חיפוש חדש  חזור
מידע אישי לתלמיד

שנה"ל תש"ף

  תיאוריות קולנועיות מודרניות ועכשוויות
  Modern and Contemporary Film Theories                                                                
0851-4000-08
אמנויות | חוג לקולנוע וטלוויזיה
סמ'  ב'0800-1200200מכסיקו - אומנויותפרוסמינר מר דבורה ארז
ש"ס:  4.0

סילבוס מקוצר

פרו סמינר זה המשמש כמבוא יעסוק בכיוונים תיאורטיים מרכזיים בתחום מאז שנות ה- - 70 כגון הגישה
הפסיכואנליטית לקולנוע, תיאוריות אפרטוס, פמיניזם ומגדר. המפגשים יכללו דיון בגישות התיאורטיות תוך
ניתוח אנליטי וביקורתי של המאמרים. החובות כוללות קריאה אינטנסיבית של חומר תיאורטי מורכב,
השתתפות פעילה בדיונים, הגשת רפרטים במהלך הסמסטר ועבודת סיום מחקרית שתתייחס לגישות שנלמדו
ולסרטים שייבחרו על ידי המרצה.

Course description

This second-year pro-seminar introduces prominent approaches to film theory since the 1970s such as psychoanalysis, apparatus theory, feminism and gender. Classes will include a discussion of each approach through analytical and critical readings of key texts. Students will be required to engage in regular intensive reading of demanding theoretical texts, actively take part in class discussion, hand in two papers during the term, and submit a final research paper using theoretical approaches and films selected by the course instructor.
 

סילבוס מפורט

אמנויות | חוג לקולנוע וטלוויזיה
0851-4000-08 תיאוריות קולנועיות מודרניות ועכשוויות
Modern and Contemporary Film Theories
שנה"ל תש"ף | סמ'  ב' | מר דבורה ארז

