חיפוש חדש  חזור
מידע אישי לתלמיד

שנה"ל תש"ף

  הכל נשאר במשפחה:דרמה ומציאות בטלוויזיה מפרספקטיבה בין תרבותי
  All in the Family: Israeli and American Televion -An Intercu                                         
0851-5096-01
אמנויות | חוג לקולנוע וטלוויזיה
סמ'  א'1600-2000206אמכסיקו - אומנויותסמינר ד"ר טלמון מירי מרים
ש"ס:  4.0

סילבוס מקוצר

הקורס בוחן את הבנייתה של המשפחה כמושג מפתח בסוגות ותכני המדיום הטלוויזיוני, וממקם בחינה עיונית זו בהקשר תרבותי השוואתי של תרבויות הטלוויזיה הישראלית והאמריקנית. ייצוגי המשפחה בסוגות הטלוויזיה השונות, ובהקשרים התרבותיים המושווים- האמריקני והישראלי, נבחנים כאתר של הבניית מציאות ומאבק על משמעויות - בזיקה לתהליכים חברתיים ופוליטיקת זהויות.

בהיבט העיוני נקרא טקסטים עיוניים העוסקים בזיקתו המרכזית של היומיום המשפחתי והביתי למדיום ולאמנות הטלוויזיה, בהקשר התרבותי האמריקני שמעמיד את המשפחה במרכזו גם בקולנוע וגם בטלוויזיה ובז'אנרים קולנועיים וטלוויזיוניים רלוונטיים, במרכזיות של מגדר ואתניות בשיח הטלוויזיוני הדרמטי (אופרות סבון, סיטקום, דרמת איכות) האמריקני, ובמרכזיות של משפחה כאידיאל בהקשר הפטריארכאלי והצרכני הקפיטליסטי שרלוונטי להבנייתה בטלוויזית מציאות. במקביל, נקרא פרשנויות ודיונים תיאורטיים הנוגעים לייצוגים של משפחה בטלוויזיה ישראלית - מ"קרובים קרובים" דרך "בת-ים ניו יורק" "בנות בראון" ו"לחיי האהבה" עד "בטיפול" "מרחק נגיעה" "אבידות ומציאות" "עד החתונה" "הכל דבש" "אימא מחליפה" "עבודה ערבית" "הבורר" "זאגורי אימפריה" ו"סברי מרנן". הדיון בדרמה ובסיטקום מצד אחד, ובטלוויזית מציאות מצד שני, מאפשר להמחיש גם בהיבט העיוני וגם בהקשר הפרשני טקסטואלי את האופנים השונים והמגמתיים המגוונים שבהם המדיום, אמנות הטלוויזיה והז'אנרים הטלוויזיוניים השונים מבנים תמונת מציאות אידיאולוגית חברתית- בעיקר בהיבטים של מגדר ואתניות. ההשוואה הבין-תרבותית מאפשרת להעמיד את התיאוריה במבחן הפרשנות התרבותית ולבחון כיצד יישומה של תיאוריה שגובשה בהקשר תרבותי מסוים [אמריקני] להקשר תרבותי אחר [ישראלי] מאפשר להאיר באור חדש ומרתק לא רק את המציאות והמצאי התרבותי המושווים- אלא גם את יתרונות ומגבלות התיאוריה עצמה.

Course description

This course examines representations of the family as a central theme and generic key concept of television as a medium and an art.  Representations of the family, in diverse genres such as the quality drama, sitcom, and reality television, on both the Israeli and American screens are examined in their communication arts environments and socio-cultural contexts and provide valuable insights into the cultural agenda and ideological negotiations on each.   In addition to the discussion of theoretical aspects of television’s place in the domestic sphere and the family’s place in television’s discourse, the  interpretive -comparative analysis of American and Israeli sitcoms, dramas and reality television offers a socio- historical and aesthetic view of transitions and social processes in both television cultures. In addition, the seminar focuses on applying theoretical and interpretive discussions of representations of the family on the American screen to the Israeli context, hence studying  theoretical  models and the applicability thereof to diverse and novel cultural contexts. 

