים ובעזרת מאמרו של בנימין נשים לב לניסיונות שונים בצורות הבעה מגוונות להתמודד עם פני התקופה ועם השינויים המאסיביים שפקדו את העולם.
 
הנס ריכטר, לסלו מוהולי נאגי, ולטר רטמן, פרנאן לז'ה, רנה קליר, מרסיל להרביר ופול וגנר.
קריאה לקראת שיעור 3:
Rees, A.L. ”The canonical avant-garde”. A History of experimental film and video: From the Canonical Avant-Garde to contemporary British Practice. London: The British Film Institute, 1999. 15-50.
שיעור 3-  המלנכוליה הצוחקת
 דיון בברולסק הקומי ובסרטי הדאדא. מתוך ההתבוננות בהקשר ההיסטורי והמקומי בו נוצרו הסרטים נצא לדיון בעליית הקולנוע הלאומי מתוך האוונגרד ההיסטורי חוצה הלאומים.
הקרנות מתוך סרטיהם של: הנס ריכטר, פרנאן לז'ה, רנה קלייר.
קריאה לקראת שיעור 4-5:
Elsaesser, Thomas. "Holland to Hollywood and Back: Or Do We Need a National Cinema?". De onmacht van het grote: cultuur in Europa. Ed. J.C.H. Blom, J.Th. Leerssen, P. de Rooy. Amsterdam: Amsterdam UP, 1993. 81-95.
Nelson,Steven. “Diaspora: Multiple Practices, Multiple Worldviews”. A Companion to Contemporary Art since 1945 .Ed. Amelia Jones. Malden, MA : Blackwell, 2006. 296-316.
שיעורים 4-5- האוונגרד ההיסטורי חוצה הלאומים כדגם לקולנוע לאומי. שינויים בתפישת הקטגוריה הלאומית, ייבוא וייצוא של סטריוטיפים תרבותיים, מסחר בקלישאות. ריבוי קטגוריות זהות.
הקרנות מתוך סרטיהם של: הלמר לרסקי, ואליד ראד, יעל ברתנא, The blue noses,ליאור שביל.
קריאה לקראת השיעור השישי:
בינימיני, יצחק. "הקדמה: עבודת הבדיחה". הבדיחה ויחסה ללא מודע מאת זיגמונד פרויד. תרגום: רן הכהן. תל-אביב: רסלינג, 2007. 7-18.
קריאת רשות:
פרויד, זיגמונד. על החלום. תרגום: אדם טננבאום. תל-אביב: רסלינג, 2004.
Harcourt, Peter. “Luis Buñuel: Spaniard and Surrealist”. Film Quarterly 20.3 (1967): 2-19.
 
שיעור 6- חזרה למהלך ההיסטורי, הבחנה בין ההומור הדאדאיסטי והסוראליסטי – מעולם חסר פשר לפשר החלומות.
הקרנות מתוך סרטיהם של: רנה קלייר, מאן ריי, לואיס בונואל וסלבדור דאלי, ז'רמין דלוק.
קריאת חובה לקראת שיעור 7:
פרויד, זיגמונד. "האלביתי". האלביתי. תרגום: רות גינזבורג. תל-אביב, 2012. 43-87.
קריאת רשות:
Foster, Hal.”Beyound The Pleasure Principle?”. Compulsive beauty, Cambridge, Mass.: MIT P, 1993. 1-19.
 
רונן, רות. "הדימוי הסוראליסטי ומילת ההלחם". צילום סוראליסט במחצית הראשונה של המאה ה-20. עריכה: איה לוריא, עינת עדי, דפנה רז. תל-אביב: מכון שפילמן לצילום, 2013. 31-36.
דרידה, ז'אק. "ספרות בסוד: ייחוס בלתי אפשרי". מתת מוות. תל-אביב: רסלינג, 2008. 127-166.
שיעור 7:  סוראליזם בסוד
הקרנות מתוך סרטיהם של ג'וזף קורנל ובועז ארד.
קריאה לקראת שיעור 8:
Rees, A.L. ”The canonical avant-garde”. A History of experimental film and video: From the Canonical Avant-Garde to contemporary British Practice. London: The BritishFilm Institute, 1999. 56-70.
 
