חיפוש חדש  חזור
מידע אישי לתלמיד

שנה"ל תשע"ד

  קולנוע ישראלי של נשים:קול, גוף, מקום
  Israeli Women'S Films: Voice, Body and Place                                                         
0851-6154-01
אמנויות | חוג לקולנוע וטלוויזיה
סמ'  ב'1600-2000209מכסיקו - אומנויותשיעור ד"ר מונק יעל
סילבוס מקוצר
בעשור האחרון אנו עדים למספר חסר תקדים של סרטי נשים, עלילתיים ותיעודיים כאחד. יצירות אלה מגדירות מחדש את מקומה של האישה בחברה הישראלית, לא רק ביחס למסורת הייצוג שלה מאז ראשית ימי הקולנוע הישראלי אלא גם ביחס לסוגיות מרכזיות הנוגעות למקום הישראלי, אישיות ופוליטיות כאחת. בקורס זה נבחן את הקולנוע הישראלי הנשי החדש ממספר נקודות מבט: הופעתה של הסובייקטיביות הנשית וניסוחה, המתח בין סוגי המרחב השונים של האישה הישראלית (מרחב הגוף, מרחב הבית, מרחב העיר וכו'), הפוליטיזציה של הקול הנשי כפי שהיא משתקפת בהתייחסותו לסוגיות המינוריות של הקיום, ולבסוף האלטרנטיבות המוצעות על ידי אותו הקולנוע. ראשית הקורס בסקירת שתי מגמות בולטות בשנות השישים של הקולנוע הישראלי ביחס לגוף האישה – המבט הקולוניאליסטי המשעבד את התשוקה הנשית לדחפים הפרימיטיביים הטרום-תרבותיים והמבט המחפיץ, הפטישיסטי המנטרל את האישה מסובייקטיביות כלשהי. על רקע זה הקורס יעבור לקולנוע הישראלי החדש, לסרטיהן של נשים ישראליים שלא רק מצליחים להעניק משמעות חדשה לגוף ולגופניות אלא גם מצליחים לייצר פרובלמטיזציה פוליטית של הנשי, הז'אנר הקולנועי המזוהה ביותר עם הקולנוע הנשי – המלודרמה, והגוף הנשי בכלל.. בין הסרטים שידונו "פורטונה" (מנחם גולן, 1967) ו"מקרה אישה" (ז'אק קטמור, 1969), "איה אוטוביוגרפיה נשית" (מיכל בת-אדם, 1994), "אביבה אהובתי" (שמי זרחין, 2006), "כלת הים" (קרן ידעיה, 2010), "שלוש אימהות" (דינה צבי ריקליס, 2006), ו"לא רואים עליך" (מיכל אביעד, 2011).
סילבוס מפורט

אמנויות | חוג לקולנוע וטלוויזיה
0851-6154-01 קולנוע ישראלי של נשים:קול, גוף, מקום
Israeli Women'S Films: Voice, Body and Place
שנה"ל תשע"ד | סמ'  ב' | ד"ר מונק יעל

666סילבוס מפורט/דף מידע
קולנוע ישראלי של נשים: קול, גוף, מקום
מס' קורס: 0851615401
מרצה: ד"ר יעל מונק
שיעור
תשע"ד – סמסטר ב' – יום ג' 12:00- 16:00
מכסיקו חדר 209
 