סילבוס מפורט

אמנויות | חוג לקולנוע וטלוויזיה
0851-5096-01 הכל נשאר במשפחה:דרמה ומציאות בטלוויזיה מפרספקטיבה בין תרבותי
All in the Family: Israeli and American Televion -An Intercu
שנה"ל תש"ף | סמ'  א' | ד"ר טלמון מירי מרים

666סילבוס מפורט/דף מידע

 

 

0851509601

ד"ר מירי טלמון

 

הכול נשאר במשפחה: טלוויזיה אמריקנית וישראלית בפרספקטיבה בין-תרבותית

ALL IN THE FAMILY: AN INTERCULTURAL PERSPECTIVE OF ISRAELI AND AMERICAN TELEVISION

 

סמינר, 4 ש"ס

יום א, 16:00-20:00

מכסיקו 206 א

 

שעות קבלה: ימי ראשון, 15:00 בבקשה לתאם

Mirita1@post.tau.ac.il

תיאור הקורס:

הקורס בוחן את הבנייתה של המשפחה כמושג מפתח בסוגות ותכני המדיום הטלוויזיוני, וממקם בחינה עיונית זו בהקשר תרבותי השוואתי של תרבויות הטלוויזיה הישראלית והאמריקנית. ייצוגי המשפחה בסוגות הטלוויזיה השונות, ובהקשרים התרבותיים המושווים- האמריקני והישראלי, נבחנים כאתר של הבניית מציאות ומאבק על משמעויות - בזיקה לתהליכים חברתיים ופוליטיקת זהויות.

בהיבט העיוני נקרא טקסטים עיוניים העוסקים בזיקתו המרכזית של היומיום המשפחתי והביתי למדיום ולאמנות הטלוויזיה, בהקשר התרבותי האמריקני שמעמיד את המשפחה במרכזו גם בקולנוע וגם בטלוויזיה ובז'אנרים קולנועיים וטלוויזיוניים רלוונטיים, במרכזיות של מגדר ואתניות בשיח הטלוויזיוני הדרמטי (אופרות סבון, סיטקום, דרמת איכות) האמריקני, ובמרכזיות של משפחה כאידיאל בהקשר הפטריארכאלי והצרכני הקפיטליסטי שרלוונטי להבנייתה בטלוויזית מציאות. במקביל, נקרא פרשנויות ודיונים תיאורטיים הנוגעים לייצוגים של משפחה בטלוויזיה ישראלית - מ"קרובים קרובים" דרך "בת-ים ניו יורק" "בנות בראון" ו"לחיי האהבה" עד "בטיפול" "מרחק נגיעה" "אבידות ומציאות" "עד החתונה" "הכל דבש" "אימא מחליפה" "עבודה ערבית" "הבורר" "זאגורי אימפריה" ו"סברי מרנן". הדיון בדרמה ובסיטקום מצד אחד, ובטלוויזית מציאות מצד שני, מאפשר להמחיש גם בהיבט העיוני וגם בהקשר הפרשני טקסטואלי את האופנים השונים והמגמתיים המגוונים שבהם המדיום, אמנות הטלוויזיה והז'אנרים הטלוויזיוניים השונים מבנים תמונת מציאות אידיאולוגית חברתית- בעיקר בהיבטים של מגדר ואתניות. ההשוואה הבין-תרבותית מאפשרת להעמיד את התיאוריה במבחן הפרשנות התרבותית ולבחון כיצד יישומה של תיאוריה שגובשה בהקשר תרבותי מסוים [אמריקני] להקשר תרבותי אחר [ישראלי] מאפשר להאיר באור חדש ומרתק לא רק את המציאות והמצאי התרבותי המושווים- אלא גם את יתרונות ומגבלות התיאוריה עצמה.

Course Description

This course examines representations of the family as a central theme and generic key concept of television as a medium and an art.  Representations of the family, in diverse genres such as the quality drama, sitcom, and reality television, on both the Israeli and American screens are examined in their communication arts environments and socio-cultural contexts and provide valuable insights into the cultural agenda and ideological negotiations on each.   In addition to the discussion of theoretical aspects of television’s place in the domestic sphere and the family’s place in television’s discourse, the  interpretive -comparative analysis of American and Israeli sitcoms, dramas and reality television offers a socio- historical and aesthetic view of transitions and social processes in both television cultures. In addition, the seminar focuses on applying theoretical and interpretive discussions of representations of the family on the American screen to the Israeli context, hence studying  theoretical  models and the applicability thereof to diverse and novel cultural contexts. 

 

 

דרישות הקורס

נוכחות והשתתפות פעילה חיונית בקורס אקדמי ברמת סמינר. נדרשת נוכחות בדיונים בכיתה, קריאה של ביבליוגרפיה והכנה של מקורות קריאה עיוניים בזיקה לנושאי הדיון, צפייה בכתה וכהכנה לשיעורים, קריאת ביקורות עיתונות ותגובות צופים באינטרנט.