666סילבוס מפורט/דף מידע

1
תיאוריות קולנועיות מודרניות ועכשוויות
Modern and Contemporary Film Theories
תש"ף - 20192020
פרו סמינר -
מרכזת: יעל לוי
מרצים: אריאל אבישר, ד"ר בני בן דוד, סלבה גרינברג, ארז דבורה, יעל לוי, יעל מזור, מורן עובדיה, -
תומר פישר
1 . תיאור הקורס
פרו סמינר זה המשמש כמבוא יעסוק בכיוונים תיאורטיים מרכזיים בתחום מאז שנות ה- - 70 כגון הגישה
הפסיכואנליטית לקולנוע, תיאוריות אפרטוס, פמיניזם ומגדר. המפגשים יכללו דיון בגישות התיאורטיות תוך
ניתוח אנליטי וביקורתי של המאמרים. החובות כוללות קריאה אינטנסיבית של חומר תיאורטי מורכב,
השתתפות פעילה בדיונים, הגשת רפרטים במהלך הסמסטר ועבודת סיום מחקרית שתתייחס לגישות שנלמדו
ולסרטים שייבחרו על ידי המרצה.
Course Description:
This second-year pro-seminar introduces prominent approaches to film theory since the 1970s such as psychoanalysis, apparatus theory, feminism and gender. Classes will include a discussion of each approach through analytical and critical readings of key texts. Students will be required to engage in regular intensive reading of demanding theoretical texts, actively take part in class discussion, hand in two papers during the term, and submit a final research paper using theoretical approaches and films selected by the course instructor.
2 . מטרות הקורס
א. הכרות עם גישות תיאורטיות מודרניות ועכשוויות בחקר הקולנוע והמדיה
ב. פיתוח כלים למחקר ולכתיבה בתחום האקדמי
ג. פיתוח כלים לקריאה ביקורתית
3 . דרישת קדם
מבוא לתיאוריות קולנועיות, קריאה וכתיבה מודרכת
2
4 . נושאי הפרו סמינר -
א.
פסיכואנליזה
1 . קנזל
2 . לאקאן
בכיתה יוצג מבוא לפרויד ולפסיכואנליזה.
ב.
תיאוריות אפרטוס
3 . בודרי
4 . מץ
ג. טכנולוגיה ותרבות
5 . בודריאר
יש לקרוא חלקים נבחרים: באנגלית עמודים 453-462 , 466-481 ; בעברית עמודים 20-7 , 25-46 .
6 . ג'יימסון
יש לקרוא חלקים נבחרים: עמודים 15-38 , 44-46 , 57-64 .
7 . בנימין
ד.
אינטרטקסטואליות וקוגניטיביזם
8 . בארת
9 . קרול
ה.
פמיניזם, מגדר וגזע
10 . מאלווי
11 . וויליאמס
12 . בל הוקס
5 . חובות הסטודנטים
נוכחות לא יינתן ציון לסטודנט/ית שתיעדר/יעדר מעל לשלוש פעמים במהלך הסמסטר. -
1
10% ( השתתפות פעילה בפרו"ס
oקריאה שוטפת של מאמרים
oמטלות נוספות בכתב ובעל פה שיבדקו קריאת מאמרים לקראת השיעור וידע -
בחומר שנלמד במהלך הסמסטר וכן מטלות לקראת הכנת הרפרטים.
2
10% ( רפרט 1: מבדק קריאה
3
30% ( רפרט 2 : רפרט אישי בכתב
4
10% ( מהלך הטיעון לעבודת סיום הפרו"ס
5
40% ( עבודת סיום הפרו"ס
3
6 . ביבליוגרפיה חובה –
בארת, רולאן. 1968 . "מות המחבר". מות המחבר/מהו מחבר?, תרגום: דרור משעני, רסלינג, 2005 , עמ' 7 – 18 .
בודריאר, ז'אן. 1981 . "קדימות הסימולקרות". סימולקרות וסימולציה, תרגום: אריאלה אזולאי, הקיבוץ
המאוחד, 2007 , עמ' 7 – 46 ]בפרט 7 – 20 , 25 – 46 .]
בנימין, ולטר. 1996 [ 1936 [. "יצירת האמנות בעידן השעתוק הטכני". מבחר כתבים כרך ב': הרהורים, –
תרגום: דוד זינגר, הקיבוץ המאוחד, עמ' 155 – 196 .
ג'יימסון, פרדריק. 1984 . פוסט מודרניזם, או ההיגיון התרבותי של הקפיטליזם המאוחר, תרגום: עדי -
גינצברג הירש, רסלינג, - 2002 , עמ' 15 – 64 ]בפרט 15 – 38 , 44 – 46 , 57 – 64 .]
לאקאן, ז׳אק. ״שלב המראה כמעצב הפונקציה של האני כפי שהיא מתגלה לנו בהתנסות הפסיכואנליטית״.
1949 . כתבים, כרך א׳, תרגום: נועם ברוך, רסלינג, 2015 , עמ' 87 – 94 .
מאלווי, לורה. "עונג חזותי וקולנוע נרטיבי". תרגום: רועי רוזן. ללמוד פמיניזם: מקראה. מאמרים ומסמכי
יסוד במחשבה פמיניסטית, עריכה: דלית באום, דלילה אמיר, רונה ברייר גארב, יפה ברלוביץ', -
דבורה גריינמן, שרון הלוי, דינה חרובי, וסילביה פוגל ביז'אווי, הוצאת הקיבוץ המאוחד, סדרת -
מגדרים, 2006 , עמ' 133-118 .
