חיפוש חדש  חזור
מידע אישי לתלמיד

שנה"ל תש"ף

  סירק, פאסבינדר, אלמודובר: מלודרמה, תיאוריה, קולנוע
  Sirk, Fassbinder, Almodovar: Issues in Film Melodrama                                                
0851-5073-01
אמנויות | חוג לקולנוע וטלוויזיה
סמ'  א'1000-1600117מכסיקו - אומנויותסמינר פרופ יוסף רז
ש"ס:  4.0

סילבוס מקוצר

הסמינר יעסוק בקולנוע של שלושה במאי מלודרמה מרכזיים: דאגלס סירק האמריקאי, ריינר וורנר פאסבינדר הגרמני ופדרו אלמודובר הספרדי, כמו גם במלודרמות וסרטי נשים בהוליווד הקלאסית. מאז שנות השבעים המלודרמה התגלתה מחדש כמרחב פורה עבור לימודי קולנוע. העיסוק התיאורטי במלודרמה כולל קשת רחבה של דיונים ביקורתיים קולנועיים כמו ז'אנר, סגנון ואסתטיקה, אידיאולוגיה, אוטריזם, ויחסי צפייה בקולנוע. תוך שימוש ודיון בתיאוריות ובמתודולוגיות ניאו-מרקסיסטיות, פסיכואנליטיות, פמיניסטיות וקוויריות נחקור את הפרדיגמות המרכזיות של הז'אנר כמו המלודרמה המשפחתית, המלודרמה האימהית, סרטים גותיים ורומנסות אהבה. נצפה, בין השאר, בסרטים "ככל שהשמים מתירים" ו"חיקוי לחיים" של סירק, "עקבים גבוהים" ו"נשים על סף התמוטטות עצבים" של אלמודובר, "נישואיה של מריה בראון", "עלי: פחד אוכל את הנשמה" של פאסבינדר, "מכתב מאישה אלמונית" של מקס אופולס, "סטלה דאלאס" של קינג וידור, ו"רבקה" של אלפרד היצ'קוק. הסמינר מחייב קריאה אינטנסיבית של טקסטים תיאורטיים של חוקרי וחוקרות קולנוע ותרבות כמו פיטר ברוקס, תומס אלזסר, פול ווילמן, סטיב ניל, טניה מודלסקי, מרי אן דואן, לינדה ווילאמס ואחרים/אחרות.

Course description

The seminar will explore the melodramatic cinema of three filmmakers: Douglas Sirk, Rainer Warner Fassbinder and Pedro Almodovar as well as other film melodramas and the woman’s Film in classical Hollywood cinema. For the last twenty-five years, film melodrama has been a vital terrain on which feminist, queer, racial, aesthetic, political and ideological debates about culture, representation and identity have been fought. This course will critically explore the impact of major theatrical developments on this growing field – from structuralism and psychoanalysis in the 1970s to postcolonial, queer theory and postmodernism in the 1990s. Using global classical and contemporary melodramas and the woman’s films, the course will discuss topics such as genre and ideology; the domestic space; female spectatorship; the gothic; male melodramas; as well as issues of race, class and nationalism in melodramatic representations.

סילבוס מפורט

אמנויות | חוג לקולנוע וטלוויזיה
0851-5073-01 סירק, פאסבינדר, אלמודובר: מלודרמה, תיאוריה, קולנוע
Sirk, Fassbinder, Almodovar: Issues in Film Melodrama
שנה"ל תש"ף | סמ'  א' | פרופ יוסף רז

666סילבוס מפורט/דף מידע

הפקולטה לאמנויות

 בית הספר לקולנוע וטלוויזיה ע"ש סטיב טיש

 אוניברסיטת תל-אביב

 

 

סירק, פאסבינדר, אלמודובר: מלודרמה, תיאוריה, קולנוע

סמינר

מרצה: פרופ' רז יוסף

סמסטר א', תש"ף

שעות קבלה: בתיאום מראש razyosef@post.tau.ac.il

 

 

 

תיאור הסמינר:

