 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
סמ' ב' | 1000-1400 | 'ב | 212 | מכסיקו - אומנויות | סמינר | ד"ר חיוטין דן |
|
D:\Inetpub\shared\yedion\syllabus\08\2019\0851\0851512201_desc.txt סילבוס מקוצר שעת האקדח: ז'אנר המערבון וזהות אמריקנית
סמינר (4 ש"ס)
מרצה: ד"ר דן חיוטין
תיאור הסמינר
המערבון, אמר פעם המבקר אנדרה באזן, "הוא הסרט האמריקני המובהק ביותר". הצהרה חד משמעית שכזו היא כמובן ניתנת לערעור, אך אין בכך מכדי להשכיח את האמת שעומדת בבסיסה: שהמערבון עומד בנקודת המפגש של הקולנוע ושל הזהות האמריקנית, ומשמש מפתח להבנה עמוקה של שניהם. מתוך הכרה בחשיבותו, הסמינר יעקוב אחר התפתחות המערבון וידגיש את האופן שבו החברה האמריקנית השתמשה במרכיביו השונים להגדיר את עצמה, יעדיה, וחלומותיה לאורך יותר ממאה שנה. במסגרת זאת, נסקור טקסטים קלאסיים—במיוחד ה"סופר מערבונים" (באזן) שלאחר מלה"ע השנייה—ונקשר אותם לדוגמאות מהתקופה האחרונה. כמו כן, נתייחס לדמויות מפתח—למשל, ג'ון וויין, ג'ון פורד, האוורד הוקס, גרי קופר, אנתוני מאן, הנרי פונדה, סם פקינפה, קלינט איסטווד, רוברט אלטמן, קוונטין טרנטינו—ונבחן את השפעתן על עיצוב הדפוסים המוכרים של הז'אנר. חקירה זאת תאפשר לנו לרדת לעומק הכוונה בקביעתו של באזן, ובו זמנית—להסביר כיצד המערבון הצליח לשרוד את האופנות המשתנות של הקולנוע, גם לאחר שמותו הוכרז יותר מפעם אחת.
חובות סטודנטים/ות
- נוכחות (לא יותר משלושה חיסורים).
- קריאה שוטפת של חומרי הסמינר והשתתפות פעילה בדיון מדי שבוע.
- צפייה בסרטים הרלוונטים לכל המפגשים.
- הגשת שאלות שבועיות על חומרי הקריאה.
- הגשת הצעה כתובה לעבודה סמינריונית והצגתה בפני הכיתה.
- הגשת עבודה מסכמת.
מרכיבי ציון
- שאלות שבועיות: 20%
- הצעה לעבודה: 20%
- עבודה מסכמת: 60%
נושאי הקורס
***חומרי הקריאה והצפייה נתונים לשינוי***
מפגש ראשון: מבוא—מיתוס הספר והמערבון האילם
צפייה: Hell’s Hinges (Charles Swickard, William S. Hart and Clifford Smith, 1916)
קריאה (חובה):
- André Bazin, “The Western: Or the American Film Par Excellence,” What Is Cinema? Vol. 2 (Berkeley: University of California Press, 2005)
קריאה (רשות):
- Richard Slotkin, “Introduction: The Significance of the Frontier Myth in American History” & “Formulas on Film: Myth and Genre in the Silent Movie, 1903-1926,” Gunfighter Nation: Myth of the Frontier in Twentieth-Century America (Norman: University of Oklahoma Press, 1998)
- Richard Abel, “‘Our Country’/Whose Country? The ‘Americanization’ Project of Early Westerns,” Back in the Saddle Again, ed. Edward Buscombe and Roberta E. Pearson (London: BFI Publishing, 1998)
- Richard Hutson, “William S. Hart's Hell's Hinges in the Progressive Era,” Revue française d’études américaines 122.4 (2009)
מפגש שני: מבנה ז'אנרי בין היסטוריה ומיתוס—סוגיות לניתוח במערבון
צפייה: Stagecoach (John Ford, 1939)
