חיפוש חדש  חזור
מידע אישי לתלמיד

שנה"ל תש"ף

  מדע בדיוני ופנטזיה: בין קולנוע ופילוסופיה
  The Philosophy of Sci-Fi and Fantas                                                                  
0851-5120-01
אמנויות | חוג לקולנוע וטלוויזיה
סמ'  א'0800-1200119אמכסיקו - אומנויותסמינר ד"ר בידרמן שי
ש"ס:  4.0

סילבוס מקוצר

תרבות הז'אנרים הקולנועית העמידה לבחינה תיאורטית ומעשית שני ז'אנרים בעלי ייחוד ומשמעות פילוסופית: ז'אנר המדע הבדיוני וז'אנר הפנטזיה. תוך השתלבות במסורת ספרותית ענפה, מכילים ז'אנרים אלו את האפשרות הפילוסופית-קולנועית לבחון את גבולות המציאות ולעמת את הצופה עם הגדרותיה ותכונותיה. סרטי המדע הבדיוני מעמתים את התוכן הקולנועי עם הניגוד הכמעט-פרדוקסלי שבין מדעיות (אובייקטיביות, ריאליזם) ובדיה; סרטי הפנטזיה, בתורם, מעמתים את המצג הקולנועי עם שלל ההנחות, לאו דווקא אלו המדעיות, שאותם אנו מניחים (ומייחסים) למושג המציאות (היפוכו הקטגורי של החלום, הדמיון והבדיה). בשני אלו, כמו גם בז'אנרים סמוכים (כמו ז'אנר האימה) מתקיים מהלך קולנועי עקבי של איתגור תפיסת המציאות של הצופה מחד – והגדרה פוזיטיבית של גבולות המציאות (מתוך העימות שלהם עם האלטרנטיבות) מאידך.

 

בסמינר ננסה להתחקות אחר השורשים (ההיסטוריים, אך בעיקר התמטיים) של ז'אנרים אלו. נציג מודלים עיוניים להבנת הז'אנרים, נדגום ייצוגים קנוניים (יותר ופחות) של הז'אנרים, ונגבש עמדה לגבי אפיוניהם של הז'אנרים ולגבי חשיבותם בהיסטוריה הקולנועית.

Course description

Philosophy and the cinematic allure of fantasy and science fiction are kindred spirits, yet rarely is this kinship taken as seriously as it should be. Both philosophy and these genres are inspired by a sense of wonder and force us to see the familiar world in new and surprising ways. Though philosophical ideas frequently look beyond our commonplace experiences and make interesting but abstract claims, and these cinematic genres often deal with similar issues with more immediacy but less precision – one is liable to identify their shared interests and arsenal of questions. Both delve, in their own unique ways and methodologies, into questions of skepticism, personal identity, self-knowledge, free will, determinism, possibility and necessity. Both are fascinated by the possibilities of virtual reality, space travel and time travel, extraterrestrial life and intelligence, artificial life and intelligence, the technological alteration of human nature (e.g., cloning, genetic engineering, cybernetics, transhumanism, posthumanism, and so on), and by the impact of technology on society and on the meaning (or meaninglessness) of life.

 

Reflection on these topics, while investigating (and questioning) the murky boundaries between the fields, will be the focus of our seminar. We will examines philosophical topics through science fiction, but also, and more important, how science fiction can help us to think about what we are doing and where we are headed. We will do so by thematically examining some classic works of science fiction and approaching them through a variety of philosophical lenses. Similarly, we will constantly question the film-studies conventions and predispositions which articulate Sci-fi and fantasy as cinematic genres, if only in order to endorse them with this contemplative potential, and make them into a fascinating subject of theoretical inquiry, and a no-less valid candidate for inquisitive philosophizing.

 

 

סילבוס מפורט

אמנויות | חוג לקולנוע וטלוויזיה
0851-5120-01 מדע בדיוני ופנטזיה: בין קולנוע ופילוסופיה
The Philosophy of Sci-Fi and Fantas
שנה"ל תש"ף | סמ'  א' | ד"ר בידרמן שי

666סילבוס מפורט/דף מידע

טופס סילבוס

 

מדע בדיוני ופנטזיה: בין קולנוע ופילוסופיה

The Philosophy of Sci-Fi and Fantasy

סמסטר א' תש"פ

4 ש"ס

 

סוג המסגרת: סמינר

שם המרצה: ד"ר שי בידרמן

טלפון: 054-2240572   

דואר אלקטרוני: bidermans@post.tau.ac.il   

שעות קבלה: בתיאום מראש

 

 

תיאור הקורס  

 