במהלך הקורס יוגש רפרט אחד שהוא הצעת מחקר. הצעת מחקר זו נדרשת גם לכותבי עבודה סמינריונית וגם לכותבי רפרט בסיום הסמינר.

המטלה הנדרשת בסיום הקורס: עבודה סמינריונית. ניתן להגיש רפרט במקום עבודה סמינריונית כעבודת גמר לשם סיומו בהצלחה.  

 

מרכיבי הציון הסופי:

רפרט:  30%

עבודת גמר סמינריונית [סמינר]:  70%.

 

שבוע  1:

המדיום הטלוויזיוני, המשפחה וההקשר הביתי: ארה"ב בשנות החמישים

מאמרים:

Spiegel, Lynn. “Television in the Family Circle: The Popular Reception of a New Medium” p. 73-97 in: Patricia Mellencamp, ed. Logics of Television: Essays in Cultural Criticism Bloomington and Indianapolis: Indiana University Press and London: BFI Publishing, 1990

הסיטקום והמשפחה- ההקשר האמריקני

צפייה:

 I LOVE LUCY

שבוע 2:

הסיטקום והמשפחה בהקשר האמריקני: אתניות, גזע ומגדר

מקורות, חובה:

Mittell, Jason. 2010. “Chapter 8: Representing Identity”. In: Television and American Culture”. Oxford UK and New York: Oxford University Press.

רשות:

Mellencamp, Patricia. 1997. “Situation Comedy, Feminism and Freud: Discourses of Gracie and Lucy”. In: Brunsdon, Charlotte, D’Acci, Julie ans Spigel, Lynn, eds. Feminist Television Criticism.  Oxford: Clarendon Press: pp. 60-73.

Desjardins, Mary (1999) “Lucy and Desi: Sexualiuty, Ethnicity and TV’s First Family” in Haralovich, Mary Beth and Rabinovitz, Lauren, eds Television, History and American Culture: Feminist Critical Essays Durham and London: Duke University Press, 1999: 56-74.

 

 צפייה:

 

, I Love Lucy,  All in the Family

שבוע  3:  ייצוגי גזע ומגדר בסיטקום האמריקני המשפחתי של שנות השמונים

קריאה:

חובה:  

Mittel, Jason. “Screening America” (Chapter 7) in: Television and American Culture Oxford University Press, 2010: pp. 269-304

 

 Butsch, Richard. Five Decades and Three Hundred Sitcoms about Class and Gender “in: Gary R. Edgerton and Brian G. Rose, eds. Thinking Outside the Box: A Contemporary Television Genre Reader. The University Press of Kentucky( 2005)  2008:  pp. 111-135.

רשות:

Jane Feuer, 1994. Seeing through the Eighties:[ Introduction, Conclusion]. Durham: Duke University Press

Janet Steiger Blockbuster TV

צפיה: משפחת קוסבי, כולם אוהבים את ריימונד, רוזאן, שלושים ומשהו

שבועות 4 - 5: המשפחה הישראלית הטלוויזיונית והסיטקום

מ"קרובים קרובים" עד "סברי מרנן"

קריאה: חובה

שיפמן, לימור. הערס, הפרחה והאמא הפולניה: שסעים חברתיים והומור טלוויזיוני בישראל    1968-2000. הוצאת ספרים ע"ש י"ל מאגנס, האוניברסיטה העברית, ירושליים, 2008.

שבוע 6:

הקשר הישראלי-שנות התשעים: אסתטיקת סרט הבית והקולנוע הדיאספורי, שיח האותנטיות

בת-ים ניו-יורק

טלמון, מירי וליבס, תמר.(2000).  "'אומרים ישנה ארץ': מקום וזהות בסדרות הטלוויזיה פלורנטין ובת ים ניו יורק" קשר כתב העת של המכון לחקר תקשורת ועתונות יהודית אוניברסיטת תל אביב מספר 27 מאי 2000 עמודים 41- 48..

Talmon, Miri. (2001). " Here, There and Nowhere: Representations of Space and the Negotiation of Identity in Israeli Cinema and Television of the 1990s". in: P. Carmignani and T. Jappy, eds. Cahiers de L'université de Perpignan, No. 32: Arts et Identité Regionale.Perpignan: Perpignan University Press. .

צפייה: בת-ים ניו-יורק, עמית גורן-שנת 66 הייתה טובה לתיירות, לנגד עיניים מערביות

שבוע 7:

 אופרת הסבון וההקשר האמריקני: השיח המגדרי

קריאה:

מודלסקי, טניה. (2003)  "החיפוש אחר המחר באופרת הסבון של היום" (תרגמה אורית פרידלנד) בתוך: ליבס, תמר וטלמון, מירי, עורכות תקשורת כתרבות, מקראה (חלק ב) . האוניברסיטה הפתוחה, 2003: 162-174.