תאור הקורס: בעשור האחרון אנו עדים למספר חסר תקדים של סרטי נשים, עלילתיים ותיעודיים כאחד. יצירות אלה מגדירות מחדש את מקומה של האישה בחברה הישראלית, לא רק ביחס למסורת הייצוג שלה מאז ראשית ימי הקולנוע הישראלי אלא גם ביחס לסוגיות מרכזיות הנוגעות למקום הישראלי, אישיות ופוליטיות כאחת. בקורס זה נבחן את הקולנוע הישראלי הנשי (העלילתי) החדש ממספר נקודות מבט: הופעתה של הסובייקטיביות הנשית וניסוחה, המתח בין סוגי המרחב השונים של האישה הישראלית (מרחב הגוף, מרחב הבית, מרחב העיר וכו'), הפוליטיזציה של הקול הנשי כפי שהיא משתקפת בהתייחסותו לסוגיות המינוריות של הקיום, ולבסוף האלטרנטיבות המוצעות על ידי אותו הקולנוע. ראשית הקורס בסקירת שתי מגמות בולטות בשנות השישים של הקולנוע הישראלי ביחס לגוף האישה – המבט הקולוניאליסטי המשעבד את התשוקה הנשית לדחפים הפרימיטיביים הטרום-תרבותיים והמבט המחפיץ, הפטישיסטי המנטרל את האישה מסובייקטיביות כלשהי. לאור הבחנות אלה, הקורס יעבור לקולנוע הישראלי החדש, לסרטיהן של נשים ישראליות שלא רק מצליחים להעניק משמעות חדשה לגוף ולגופניות אלא גם מצליחים לייצר פרובלמטיזציה פוליטית של מה שמוגדר כנשי, ובכלל זה הז'אנר הקולנועי המזוהה ביותר עם דמות האישה בקולנוע וכמובן סוגיית הגוף הנשי הנבחן בחדש ביצירות חדשות אלה. סוגיה נוספת שתעמוד במרכז הדיון היא סוגיית השפעת המיליטריזם על האישה הישראלית ובהקשר זה ננתח את הסרט התיעודי (היחיד בקורס) של תמר ירום "לראות אם אני מחייכת" (2007).
בין הסרטים שידונו בקורס "פורטונה" (מנחם גולן, 1967) ו"מקרה אישה" (ז'אק קטמור, 1969), "איה אוטוביוגרפיה נשית" (מיכל בת-אדם, 1994), "אביבה אהובתי" (שמי זרחין, 2006), "כלת הים" (קרן ידעיה, 2010), "שלוש אימהות" (דינה צבי ריקליס, 2006), ו"לא רואים עליך" (מיכל אביעד, 2011).
חובות הסטודנטים:
-        80% נוכחות, השתתפות פעילה וקריאת טקסטים לקראת כל שיעור.
-        עמידה בעבודת בית.
 
סילבוס
שיעור -1-2: מבוא : נשים בראשית הקולנוע הישראלי – בין אוריינטליזם למודרנה
לובין, אורלי. (1998). "דמות האישה בקולנוע הישראלי". מבטים פיקטיביים: על קולנוע ישראלי. עורכים: נורית גרץ, אורלי לובין וג'אד נאמן. הוצאת האוניברסיטה הפתוחה. עמ' 223-246.
נאמן, ג'אד (2010). "העלמה והמוות: קולנוע מודרניסטי- מנגנון הגנה". איך אומרים modernism בעברית? עורכים: עוד היילברונר ומיכאל לוין. הוצאת רסלינג, עמ' 235-252.
שוחט, אלה (1991). "פורטונה", הקולנוע הישראלי: היסטוריה ואידיאולוגיה. הוצאת ברירות, עמ' 157-167.
 Mulvey, Laura (1975). “Visual Pleasure and Narrative Cinema”, Feminism and Film, ed. E. Ann Kaplan (Oxford: Oxford University Press, 2000), 34–47.
 
הקרנה: "פורטונה" (מנחם גולן, 1967)
"מקרה אשה" (ז'אק קטמור, 1969)
 
שיעורים 3-4: בחינה מחדש של הקשר שבין האישה לאומה
לובין, אורלי (2006) "על כורדניה";   אשה קוראת אשה. הוצאת אוניברסיטת חיפה, בשיתוף עם כנרת, זמורה- ביתן, דביר.
מונק, יעל (2012) "האוטוביוגרפיה הנשית". גולים בגבולם: הקולנוע הישראלי במפנה האלף. רעננה: הוצאת האוניברסיטה הפתוחה, עמ' 175-195.
Na’aman, Dorit (2008). "Unruly Daughters to Mother Nation: Palestinian and Israeli First Person Films", Hypatia no. 23 (2), pp. 17-32.
 
