חיפוש חדש  חזור
מידע אישי לתלמיד

שנה"ל תשע"ו

  מודרניזם בקולנוע התיעודי הישראלי
  Modernism in documentary Israeli cinema                                                              
0851-5102-01
אמנויות | חוג לקולנוע וטלוויזיה
סמ'  ב'1000-1600120מכסיקו - אומנויותסמינר ד"ר דובדבני שמואל
ש"ס:  4.0

סילבוס מקוצר

הסמינריון יציע ויעודד קריאה מחקרית של סרטים דוקומנטריים שנוצרו בישראל בין השנים 1963-1982, תקופה בה התפתח הקולנוע התיעודי המודרניסטי המזוהה עם שמותיהם של דוד פרלוב ("בירושלים") ודוד גרינברג ("שער הגיא"), וכן עם הופעתם של סרטים תיעודיים פוליטיים בהם "רימון בעזה" (מוטי קירשנבאום, 1970) ו"מוחמד יקצור" (יגאל בורשטיין, 1972). סרטים אלה הבליטו נושאים שעד אז לא עלו לדיון במסגרת היצירה הדוקומנטרית הישראלית כמו הסכסוך הישראלי-פלסטיני והפער העדתי, תוך הצגה של גישה יותר אישית, מודרניסטית וביקורתית כלפי המציאות המצטלמת.

הסמינריון יבחן את חשיבותם האסתטית והאידיאולוגית של הסרטים שנוצרו בעשורים הנידונים (במסגרת שירות הסרטים הישראלי והטלוויזיה הישראלית), תוך ניתוח מפורט של כמה סרטים מכוננים מהתקופה. בחינת ההבדלים בינם לבין סרטי התעמולה הציוניים של ראשית ימי המדינה וכן בינם לסרטים מוסדיים בעלי אופי שמרני ודידקטי יותר שנעשו במקביל – תתבצע על רקע סקירת תהליכים סוציו-פוליטיים מקבילים.

תחילת פעילותה של הטלוויזיה הישראלית (מאי 1968) סימנה את ראשיתה של תקופה חדשה בכל הנוגע לעיסוק בנושאים שהיו בבחינת "טאבו" בשיח התרבותי והקולנועי בארץ, וכן הביאה לחדירה של סגנונות אסתטיים שהושפעו מהעשייה הדוקומנטרית בטלוויזיה הבריטית.

בתוך כך יידונו סוגיות תיאורטיות הקשורות למושגים כזיכרון קולקטיבי, אסתטיקה מודרניסטית, אידיאולוגיה ציונית ופוסט-ציונית, מודוסים של ייצוג דוקומנטרי, מרחב אקסיוגרפי וזהות לאומית. הסמינריון יבחן את חשיבותם האסתטית והאידיאולוגית של הסרטים שנוצרו בעשורים הנידונים (במסגרת שירות הסרטים הישראלי והטלוויזיה הישראלית), תוך ניתוח מפורט של כמה סרטים מכוננים מהתקופה. בחינת ההבדלים בינם לבין סרטי התעמולה הציוניים של ראשית ימי המדינה וכן בינם לסרטים מוסדיים בעלי אופי שמרני ודידקטי יותר שנעשו במקביל – תתבצע על רקע סקירת תהליכים סוציו-פוליטיים מקבילים.
תחילת פעילותה של הטלוויזיה הישראלית (מאי 1968) סימנה את ראשיתה של תקופה חדשה בכל הנוגע לעיסוק בנושאים שהיו בבחינת "טאבו" בשיח התרבותי והקולנועי בארץ, וכן הביאה לחדירה של סגנונות אסתטיים שהושפעו מהעשייה הדוקומנטרית בטלוויזיה הבריטית.
בתוך כך יידונו סוגיות תיאורטיות הקשורות למושגים כזיכרון קולקטיבי, אסתטיקה מודרניסטית, אידיאולוגיה ציונית ופוסט-ציונית, מודוסים של ייצוג דוקומנטרי, מרחב אקסיוגרפי וזהות לאומית.
 
Course description
The Seminar offers and encourages an analysis of Israeli documentaries made in the years 1963-1982, when modernist Israeli documentaries have emerged, associated primarily with the names of David Perlov and David Grinberg. The timeframe is also associated with the emergence of critical-political documentaries made mainly within Israeli newly founded TV, emphasizing issues that have rarely appeared until them in Israeli cinema such as the Israeli-Palestinian conflict and ethnic divide while at the same time presenting more personal and reflexive attitude towards filmed reality. The seminar aims to critically present and discuss theoretical issues as modernist aesthetics, Zionist and post-Zionist ideology, collective memory and national identity.

סילבוס מפורט

אמנויות | חוג לקולנוע וטלוויזיה
0851-5102-01 מודרניזם בקולנוע התיעודי הישראלי
Modernism in documentary Israeli cinema
שנה"ל תשע"ו | סמ'  ב' | ד"ר דובדבני שמואל

666סילבוס מפורט/דף מידע
לצפייה בסילבוס נא ללחוץ כאן

להצהרת הנגישות


אוניברסיטת ת