חיפוש חדש  חזור
מידע אישי לתלמיד

שנה"ל תש"ף

  קולנוע ומחאה חברתית
  Political and Social Protest in Cinema                                                               
0851-5103-01
אמנויות | חוג לקולנוע וטלוויזיה
סמ'  ב'1000-1400206גמכסיקו - אומנויותסמינר ד"ר אלוש-לברון מירב
ש"ס:  4.0

סילבוס מקוצר

קולנוע ומחאה חברתית

Political and Social Protest in Cinema

סמינר 4 ש״ס (0851510301)

ד"ר מירב אלוש- לברון: alushlev@biu.013.net.il

תש"פ בחירה יום שלישי  (לתואר ראשון)

שעת קבלה: בתיאום מראש עם המרצה

 

הסמינר עוסק במרכזיותו של המדיום הקולנועי בקידום מחאה ויבקש להסב את המבט התיאורטי לכינונו של שיח מחאה בקולנוע. יצירה קולנועית חברתית  – תיעודית ועלילתית כאחת – לא רק שהיא מעמידה במרכז הפריים והעלילה סוגיות חברתיות ופוליטיות אלא לעיתים קרובות אף מייצרת בתוך כך מופעים סינמטוגרפיים של שיבוש תרבותי, התנגדות או אקטיביזם. ביטויי המחאה יכולים להיות רדיקאליים, חתרניים, סמויים או גלויים. קורפוס הסרטים של הקורס משקף היבטים שונים של ה'חברתי' ותואם לעדשה הרחבה דרכה נבחן את הקשרים שבין הנרטיב הקולנועי לבין סוגים שונים של מחאה (מעמדית, מגדרית, אתנית, גזעית). במהלך הקורס נעשיר את הדיון בליבון תיאורטי של מושגים ורעיונות הקשורים לפוליטיקה ותרבות של מחאה כמו: 'פוליטי', 'ציות ואי ציות', 'קפיטליזם',  "גזע",  'מרכז', 'פריפריה' , 'שחרור', 'אפליה', 'פמיניזם', 'זיכרון נגדי', חתרנות, ועוד. בין הסרטים שיידונו בקורס: התרסקות (פול האגיס), מיסיסיפי בוערת (אלן פארקר), 12 שנים של עבדות (סטיב מקווין), הפנתר השחור (ריאן קוגלר), ארץ קרה ( ניקי קארו), וול סטריט (אוליבר סטון), איזה מין שוויון (נג'יל קול), זכות הצעקה (אורי רוזנווקס), עג'מי (ירון שני וסכנדר קובטי), סאלח פה זה ארץ ישראל (דוד דרעי, רותי יובל, דורון גלעזר) ועוד.

מטלות הקורס:

  1. נוכחות, השתתפות וקריאת טקסטים משיעור לשיעור - חובה. לא יינתן ציון אם יהיו יותר מ-3 היעדרויות.
  2. רפרט קצר בעל-פה על אחד מהמאמרים המסומנים בקריאת רשות החל מהשיעור השלישי (המועד עשוי להשתנות)  או הצגת ניתוח קצר של סרט מרשימת סרטי הרשות. בשני המקרים יש להשתמש בדיון במאמרי השיעורים הרלבנטיים (10%).
  3. החל מהשיעור האחד עשר לערך יוצג רפרט הכולל הצעה לעבודת הסמינר על-פי המבנה הבא:  א. שתים-שלוש פסקאות המתארות את הנושא המרכזי  ב.  הטענה הטנטטיבית של העבודה. ג. הצגת פרספקטיבה תיאורטית בפיתוח הטענה הנשענת על ביבליוגרפיה שמורכבת מטקסטים מרכזיים. הביבליוגרפיה חייבת לכלול גם מאמרים/ספרים מהרשימה הביבליוגרפית הנבחרת וממאמרי הרשות  (20%) .
  4. עבודת הסמינר (70%).

סדר השיעורים וההקרנות עשוי להשתנות בהתאם להתפתחויות בתהליך הלמידה.

