חיפוש חדש  חזור
מידע אישי לתלמיד

שנה"ל תשע"ד

  נוירו-אסתטיקה וקולנוע: הבטחות וסייגים
  Neuroaesthetics and Cinema                                                                           
0851-6155-01
אמנויות | חוג לקולנוע וטלוויזיה
סמ'  ב'1000-1200001קיקואיןשיעור ד"ר רז גל
סילבוס מקוצר
בשנים האחרונות מתגבש זרם מחקרי, המעז להכריז על קיומם של כללים אוניברסאליים באמנות: הנוירואסתטיקה. חוקרי מוח בכירים טוענים שניתן להגדיר באופן מוחלט מהם כיעור ויופי, ואף להבחין בין אמנות של אמת לקיטש – כל זאת על בסיס הידע המצטבר על טיבם של תהליכים עצביים. זאת ועוד, בקרב אנשי אסכולת הנוירואסתטיקה מופיעים קולות הקובעים שהמפנה הנוירופסיכולוגי בחקר אמנות הוא צו השעה. לתפיסתם, מחקר המסתפק במתודות המסורתיות (פורמליסטית, סמיוטית, היסטורית, פוסט-סטרוקטורליסטית וכו') הוא מוגבל ומיושן.
 
במקביל, מתעורר בקרב חוקרי קולנוע עניין בידע שמציעים מדעי המוח, לאו דווקא כדרך להבין את תגובות הצופה לתוכן הקולנועי, אלא כבסיס לחקר הצורה הקולנועית. עקרונות הפעילות של המוח מגויסים להבנת האופנים שבהם סרטים מסוימים מארגנים מידע ודימויים. "בחפשנו אחד עקרונות [להבנת הקולנוע]", אומר ז'יל דלז[1], "אל לנו לפנות אל הפסיכואנליזה או הבלשנות, כי אם אל הביולוגיה של המוח שבשונה משתי הדיסציפלינות הללו אינה מתאפיינת בפגם של שימוש במושגים מוכנים מראש... ניתן להעריך את המכלול הקולנועי במונחים של מעגלים צרבראליים פשוט בגלל שמדובר בדימויים נעים".
 
 
בקורס יוצגו באופן ביקורתי גישות מרכזיות לחקר האמנות בכלל והקולנוע בפרט בהתבסס על ידע שנצבר בתחומי חקר המוח והנוירופסיכולוגיה. בחלקו הראשון נתוודע לוויכוח המתלהט בנוגע לתוקפם של ההסברים הנוירופסיכולוגיים לחוויות אסתטיות. חלקו השני יכלול דיון ממוקד במשמעויותיהן של תגליות בתחום חקר המוח להבנת תופעות קולנועיות ספציפיות כגון קשב קולנועי, עריכה ואמפתיה כלפי הדמות. לבסוף, נבחן כיצד ניתן לשלב תובנות אקטואליות מעולם חקר המוח עם "הגות קונטיננטלית" כדוגמת זו של דלז להבנת מאפיינים ייחודיים באסתטיקה של יצירות קולנועיות עכשוויות.
 


[1]Deleuze, Gilles. Negotiations, trans. M Joughin. NY: Columbia University Press, 1995.
Course description
The recent decade has witnessed the development of a research stream, which dares to postulate universal laws of art perception and production: Neuroaesthtics. Leading neuroscientists have maintained that we can objectively define beauty and ugliness and even distinguish true art from kitsch. Moreover, some advocates of neuroaesthetics proclaim that it is the time for neuropsychological turn in art research, leaving behind limited methods such as formalism, semiotics, and post-structuralism. 
 
At the same time, cinema scholars have been increasingly interested in the neuroscientific knowledge, not necessarily as a means for understanding viewer's reaction to the cinematic content, but as a basis for a scrutiny of the cinematic form. The principles of brain functioning are utilized by scholars exploring the ways certain films assemble data and images. "It's not to psychoanalysis or linguistics but to the biology of the brain that we should look for principles", says Gilles Deleuze1, "because they don't have the drawback, like the other two disciplines, of applying readymade concepts … The whole of cinema can be assessed in terms of cerebral circuits, simply because it's a moving-image". 
 