קרול, נואל. ״כוחם של הסרטים״. מבוא לתיאוריות קולנועיות: מקראה, עריכה: ענת זנגר, תרגום: אורית
פרידלנד, האוניברסיטה הפתוחה, 2016 , עמ' 119 – 140 .
Barthes, Roland. “From Work to Text.” Image/Music/Text, translated and edited by Stephen Heath, Fontana, 1977, pp. 155-165.
Baudry, Jean-Louis.1970. “Ideological Effects of the Basic Cinematographic Apparatus.” Movies and Methods: An Anthology, vol. 2, edited by Bill Nichols, U of California P, 1985, pp. 531-542.
hooks, bell. “The Oppositional Gaze.” Black Looks: Race and Representation, Routledge, 1992, pp. 115–131. Kuntzel, Thierry. “The Film-Work.” Enclitic, translated by Lawrence Crawford, Kimball Lockhart and Claudia Tysdal, vol. 2, no. 1, 1978, pp. 38–62.
Metz, Christian. 1975. “Story/Discourse: Notes on Two Kinds of Voyeurism.” Movies and Methods: An Anthology, vol. 2, edited by Bill Nichols, U of California P, 1985, pp. 543-549.
Williams, Linda. “Film Bodies: Gender, Genre and Excess.” Film Quarterly, vol. 44, no. 4, 1991, pp. 2–13.
4
7 . ביבליוגרפיה קריאה נוספת –
פסיכואנליזה
Bellour, Raymond. “Symbolic Blockage.” Translated by Mary Quaintance. The Analysis of Film, edited by Constance Penley, Indiana UP, 2000, pp. 77- 192. Kline, Thomas Jefferson. “The Uncomforting Conformist.” Bertolucci's Dream Loom: A Psychoanalytic Study of Cinema, U of Massachusetts P, 1987, pp. 82-105. Kuntzel, Thierry. “The Film-Work, 2.” Translated by Nancy Huston. Camera Obscura, vol. 2, no. 2, 1980, pp. 6-70.
Lacan, Jacques. “The Mirror Stage as Formative of the Function of the I as Revealed in Psychoanalytic Experience.” Écrits: A Selection, translated by Alan Sheridan, W. W. Norton & Company, 1977, pp. 1-7.
McGowan, Todd. “Looking for the Gaze: Lacanian Film Theory and Its Vicissitudes.” Cinema Journal, vol. 42, no. 3, Spring 2003, pp. 27-47.
McGowan, Todd. Psychoanalytic Film Theory and the ‘Rules of the Game’. Bloomsbury, 2015.
Wood, Robin. “An Introduction to the American Horror Film.” Movies and Methods: An Anthology, vol. 2, edited by Bill Nichols, U of California P, 1985, pp. 195-222.
תיאוריות אפרטוס
Dayan, Daniel. 1975. “The Tutor-Code of Classical Cinema.” Movies and Methods: An Anthology, edited by Bill Nichols, U of California P, 1976, pp. 438-451.
Metz, Christian. “The Imaginary Signifier.” 1975. Narrative, Apparatus, Ideology: A Film Theory Reader, edited by Philip Rosen, Columbia U P, 1986, pp. 244-278.
5
המדיום ככלי פילוסופי והיסטוריוגרפי
דלז, ז׳יל ופליקס גואטרי. מהי פילוסופיה?, תרגום: אבנר להב, רסלינג, 2008 .
קייס, אנטון. "היסטוריה וקולנוע: זיכרון ציבורי בעידן התקשורת האלקטרונית". זמנים 39-40 , 1991 , עמ'
37-28 .
Deleuze, Gilles. “Beyond the Movement-Image.” Cinema II: The Time-Image, translated by Hugh Tomlinson and Robert Galeta, Bloomsbury, 2013, pp. 1-24.
Kaes, Anton. “History and Film: Public Memory in the Age of Electronic Dissemination.” History and Memory, vol. 2, Fall 1990, pp. 111-129.
טכנולוגיה ותרבות
בודריאר, ז'אן. 1981 . "ההיסטוריה: תסריט רטרו". סימולקרות וסימולציה, תרגום: אריאלה אזולאי, הקיבוץ
המאוחד, 2007 , עמ' 47 – 52 .
Baudrillard, Jean. "The Precession of Simulacra." Media and Cultural Studies: KeyWorks, edited by Meenakshi Gigi Durham and Douglas M. Kellner, Blackwell, 2009, 453-481, [esp. 453-462, 466-481]. Benjamin, Walter. 1936. “The Work of Art in the Age of Mechanical Reproduction.” Illuminations, edited by Hannah Arendt, translated by Harry Zohn, Harcourt, Brace and World, 1968, pp. 219-253. Jameson, Fredric. Postmodernism, or, The Cultural Logic of Late Capitalism, Duke University Press, 1991, esp. 1-21, 25-28, 38-45.
