select 1 as coursetype,x.* from old_course x where x.dep_num='0851' and x.course_num='5098' and x.semester like '2016%' order by x.group_num,x.last_name,x.first_name,x.semester,x.day_of_week
| |||||||||||||||||||||||||
![]() |
![]() |
||||||||||||||||||||||||
מורכבות נרטיבית בקולנוע עכשווי
Narrative Complexity in Contemporary Cinema |
0851-5098-01 | ||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
אמנויות | חוג לקולנוע וטלוויזיה | |||||||||||||||||||||||||
|
רבים מהסרטים העכשוויים הפופולאריים מתאפיינים במורכבות נרטיבית החורגת מקו העלילה הלינארי המוביל ברצף לסיום הפותר את מכלול הסוגיות שהועלו בסרט. סרטים אלו מציעים מבנים מבוכיים (אקזיסטנס), מתפצלים (דלתות מסתובבות), סותרים (מולהולנד דרייב), לא מתלכדים (ספרות זולה), מטעים (החוש השישי), ובעלי מבני זמן מורכבים (אינספשן) או מהופכים (ממנטו). תופעה קולנועית זו זכתה לכינויים שונים כגון קולנוע מודולרי (קמרון), סרטי פאזל (בקלנד), סרטי משחק מחשבה (אלזסר), קולנוע מורכב (סימונס), סרטי ריבוי גרסאות (ברניגן), סרטים מסתעפים (בורדוול) או סרטי נרטיב מבוסס מסד נתונים (מנוביץ'). בסמינר ננתח מבנים מורכבים אלו בסרטי מפתח, נתחקה אחר התהליכים הקוגניטיביים שמבנים אלו מעודדים אצל צופיהם (חשיבה מעגלית, חשיבה אופציונאלית), ואחר השפעות אפשריות שהוצעו להסבר תופעה קולנועית זו (המהפכה הדיגיטלית, ההגות הפוסט מודרנית, תהליכי גלובליזציה).
Many contemporary popular films evidence a narrative complexity that meaningfully diverges from the linear plotline that leads to a closure answering all issues raised in the movie. These films offer labyrinth structures (e.g. eXistenZ), forking path structures (e.g. Sliding Doors), illogical structures (e.g. Mulholland Drive), incompatible structures (e.g. Pulp Fiction), misleading structures (e.g. The Sixth Sense), complex time structures (e.g. Inception) or reversed time structures (e.g. Memento). This contemporary narrative complexity has been termed modular (Cameron), puzzle (Buckland), mind game (Elsaesser), complex (Simons), multi-draft (Brannigan), forking path (Bordwell) or data-based narratives (Kinder). In the seminar we will analyze these peculiar structures in key films, decipher the cognitive processes encouraged in viewers (loopy thinking or optional thinking) and consider suggested contextual reasons for this development (e.g. the digital revolution, postmodernism and globalization).