נושאי הסמינר:

חטיבה 1:  שיעור 1-2 : אידיאולוגיה, פוליטיקה קולנוע ומחאה

שיעור 1: אידיאולוגיה, פוליטיקה וקולנוע

סרט פתיחה: לחם, רם לוי

קריאת חובה:

אלתוסר, לואי (2008). על האידיאולוגיה, רסלינג: תל אביב, עמ' 51-69.

 

קריאת רשות :

Comolli, Jean-Luc & Narboni, Jean (1968). “Cinema/Ideology/Criticism”, in Bill Nichols (ed.): Movies and Methods, vol. 2, Berkeley, University of California Press, pp. 22-30.

שיעור 2: צורות של התנגדות

זכות הצעקה, אורי רוזנווקס

קריאת חובה:

 

מינוריות: ז'יל דלז ופליקס גואטרי (2000). "מהי ספרות מינורית?", מכאן: כתב עת לחקר הספרות העברית, כרך א', מאי אביב תש"ס, עמ' 134-142.

קריאת רשות :

התנגדות פוסטקולוניאלית:

 

 Ashcroft, Bill (2002). Postcolonial transformation. London & New York: Routledge. pp. 18-44.

 

גיאטרי צ'קרוורטי, ספיבק (1995). "כלום המוכפפים יכולים לדבר?", תיאוריה וביקורת 7, חורף עמ' 31-7. 

 

מהו הפוליטי:

 

אופיר, עדי (2012). "פוליטי", בתוך : אדלמן, א; גבעוני, מ' ואחרים (עורכים), קריאת המחאה לקסיקון פוליטי 2011-, תל-אביב: הקיבוץ המאוחד-קו אדום, עמ 289-297.

 

בגרסה מוקדמת שלו המאמר נמצא ב:

מפתח, כתב עת לקסיקלי למחשבה פוליטית, גיליון 2, מרכז מינרווה – המכון להיסטוריה ופילוסופיה של המדעים ע"ש חיים כהן, אוניברסיטת תל-אביב. לינק http://mafteakh.tau.ac.il/2010-02/06-2/

 

חטיבה 2: שיעור 3-4 : קפיטליזם, מעמדות, זכויות עובדים ואנשי השוליים:

 שיעור 3: Wall-Street, Oliver Stone

קריאת חובה:

Norman K. Denzin, (1991).  Images of Postmodern Society: Social Theory and Contemporary Cinema, London:Sage, pp. 82- 94.

רשות:

hooks, bell (2000). Where We Stand: Class Matters. . New York: Routledge. pp. 63-79

 

רז, אדם (2012). היזם והספקולנט, הטבע המשברי של הקפיטליזם, טבור, מס' 5, עמ' 41-69, רסלינג: תל-אביב.

 

שיעור 4: אני דניאל בלייק , קן לואץ'

 

קריאת חובה:

David E. James and Rick Berg  (1996) (eds),  The hidden foundation : cinema and the question of class.  Minneapolis : University of Minnesota Press.

מספרי העמודים יימסרו בהמשך.

קריאת רשות:

 

hooks, bell (2000). Where We Stand: Class Matters. (pp 1-10). New York: Routledge.

 

hooks, bell (2000). Where We Stand: Class Matters. (pp 38-49). New York: Routledge.

 

Rabinowitz, P. (1999). "Sentimental contracts: dreams and documents of American labor". D. Waldman & J. Walker (Eds.), Feminism and documentary. P. 43-61

 

חטיבה 3- שיעור 5-6: מחאה ופריפריה בקולנוע: חיים חשופים

שיעור 5: יפו - עג'מי (ירון שני וסכנדר קובטי) : הקרנה ודיון

קריאת חובה:

הנדל, אריאל (2013). "אלימות", מפתח, כתב עת לקסיקלי למחשבה פוליטית, גיליון 2, מרכז מינרווה – המכון להיסטוריה ופילוסופיה של המדעים ע"ש חיים כהן, אוניברסיטת תל-אביב.

http://mafteakh.tau.ac.il/2011/03/03-3/

 

קריאת רשות:

פרנץ פאנון (2006). "על אלימות", מקוללים עלי אדמות, מצרפתית: אורית רוזן, תל אביב: בבל , עמ' 43-106.

