חיפוש חדש  חזור
מידע אישי לתלמיד

שנה"ל תשע"ד

  מורכבות נרטיבית בקולנוע עכשווי
  Narrative Complexity in Contemporary Cinema                                                          
0851-5098-01
אמנויות | חוג לקולנוע וטלוויזיה
סמ'  ב'1000-1400213מכסיקו - אומנויותסמינר פרופ בן-שאול ניצן
סילבוס מקוצר
רבים מהסרטים העכשוויים הפופולאריים מתאפיינים במורכבות נרטיבית החורגת מקו העלילה הלינארי המוביל ברצף לסיום הפותר את מכלול הסוגיות שהועלו בסרט. סרטים אלו מציעים מבנים מבוכיים (אקזיסטנס), מתפצלים (דלתות מסתובבות), סותרים (מולהולנד דרייב), לא מתלכדים (ספרות זולה), מטעים (החוש השישי), ובעלי מבני זמן מורכבים (אינספשן) או מהופכים (ממנטו). תופעה קולנועית זו זכתה לכינויים שונים כגון קולנוע מודולרי (קמרון), סרטי פאזל (בקלנד), סרטי משחק מחשבה (אלזסר), קולנוע מורכב (סימונס), סרטי ריבוי גרסאות (ברניגן), סרטים מסתעפים (בורדוול) או סרטי נרטיב מבוסס מסד נתונים (מנוביץ'). בסמינר ננתח מבנים מורכבים אלו בסרטי מפתח, נתחקה אחר התהליכים הקוגניטיביים שמבנים אלו מעודדים אצל צופיהם (חשיבה מעגלית, חשיבה אופציונאלית), ואחר השפעות אפשריות שהוצעו להסבר תופעה קולנועית זו (המהפכה הדיגיטלית, ההגות הפוסט מודרנית, תהליכי גלובליזציה).      
 
סילבוס מפורט

אמנויות | חוג לקולנוע וטלוויזיה
0851-5098-01 מורכבות נרטיבית בקולנוע עכשווי
Narrative Complexity in Contemporary Cinema
שנה"ל תשע"ד | סמ'  ב' | פרופ בן-שאול ניצן

666סילבוס מפורט/דף מידע
מורכבות נרטיבית בקולנוע עכשווי
Narrative Complexity in Contemporary Cinema
 
סמסטר ב' תשע"ד
4 ש"ס
שם המרצה: פרופ' ניצן בן שאול
טלפון:    054-4924334
דואר אלקטרוני:    benshaul@post.tau.ac.il
שעות קבלה: לפי תאום טלפוני מראש  
 
תאור הקורס  
רבים מהסרטים העכשוויים הפופולאריים מתאפיינים במורכבות נרטיבית החורגת מקו העלילה הלינארי המוביל ברצף לסיום הפותר את מכלול הסוגיות שהועלו בסרט. סרטים אלו מציעים מבנים מבוכיים (אקזיסטנס), מתפצלים (דלתות מסתובבות), סותרים (מולהולנד דרייב), לא מתלכדים (ספרות זולה), מטעים (החוש השישי), ובעלי מבני זמן מורכבים (אינספשן) או מהופכים (ממנטו). תופעה קולנועית זו זכתה לכינויים שונים כגון קולנוע מודולרי (קמרון), סרטי פאזל (בקלנד), סרטי משחק מחשבה (אלזסר), קולנוע מורכב (סימונס), סרטי ריבוי גרסאות (ברניגן), סרטים מסתעפים (בורדוול) או סרטי נרטיב מבוסס מסד נתונים (מנוביץ'). בסמינר ננתח מבנים מורכבים אלו בסרטי מפתח, נתחקה אחר התהליכים הקוגניטיביים שמבנים אלו מעודדים אצל צופיהם (חשיבה מעגלית, חשיבה אופציונאלית), ואחר השפעות אפשריות שהוצעו להסבר תופעה קולנועית זו (המהפכה הדיגיטלית, ההגות הפוסט מודרנית, תהליכי גלובליזציה).      
 
דרישות הקורס ומרכיבי הציון הסופי
השתתפות בשיעור חובה, קריאת ביבליוגרפיה שוטפת (20%), הגשת שני רפרטים (20%), כתיבת עבודה סמינריונית (60%).
 
פירוט נושאי הקורס (נתון לשינויים)
 
1.                 גלובליזציה, המהפכה הדיגיטלית, ההגות הפוסט מודרנית ומורכבות נרטיבית (בן שאול)
הקרנה: ספרות זולה
2.                 בין סגירות לפתיחות מחשבתית: קולנוע עכשווי מפצל קשב, מעגלי או מתפצל (בן שאול)
 
רפרטים:
3.     Bordwell, David (2002), ‘Film Futures’, SubStance 31.1, pp. 88-104
 
Michael Wedel, Michael (2009), Backbeat and Overlap: Time, Place, and
Character Subjectivity in Run Lola Run, Puzzle Films, ed. W. Buckland.
Chichester: Wiley-Blackwell (129-150)
 
4.     Branigan, Edward (2002). ‘Nearly true: Forking plots, forking interpretations. A response to David Bordwell's Film futures’, SubStance 31:1, pp. 105-114
 
Buckland, Warren (2009), Making Sense of Lost Highway, Puzzle Films, ed. W. Buckland. Chichester: Wiley-Blackwell (22-61)
 
5.   Barratt, D. 2009. "'Twist Blindness': The Role of Primacy, Priming, Schemas and Reconstructive Memory in a First-Time Viewing of The Sixth Sense." In Puzzle Films, ed. W. Buckland. Chichester: Wiley-Blackwell (62-87).
 