Manovich, Lev. 1997. “Cinema as a Cultural Interface.” The Language of New Media, MIT Press, 2001, pp. 80-94.
אינטרטקסטואליות וקוגניטיביזם
תיאוריות צפייה קוגניטיביות:
Bordwell, David. “The Viewer’s Activity.” Narration in the Fiction Film, U of Wisconsin P, 1985, pp. 29-47.
Carroll, Noël. “The Power of Movies.” Daedalus, vol. 114, no. 4, Fall 1985, pp. 79-103.
6
Plantinga, Carl. “Notes on Spectator Emotion and Ideological Film Criticism.” Film Theory and Philosophy, edited by Richard Allen and Murray Smith, Oxford UP, 1997, pp. 372-393.
אינטרטקסטואליות:
זנגר, ענת. "בין קפלי הבגד, בין קפלי הזיכרון: על כתיבתה של טראומה בתרבות". אדרת לבנימין, כרך ב',
סדרת ספרות, משמעות ותרבות כרך 28 , עריכה: זיוה בן פורת, מכון פורטר לפואטיקה וסמיוטיקה, -
אוניברסיטת תל אביב והקיבוץ המאוחד, 2001 , עמ' 327-308 .
Eco, Umberto. “Casablanca: Cult Movies and Intertextual Collage.” Faith in Fakes: Essays, translated by William Weaver, Secker & Warburg, 1986, pp. 197-211.
Stam, Robert, Robert Burgoyne, and Sandy Flitterman-Lewis. “Intertextuality,” “Transtextuality.” New Vocabularies in Film Semiotics: Structuralism, Post-Structuralism and Beyond, Routledge, 1992, pp. 203-210.
פמיניזם, מגדר וגזע
Doane, Mary-Ann. “Film and the Masquerade: Theorizing the Female Spectator.” Screen, vol. 23, issue 3-4, 1982, pp. 74-87.
Mulvey, Laura. “Visual Pleasure and Narrative Cinema.” Film Theory and Criticism: Introductory Readings, edited by Leo Braudy and Marshall Cohen, Oxford UP, 1999, pp. 833-844.
Neale, Steve. “Masculinity as Spectacle: Reflections on Men and Mainstream Cinema.” Feminism and Film, edited by Ann Kaplan, Oxford UP, 2000, pp. 253-264.
Dyer, Richard. “White.” Screen, vol. 29, issue 4, 1988, pp. 44-65.
Gabriel, Teshome H. “Towards a Critical Theory of Third World Films.” Film and Theory: An Anthology, edited by Robert Stam and Toby Miller, Blackwell, 2000, pp. 298-316.
Shohat, Ella and Robert Stam. “From Eurocentrism to Polycentrism.” Unthinking Eurocentrism: Multiculturalism and the Media, Routledge, 1994, pp. 13-54.
ספרות עזר/רקע
בארי, פיטר. 1995 . מבוא לתורת הספרות והתרבות: צעדים ראשונים. תרגום: חנה הרציג, הוצאת
האוניברסיטה הפתוחה, 2004 .
7
הרציג, חנה. תורת הספרות והתרבות אסכולות בנות זמננו: צעדים נוספים. הוצאת האוניברסיטה הפתוחה, –
2005 .
הרציג חנה. עורכת. תורת הספרות והתרבות אסכולות בנות זמננו: אסופת מאמרים. הוצאת האוניברסיטה –
הפתוחה, 2005 .
וייט, היידן. "הטקסט ההיסטורי כמוצר ספרותי." חשיבה היסטורית, כרך ב', עריכה: אלעזר וינריב,
האוניברסיטה הפתוחה, 1985 , עמ' 305 – 322 .
יאנג, רוברט. פוסט קולוניאליזם: מבוא. תרגום: תמי אילון אורטל, רסלינג, - - 2008 .
Altman, Charles. 1977. “Psychoanalysis and Cinema: The Imaginary Discourse.” Movies and Methods: An Anthology, vol. 2, edited by Bill Nichols, U of California P, 1985, pp. 517-531.
Burgoyne, Robert. “The Modeling of History: Current Theories.” Bertolucci’s 1900: A Narrative and Historical Analysis, Wayne State UP, 1991, pp. 19-41.
Elsaesser, Thomas and Malte Hagener. Film Theory: An Introduction through the Senses. Routledge, 2010, esp. 35-187.
Kaes, Anton. “German Cultural History and the Study of Film: Ten Theses and a Postscript.” New German Critique, no. 65, 1995, pp. 47-58.

להצהרת הנגישות


אוניברסיטת ת