E. Ann Kaplan (1999). “Fanon, Trauma and Cinema,” in Frantz Fanon: Critical Perspectives, ed. Anthony C. Alessandrini (London and New York: Routledge, 146-158.

שיעור 6:  מנתק המים (עידן הובל)

 

קריאת חובה:

אגמבן, ג'ורג'ו (2003). "הומו סאקר: הכוח הריבוני והחיים החשופים", בתוך: לביא, ש' (עורך), טכנולוגיות של צדק: משפט, מדע וחברה, תל אביב: רמות, אוניברסיטת תל אביב, עמ' 434-395.

קריאת רשות:

אגמבן, ג'ורג'ו (2007)."החיים, יצירת אמנות ללא מחבר: המצב החריג, ניהול אי-סדר וחיים פרטיים", ראיון עם  אגמבן, בתוך: חיים חשופים, על התפר/מוזאון חברתי לאמנות עכשווית, עמ' 128-125.

 

חטיבה 4: גזע, גזענות, הגירה ומחאה בקולנוע: שיעורים 7-8 :

שיעור 7:

1. Concerning violence  (Göran Hugo Olsson) (קטעים בלבד).

2. מיסיסיפי בוערת  (אלן פארקר)

קריאת חובה:

 

Robert Brent Toplin (1996). "Mississippi Burning." History by Hollywood: The Use and Abuse of the American Past. Urbana: University of Illinois Press, pp, 26-44.

 

קריאת רשות:

שנהב יהודה ויוסי יונה (2008), "מבוא: גזענות מהי?", בתוך: יהודה שנהב ויוסי יונה (עורכים): גזענות בישראל, מכון ון ליר והוצאת הקיבוץ המאוחד: ירושלים ותל-אביב, עמ' 13-46.

 

שיעור 8  : סאלח פה זה ארץ ישראל (דוד דרעי, דורון גלעזר, רותי יובל))  

קריאת חובה:

 

גארנט בוצ'ארט, "על אתיקה וקולנוע תיעודי: אמת ממשית ומעשית", תקריב , גיליון 10 ,  המצב העדי של הדוקומנטרי, אוגוסט 2015.

 

חטיבה 5: שיעור 9-10 : מגדר ומיניות

שיעור 9: "מין לא שוויוני": מגדר ומעמד

ארץ קרה (ניקי קארו)

קריאת חובה:

קמיר, אורית ( 2009).  הגיבורה וערוך דינה בארץ קרה: משפט קהילתי פמיניסטי בראי הקולנוע, מעשה משפט ב, 133-150

Link

 

קריאת רשות:

שוואלטר, איליין (2006) [1981]. "ביקורת פמיניסטית בשממה". תרגמו: מריאנה בר ויפה ברלוביץ. בתוך: דלית באום, דלילה אמיר, רונה ברייר-גראב, יפה ברלוביץ, דבורה גריינימן, שרון הלוי, דינה חרובי, סילביה פוגל-ביז'אוי (עורכות),  ללמוד פמיניזם: מקראה – מאמרים ומסמכי יסוד במחשבה פמיניסטית, הוצאת הקיבוץ המאוחד, סדרת מגדרים: תל-אביב, עמ' 244-275.

 

שיעור 10: טראומה ומרחב ההופעה של העדות הנשית

מתמורפוזה ( נטעלי בראון)

קריאת חובה:

ניקולס, ביל (2013), "אקסיוגרפיה: המרחב האתי בסרט התיעודי" מכאן י"ג אוקטובר, 181-209.

קריאת רשות:

רז, יוסף (2013). האחריות של המבט: אתיקה וקולנוע תיעודי בעקבות כתיבתו של ביל ניקולס, מכאן: כתב עת לחקר הספרות והתרבות היהודית והישראלית, כרך י"ג,  עמ' 160-180.