הקרנה: "כורדניה" (דינה צבי-ריקליס, 1984).
"איה – אוטוביוגרפיה דמיונית" (מיכל בת אדם, 1994)
 
 
שיעור 5: נשים ופריפריה, נשים כפריפריה
דהאן-כלב, הנרייט, ברקוביץ ניצה וינאי ניצה (2005). נשים בדרום: מרחב, פריפריה, מיגדר. הוצאת חרגול, מכון בן גוריון.  
קלוש, רחל וחתוקה, טלי. "גוף". תרבות אדריכלית- מקום, ייצוג, גוף. עורכות: רחל קלוש וטלי חתוקה. הוצאת רסלינג, 2005. עמ' 243-253.
הקרנה: "אביבה אהובתי" (שמי זרחין, 2006)
 
שיעור 6: גלגולי המלודרמה
Elsaesser, Thomas. (1972) "Tales of Sound and Fury: Observations on the Family Melodrama." Monogram 4 (1972): 2-16.
Gledhill, Christine. (1987) "The Melodramatic Field: An Investigation." In Home Is Where the Heart Is: Studies in Melodrama and the Woman's Film, edited by Christine Gledhill, 5-39. London: British Film Institute.
הקרנה: "כלת הים" (קרן ידעיה, 2010)       
 
שיעור 7: יחסי שארות
לובין, אורלי. (2006). "שנת 2005 היתה טובה לקולנוע הישראלי". אופקים חדשים. http://ofakim.org.il/zope/home/he/1135575383/1138622323
רוזמרין, מירי (2004) "אנטיגונה, אל מה שמעבר", מתוך באטלר, ג'ודית טענת אנטיגונה: יחסי שארות בין חיים למוות. תרגום: דפנה רז. תל-אביב: הוצאת רסלינג. עמ' 102-121.
הקרנה: "ולקחת לך אשה" (שלומי ורונית אלקבץ, 2004)
 
שיעור 8+10 : הגוף הנשי כמרחב פוליטי: גבול וחציית גבול 
מונק, יעל (2009). "על נשים וגבולות: על סרטן של ענת אבן ועדה אושפיז, 'אסורות'". מחברות דרום. פסטיבל קולנוע דרום השמיני. עורכים: ארז פרי ואבנר פיינגלרנט, הוצאת מכללת ספיר, עמ' 85-91.
 
Burstein, Janet (2009), “Moving Through Several Darknesses: Israeli Women’s Films on War and the Military,” Minerva: Journal of Women and War (Fall 2009)89-102.
 
הקרנות: "לראות אם אני מחייכת" (תמר ירום, 2007)
"אסורות" (ענת אבן, 2000) או "הכלה הסורית" (ערן ריקליס, 2004)
            "קרוב לבית" (דליה הגר וורדית בילו, 2005)
 
שיעור 11: על הבזות: לידה, חולי ומוות
קריסטבה, ג'וליה. (2005). "מן הלכלוך אל הטומאה". כוחות האימה. תל-אביב: הוצאת רסלינג, עמ' 47-71.
הקרנה: "שלוש אימהות" (דינה צבי ריקליס, 2006)
 
שיעור 12: עקבות האלימות בגוף הנשי
           
מיכל אביעד "מילים שמדברות את הטאבו",  אתר העוקץ 24.3.2013
הקרנה: "לא רואים עליך" – מיכל אביעד (2011)
 
 
שיעור 13:  השיבה לגוף הנשי כפרקטיקה של הישרדות
Williams, Linda. "Film Bodies: Gender, Genre, and Excess." Film Quarterly 44, no. 4 (Summer, 1991): 2-13.
הקרנה: "הנותנת" (הגר בן אשר, 2011)
 
שיעור 14: סיכומו של מהלך ביקורתי: קולנוע של נשים או הפמיניזציה של שיח הקולנוע הישראלי
Lauretis, Teresa de (1985)." Aesthetic and Feminist Theory: Rethinking Women's Cinema". New German Critique., Duke University, No. 34 Winter 1985. Pp. 85-91.
Munk, Yael (2011) “Ethics and Responsibility: The Feminization of the New Israeli Documentary,” Israel Studies 16:2 (2011) 152.
 
 
 
 
 
 

להצהרת הנגישות


אוניברסיטת ת