Manovich, Lev, “The Forms” pp. 212-286, The Language of New Media, MIT press, 2001:
 
6.   Kinder, Marsha (2002), ‘Narrative Equivocations between Movies and Games’, The New Media Book, BFI, pp. 119-132
 
7. פגישות לקראת ה"כנס".
 
המשך רפרטים:
 
8. Cameron, A. 2006. “Contingency, order, and the modular narrative: 21 Grams and
Irreversible.” The Velvet Light Trap, 58: 65–78.
 
    Dzialo, Chris (2009), “Frustrated Time” Narration: The Screenplays of Charlie
 Kaufman 107-128)
 
9. Elsaesser, T. 2009. "The Mind-Game Film." Puzzle Films, ed. W. Buckland Chichester: Wiley-Blackwell (13-41).
 
10. Eig, J. 2003. “A beautiful mind(fuck): Hollywood structures of identity.” Jump Cut: A Review of Contemporary Media, 46
 
11. Simons, Jan (2008), ‘Complex narratives’, New Review of Film and Television Studies, Volume 6, Issue 2 August: 111 – 126
 
12. Ghislotti, Stefano (2009), Narrative Comprehension Made Difficult: Film Form and Mnemonic Devices in Memento, Puzzle Films, ed. W. Buckland Chichester: Wiley-Blackwell (87-106)
 
     
13. כנס
 
14. כנס
 
ביבליוגרפיה נוספת:
Baudrillard, J. “The Precession of Simulacra" Art After Modernism: Rethinking Representation, Ed., B. Wallis D. A. Godine, Publisher, 1984         
Ben-Porath, Z. (1983), ‘Intertextuality’ in Hassifrut, (34), 2. [Hebrew]
Bordwell, D. 2006. The Way Hollywood Tells It: Story and Style in Modern Movies.
Berkeley: University of California Press.
Buckland, W. (2009), Puzzle Films, Wiley-Blackwell
Burleson, B.R., & Caplan, S. E. ( 1998), 'Cognitive complexity', in J.C. McCroskey, J.A. Daly, M.M. Martin, & M.J. Beatty (Eds.), Communication and personality: Trait perspectives (233–286). Cresskill, NJ: Hampton Press
Butler, J. (1990), Gender Trouble, New York and London: Routledge (selected chapters)
Cameron, A. (2008), Modular Narratives in Contemporary Cinema, Palgrave Macmillan (selected chapters)
Doty, A. (1998), ‘Queer Theory’, in J. Hill, P. C. Gibson, R. Dyer, E. A. Kaplan and P. Willemen (eds.), The Oxford Guide to Film Studies, Oxford: Oxford University Press
Jameson F. "Post-modernism, or the Cultural Logic of Late Capitalism”, New Left Review No, 146 (July-August 1984) pp. 153-194
Garrett Stewart (2007), Framed Time: Towards a Postfilmic Cinema, Chicago: University of Chicago Press (selected chapters)
Kruglanski, A. W. & Webster, M. Donna, (1996), ‘Motivated Closing of the Mind: 'Seizing' and 'Freezing', Psychological Review, Vol. 103, No. 2, 263-283
McGowan, T. (2011), Out of Time: Desire in Atemporal Cinema, University of Minnesota press (selected chapters)
Sobchack, V. "At the Still Point of the Turning World", MetaMorphing, pp. 131-158
Staiger, J. (ed.) 2006. “Complex narratives.” Special issue of Film Criticism, 31, 1/2.
Thanouli, E. 2006. “Post-classical narration: A new paradigm in contemporary
cinema.” New Review of Film and Television Studies, 4, 3: 183–96.
 
Course Description: Many contemporary popular films evidence a narrative complexity that meaningfully diverges from the linear plotline that leads to a closure answering all issues raised in the movie. These films offer labyrinth structures (e.g. eXistenZ), forking path structures (e.g. Sliding Doors), illogical structures (e.g. Mulholland Drive), incompatible structures (e.g. Pulp Fiction), misleading structures (e.g. The Sixth Sense), complex time structures (e.g. Inception) or reversed time structures (e.g. Memento). This contemporary narrative complexity has been termed modular (Cameron), puzzle (Buckland), mind game (Elsaesser), complex (Simons), multi-draft (Brannigan), forking path (Bordwell) or data-based narratives (Kinder). In the seminar we will analyze these peculiar structures in key films, decipher the cognitive processes encouraged in viewers (loopy thinking or optional thinking) and consider suggested contextual reasons for this development (e.g. the digital revolution, postmodernism and globalization).

להצהרת הנגישות


אוניברסיטת ת