ארנה רביב, הפנים של הגיבור: קריאה אתית. בתוך: תקריב (7), כתב עת לקולנוע דוקומנטרי. לינק : http://www.takriv.net/index.php?option=com_content&view=article&id=124%3A2013-12-20-19-16-27&catid=20%3A-7&Itemid=32&limitstart=1

 

חטיבה 6: שיעור 11: קולנוע של השורדים.ות: היצירה של האחים דארדן

צפיית חובה: רוזטה, 1999

קריאת חובה:

Dillet, Benoît  and Puri, Tara (2013), “Left-over spaces: The cinema of the Dardenne brothers”, in Film-Philosophy 17.1, ISSN 1466-4615,2013, pp 367-382.

קריאת רשות:

Bert Cardullo (2010) The cinema of resistance: An interview with Jean-Pierre

and Luc Dardenne, Studies in European Cinema, 7:3, 177-192

לינק: https://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1386/seci.7.3.177_1

 

שיעורים 11-15: רפרטים , סיכום ודיון מסכם על הסמינר. ייתכן וחלק זה יחל מוקדם יותר. תלוי במספר הסטודנטים/יות בסמינר.

 

 

קריאת רשות נוספת ורשימת מאמרים לרפרט הראשון:

 

חטיבה 1: אידיאולוגיה, פוליטיקה קולנוע ומחאה

 

Christensen  Terry & Peter J Hass, (2005).”Setting the Scene: A Theory of Film and PoliticsIn: Projecting Political Messages in American Films (pp.3-17). Portland: Sharp, M.E.

הצורה האסתטית וה'פוליטי':

מרקוזה, הרברט (2006). הממד האסתטי - התמדת האמנות, מאת הרברט מרקוזה, תירגמו צבי טאובר ולאה דובב, הוצאת הקיבוץ המאוחד, עמ' 15-61.

 

אי ציות אזרחי:

הנרי דיויד, תורו (2005) אי ציות אזרחי, רסלינג: תל-אביב, עמ', 17-41.

גאנדי, מוהנדס [1922] 1998: "אי ציות אזרחי כזכות טבעית", בתוך: יהושע ויינשטיין (עורך): אי ציות ודמוקרטיה, ירושלים, מרכז שלם, עמ' 111-122.      

 

רולס, ג'ון [1966] 1998: ההצדקה של אי ציות אזרחי", בתוך: יהושע ויינשטיין (עורך): אי ציות ודמוקרטיה, ירושלים, מרכז שלם, עמ' 147-163.

 

חטיבה 2: קפיטליזם, מעמדות, זכויות עובדים ואנשי השוליים

 

פרנן, ברודל (2005). הדינמיקה של הקפיטליזם, עמ' 53-80, רסלינג: תל אביב.

 

יוסי, דהאן (2007).  "צדק סוציאליסטי – סוציאליזם של שוק" בתוך תיאוריות של צדק חברתי,  233-214.

 

אילוז, אווה (2008).  אינטימיות קרה, עלייתו של הקפיטליזם הרגשי, עמ' 15-62 ,תרגום: י' שדה, תל אביב: הקיבוץ המאוחד.

 

 

Nichols, Bill (2001). "How have Documentaries Addressed Social and Political Issues?". Introduction to Documentary. P. 139-167.

 

Caldwell, Gillian (2005). "Using Video for Advocacy" in: Gregory, Sam, Caldwell, Gillian, Avni, Ronit and Harding, Thomas, Video for Change: A Guide for Advocacy and Activism, Pluto Press, pp. 1-19.

לינק למאמר: 

Link

Bulworth

Benshoff, Harry & Griffin Sean (2009). America On Film : Representing Race, Class, Gender and Sexuality at the Movies. (pp. 198-208)

Trainspotting

Paul Dave (2006). Visions of England: Class and Culture in Contemporary Cinema (Talking Images).  London: Berg Publishers. (83-99)..

Brassed off , The Full Monty

Paul Dave (2006). Visions of England: Class and Culture in Contemporary Cinema (Talking

Images).  London: Berg Publishers. pp. 61-83.

