חיפוש חדש  חזור
מידע אישי לתלמיד

שנה"ל תשע"ד

  מודרניזם בקולנוע התיעודי הישראלי
  Modernism in documentary Israeli cinema                                                              
0851-5102-01
אמנויות | חוג לקולנוע וטלוויזיה
סמ'  ב'1200-1800117מכסיקו - אומנויותסמינר ד"ר דובדבני שמואל
סילבוס מקוצר
הסמינריון יציע ויעודד קריאה מחקרית של סרטים דוקומנטריים שנוצרו בישראל בין השנים 1963-1982, תקופה בה התפתח הקולנוע התיעודי המודרניסטי המזוהה עם שמותיהם של דוד פרלוב ("בירושלים") ודוד גרינברג ("שער הגיא"), וכן עם הופעתם של סרטים תיעודיים פוליטיים בהם "רימון בעזה" (מוטי קירשנבאום, 1970) ו"מוחמד יקצור" (יגאל בורשטיין, 1972). סרטים אלה הבליטו נושאים שעד אז לא עלו לדיון במסגרת היצירה הדוקומנטרית הישראלית כמו הסכסוך הישראלי-פלסטיני והפער העדתי, תוך הצגה של גישה יותר אישית, מודרניסטית וביקורתית כלפי המציאות המצטלמת.
הסמינריון יבחן את חשיבותם האסתטית והאידיאולוגית של הסרטים שנוצרו בעשורים הנידונים (במסגרת שירות הסרטים הישראלי והטלוויזיה הישראלית), תוך ניתוח מפורט של כמה סרטים מכוננים מהתקופה. בחינת ההבדלים בינם לבין סרטי התעמולה הציוניים של ראשית ימי המדינה וכן בינם לסרטים מוסדיים בעלי אופי שמרני ודידקטי יותר שנעשו במקביל – תתבצע על רקע סקירת תהליכים סוציו-פוליטיים מקבילים.
תחילת פעילותה של הטלוויזיה הישראלית (מאי 1968) סימנה את ראשיתה של תקופה חדשה בכל הנוגע לעיסוק בנושאים שהיו בבחינת "טאבו" בשיח התרבותי והקולנועי בארץ, וכן הביאה לחדירה של סגנונות אסתטיים שהושפעו מהעשייה הדוקומנטרית בטלוויזיה הבריטית.
בתוך כך יידונו סוגיות תיאורטיות הקשורות למושגים כזיכרון קולקטיבי, אסתטיקה מודרניסטית, אידיאולוגיה ציונית ופוסט-ציונית, מודוסים של ייצוג דוקומנטרי, מרחב אקסיוגרפי וזהות לאומית.
 
סילבוס מפורט

אמנויות | חוג לקולנוע וטלוויזיה
0851-5102-01 מודרניזם בקולנוע התיעודי הישראלי
Modernism in documentary Israeli cinema
שנה"ל תשע"ד | סמ'  ב' | ד"ר דובדבני שמואל

666סילבוס מפורט/דף מידע
מודרניזם בקולנוע התיעודי הישראלי / ד"ר שמוליק דובדבני
Modernist Israeli Documentaries
סמינריון תשע"ד
 4 ש"ס
 
                                                                                                                     
 