Feuer Jane Seeing therough the Eighties: Television and Reaganism  Durham and London: Duke University Press, 1995: 60-82, 111-148.

Fiske, John Television Culture: Femininity

צפייה: דאלאס, שושלת, היפים והאמיצים

שבוע 8

המשפחה באופרת הסבון והטלנובלה הישראלית, כתקדים לגרסאות איכותיות היברידיות

קריאה:

ברגור, איילת. אופרת הסבון הישראלית. תל אביב: רסלינג, 2011

Mandoki, Katya.(2002)  “The Secret Door: Reception Aesthetics of Telenovela”. In: Lorand, Ruth. Ed. Television: Aesthetic Reflections.  New York and Oxford: Peter Lang. Pp. 181-211.

 Havens, Timothy (2008) “Globalization and the Generic Transformation of Telenovelas pp. 271- in: Gary R. Edgerton and Brian G. Rose, eds. Thinking Outside the Box: A Contemporary Television Genre Reader. The University Press of Kentucky( 2005)  2008:   271-292.

רונן גיל. מאמר בתוך ירון פלג וגולן, עורכים.

צפיה: רמת אביב ג, לחיי האהבה., הבורר, מלכות

שבוע 10

טלוויזית מציאות, המשפחה והשיח הישראלי על מגדר ואתניות

קריאה:

חמו, מיכל. (2009). "פוּל דוסים... מלא משפחות": מנגנונים טקסטואליים לייצוג מורכב של זהות ישראלית בתכנית המציאות "סוף הדרך 2". מסגרות מדיה, 3, 27-53.

Simon, Ron. “The Changing Definition of Reality Television” in Edgerton Gary R. and Rose, Brian G. Thinking Outside the Box: A Contemporary Television Genre Reader Lexington, KY: The University Press of Kentucky, 2008, p. 179-200.

Kompare, Derek. “Extraoridanarily Ordinary. ‘The Osburnes’ as “An American Family”. Reality TV: Remaking Television Culture New York University Press, 2009: Pp. 100-119.

צפייה:  אמא מחליפה

SUPER NANNY, WIFE SWAP, AN AMERICAN FAMILY, THE OSMONDS

 

שבוע 11

געגועים למשפחה שהייתה: ייצוגים נוסטלגיים

מקורות: טלמון וליבס

, DAVIS, HOLDSWORTH AMY

צפייה: שנות השמונים, שנות הקסם, מופע שנות השבעים

 

שבוע 12:

תמורות ז'אנריות, אסתיטיות ותרבותיות: טלוויזית האיכות, סדרות דרמה והשיח הטלוויזיוני החדש על המשפחה

קריאה:

אוריין, דן. הדרמה הטלוויזיונית. מכון מופ"ת, 2004. 

Feuer Jane “HBO and the Concept of Quality TV” [discussion of “Six Feet Under”] In: Janet Mccabe and Kim Akass, eds. Quality TV: Contemporary American Television and Beyond. London and New York: I.B Tauris 2007 pp 145-157

לביא, נועה. 2015. מהבורגנים עד בטיפול. תל אביב: רסלינג

חרל"פ איתי. 2016. הטלוויזיה שאחרי. תל-אביב: רסלינג

 

צפייה: חדוה ושלומיק, בנות בראון, הכל דבש, אבידות ומציאות, עמוק באדמה, משפחה טובה, בטיפול.

שבוע 13

 

המשפחה הטלוויזיונית בישראל כאתר סימבולי של מאבק חברתי : פוליטיקת הזהויות

קריאה:

טלמון, מירי. (2011). "חקר הטלוויזיה כחקר התרבות -דבר העורכת האורחת". בתוך: מסגרות מדיה, מס' 6. הרצליה: המרכז הבינתחומי, האגודה הישראלית לתקשורת. עמ' ט-ט"ו.

מנדלסון-מעוז עדיה ושטייר-ליבני ליאת. (2011). "היברידיות בטלוויזיה הישראלית: 'עבודה ערבית' הסיטקום הערבי הישראלי הראשון". בתוך:  מירי טלמון, עורכת אורחת. מסגרות מדיה, מס 6. הרצליה, המרכז הבינתחומי: האגודה הישראלית לתקשורת , עמ' 31-59.

צפייה: נבסו, מרחק נגיעה, עבודה ערבית , זאגורי אימפריה. 

להצהרת הנגישות


אוניברסיטת ת