Maelstrom, Waydowntown, La Moitie gauche de frigo

 

Khouri, Malek & Varga, Darrell (eds) (2006). Working on Screen: Representations of the working Class in Candian Cinema.. Toronto: University of  Toronto Press pp. 268-282

 

Norma Rae

Doyle Greene (2010). The American Worker on Film: A Critical History, 1909-1999. McFarland: NC. pp. 139-149 .

"בית שאן-סרט מלחמה (רינו צרור ודורון צברי)

https://www.youtube.com/watch?v=a-VLEASch6o

מומלץ לקרוא בהקשר לסרט זה את :

בן פורת אמיר ויואב ויכסלפיש (2007). "מרכז פריפריה כדורגל – עד כמה רחוקה תל-אביב מאופקים"?, בתוך: עודד היילברונר ומיכאל לוין (עורכים): בין שדרות לשדרות רוטשילד יחסי מרכז פריפריה בתרבות הישראלית, תל-אביב: רסלינג. עמ' 195-225.

 

  • עיר האלוהים, פרננדו מאירלס 2002

ראו לסרט זה את המאמר: Carlsten, Jennie (2005). "Violence in The City of God: The Fantasy of the Omniscient Spectator." Cinephile: The Film Studies Journal of the University of British Columbia 1,

 

 

חטיבה 3: מחאה ופריפריה בקולנוע: חיים חשופים

 

Robert Stam (2003) “Fanon, Algeria, and the Cinema: The Politics of Identification,” in Multicuturalism, Postcoloniality, and Transnational Media, eds. Ella Shohat and Robert Stam, New Brunswick, New Jersey and London: Rutgers University Press, , pp. 18-42.

אגמבן, ג'ורג'ו (2008). "צורות חיים", מטעם, מס' 14, עמ' 164.

 

אופיר, עדי. (2003א). "בין קידוש החיים להפקרתם: במקום מבוא לHomo Sacer–", בתוך: לביא, ש' (עורך),טכנולוגיות של צדק: משפט, מדע וחברה, תל אביב: רמות, אוניברסיטת תל אביב, עמ' 394-353.

 

כ"ץ, ישראל (2008), "פריפריה היא לא רק מקום", בתוך: י. כ"ץ, ז. דגני, ות'. גרוס (עורכים), אי-כאן - שפה זהות מקום (עמ' 50-59 ), תל-אביב: קו אדום.

 

יעקובי חיים, לוד בין ייאוש לתקווה, תקריב גיליון 6 מקום. Link

זנגר, ענת (2007). "שביל קליפות התפוזים: פריפריה ונוסטלגיה בנופי הקולנוע ישראלי העכשווי", בתוך: עודד היילברונר ומיכאל לוין (עורכים): בין שדרות לשדרות רוטשילד יחסי מרכז פריפריה בתרבות הישראלית, תל-אביב: רסלינג. עמ' 255-270.

 

בן-שאול, ניצן (תשס"ט). מתחים בין עדתיות ללאום וביטוים בייצוג המרחב בקולנוע הישראלי. בתוך :  ‫ ישראל 14 151-166.  לינק:Link

 

גורביץ, זלי, וגדעון ארן  (1999). "על המקום (אנתרופולוגיה ישראלית), אלפיים 4: 9-44.                  קישור לכותר לגורביץ: Link

גרוס, תמר (2008).  "על מרכז, פריפריה והאיווי לשיבה", בתוך: : י. כ"ץ, ז. דגני, ות'. גרוס (עורכים), אי-כאן - שפה זהות מקום (עמ' 15-23 ), תל-אביב: קו אדום.

 

דה סרטו, מישל (2012). "צעדות בעיר", בתוך: רחל קלוש וטלי חתוכה (עורכות): תרבות אדריכלית: מקום, ייצוג, גוף, תל-אביב: רסלינג. עמ' 59-78.