טלפון: 054-5440032 
דואר אלקטרוני: duvdeva@post.ac.il   
 
שעות קבלה: לפי תאום מראש בדוא"ל
 
תיאור הקורס
הסמינריון יציע ויעודד קריאה מחקרית של סרטים דוקומנטריים שנוצרו בישראל בין השנים 1963-1982, תקופה בה התפתח הקולנוע התיעודי המודרניסטי המזוהה עם שמותיהם של דוד פרלוב ("בירושלים") ודוד גרינברג ("שער הגיא"), וכן עם הופעתם של סרטים תיעודיים פוליטיים בהם "רימון בעזה" (מוטי קירשנבאום, 1970) ו"מוחמד יקצור" (יגאל בורשטיין, 1972). סרטים אלה הבליטו נושאים שעד אז לא עלו לדיון במסגרת היצירה הדוקומנטרית הישראלית כמו הסכסוך הישראלי-פלסטיני והפער העדתי, תוך הצגה של גישה יותר אישית, מודרניסטית וביקורתית כלפי המציאות המצטלמת.
הסמינריון יבחן את חשיבותם האסתטית והאידיאולוגית של הסרטים שנוצרו בעשורים הנידונים (במסגרת שירות הסרטים הישראלי והטלוויזיה הישראלית), תוך ניתוח מפורט של כמה סרטים מכוננים מהתקופה. בחינת ההבדלים בינם לבין סרטי התעמולה הציוניים של ראשית ימי המדינה וכן בינם לסרטים מוסדיים בעלי אופי שמרני ודידקטי יותר שנעשו במקביל – תתבצע על רקע סקירת תהליכים סוציו-פוליטיים מקבילים.
תחילת פעילותה של הטלוויזיה הישראלית (מאי 1968) סימנה את ראשיתה של תקופה חדשה בכל הנוגע לעיסוק בנושאים שהיו בבחינת "טאבו" בשיח התרבותי והקולנועי בארץ, וכן הביאה לחדירה של סגנונות אסתטיים שהושפעו מהעשייה הדוקומנטרית בטלוויזיה הבריטית.
בתוך כך יידונו סוגיות תיאורטיות הקשורות למושגים כזיכרון קולקטיבי, אסתטיקה מודרניסטית, אידיאולוגיה ציונית ופוסט-ציונית, מודוסים של ייצוג דוקומנטרי, מרחב אקסיוגרפי וזהות לאומית.
 
דרישות הקורס
·        נוכחות, השתתפות וקריאת טקסטים.
·        הגשת רפרט בכתב על אחד ממאמרי החובה
·        הצגת רפרט בע"פ על נושא הסמינר תוך התייחסות לביבליוגרפיה ופילמוגרפיה רלוונטיות
·        הגשת הצעה לעבודת סמינר. ההצעה מורכבת משלושה חלקים: 1. הצגת הנושא המרכזי ושאלת המחקר. 2. אופן פיתוחם. 3. ביבליוגרפיה ופילמוגרפיה רלוונטיות. היקף ההצעה: 2 עמודים
·        עבודת סמינר  
 
מרכיבי הציון הסופי
10% השתתפות
30% הגשת שני רפרטים, בכתב (הצגת מאמר) ובע"פ (הצגת הצעת מחקר)
60% עבודה סמינריונית
 
שיעור מספר 1 – מיפוי הקולנוע התיעודי הישראלי משנות ה-30 ועד ראשית שנות ה-60, ועיצובו של זיכרון קולקטיבי באמצעות הדימוי הקולנועי
קריאה:
Gedi Noa & Eilam Igal, 1996, Collective Memory – What is It? In: History and Memory. Vol. 8, No. 1, Spring/Summer. Pp. 30-50
צפייה:
עבודה (הלמר לרסקי, 1935)
עיר האוהלים (אריה להולה, 1951)
מחנה בערבה (נתן גרוס, 1953)
אשדוד 1961 (הלגה קרנסטון, 1961)
 
שיעור מספר 2 – חלוצי הקולנוע התיעודי המודרניסטי – פרלוב וגרינברג
קריאה:
נאמן ג'אד, 1998, המודרנים: מגילת היוחסין של הרגישות החדשה, בתוך נורית גרץ, אורלי לובין וג'אד נאמן (עורכים), מבטים פיקטיביים, האוניברסיטה הפתוחה, עמ' 9-32.
צפייה:
בנהלל (אמיל קנבל, 1962)
בירושלים (דוד פרלוב, 1963)
הקרב על היעד (אורי זוהר, 1964)
שער הגיא (דוד גרינברג, 1965)
 
שיעור מספר 3 – תמורות אסתטיות ואידיאולוגיות בקולנוע התיעודי בישראל (שנות ה-60)
קריאה: יפורסם
צפייה:
ביעור הבערות (יצחק צפל ישורון, 1965)
אני אחמד (אבשלום כ"ץ, 1966)
 