קליפים: My Darling Clementine (John Ford, 1946)
קריאה (חובה):
- Michael Budd, “A Home in the Wilderness: Visual Imagery in John Ford’s Westerns,” Cinema Journal 16.1 (Fall 1976)
קריאה (רשות):
- Jim Kitses, “Authorship and Genre: Notes on the Western,” The Western Reader, ed. Jim Kitses and Gregg Rickman (New York: Limelight Editions, 1998 [1969])
- Raymond Durgnat and Scott Simmon, “Six Creeds that Won the Western,” Film Comment 16 (Sept-Oct, 1980)
- Tag Gallagher, “Shoot-Out at the Genre Corral: Problems in the ‘Evolution’ of the Western,” Film Genre Reader III, ed. Barry Keith Grant (Austin: University of Texas Press, 2003 [1986])
- Matthew Carter, “Introduction,” Myth of the Western: New Perspectives on Hollywood’s Frontier Narrative (Edinburgh: Edinburgh University Press, 2014)
- Michael Coyne, “Mirror for Prewar America: Stagecoach and the Western,” The Crowded Prairie: American National Identity in the Hollywood Western (London: I.B. Tauris, 1998)
- Barry Keith Grant, “Approaching Film Genre” & “Genre and Society,” Film Genre: From Iconography to Ideology (London: Wallflower Press, 2007)
- Steve Neale, “Questions of Genre,” Film and Theory: An Anthology (New York: Blackwell Publishers, 2000)
- רולאן בארת (1957), "המיתוס היום", מיתולוגיות (תל אביב: בבל, 1998).
מפגש שלישי: הקאובוי לדורותיו—וריאציות על אתוס
צפייה: Red River (Howard Hawks, 1948)
קליפים: The Tin Star (Anthony Mann, 1957); Slow West (John Maclean, 2015)
קריאה (חובה):
- רוברט וורשאו, "גיבור המערבון", עולם בדים: אנתולוגיה לאמנות הקולנוע (עם עובד, 1990 [1954])
קריאה (רשות):
- Jim Sanderson, “Red River and the Loss of Femininity in the John Wayne Persona,” Film/Literature Quarterly 32.1 (2004)
- Wendy Chapman Peek, “The Romance of Competence: Rethinking Masculinity in the Western,” Journal of Popular Film and Television 30.4 (2003)
- Brian Fairlamb, “One in a Thousand: Western Stars, Heroes, and their Guns,” CineAction 46 (June, 1998)
- K. A. Cuordileone, “'Politics in the Age of Anxiety': Cold War Political Culture and the Crisis in American Masculinity, 1949-1960”, The Journal of American History 87.2 (September 2000)
- Molly Haskell, “Howard Hawks: Masculine Feminine,” Film Comment (March/April, 1974)
מפגש רביעי: כולם למען אחד, אחד למען כולם—קהילתיות ובגידה
צפייה: High Noon (Fred Zinnemann, 1952)
קליפים: My Darling Clementine (John Ford, 1946); Oklahoma! (Fred Zinnemann, 1955); Rio Bravo (Howard Hawks, 1959); The Hanging Tree (Delmer Daves, 1959); Open Range (Kevin Costner, 2003)
קריאה (חובה):
- Stephen Prince, “Historical Perspective and the Realist Aesthetic in High Noon,” Film Criticism 18/19 (Spring-Fall 1994).