 

טלי חתוקה ורחל קלוש (2012). "מקום", בתוך: רחל קלוש וטלי חתוכה (עורכות): תרבות אדריכלית: מקום, ייצוג, גוף, תל-אביב: רסלינג. עמ' 29-36.

 

גורביץ, זלי (2007). מה בין השוליים למרכז", בתוך: עודד היילברונר ומיכאל לוין (עורכים): בין שדרות לשדרות רוטשילד יחסי מרכז פריפריה בתרבות הישראלית, תל-אביב: רסלינג. עמ' 73-81.

 

יעקובי, חיים (2006),. "על הזכות לעיר: (אי) תכנון ומחאה מרחבית בעיר המעורבת לוד"", בתוך: טובי פנסטר וחיים יעקובי (עורכים): עיר ישראלית או עיר בישראל? שאלות של זהות, משמעות ויחסי כוחות, מכון ון ליר בירושלים והקיבוץ המאוחד: תל-אביב וירושלים, עמ' 78-109.

יעקובי, חיים (2012). "מילים ומקום: המקרה של לוד", בתוך: רחל קלוש וטלי חתוכה (עורכות): תרבות אדריכלית: מקום, ייצוג, גוף, תל-אביב: רסלינג. עמ' 79-108.

 

חטיבה 4: גזע, גזענות הגירה ומחאה בקולנוע

Ian F. Haney Lopez (1994). The Social Construction of Race: Some Observations on

Illusion, Fabrication, and Choice, 29 Harv. C.R.-C.L. L. Rev. 1, 29

 

בליבר, אטיין (2008). "האם קיימת "גזענות חדשה"", בתוך: יהודה שנהב ויוסי יונה (עורכים): גזענות בישראל, מכון ון ליר והוצאת הקיבוץ המאוחד: ירושלים ותל-אביב, עמ' 416-425.

 

גאנם, הונידה (2008). "מהו צבעו של הערבי? מבט ביקורתי על משחקי צבע", בתוך: יהודה שנהב ויוסי יונה (עורכים): גזענות בישראל, מכון ון ליר והוצאת הקיבוץ המאוחד: ירושלים ותל-אביב, עמ' 76-92.

 

פאנון, פ. (2004 [1952]). עור שחור – מסכות לבנות. תל-אביב: ספריית מעריב, עמ' 109-158.

 

Bhabha, H. (1994). Of  Mimicry and Man: The Ambivalence of Colonial Discourse. The Location of Culture. London and New-York: Routledge, pp.121-131.

 

Bhabha, H. (1990). Interrogating identity: The post-colonial prerogative. In D. Goldberg (Ed.), Anatomy of racism. Minneapolis: University of Minnesota Press.

מונק, יעל (2003). "בין אלג'יר לפלסטין: כמה מחשבות על קולנוע פוליטי", עין בעין, גיליון 1, עמ' 49-39.

 

Dabashi, Hamid, 2006. "Introduction", Dreams of a Nation: On Palestinian Cinema, Ed. Hamid Dabashi, London and New York: Verso, pp. 7-22.

 

מורד בן צבי, יעל, שפה מתנגדת בקולנוע הפלסטיני, בתוך: תקריב, גיליון 4, קולנוע פוליטי, קולנוע מגויס, קולנוע תעמולה.

Link

 

Vorris L. Nunley (2007). "Crash": Rhetorically Wrecking Discourses of Race, Tolerance, and White Privilege, College English. Vol. 69, No. 4, National Council of Teachers of English, pp. 335-346. Link

 

Sander L. Gilman (1985). “Introduction: What are Stereotype and Why Use Text to Study them?” in Difference and Pathology: Stereotypes of Sexuality, Race and Madness, Ithaca & London: Cornell University Press, pp. 15-36.

 

Richard Dyer (1993). “The Role of Stereotypes,” in The Matter of Images: Essays on Representation, London and New York: Routledge, , pp. 11-18

Claire Pajaczkowska and Lola Young (2000). “Racism, Representation, Psychoanalysis,” in: E. Ann Kaplan (ed.) Feminism and Film, New York: Oxford University Press, pp. 356-374.