שיעור 8:  מאוונגרד לאנדרגראונד, מפריז לניו יורק
הקרנות מתוך סרטיהם של: מיה דארן, סטאן ברקהג', ג'ונס מקאס, מייקל סנואו.
קריאת חובה לקראת שיעור 9:
אברוך, נדב. "רק מעביר את הזמן". Reality trauma וההגיון הפנימי של הצילום. עריכה: חיים דעועל לוסקי. תל-אביב: מכון שפילמן לצילום. 371-380.
Doane, Mary Ann. “The Representability of Time”. The Emergence of Cinematic Time: modernity, contingency, the archive. Cambridge, Mass.: Harvard UP, 2002. 1-33.
שיעור 9:  בשבח השעמום.
קריאת חובה  לקראת שיעור 10:
Krauss, Rosalind. “Video: The Aesthetics of Narcissism”. Video Culture. Ed. John G Hanhart. Layton, Utah : G. M. Smith, Peregrine Smith Books, in association with Visual Studies Workshop P, 1986. 179-191.
Lippard, Lucy R. Six Years: The Dematerialization of the Art Object from 1966 to 1972: A cross-reference Book. Berkeley : U of California P, 1997.
Dezeuze, Anna. “The 1960s: A Decade Out-of-Bounds”. A Companion to Contemporary Art since 1945. Ed. Amelia Jones. Malden, MA : Blackwell’ 2006. 38-59.
 
שיעור 10- וידאו נרקסיזים הקשר היסטורי, לידתו של מדיום חדש?
הקרנות מתוך סרטיהם של:  ויטו אקונצ'י,ריצרד סרה, מרינה אברמוביץ'  
קריאת רשות לקראת שיעור 11:
Spielmann, Yvonne. “Media-theoretical Considerations”. Video: The Reflexive Medium.Cambridge, MA: MIT P, 2008. 24-35.
Ensslin, Felix. “Between Two Deaths: From the Mirror to Repetition”. Between Two Deaths. Ed. Ellen Blumenstein and Felix Ensslin. Ostfildern-Ruit: Hatje Cantz, 2007. 26-39.
Alonso, Rodigo. “The Kraussian Condition of the Medium”. The International Journal of Screendance. 14 April 2012 <http://journals.library.wisc.edu/index.php/screendance/issue/current>
שיעור  11- המשך וידאו ונרקסיזים -  האני הכוזב, הדור הבא.
קריאת רשות לקראת שיעור 12:
Doane, Mary Ann. The Emergence of Cinematic Time: Modernity, Contingency, the Archive. Cambridge, MA.: Harvard U P, 2002.
Mondloch, Kate.”Installing Time: Spatialized Time and Exploratory Duration” Screens: Viewing Media Installation Art. Minneaplis, MN: Minnesota U P, 2010. 40-59.
Manovich, Lev. “The New Temporality: The Loop as a Narrative Engine”. The Language of New Media. Cambridge MA: MIT P, 2002. 314-321.
Ross, Christine. “The Temporalities of Video: Extendedness Revisited”. Art Journal 65:3 (2006):82-99.
שיעור 12- וידאו ופרפומנס מהו זמן ההווה?
קריאה לקראת שיעור 13:
Virilio, Paul. “Preface to the English Edition: The Sight Machine”. War and Cinema: the logistics of perception. New York: Verso, 1989. 1-5.
קריאת רשות:
 Virilio, Paul. “A Travelling Shot over Eighty Years”. War and Cinema: the logistics of perception. New York: Verso, 1989. 68-90.
 
שיעור 13 – המצלמה ככלי נשק
שיעור 14 – הצגת עבודת הסיכום וסיום הקורס.
 

להצהרת הנגישות


אוניברסיטת ת