קריאה (רשות):
- J. E. Smyth, “The Un-American Western,” Fred Zinnemann and the Cinema of Resistance (Jackson: University of Mississippi Press, 2014)
- Matthew Costello, “Rewriting High Noon: Transformations in American Popular Political Culture during the Cold War,” Film and History 33.1 (2003)
- John Belton, “Re-Imagining American Communities: Hollywood, Hawks, and Ford in 1939,” MLN 122.5 (Dec., 2007)
- Robert Sickles, “All East on the Western Frontier: John Ford's My Darling Clementine (1946),” Film & History 31.1 (2001)
מפגש חמישי: משפחה בהפרעה ושאלת ההומו-אירוטיות
צפייה: Shane (George Stevens, 1953)
קליפים: Calamity Jane (David Butler, 1953); 3:10 to Yuma (Delmer Daves, 1957); Warlock (Edward Dmytryk, 1958); Butch Cassidy and the Sundance Kid (George Roy Hill, 1969); Brokeback Mountain (Ang Lee, 2004); 3:10 to Yuma (James Mangold, 2007); Logan (James Mangold, 2017)
קריאה (חובה):
- Patrick McGee, “Why Shane Never Comes Back,” From Shane to Kill Bill: Rethinking the Western (London: Blackwell, 2007)
קריאה (רשות):
- Michael Coyne, “Dysfunctional Family Structures in Classic Westerns 1950-1961,” The Crowded Prairie: American National Identity in the Hollywood Western (London: I.B. Tauris, 1998)
- Matthew J. Costello, “‘I Didn’t Expect to Find Any Fences Around Here’: Cultural Ambiguity and Containment in Shane,” The Journal of American Culture 27.3 (September 2004)
- Garry Watson, “The Western: The Genre that Engenders the Nation,” Cineaction 46 (1998)
- Frances Pheasant-Kelly, “Outlaws, Buddies, and Lovers: The Sexual Politics of Calamity Jane and Butch Cassidy and the Sundance Kid,” Love in Western Film and Television: Lonely Hearts and Happy Trails (New York: Palgrave Macmillan, 2013)
- Judith Halberstam, “Not So Lonesome Cowboys: The Queer Western,” The Brokeback Book: From Story to Cultural Phenomenon (Lincoln/London: University of Nebraska Press, 2011)
- Joanne Meyerowitz, “The Liberal 1950s? Reinterpreting Postwar U.S. Sexual Culture,” Gender and the Long Postwar: Reconsiderations of the United States and the Two Germanys, 1945-1989 (Baltimore, MD: Johns Hopkins University Press, 2014)
מפגש שישי: להיות אישה בעולם של גברים—קאמפ ועודפות
צפייה (חובה לקראת השיעור): Johnny Guitar (Nicholas Ray, 1954)
קליפים: Annie Get Your Gun (George Sidney, 1950); Forty Guns (Samuel Fuller, 1957); Meek’s Cutoff (Kelly Reichardt, 2010); Jane Got a Gun (Gavin O’Connor, 2015)
קריאה (חובה):
- Janet Peterson, “The Competing Tunes of Johnny Guitar: Liberalism, Sexuality, Masquerade,” Cinema Journal 35.3 (1996)
קריאה (רשות):
- Leo Charney, “Historical Excess: Johnny Guitar's Containment,” Cinema Journal 29.4 (Summer 1990)
- Pamela Robertson, “Camping Under Western Stars: Joan Crawford in Johnny Guitar,” Journal of Film and Video 47.1 (1995)
- Jay Baglia, “Dueling Dualisms: Are Women in the Western at Home on the Range?” Cultural Studies ↔ Critical Methodologies 12.6 (December 2012)
- Pam Cook, “Women in the Western,” The Western Reader, ed. Jim Kitses and Gregg Rickman (New York: Limelight Editions, 1998 [1988])
- Maureen T. Schwartz, “Searching for a Feminist Western: The Searchers, The Hired Hand, and The Missing,” Visual Anthropology 27 (2014)
מפגש שביעי: צבעי מלחמה—מעבר למחסום הגזע
צפייה: The Searchers (John Ford, 1956)
קליפים:Seminole (Budd Boetticher, 1953); Dances with Wolves (Kevin Costner, 1990); The Lone Ranger (Gore Verbinski, 2013); Bone Tomahawk (S. Craig Zahler, 2015); Hostiles (Scott Cooper, 2018)
קריאה (חובה):
- Douglas Pye, “Double Vision: Miscegenation and Point of View in The Searchers,” The Book of Westerns (New York: Continuum, 1996)
קריאה (רשות):
- Cristine Soliz, “The Searchers and Navajos: John Ford's Retake on the Hollywood Indian,” Wicazo Sa Review 23.1 (2008)
- Brian Henderson, “The Searchers: An American Dilemma,” Film Quarterly 34.2 (Winter 1980-1981).