The course will critically introduce central approaches to the study of art in general and cinema in specific based on accumulating neuroscientific knowledge. Its first part will be dedicated to the heated debate over the validity of the neuroscientific explanations of aesthetic experiences. The second part will focus on the significance of specific neuroscientific findings to the understanding of empathy. Finally, we will examine how updated neuroscientific observations may be integrated with "continental philosophy", such as that of Deleuze, for understanding the uniqueness of contemporary cinematic works. 
סילבוס מפורט

אמנויות | חוג לקולנוע וטלוויזיה
0851-6155-01 נוירו-אסתטיקה וקולנוע: הבטחות וסייגים
Neuroaesthetics and Cinema
שנה"ל תשע"ד | סמ'  ב' | ד"ר רז גל

666סילבוס מפורט/דף מידע
 
 
 
 
נוירו אסתטיקה וקולנוע – הבטחות וסייגים
Neuroaesthetics and Cinema
סמסטר א' תשע"ד
2 ש"ס
 
סוג המסגרת: שיעור
שם המרצה: גל רז
טלפון:   052-8431315
דואר אלקטרוני: galraz@post.tau.ac.il  
שעות קבלה: לפי תאום טלפוני מראש  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
תאור הקורס  
בשנים האחרונות מתגבש זרם מחקרי, המעז להכריז על קיומם של כללים אוניברסאליים באמנות: הנוירואסתטיקה. חוקרי מוח בכירים טוענים שניתן להגדיר באופן מוחלט מהם כיעור ויופי, ואף להבחין בין אמנות של אמת לקיטש – כל זאת על בסיס הידע המצטבר על טיבם של תהליכים עצביים. זאת ועוד, בקרב אנשי אסכולת הנוירואסתטיקה מופיעים קולות הקובעים שהמפנה הנוירופסיכולוגי בחקר אמנות הוא צו השעה. לתפיסתם, מחקר המסתפק במתודות המסורתיות (פורמליסטית, סמיוטית, היסטורית, פוסט-סטרוקטורליסטית וכו') הוא מוגבל ומיושן.
 
במקביל, מתעורר בקרב חוקרי קולנוע עניין בידע שמציעים מדעי המוח, לאו דווקא כדרך להבין את תגובות הצופה לתוכן הקולנועי, אלא כבסיס לחקר הצורה הקולנועית. עקרונות הפעילות של המוח מגויסים להבנת האופנים שבהם סרטים מסוימים מארגנים מידע ודימויים. "בחפשנו אחד עקרונות [להבנת הקולנוע]", אומר ז'יל דלז[1], "אל לנו לפנות אל הפסיכואנליזה או הבלשנות, כי אם אל הביולוגיה של המוח שבשונה משתי הדיסציפלינות הללו אינה מתאפיינת בפגם של שימוש במושגים מוכנים מראש... ניתן להעריך את המכלול הקולנועי במונחים של מעגלים צרבראליים פשוט בגלל שמדובר בדימויים נעים".
 
 
בקורס יוצגו באופן ביקורתי גישות מרכזיות לחקר האמנות בכלל והקולנוע בפרט בהתבסס על ידע שנצבר בתחומי חקר המוח והנוירופסיכולוגיה. בחלקו הראשון נתוודע לוויכוח המתלהט בנוגע לתוקפם של ההסברים הנוירופסיכולוגיים לחוויות אסתטיות. חלקו השני יכלול דיון ממוקד במשמעויותיהן של תגליות בתחום חקר המוח להבנת תופעות קולנועיות ספציפיות כגון קשב קולנועי, עריכה ואמפתיה כלפי הדמות. לבסוף, נבחן כיצד ניתן לשלב תובנות אקטואליות מעולם חקר המוח עם "הגות קונטיננטלית" כדוגמת זו של דלז להבנת מאפיינים ייחודיים באסתטיקה של יצירות קולנועיות עכשוויות.
 
The recent decade has witnessed the development of a research stream, which dares to postulate universal laws of art perception and production: Neuroaesthtics. Leading neuroscientists have maintained that we can objectively define beauty and ugliness and even distinguish true art from kitsch. Moreover, some advocates of neuroaesthetics proclaim that it is the time for neuropsychological turn in art research, leaving behind limited methods such as formalism, semiotics, and post-structuralism. 
 