הסמינר יעסוק בקולנוע של שלושה במאי מלודרמה מרכזיים: דאגלס סירק האמריקאי, ריינר וורנר פאסבינדר הגרמני ופדרו אלמודובר הספרדי, כמו גם במלודרמות וסרטי נשים בהוליווד הקלאסית. מאז שנות השבעים המלודרמה התגלתה מחדש כמרחב פורה עבור לימודי קולנוע. העיסוק התיאורטי במלודרמה כולל קשת רחבה של דיונים ביקורתיים קולנועיים כמו ז'אנר, סגנון ואסתטיקה, אידיאולוגיה, אוטריזם, ויחסי צפייה בקולנוע. תוך שימוש ודיון בתיאוריות ובמתודולוגיות ניאו-מרקסיסטיות, פסיכואנליטיות, פמיניסטיות וקוויריות נחקור את הפרדיגמות המרכזיות של הז'אנר כמו המלודרמה המשפחתית, המלודרמה האימהית, סרטים גותיים ורומנסות אהבה. נצפה, בין השאר, בסרטים "ככל שהשמים מתירים" ו"חיקוי לחיים" של סירק, "עקבים גבוהים" ו"נשים על סף התמוטטות עצבים" של אלמודובר, "נישואיה של מריה בראון", "עלי: פחד אוכל את הנשמה" של פאסבינדר, "מכתב מאישה אלמונית" של מקס אופולס, "סטלה דאלאס" של קינג וידור, ו"רבקה" של אלפרד היצ'קוק. הסמינר מחייב קריאה אינטנסיבית של טקסטים תיאורטיים של חוקרי וחוקרות קולנוע ותרבות כמו פיטר ברוקס, תומס אלזסר, פול ווילמן, סטיב ניל, טניה מודלסקי, מרי אן דואן, לינדה ווילאמס ואחרים/אחרות.

 

Sirk, Fassbinder, Almodovar: Issues in Film Melodrama

The seminar will explore the melodramatic cinema of three filmmakers: Douglas Sirk, Rainer Warner Fassbinder and Pedro Almodovar as well as other film melodramas and the woman’s Film in classical Hollywood cinema. For the last twenty-five years, film melodrama has been a vital terrain on which feminist, queer, racial, aesthetic, political and ideological debates about culture, representation and identity have been fought. This course will critically explore the impact of major theatrical developments on this growing field – from structuralism and psychoanalysis in the 1970s to postcolonial, queer theory and postmodernism in the 1990s. Using global classical and contemporary melodramas and the woman’s films, the course will discuss topics such as genre and ideology; the domestic space; female spectatorship; the gothic; male melodramas; as well as issues of race, class and nationalism in melodramatic representations.


 

 

חובות הסטודנטים:

 

  1. נוכחות, השתתפות וקריאת טקסטים . מאמרי החובה והרשות סרוקים באתר הקורס.
  2. רפרט קצר בעל-פה, או בכתב, על אחד ממאמרי הרשות המסומנים בצהוב (10%).
  3. רפרט מסכם בעל-פה של יחידים, או קבוצות, על אחד הנושאים בסמינר. הרפרט יתייחס לפחות לשלושה מאמרים שנלמדו בכיתה, כולל מאמרי/ספרי רשות (20%)
  4. הצעה לעבודת סמינר. ההצעה מורכבת משלושה חלקים: 1. שתים-שלוש פסקאות המתארות את הנושא המרכזי. 2.  הטיעון הטנטטיבי של העבודה. 3. ביבליוגרפיה שמורכבת מטקסטים מרכזיים בפיתוח הטיעון שלך.  הביבליוגרפיה חייבת לכלול גם מאמרים/ספרים מהרשימה הביבליוגרפית הנבחרת וממאמרי הרשות.
  5. עבודת סמינר (70%).

 

 

 

 

סילבוס:

 

שבוע 1

מבוא: השדה המלודרמטי

קריאת חובה:

Thomas Elsaesser, “Tales of Sound and Fury: Observation on the Family Melodrama” in Home is Where the Heart is: Studies in Melodrama and Woman’s Film, Christine Gledhill (ed.), London: BFI Publishing, 1987, pp. 43-69.

 

קריאת רשות:

Peter Brooks, “The Melodramatic Imagination”, in Imitations of life: A Reader on Film and Television Melodrama, Maricia Landy (ed.), Detroit, Michigan: Wayne State University Press, 1991, pp. 50-67.

 

Christine Gledhill, “The Melodramatic Field: an Investigation”, in Home is Where the Heart is: Studies in Melodrama and Woman’s Film, Christine Gledhill (ed.), London: BFI Publishing, 1987, pp.