- Steve Neale, “Vanishing Americans: Racial and Ethnic Issues in the Interpretation and Context of Post-War ‘Pro Indian’ Westerns,” Back in the Saddle Again: New Essays on the Western (London: BFI, 1998)
- Nicolas G. Rosenthal, “Representing Indians: Native American Actors on Hollywood's Frontier,” Western Historical Quarterly 36.3 (Autumn, 2005)
- John Sanders, “The Indians,” The Western Genre: From Lordsburg to Big Whiskey (London: Wallflower Press, 2001)
מפגש שמיני: שאלת הרוויזיוניזם I—אבלות, פארודיה, ומות המערב(ון)
צפייה: The Wild Bunch (Sam Peckinpah, 1969); McCabe and Mrs. Miller (Altman, 1971)
קליפים: Marx Bros. Go West (Edward Buzzell, 1940); Alias Jesse James (Norman Z. McLeod, 1959); Magnificent Seven (John Sturges, 1960); The Man Who Shot Liberty Valance (John Ford, 1963); True Grit (Henry Hathaway, 1969); Blazing Saddles (Mel Brooks, 1974); Dead Man (Jim Jarmusch, 1995); Shanghai Noon (Tom Day, 2000); True Grit (Coen Brothers, 2010); A Million Ways to Die in the West (Seth MacFarlane, 2014)
קריאה (חובה):
- Wheeler Winston Dixon, “Re-Visioning the Western: Code, Myth, and Genre in Peckinpah’s The Wild Bunch,” Sam Peckinpah’s The Wild Bunch (Cambridge: Cambridge University Press, 1998).
- Gary Engle, “McCabe and Mrs. Miller: Robert Altman’s Anti-Western,” Journal of Popular Film and Television 1.4 (Fall, 1972).
קריאה (רשות):
- Asbjorn Gronstad, “Blood of a Poet: Peckinpah’s The Wild Bunch,” Transfigurations: Violence, Death and Masculinity in American Cinema (Amsterdam: Amsterdam University Press, 2008)
- Richard Slotkin, “Cross-Over Point: The Mylai Massacre, The Wild Bunch, and the Demoralization of America, 1969-1972,” Gunfighter Nation: Myth of the Frontier in Twentieth-Century America (Norman: University of Oklahoma Press, 1998)
- David Lusted, “Elegiac Westerns,” The Western (London: Routledge, 2014)
- Noel Carroll, “The Professional Western: South of the Border,” Back in the Saddle Again: New Essays on the Western (London: BFI, 1998)
- Matthew Turner, “Cowboys and Comedy: The Simultaneous Deconstruction and Reinforcement of Generic Conventions in the Western Parody,” Film History 33.2 (2003)
- Rick Warner, “Orange is the Warmest Color: Mood and Chromatic Temperature in Robert Altman’s McCabe & Mrs. Miller,” New Review of Film and Television Studies 15.1 (2017)
- Amir Ahmadi and Alison Ross, “Jim Jarmusch’s Dead Man: The Cinematic Telling of a Modern Myth,” Angelaki 17.4 (2012)
מפגש תשיעי: שאלת הרוויזיוניזם II—חידוש, שימור והפוסט-מערבון
צפייה: Unforgiven (Clint Eastwood, 1992); Django Unchained (Quentin Tarantino, 2012)
קליפים:A Fistful of Dollars (Sergio Leone, 1964); The Outlaw Josey Wales (Clint Eastwood, 1976); Pale Rider (Clint Eastwood, 1985); Inglorious Bastards (Quentin Tarantino, 2009); Cowboys & Aliens (Jon Favreau, 2011)
קריאה (חובה):
- Andrew Patrick Nelson, “Revisionism 2.0? Unforgiven and the Hollywood Western of the 1990s,” Contemporary Westerns: Film and Television since 1990 (Lanham: Scarecrow Press, 2013)
- Samuel P. Perry, “Chained To It: The Recurrence of the Frontier Hero in the Films of Quentin Tarantino,” Quentin Tarantino's Django Unchained: The Continuation of Metacinema (London: Bloomsbury Academic, 2014)
קריאה (רשות):
- Armando J. Prats, “Back from the Sunset: The Western, the Eastwood Hero, and Unforgiven,” Journal of Film and Video 47.1-3 (1995): 106-123.
- Carl Plantinga, “Spectacles of Death: Clint Eastwood and Violence in Unforgiven,” Cinema Journal 37.2 (January 1998): 65-83.
- Joseph H. Kupfer, “The Seductive and Subversive Meta-Narrative of Unforgiven,” Journal of Film and Video 60.3-4 (2008): 103-114.
- Peter E. S. Babiak, “Rewriting Revisionism: Clint Eastwood’s Unforgiven,” CineAction 46 (June 1998): 56-63.