At the same time, cinema scholars have been increasingly interested in the neuroscientific knowledge, not necessarily as a means for understanding viewer's reaction to the cinematic content, but as a basis for a scrutiny of the cinematic form. The principles of brain functioning are utilized by scholars exploring the ways certain films assemble data and images. "It's not to psychoanalysis or linguistics but to the biology of the brain that we should look for principles", says Gilles Deleuze1, "because they don't have the drawback, like the other two disciplines, of applying readymade concepts … The whole of cinema can be assessed in terms of cerebral circuits, simply because it's a moving-image". 
 
The course will critically introduce central approaches to the study of art in general and cinema in specific based on accumulating neuroscientific knowledge. Its first part will be dedicated to the heated debate over the validity of the neuroscientific explanations of aesthetic experiences. The second part will focus on the significance of specific neuroscientific findings to the understanding of empathy. Finally, we will examine how updated neuroscientific observations may be integrated with "continental philosophy", such as that of Deleuze, for understanding the uniqueness of contemporary cinematic works. 
 
דרישות הקורס
מבחן
מרכיבי הציון הסופי
100% בחינה מסכמת
נושאי הקורס (נתון לשינויים)
 
I. נוירואסתטיקה כגישה תיאורטית
 

שיעור 1 - נוירואסתטיקה – תחום נולד
 

היומרה הנוירואסתטית; מה לאידיאות אפלטוניות ולתפקוד המוח?
 

שיעור 2 - על המסע למיפוי המוח
 

מהנוירון לקורטקס; המודל ההיררכי לעיבוד מידע בקורטקס הצרבראלי בדגש על מסלול העיבוד הוויזואלי; כיצד מעובד קלט ויזואלי במוח? "נוירוני סבתא" וקטגוריזציה
 
 

שיעור 3 - החיפוש אחר המהות – במוח ובאמנות
 

חשיבותה של עמימות באמנות על-פי זקי; עיקרון ה-peak-shiftעל-פי רמצ'אנדרן; גשטאלט; ביקורת על היומרה הנוירואסתטית (היימן)
 
 
II. חקר המוח בשירות המחקר הקולנועי – מקרי מבחן
 
 

שיעור 4 - קומפוזיציה וקשב בקולנוע
 

מסלול ה-Whatומסלול ה-Where; קונטרסטים, צבע ותפיסת תנועה; איך ניתן לשלוט בקשב של הצופה? הטיית קשב לשמאל
 
 

שיעור 5 - קולנוע במחקר המוח - רקע
 

שימוש בסרטים במחקרי הדמיה תפקודית; נוירו פידבק וסרטים

 
 

שיעור 6 - עריכה קולנועית ומוח 
 

Cinemetrics ועריכה; התיאוריה הקשבית של העריכה ההמשכית; מה מחקרי מוח ומחקרי מעקב-עיניים יכולים ללמד אותנו על אפקטים של עריכה קולנועית? 
 
 

שיעור 7 - מוסיקה, רגש ומוח; מרצה: נעמי זינגר
 

רכיבים מוסיקליים והתהליכים המוחיים המופעלים על-ידם
 
 

שיעור 9 - אמפתיה בקולנוע
 

הקרנה: אהבה (האנקה, 2012)
 

שיעור 10-11 - אמפתיה בקולנוע
 

שתי מערכות אמפתיה: Theory of mind, Embodied simulation; שני סוגי אמפתיה בקולנוע; אזו-דרמה ופארה-דרמה בקולנוע
 
 
III. חקר המוח, פילוסופיה ותיאוריה קולנועית
 
 

שיעור 12 - הפנומנולוגיה פוגשת את המוח בחקר הקולנוע
 

על האג'נדה הפנומנולוגית במחקר הקולנועי; נקודות השקה והשלמה בין מחקר המוח לפנומנולוגיה בתיאוריה קולנועית
 
 

שיעור 13-14 - "המוח הוא המסך" – המוח כדימוי למרחב הקולנועי
 

ג'יל דלז, movement image, time image, פטרישיה פיסטרס, ה-neuro-image.
הקרנה: מראה שחורה עונה 2,פרק 1  Be Right Back.
 