 

הקרנה:  כל שהשמים מתירים [All That Heaven Allows] (דאגלס סירק, ארה"ב,  1955)

 

 

שבוע 2

סירק והמיזנסצנה של המלודרמה המשפחתית

קריאת חובה:

Geoffery Nowell-Smith, “Minnelli and Melodrama” in: Home is Where the Heart is: Studies in Melodrama and Woman’s Film, Christine Gledhill (ed.), London: BFI Publishing, 1987, pp. 70-74.

 

Paul Willemen, “Towards an Analysis of the Sirkian System”, in: Imitation of Life: Douglas Sirk, Director, Lucy Fisher (eds.), New Brunswick, New Jersey: Rutgers University Press, 1991, pp. 273-278.

 

קריאת רשות:

Richard de Cordova, “A Case of Mistaken Legitimacy: Class and Generational Difference in: There Family Melodramas”, Home is Where the Heart is: Studies in Melodrama and Woman’s Film, Christine Gledhill (ed.), London: BFI Publishing, 1987, pp. 255-267.

 

Paul Willemen, “Distanciation and Douglas Sirk”, in: Imitation of Life: Douglas Sirk, Director, Lucy Fisher (eds.) New Brunswick, New Jersey: Rutgers University Press, 1991, pp. 268-272.

 

Laura Mulvey, “Notes of Sirk and Melodrama”, in: Home is Where the Heart is: Studies in Melodrama and Woman’s Film, Christine Gledhill (ed.), London: BFI Publishing, 1987, pp. 75-82.

 

David N. Rodowick, "Madness, Authority and Ideology: The Domestic Melodrama of the 1950s", in: Home is Where the Heart is: Studies in Melodrama and Woman’s Film, Christine Gledhill (ed.), London: BFI Publishing, 1987, pp. 268-282.

 

Thomas Schatz, "The Family Melodrama", in: Imitation of Life: A Reader on Film & Television Melodrama, Marcia Landy (ed.), Detroit: Wayne State University Press, 1991, pp. 148-167.

הקרנה: חיקוי לחיים  [Imitation of Life] (דאגלס סירק, ארה"ב,  1959)

 

 

שבוע 3:  מגדר וגזע במלודרמה

קריאת חובה:

Laura Mulvey, "Social Hieroglyphics: Reflections on Two Films by Douglas Sirk", in: Fetishism and Curiosity, Bloomington and Indianapolis: Indiana University Press and BFI Publishing, 1996, pp. 29-39.

 

קריאת רשות:

Charles Affron, "Performing Performing: Irony and Affect", Cinema Journal (1980): 42-52.

 

Marina Heung, “What's the Matter with Sara Jane?: Daughters and Mothers in Douglas Sirk's ‘Imitation of Life’”, Cinema Journal Vol. 26, No. 3 (Spring, 1987), pp. 21-43.

 

Sandy Flitterman-Lewis, “Imitation(s) of Life: Black Woman’s Double Determination as Troubling “Other”, in: Imitation of Life: Douglas Sirk, Director, Lucy Fisher (eds.) New Brunswick, New Jersey: Rutgers University Press, 1991, pp. 325-342.

 

Mary Ann Doane, “Dark Continents: Epistemologies of Racial and Sexual Difference in: Psychoanalysis and the Cinema”, in Fammes Fatales: Feminism, Film Theory, Psychoanalysis, New York and London: Routledge, 1991, pp, 209-248.

 

Richard Dyer, “Four Films of Lana Turner”, in: Only Entertainment, London and NY: Routledge, 1992.

הקרנה:  סטלה דאלס  [Stella Dallas](קינג וידור, 1937, ארה"ב)

 

 

שבוע 4

דמעות, רגש, והמלודרמה האימהית

קריאת חובה:

Steve Neale, “Melodrama and Tears,” Screen, Vol. 27 No. 6, November-December, 1986, pp. 6-22.

 

קריאת רשות:

Linda Williams, “’Something Else Besides a Mother’: Stella Dallas and the Maternal Melodrama”, in: E. Ann Kaplan (ed.) Feminism and Film, New York: Oxford University Press, 2000, pp. 479-504.