 
שיעור מספר 4 – השפעת מהפכות בקולנוע העולמי על היצירה הדוקומנטרית בישראל
קריאה:
Renov Michael, 1993, Toward a Poetics of Documentary. In: Renov Michael (Ed.), Theorizing Documentary. New York & London: Routledge. Pp. 12-36
צפייה:
לעמוד על הרגליים (אלי כהן, 1974)
 
שיעור מספר 5 – בואה של הטלוויזיה
קריאה:
Rosenthal Alan, 1988, New Boy: An Independent with Israel TV. In: Rosenthal Alan (ed.), 1988, New Challenges for Documentary. Berkley: University of California Press. Pp. 293-306
צפייה:
מתרסים (רם לוי, 1969)
רימון בעזה (מרדכי קירשנבאום, 1970)
להיות מלכה (גדעון גנני, 1977)
 
שיעור מספר 6 – הפוליטיות הביקורתית של היצירה התיעודית הטלוויזיונית
קריאה:
צימרמן משה, 2003, עלייתו ונפילתו של הקולנוע הישראלי החדש, בתוך חור במצלמה: עיונים בקולנוע הישראלי. תל-אביב: רסלינג, עמ' 89-114
צפייה:
מוחמד יקצור (יגאל בורשטיין, 1976)
מאיר (אסתר דר, 1976)
מרד הימאים (ג'אד נאמן, 1981)
ליבוביץ' במעלות (יגאל בורשטיין, 1982)
 
שיעור מספר 7 – מקרה מבחן – רם לוי
קריאה: יפורסם
צפייה: נבוכדנצר בקיסריה (רם לוי, 1979)
 
 
 
שיעור מספר 8 – מקרה מבחן – עמוס גיתאי
קריאה:
פרודון ז'אן מישל, 2007, גיתאי x 23 x . תל-אביב: רסלינג. מצרפתית: דפנה רז
צפייה:
בית (עמוס גיתאי, 1980)
 
שיעור מס' 9 ואילך – הצגת רפרטים בע"פ שיתבססו על הצעות המחקר של הסטודנטים
 
ביבליוגרפיה נוספת:
בורשטיין יגאל, 1990, פנים כשדה קרב. תל-אביב: הקיבוץ המאוחד
פלדשטיין אריאל, 2009, חלוץ, עבודה, מצלמה – הקולנוע הארצישראלי והרעיון הציוני 1917-1939. תל-אביב: עם עובד וספריית ספיר
רז-קרקוצקין אמנון, גלות בתוך ריבונות – לביקורת "שלילת הגלות בתרבות הישראלית". בתוך: תיאוריה וביקורת 4, סתיו 1993, ירושלים: מכון ון ליר, תל-אביב: הקיבוץ המאוחד. עמ' 23-56
-----------------, גלות בתוך ריבונות – לביקורת "שלילת הגלות בתרבות הישראלית" חלק שני. בתוך: תיאוריה וביקורת 5, סתיו 1994, ירושלים: מכון ון ליר, תל-אביב: הקיבוץ המאוחד. עמ' 113-132
שפירא אניטה, 1998, יהודים חדשים יהודים ישנים. תל אביב: עם עובד
Barsam Richard M, 1992, Nonfiction Film: A Critical History. Bloomington & Indianapolis: Indiana University Press
Corner John, 1996, The Art of Record: A Critical Introduction to Documentary. Manchester and New York: Manchester University Press
Halbwachs Maurice, 1992, On Collective Memory. Chicago and London: University of Chicago Press
Kilborn Richard and John Izod, 1997, An Introduction to Television Documentary – Confronting Reality. Manchester: Manchester University Press
Olick Jeffrey K., 2003, States of Memory: Continuities, Conflicts and Transformations in National Retrospection. Durham: Duke University Press
Winston Brian, 1995, Claiming the Real: The Documentary Film Revisited. London: British Film Institute
 
 
 
 
 
 

להצהרת הנגישות


אוניברסיטת ת