תרבות הז'אנרים הקולנועית העמידה לבחינה תיאורטית ומעשית שני ז'אנרים בעלי ייחוד ומשמעות פילוסופית: ז'אנר המדע הבדיוני וז'אנר הפנטזיה. תוך השתלבות במסורת ספרותית ענפה, מכילים ז'אנרים אלו את האפשרות הפילוסופית-קולנועית לבחון את גבולות המציאות ולעמת את הצופה עם הגדרותיה ותכונותיה. סרטי המדע הבדיוני מעמתים את התוכן הקולנועי עם הניגוד הכמעט-פרדוקסלי שבין מדעיות (אובייקטיביות, ריאליזם) ובדיה; סרטי הפנטזיה, בתורם, מעמתים את המצג הקולנועי עם שלל ההנחות, לאו דווקא אלו המדעיות, שאותם אנו מניחים (ומייחסים) למושג המציאות (היפוכו הקטגורי של החלום, הדמיון והבדיה). בשני אלו, כמו גם בז'אנרים סמוכים (כמו ז'אנר האימה) מתקיים מהלך קולנועי עקבי של איתגור תפיסת המציאות של הצופה מחד – והגדרה פוזיטיבית של גבולות המציאות (מתוך העימות שלהם עם האלטרנטיבות) מאידך.

 

בסמינר ננסה להתחקות אחר השורשים (ההיסטוריים, אך בעיקר התמטיים) של ז'אנרים אלו. נציג מודלים עיוניים להבנת הז'אנרים, נדגום ייצוגים קנוניים (יותר ופחות) של הז'אנרים, ונגבש עמדה לגבי אפיוניהם של הז'אנרים ולגבי חשיבותם בהיסטוריה הקולנועית.

 

Philosophy and the cinematic allure of fantasy and science fiction are kindred spirits, yet rarely is this kinship taken as seriously as it should be. Both philosophy and these genres are inspired by a sense of wonder and force us to see the familiar world in new and surprising ways. Though philosophical ideas frequently look beyond our commonplace experiences and make interesting but abstract claims, and these cinematic genres often deal with similar issues with more immediacy but less precision – one is liable to identify their shared interests and arsenal of questions. Both delve, in their own unique ways and methodologies, into questions of skepticism, personal identity, self-knowledge, free will, determinism, possibility and necessity. Both are fascinated by the possibilities of virtual reality, space travel and time travel, extraterrestrial life and intelligence, artificial life and intelligence, the technological alteration of human nature (e.g., cloning, genetic engineering, cybernetics, transhumanism, posthumanism, and so on), and by the impact of technology on society and on the meaning (or meaninglessness) of life.

 

Reflection on these topics, while investigating (and questioning) the murky boundaries between the fields, will be the focus of our seminar. We will examines philosophical topics through science fiction, but also, and more important, how science fiction can help us to think about what we are doing and where we are headed. We will do so by thematically examining some classic works of science fiction and approaching them through a variety of philosophical lenses. Similarly, we will constantly question the film-studies conventions and predispositions which articulate Sci-fi and fantasy as cinematic genres, if only in order to endorse them with this contemplative potential, and make them into a fascinating subject of theoretical inquiry, and a no-less valid candidate for inquisitive philosophizing.

 

 

דרישות הקורס

  1. נוכחות (עד 3 היעדרויות).
  2. קריאה שוטפת של חומרי הסמינר והשתתפות פעילה בדיון בכיתה.
  3. הגשה בכתב של דו"ח קריאה (2 עמודים) על אחת מקריאות הרשות של הסמינר.
  4. הגשת הצעה כתובה לעבודה סמינריונית / עבודת רפרט.
  5. כתיבת עבודה סמינריונית / עבודת רפרט.

 

מרכיבי הציון הסופי

20%   דו"ח קריאה.

10%   הצעה לעבודה.

70%   עבודה סמינריונית.

 

 

#

נושא

קריאת חובה

קריאת רשות

1

מבוא

Trifonova, T. (2005).

Berry-Flint, S. (2004).

Laetz, B. and D. M. Lopes (2009).

Nussbaum, M. (1990): 3-53.

Altman, R. )1999(: Intro

Booker, M. K. (2006): Intro.

 

 

 

 

2

מד"ב: זמן וחלל

Sobchack, V. (1999): Intro.

Telotte, J. P. and G. Duchovnay (2012): Intro.

Schneider, S. (2009): 285-342

3

מד"ב: המסע בזמן

Sanders, S., Ed. (2008): 103-118, 119-134.

Myers, R. E. (1983): Intro.

Sanders, S., Ed. (2008): 135-152.

4

מד"ב : זהות

Kaplan, E. A. (1997).

Sanders, S., Ed. (2008): 21-38, 39-54.

Sanders, S., Ed. (2008): 55-72.

Schneider, S. (2009): 53-114.