- Richard W. Slatta, “Making and Unmaking Myths of the American Frontier,” European Journal of American Culture 29.2 (July 2010): 81-92.
- Joseph Natoli, “Cowboys & Aliens: The Exhaustion of History & the Re-Genesis of Illusions,” Senses of Cinema 60 (October 2011) < http://sensesofcinema.com/2011/feature-articles/cowboys-aliens-the-exhaustion-of-history-the-re-genesis-of-illusions/ >
- Jim Kitses, “Introduction: Post-Modernism and the Western,” The Western Reader, ed. Jim Kitses and Gregg Rickman (New York: Limelight Editions, 1998), 15-31.
- Jayson Harsin, “Regimes of Post-Truth, Post-politics, and Attention Economies” Communication, Culture & Critique 8.2 (2015): 327-333.
- דן חיוטין, "שובו של המערבון", סינמטק 153 (מרץ-אפריל 2008): 18-23.
מפגש עשירי: הקאובוי הנודד—המערבון בין הלאומי לטרנסלאומי
קליפים: A Hole in the Moon (Uri Zohar, 1964); Django (Sergio Corbucci, 1966); Chingachgook, the Great Snake (Richard Groschopp, 1967); The Proposition (John Hillcoat, 2005); The Good, the Bad, the Weird (Kim Jee-woon, 2007); Sukiyaki Western Django (Takashi Miike, 2007); The Dark Valley (Andreas Prochaska, 2014)
קריאה (רשות):
- Cynthia j. Miller and A. Bowdoin Van Riper, “Introduction,” International Westerns: Re-Locating the Frontier (Lanham: Scarecrow Press, 2013)
- Robert A. Rushing, “Nostalgia | Utopia | Spaghetti: Utopian and Antinostalgic Time in the Italian Western,” Studies in European Cinema 11.2 (2014)
- Gerd Gemünden, “Between Karl May and Karl Marx: the DEFA indianerfilms (1965-1983),” Film History 10 (1998)
- Stephen Teo, “Introduction,” Eastern Westerns: Film and Genre Outside of Hollywood (New York: Routledge, 2017)
- Michelle Cho, “Genre, Translation, and Transnational Cinema: Kim Jee-woon’s The Good, the Bad, the Weird,” Cinema Journal 54.3 (Spring 2015)
- Olivia Khoo, “Bad Jokes, Bad English, Good Copy: Sukiyaki Western Django, or How the West Was Won,” Asian Studies Review 37.1 (2013)
- Emma Hamilton, "Australia. What Fresh Hell Is This?": Conceptualizing the Australian Western in The Proposition,” The Post-2000 Western: Contexts, Transnationality, Hybridity (London: Palgrave MacMillan, 2015)
- D. Bruno Starrs, “Two Westerns that Weren’t? The Tracker and The Proposition,” Metro 153 (2007)
- Rachel S. Harris, “New Frontiers: Creating a Nation Through the Israeli Western,” in Casting a Giant Shadow: The Transnational Shaping of Israeli Cinema, ed. Rachel S. Harris and Dan Chyutin (Bloomington: Indiana University Press [forthcoming])
מפגשים 11-13: הצגת הצעות מחקר ודיון כיתתי
Course description Hour of the Gun: The Western and American Identity
The western, critic Andre Bazin once asserted, “is the American film par excellence.” While such a definitive statement may be vulnerable to challenges, it nevertheless testifies to a certain irrefutable truth: namely, that the western stands at the nexus of cinema and American identity, and is key to unlocking the secrets of both. In recognition of the genre’s importance, the seminar will survey the development of the western and highlight the ways through which American society used its various ingredients to define itself, its goals, and its dreams for over a century. Within this framework, we will discuss classic texts—especially from the post-WWII period of “superwesterns” (Bazin)—and connect them to more recent examples. Moreover, we will address key figures—for example, John Wayne, John Ford, Howard Hawks, Gary Cooper, Anthony Mann, Henry Fonda, Sam Peckinpah, Clint Eastwood, Robert Altman, Quentin Tarantino—and investigate their influence on the familiar patterns of the genre. This inquiry will ultimately get us to the bottom of Bazin’s statement, and at the same time—explain how the western survived the fads of cinematic history, even after being pronounced dead on more than one occasion.
|
|