חיפוש חדש  חזור
מידע אישי לתלמיד

שנה"ל תשע"ו

  סוגיות תיאורטיות בז'אנר סרטי האימה
  The Horror Genre                                                                                     
0851-5110-01
אמנויות | חוג לקולנוע וטלוויזיה
סמ'  א'0800-1200119אמכסיקו - אומנויותסמינר ד"ר בידרמן שי
ש"ס:  4.0

סילבוס מקוצר

ז'אנר האימה הוא מהפוריים והמשפיעים בקולנוע האמריקאי של העשורים האחרונים ובקולנוע בכלל. מאות רבות של סרטים – ביניהם יצירות מופת חד-פעמיות כמו תינוקה של רוזמרי (פולנסקי, 1968), הזבוב (קרוננברג, 1986) וקארי (דה פלמה, 1976), אך גם עשרות עיבודים קולנועיים של פרנקנשטיין (מרי שלי, 1831) ודרקולה (ברם סטוקר, 1897) – הופכים את הז'אנר לאחד החשובים והמשפיעים בתולדות הקולנוע, ולאחד ממקרי הבוחן המעניינים עבור התיאוריה הקולנועית. מעמדם המושגי והתיאורטי של הפחד, החרדה, האימה וההפחדה, כמו גם מכלול ההקשרים הסוציו-פוליטי, התרבותי והפסיכולוגי במסגרתו מתקיימת ופורחת האסתטיקה המיוחדת של האימה והמאוים – מגויסים לטובת קריאה מחודשת של תיאוריות קולנועיות ותיאוריות צופה וצפייה (spectatorship theories). היווצרותם של תתי-ז'אנר רבים ומגוונים (זומבי, סלאשר, אימה יפנית, ועוד), כמו גם ההיברידיות המהותית המכוננת את הז'אנר, מצביעים על היכולת (והצורך) לבחון את הז'אנר בחינה ביקורתית, ולמפות את תכניו ביחס לאפקט המצטבר של התופעה הקולנועית.

הסמינר יבחן סוגיות מרכזיות בחקר קולנוע האימה, יציג וינתח מודלים של סרטי אימה, יעמוד על משמעותם ותפקידם הקולנועי והחוץ-קולנועי, ויאפשר מבט רוחב ייחודי על הנושא. נבחן טיפולוגית את ההיסטוריה של הז'אנר, ואת ההבדלים שבין אימה "גבוהה" ו"נמוכה"; נציג ונבקר תיאוריות של הז'אנר, של מושגי האימה והמאוים, ושל המנגנונים הקוגניטיביים, הפסיכולוגיים והחברתיים המשרתים את התופעה. תוך שימוש כבנקודת הזנק בתיאוריות הז'אנר של נואל קרול וסינתייה פרילנד – המתמקדות בדמות המפלצת ובפרדוקס האימה כמכוננים את החשיבה הז'אנרית על אימה – נעמוד על מכלול המהלכים, התכונות, האפיונים האסתטיים וההשפעות של הז'אנר, נחשוף את הבעיות הכרוכות בתופעת האימה, ונחקור את השאלות המלוות את קיומו, בעיקר בכל הנוגע להקשר הסוציו-תרבותי של התופעה, ולעיסוקו המיוחד של הז'אנר בשאלות של מגדר, גזע וגוף.

Course description

The horror genre is one of the most fruitful and influential cinematic genres in the history of cinema. The genre’s massive flourishing in recent decades seemed to have overshadowed its past glory, whereas, in fact, it is essentially outnumbered. The many horror features – from the singular masterpieces Rosemary’s Baby (Polanski, 1968), The Fly (Cronenberg, 1986) and Carrie (De Palma, 1976), to the numerous adaptations of Mary Shelley’s Frankenstein (1831) and Bram Stoker’s Dracula (1897) – are distinguished in quality as well as quantity. They make the genre of cinematic horror one of the most interesting test cases for the application and reexamination of film theories and philosophies of film. The all-too-common fascination with the art of fear; the theoretical exploration (and exploitation) of fear, angst and the uncanny; and the variety of social-political, cultural and psychological contexts within which the horror strives – are all grounds for the reexamination of film aesthetics and the sustainability of the wide range of film theories.

This course will take an in depth look at the horror film from the classics to the foreign to the contemporary. After attending the problems involved in defining the genre and its possible subgenres, we will investigate the interrelations between horror cinema and its socio-cultural contexts, while focusing on the history and themes of the genre, specifically in relation to the representation of gender and race. Using Noel Carroll’s and Cynthia Freeland’s investigations of the “monster” and the “paradox of horror” as a starting point, we will proceed by examining the social-semiotic processes by which certain subjectivities and bodies are constituted as the normative ideals of humanity while others are excluded as aberrations.

סילבוס מפורט

אמנויות | חוג לקולנוע וטלוויזיה
0851-5110-01 סוגיות תיאורטיות בז'אנר סרטי האימה
The Horror Genre
שנה"ל תשע"ו | סמ'  א' | ד"ר בידרמן שי

666סילבוס מפורט/דף מידע
לצפייה בסילבוס נא ללחוץ כאן

להצהרת הנגישות


אוניברסיטת ת