 

5

מד"ב: אנושי, אנושי-מידי, מלאכותי, וכבשים חשמליות

Freedman, C. (1998).

 

Clark, S. R. L. (1995): Intro.

Schneider, S. (2009): 115-224.

6

מד"ב: עבר-הווה-עתיד (?)

Meehan, P. (2009).

Sanders, S., Ed. (2008): 153-170, 171-190.

 

Geraghty, L. (2009): Intro.

Sanders, S., Ed. (2008): 207-222.

7

ממד"ב לפנטזיה: המציאות ומה שמעבר לה

Schneider, S. (2009): 15-52.

Walters, J. (2011): Intro.

Scruton, R. (1983): Intro.

8

פנטזיה: קווים (קולנועיים) לדמותה

Butler, D. (2009): 1-16.

Butler, D. (2009): 43-76

9

האתיקה של המד"ב, האסתטיקה של הפנטזיה

Butler, D. (2009): 17-42.

 

Butler, D. (2009): 77-95.

Halfyard, J. K. (2012): Intro.

Schneider, S. (2009): 225-284.

10

מד"ב, פנטזיה, אימה – ומה שביניהם (סיכום ומסקנות)

Butler, D. (2009): 96-121.

Barker, M. (2009).

11-

רפרטים

 

 

 

ביבליוגרפיה

 

  1. Altman, R. and British Film Institute. (1999). Film/genre. London, BFI Publishing.
  2. Barker, M. (2009). Fantasy Audiences Versus Fantasy Audiences Film Theory and Contemporary Hollywood Movies. W. Buckland. New York & London, Routledge: 286-309.
  3. Berry-Flint, S. (2004). Genre. A Companion to Film Theory. T. Miller and R. Stam. Malden, MA & Oxford, Blackwell: 25-44.
  4. Booker, M. K. (2006). Alternate Americas: Science Fiction Film and American Culture. Westport, Conn., Praeger.
  5. Butler, D. (2009). Fantasy Cinema, Impossible Worlds on Screen. London & New York, Wallflower.
  6. Clark, S. R. L. (1995). How to live forever : science fiction and philosophy. London ; New York, Routledge.
  7. Freedman, C. (1998). "Kubrick's 2001 and the possibility of a science-fiction cinema." Science-Fiction Studies 25(pt2): 300-318.
  8. Geraghty, L. (2009). American science fiction film and television. London ; New York, Berg.
  9. Gunn, J. E., et al. (2009). Reading science fiction. Basingstoke England ; New York, Palgrave Macmillan.
  10. Halfyard, J. K. (2012). The music of fantasy cinema. Sheffield, South Yorkshire; Oakville, CT, Equinox Pub.
  11. Kaplan, E. A. (1997). Hollywood, Science and Cinema: The Imperial and the Male Gaze in Classic Film. Looking for the other: feminism, film, and the imperial gaze. New York, Routledge: 56-98.
  12. Laetz, B. and D. M. Lopes (2009). Genre. The Routledge Companion to Philosophy and Film. P. Livingston and C. Plantinga. London & New York, Routledge: 152-161.
  13. Layton, D. (2012). The humanism of Doctor Who : a critical study in science fiction and philosophy. Jefferson, N.C., McFarland.
  14. Meehan, P. (2009). Psi-Fi: Psychic Science Fiction Blockbusters. Cinema of the psychic realm : a critical survey. Jefferson, N.C., McFarland: 141-176.
  15. Myers, R. E. (1983). The Intersection of science fiction and philosophy : critical studies. Westport, Conn., Greenwood Press.
  16. Nussbaum, M. (1990). Love's Knowledge: Essays in Philosophy and Literature. New York, Oxford University Press.
  17. Sanders, S., Ed. (2008). The philosophy of science fiction film. The philosophy of popular culture. Lexington, Ky., University Press of Kentucky.
  18. Schneider, S. (2009). Science fiction and philosophy : from time travel to superintelligence. Chichester, U.K. ; Malden, MA, Wiley-Blackwell.
  19. Scruton, R. (1983). Fantasy, Imagination and the Screen. The Aesthetic Understanding. London, Methuen.
  20. Sobchack, V. (1999). Screening Space, The American Science Fiction Film (Second, Enlarged Edition). New Brunswick, N.J & London, Rutgers University Press.
  21. Telotte, J. P. and G. Duchovnay (2012). Science fiction film, television, and adaptation : across the screens. New York, Routledge.
  22. Trifonova, T. (2005). "The Evolution of the Sci-Fi Film Genre." Film and Philosophy 9: 74-93.
  23. Walters, J. (2011). Fantasy film : a critical introduction. Oxford ; New York, Berg.

 

 

להצהרת הנגישות


אוניברסיטת ת