 

E. Ann Kaplan, “The Case of the Missing Mother: Maternal Issues in Vidor’s Stella Dallas”, in: E. Ann Kaplan (ed.) Feminism and Film, New York: Oxford University Press, 2000, pp. 446-476.

 

Linda Williams, "Film Bodies: Gender, Genre, and Excess," Film Quarterly 44.4 (1991): 2-13.

 

Tania Modleski, "Clint Eastwood and Male Weepies", American Literary History 22.1 (2010): 136-158.

 

Linda Williams, "Melodrama Revised", in Nick Browne (eds.) Refiguring American Film Fenres: History and Theory, University of California Press, Berkeley and Los Angeles: 1998, pp. 42-88.

 

Pansy Duncan, "Tears, Melodrama and ‘Heterosensibility’ in Letter from an Unknown Woman", Screen 52.2 (2011): 173-192.

 

Christian Vivani, "Who is Without Sin: The Maternal Melodrama in American Film 1930-1939", in: Imitation of Life: A Reader on Film & Television Melodrama, Marcia Landy (ed.), Detroit: Wayne State University Press, 1991, pp. 168-182.

 

הקרנה: מכתב מאשה אלמונית  [Letter from an Unknown Woman] (מקס אופולס, 1948)

 

 

שבוע 5

הצופה הנשית וסרטי נשים בהוליווד הקלאסית

קריאת חובה:

Tania Modleski, “Time and Desire in the Woman’s Film”, in: Home is Where the Heart is: Studies in Melodrama and Woman’s Film, Christine Gledhill (ed.), London: BFI Publishing, 2002, pp. 326-338.

 

קריאת רשות:

Laura Mulvey, “Visual Pleasure and Narrative Cinema”, in: E. Ann Kaplan (ed.) Feminism and Film, New York: Oxford University Press, 2000, pp. 34-47.

 

Mary Ann Doane, “The ‘Woman’s Film’: Possession and Address”, in: Home is Where the Heart is: Studies in Melodrama and Woman’s Film, Christine Gledhill (ed.), London: BFI Publishing, 2002, pp. 283-298.

 

Mary Ann Doane, "The Moving Image: Pathos and the Maternal", in: Imitation of Life: A Reader on Film & Television Melodrama, Marcia Landy (ed.), Detroit: Wayne State University Press, 1991, pp. 283-306.

 

Mary Ann Doane, “Film and Masquerade: Theorizing the Female Spectator”, in: E. Ann Kaplan (ed.) Feminism and Film, New York: Oxford University Press, 2000, pp. 418-436.

 

Tania Modleski, “Woman and the Labyrinth: Rebecca” in: The Women who Knew Too Much: Hitchcock and Feminist Theory, New York and London: Routledge, 1988, pp. 43-55.

 

Diane Waldman, “’At Last I Can Tell It to Someone!’: Feminine Point of View and Subjectivity in the Gothic Romance Film of the 1940s”, Cinema journal (1984): 29-40.

 

Mary Ann Doane, “Paranoia and the Specular” in: The Desire to Desire: The Woman’s Film of the 1940s, Bloomington and Indianapolis: Indiana University Press, 1987, pp. 123-154.

 

Rhona J. Berenstein, “’I’m not the sort of person men marry’: Monsters, Queers and Hitchcock’s Rebecca,” in: Cory K. Creekmur and Alexander Doty (eds.) Out of Culture: Gay, Lesbian and Queer Essays on Popular Culture, Durham and London: Duke University Press, 1995, pp. 239-261.

 

John Fletcher, "Primal Scenes and the Female Gothic: Rebecca and Gaslight", Screen 36.4 (1995): 341-370.

 

Tania Modleski, Loving with a Vengeance: Mass Produced Fantasies for Women, London and New York: Routledge, 2007.

 

Patricia White, “Female Spectator, Lesbian Specter: The Haunting”, in: Dianna Fuss (ed.) Inside/Out: Lesbian Theories, Gay Theories, New York and London: Routledge, 1991, pp. 142-172.

 

 

 

 

שבוע 6   

פאסבינדר, מלודרמה וזיכרון היסטורי

קריאת חובה:

Anton Kaes, “History, Fiction, Memory: Fassbinder’s The Marriage of Maria Braun”, in: Eric Rentschler (ed.), German Film and Literature: Adaptations and Transformations, New York and London: Methuen, 1986, pp. 276-288. 