 

hooks, bell (1999). “The Oppositional Gaze: Black Female Spectators,” in: Feminist Film Theory: A Reader, Sue Thornham (ed), New York: NYU Press, , pp.  307-320.

 

בל, הוקס (2007). "להביע את הכיסופים: נערות הדיווה של העולם השלישי",  דרכים לחשיבה פמיניסטית: מקראה, ניצה ינאי, תמר אלאור, אורלי לובין, חנה נווה, תמי עמיאל-האוזר (עורכות), רעננה: האוניברסיטה הפתוחה, , עמודים 310-336.

צ'נדרה טלפדה, מוהנטי (2006). "תחת עיניים מערביות: הגות פמיניסטית ושיחים קולוניאליים", ללמוד פמיניזם: מקראה, דלית באום ועוד (עורכות), תרגום: רונה ברייר-גארב, תל אביב: הקיבוץ המאוחד, עמ, 415-442.

 

חטיבה 5: מגדר ומיניות

 

קתרין, מקינון (2005). "שוני ושליטה: על אפליה מינית" בתוך: פמיניזם משפטי בתיאוריה ובפרקטיקה, רסלינג: תל-אביב, עמ' .23-34

 

קתרין, מקינון (2005). "פוסט-מודרניזם וזכויות אדם" בתוך: פמיניזם משפטי בתיאוריה ובפרקטיקה, רסלינג: תל-אביב, עמ' 121-139.

 

קמיר, אורית (2007). "הפמיניזם (המשפטי) הבלתי מוגבל של קתרין מקינון", בתוך: ניצה ינאי, תמר אלאור, אורלי לובין וחנה נווה (עורכות): דרכים לחשיבה פמיניסטית מבוא ללימודי מגדר, האוניברסיטה הפתוחה: רעננה, עמ' 393-436.

 

Butler, Judith (1990). "Conclusion: From Parody to Politics", Gender Trouble: Feminism and the Subversion of Identity, New York & London: Routledge. Pp 142-149.

 

בטלר, ג'ודית (2003). "חיקוי ומרי מגדרי" בתוך קדר, יאיר וזיו, עמליה (עורכים) :

מעבר למיניות: מבחר מאמרים בלימודים הומו-לסביים ותיאוריה קווירית, .הוצאת מגדרים, הקיבוץ המאוחד. עמ' 346-329.

 

McCabe, Janet (2013). "Feminist Film Studies: Writing the Woman into Cinema". U of Columbia P,. 1-144.

Link

 

Smelik, Anneke (1998). “And the mirror cracked: feminist cinema and film theory”. UK, Macmillan P.. 491-504.

 

Projansky, Sarah (2001). “Watching Rape: Film and Television in Postfeminist Culture”. U of New York p,. 1-31.

Link

פורנוגרפיה ואנטי פורנוגרפיה:

קתרין, מקינון (2005). "לא בעיה מוסרית"" בתוך: פמיניזם משפטי בתיאוריה ובפרקטיקה, רסלינג: תל-אביב, עמ' 73-87.

 

הרצוג אסתר, שדמי אראלה  (2013). " זנות, סחר בנשים ופורנוגרפיה: מה הקשר? ולמה עכשיו? , בתוך:  (הרצוג, א, ושדמי א (עורכות), בשר ודמים: זנות, סחר בנשים ופורנוגרפיה. חיפה: פרדס הוצאה לאור, עמ' 7-16.

 

אסתר הרצוג וויקי שירן (2013). "פורנוגרפיה בין הון, שלטון ועיתון", בתוך (הרצוג, א ושדמי א (עורכות),  בשר ודמים: זנות, סחר בנשים ופורנוגרפיה. חיפה: פרדס הוצאה לאור.

 

זיו, עמליה (2004). בין סחורות מיניות לסובייקטים מיניים: המחלוקת הפמיניסטית על פורנוגרפיה, תיאוריה וביקורת, 25, סתיו.

 

לינק למאמר:

Link

 

להצהרת הנגישות


אוניברסיטת ת