| |||||||||||||||||||||||||
![]() |
![]() |
||||||||||||||||||||||||
קולנוע ופילוסופיה:כל ההקשרים
Film and Philosophy: Interconnections |
0851-6150-01 | ||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
אמנויות | חוג לקולנוע וטלוויזיה | |||||||||||||||||||||||||
|
את הקשרים הבין-דיסציפלינאריים שבין קולנוע ופילוסופיה ניתן להגדיר באופן מסורתי במונחי אהבה-שנאה. הפילוסופיה הנה תחום עיון אינטלקטואלי הפונה בעיקרו לתבונה ולהיגיון, מנסח את עצמו באמצעות טיעונים לשוניים ועל ידי לוגיקה שיטתית, ומעמיד את הוודאות והאמת כנר לרגליו. הקולנוע, בעיקר זה העלילתי, הנו מדיום אמנותי הפונה בעיקרו לרגש ולחוויה, מנסח את עצמו באמצעים ויזואליים וטונאליים, ומעמיד את החופש האמנותי, את האילוזיה ואת הפנטזיה, כנר לרגליו. הקשר שבין הפילוסופיה והאמנות, בין מגדל השן לבין אולם הקולנוע, נראה, על פניו, כספוג חשדנות וניכור, ואולי אפילו כבלתי אפשרי מלכתחילה.
הנחה זו, המהווה את נקודת הראשית של הקורס, תישלל במהלכו. הקורס יניח את היסודות המתודולוגיים למערכת ענפה של קשרים – משמעותיים, לעיתים הכרחיים, תמיד פרודוקטיביים – שבין הקולנוע והפילוסופיה. תוך עיון מעמיק בספרות האקדמית של התקופה, נגדיר את מערכת הקשרים הפוזיטיבית שבין שתי הדיסציפלינות, תוך שימוש בכותרות שמרניות-משהו כגון "הפילוסופיה של הקולנוע" ו"פילוסופיה בקולנוע", מחד, ובכותרות רדיקליות יותר כגון "קולנוע כפילוסופיה" (ו"פילוסופיה כקולנוע"), מאידך.
What, if anything, makes film philosophical? The tensions pervading this interrelation are obvious and immediate: so much so, in fact, that it might well be, and has in fact been, asked if there even is any meaningful connection between them at all. Film is experience and entertainment unfolding in sight and sound, concerned with particular stories and emotional engagements; philosophy is reasoning and contemplation unfolding in language, concerned with abstract problems and universal principles. Film employs “action and appearance”; philosophy demands “reflection and debate.” Philosophy engages in “sitting and thinking”; film embraces “going and seeing.” Film promotes the particular, while philosophy deals with the universal. Film exhibits the concrete, while philosophy works with concepts and abstractions. Film operates in sight and sound, appealing to the imagination; philosophy works in words and speech, appealing to rational considerations. Thus, the two enterprises seem entirely estranged from one another. A meaningful collaboration between film and philosophy thus appears quite unlikely.