רשימת ספרות (נתון לשינויים) 
קריאת רקע (לא חובה):
I. נוירואסתטיקה כגישה תיאורטית
Ramachandran, Vilayanur S., and William Hirstein. "The science of art: A neurological theory of aesthetic experience." Journal of consciousness Studies 6.6-7 (1999): 6-7.
 
Livingstone, Margaret. Vision and art: The biology of seeing. Vol. 2. New York: Harry N. Abrams, 2002.
 
Kandel, Eric. The age of insight: The quest to understand the Unconscious in art, mind, and brain, from Vienna 1900 to the present. Random House, 2012.
 
Zeki, Semir, and John Nash. Inner vision: An exploration of art and the brain. Vol. 415. Oxford: Oxford University Press, 1999.
 
Hyman, John. "Art and neuroscience." Beyond mimesis and convention. Springer Netherlands, 2010.
 
Frixione, Marcello. "Art, the brain, and family resemblances: Some considerations on neuroaesthetics." Philosophical Psychology 24.5 (2011): 699-715.
 
 
II. חקר המוח בשירות המחקר הקולנועי – מקרי מבחן
 
Livingstone, Margaret. Vision and art: The biology of seeing. Vol. 2. New York: Harry N. Abrams, 2002.
 
Hasson, Uri., Nir, Yuval., Levy, Ifat, Fuhrmann, Galit, & Malach, Rafael. (2004). Intersubject Synchronization of Cortical Activity During Natural Vision. Science, 303 (5664), 1634-1640.
 
Hasson, Uri, Landesman Ohad, Knappmeyer Barbara, Vallines Ignacio, Rubin, Nava, Heeger, David J (2008). “The Neuroscience of Film”. Projections 2 (1), 1-26.
 
Zacks, J.M. "Depictions of events". In A. Shimamura (Ed.),
Psychocinematics: Exploring the Aesthetic Science of Movies. New York: Oxford
University Press, 2013. 227-243.
 
Cutting, James E., Jordan E. DeLong, and Christine E. Nothelfer. "Attention and the evolution of Hollywood film." Psychological Science 21.3 (2010): 432-439.
 
Kaitlin L. Brunick , James E. Cutting, & Jordan E. DeLong. "Low-Level Features of Film: What They Are and Why We Would Be Lost without Them". In A. Shimamura (Ed.), Psychocinematics: Exploring the Aesthetic Science of Movies. New York: Oxford University Press, 2013. 133-148.
 
 
Raz, Gal, et al. "Cry for her or cry with her: Context-dependent dissociation of two modes of cinematic empathy reflected in network cohesion dynamics." Social cognitive and affective neuroscience (2013).
 
Smith, T. J. (2013). “Watching you watch movies: Using eye tracking to inform cognitive film theory.” In A. P. Shimamura (Ed.), Psychocinematics: Exploring Cognition at the Movies. New York: Oxford University Press.
 
Zaki, Jamil, and Kevin Ochsner. "The neuroscience of empathy: progress, pitfalls and promise." Nature Neuroscience (2012).
 
 
III. חקר המוח, פילוסופיה ותיאוריה קולנועית
D’Aloia, Adriano. "Film in Depth. Water and Immersivity in the Contemporary Film Experience." Film and Media Studies (2012).
 
Gallese, Vittorio, and Michele Guerra. "Embodying Movies: Embodied Simulation and Film Studies." Cinema: Journal of Philosophy and the Moving Image, cds (2012).
 
Barker, Jennifer M. The tactile eye: Touch and the cinematic experience. Univ of California Press, 2009.
 
 
Deleuze, Gilles. "Cinema, Body and Brain, Thought" in Cinema 2: the time-image. Vol. 2. University of Minnesota Press, 1989. pp 189-224.
 
 
Pisters, Patricia. The Neuro-Image: A Deleuzian Film-Philosophy of Digital Screen Culture. Stanford University Press, 2012.
 
 
 


[1]Deleuze, Gilles. Negotiations, trans. M Joughin. NY: Columbia University Press, 1995.

להצהרת הנגישות


אוניברסיטת ת