קריאת רשות:

Joyce Rheuman, “The Marriage of Maria Braun: History, Melodrama, Ideology”, in: Joyce Rheuban (ed.), The Marriage of Maria Braun: Rainer Werner Fassbinder, Director, New Brunswick, Jew Jersey: Rutgers University Press, 1986, pp. 3-20.

 

Ruth MeCormick, “Fassbinder’s Reality: An Imitation of Life”, in: Imitations of life: A Reader on Film and Television Melodrama, Maricia Landy (ed.), Detroit, Michigan: Wayne State University Press, 1991, pp. 578-585.

 

Anton Kaes, "History and Film: Public Memory in the Age of Electronic Dissemination", History and Memory no. 2, Fall 1990, pp. 111-129.

הופיע גם בעברית:

אנטון קייס, "היסטוריה וקולנוע: זיכרון ציבורי בעידן התקשורת", זמנים 39-40 (חורף 1991): 28-37.

 

Anton Kaes, “The Presence of the Past,” in: From Hitler to Heimat: The Return of History as Film, Cambridge, Massachusetts: Harvard University Press, 1989, pp. 73-104.

 

Judith Mayne,"The Feminist Analogy", Discourse no.7, 1985: 31- 40.

 

Thomas Elsaesser, "Fassbinder, Fascism and the Film Industry", October 21, 1982, pp. 115-140.

 

Thomas Elsaesser, Fassbinder's Germany, Amsterdam: Amsterdam University Press, 1996.

 

הקרנה: עלי: פחד אוכל את הנשמה  [Angst Essen Seele Auf]  (ריינר וורנר פאסבינדר, גרמניה, 1974)

 

 

שבוע 7

פאסבינדר, סירק, והפוליטיקה של המבט

קריאת חובה:

Judith Mayne, “Fassbinder and Spectatorship,” New German Critique 12, Fall 1977, pp. 61-75.

קריאת רשות:

Katherine S. Woodward, “European Anti-Melodrama: Godard, Truffaut and Fassbinder”, in: Imitations of life: A Reader on Film and Television Melodrama, Maricia Landy (ed.), Detroit, Michigan: Wayne State University Press, 1991, pp.586-595.

 

Thomas Elsaesser, “From Vicious Circles to Double Binds: Impossible Demands in the Field of Vision,” Fassbinder's Germany, Amsterdam: Amsterdam University Press, 1996, pp. 45-71.

 

Richard Dyer, "Reading Fassbinder's Sexual Politics", The Culture of Queers, London and New York: Routledge, 2012, pp. 175-186.

 

Thomas Elsaesser, “Primary Identification and the Historical Subject: Fassbinder and Germany”, in: Phillip Rosen (ed.) Narrative, Apparatus, Ideology: A Film Theory Reader, New York: Columbia University Press, 1986, pp. 535-549.

 

Kaja Silverman, “Fassbinder and Lacan: A Reconsideration of Gaze, Look and Image”, in: Male Subjectivity at the Margins, New York and London: Routledge, 1992, 125-156.

 

E Ann Kaplan, “Fassbinder as Political Voyeur: ‘Lola’ and ‘Veronika Voss’”, Social Policy 14:1, 1983, pp. 60-62.

 

הקרנה: חוק התשוקה [La ley del deseo] (פדרו אלמודבר, ספרד, 1987)

 

שבוע 8

תיאוריה קווירית והפרפורמטיביות של המגדר – מבוא מקוצר

קריאות רשות:

גרוס, אייל, עמליה זיו ורז יוסף, "'אם יש סקס אחר הביאוהו לכאן ונדעהו' – לימודים להט"ביים וקוויריים בישראל", סקס אחר: מבחר מאמרים בלימודים לאטבים וקוויארים ישראליים, אייל גרוס, עמליה זיו ורז יוסף (עורכים), תל אביב: רסלינג, 2016, עמודים 11-50.

 

פוקו, מישל,  תולדות המיניות I, הרצון לדעת, תרגם:  גבריאל אש, תל אביב: הוצאת הקיבוץ המאוחד, עמודים 7- 37.

 

באטלר, ג'ודית, "צרות של מיגדר", דרכים לחשיבה פמיניסטית – מקראה, ניצה ינאי ואחרות (עורכות), רעננה: הוצאת האוניברסיטה הפתוחה, 2007, עמ' 337-352.

 

הקרנה: נשים על סף התמוטטות עצבים [Mujeres al borde de un nervios] (פדרו אלמודבר, ספרד, 1988)

 

 

שבוע 9

אלמודובר, מלודרמה, ופוסטמודרניזם

קריאת חובה:

פרדריק ג'יימסון, פוסטמודרניזם או ההיגיון התרבותי של הקפיטליזם המאחר, תרגמה מאנגלית: עדי גינזבורג-הירש, תל אביב: רסלינג 2002, עמודים 15-74.  

 

Celestino Deleyto, "Postmodernism and Parody in Pedro Almodoóvar's Mujeres al Borde de un Ataque de Nervios (1988)", Forum for Modern Language Studies, vol. 31 no. 1. 1995 January, pp. 49-63.

 

קריאת רשות:

Paul Julian Smith, “Femininity by Design” in: Desire Unlimited: The Cinema of Pedro Almodovar, London and New York: Verso, 1994, pp. 93-106.

 

Brad Epps, “Figuring Hysteria: Disorder and Desire in There Films of Pedro Almodovar”, in: Kathleen M. Vernon and Barbara Morris (eds.) Post-Franco, Postmodern: The Films of Pedro Almodovar, Westport, Connecticut and London: Greenwood Press, 1995, pp. 99-124.

 

Peter Williams Evans, Women on the Verge of Nervous Breakdown, London: BFI Publishing, 1996.

 

Jose Arroyo, “La ley del deseo: A Gay Seduction,” in: Richard Dyer and Ginette Vincendeau (eds.) Popular European Cinema, London and New York: Routledge, 1992, pp. 31-46.

 

הקרנה: עקבים גבוהים [Tocones lejanos] (פדרו אלמודבר, ספרד, 1990)

 

 

שבוע 10

אלמודובר, מלודרמה, ומלנכוליה מגדרית

קריאת חובה:

Linda Williams, "Melancholy Melodrama: Almodovarian Grief and Lost Homosexual Attachments”, Journal of Spanish Cultural Studies 5.3 (2004): 273-286.

 

 

 

קריאת רשות:

Lucy Fischer, “Postmodernity and Postmaternity: High Heels and Imitation of Life” in: Cinematernity: Film, Motherhood, Genre, Princeton, New Jersey: Princeton University Press, 1996, 162-178.

 

Marsha Kinder, “From Maricide to Mother Love in Almodovar’s High Heels”, in: Kathleen M. Vernon and Barbara Morris (eds.) Post-Franco, Postmodern: The Films of Pedro Almodovar, Westport, Connecticut and London: Greenwood Press, 1995, pp. 145-154.

 

Paul Julian Smith, “Imitations of Life” in: Desire Unlimited: The Cinema of Pedro Almodovar, London and New York: Verso, 1994, pp. 121-137.

 

Leo Bersani and Ulysse Dutoit, “Almodovar’s Girls (All about My Mother)” in: Forms of Being, London: BFI Punishing, pp. 74-123.

 

Isolina Ballesteros, "Preforming Identities in the Cinema of Pedro Almodovar", in: All about Almodovar: A Passion for Cinema, Brad Epps and Despina Kakouaki (eds.), London and Minneapolis: University of Minnesota Press, 2009, pp. 71-100.

 

Marsha Kinder, “Reinventing the Motherland: Almodovar’s Brain-Dead Trilogy”, Journal of Spanish Cultural Studies 6/3, October 2004, pp. 245-260.

 

 

שבוע 11-14

הצגת רפרטים בעל-פה

 

 

 

ביבליוגרפיה נוספת

 

* לביבליוגרפיה מקיפה על מלודרמה הוליוודית ראו:

http://www.lib.berkeley.edu/MRC/melodramabib.html

 

* לביבליוגרפיה מקיפה על ריינר וורנר פאסבינדר ראו:

http://www.lib.berkeley.edu/MRC/Germanfilmbib.html

(הביבליוגרפיה היא של קולנוע גרמני בכלל. יש חטיבה נפרדת לביבליוגרפיה על פאסבינדר).

 

* לביבליוגרפיה מקיפה על פדרו אלמודבר ראו:

http://www.lib.berkeley.edu/MRC/almodovar.html

 

 

להצהרת הנגישות


אוניברסיטת ת