חיפוש חדש  חזור
מידע אישי לתלמיד

שנה"ל תש"ף

  צילום דוקומנטרי
  Documentary Photography                                                                              
0851-3621-01
אמנויות | חוג לקולנוע וטלוויזיה
סמ'  ב'1200-1400122במכסיקו - אומנויותסדנה מר כצנלסון רון
ש"ס:  2.0

סילבוס מקוצר

הקורס יתמקד בצד היצירתי של צילום סרט תיעודי, במורכבויות הכרוכות בצילומי שטח ובמגוון רחב של גישות וסגנונות צילום

מטרת הקורס לחשוף את הסטודנטים לחשיבות של הצילום בסרט תיעודי, רכישת כישורים וכלים טובים להתמודדות עם מצבים מורכבים המיוחדים לסרט התיעודי

Course description

The course will focus on the creative aspect of documentary filming, the complexities involved in EFP (Electronic Field Production) and on wide variety of approaches and photography styles.

The course is designed to expose the students to the important role photography plays in documentaries and provide them with better skills and tools for dealing with complex situations, unique to documentary film

סילבוס מפורט

אמנויות | חוג לקולנוע וטלוויזיה
0851-3621-01 צילום דוקומנטרי
Documentary Photography
שנה"ל תש"ף | סמ'  ב' | מר כצנלסון רון

666סילבוס מפורט/דף מידע

ביה"ס לקולנוע וטלוויזיה ע"ש סטיב טיש

הפקולטה לאומנויות ע"ש יולנדה ודוד כץ

אוניברסיטת ת"א

 

 

 צילום דוקומנטרי

Documentary Photography

 

תש"פ, סמסטר ב'

 

מס' קורס:  0851362101

מועד: סמסטר ב', יום א' 14:00 – 12:00

שם המרצה: רוני כצנלסון

דואר אלקטרוני:katzenel59@gmail.com 

טלפון: 3815809 – 052

שעות קבלה (בתאום מראש): יום א', לפני 12:00 או אחרי 17:00

 

 

תקציר

הקורס יתמקד בצד היצירתי של צילום סרט תיעודי, במורכבויות הכרוכות בצילומי שטח ובמגוון רחב של גישות וסגנונות צילום

מטרת הקורס לחשוף את הסטודנטים לחשיבות של הצילום בסרט תיעודי, רכישת כישורים וכלים טובים להתמודדות עם מצבים מורכבים המיוחדים לסרט התיעודי

 

Summary

The course will focus on the creative aspect of documentary filming, the complexities involved in EFP (Electronic Field Production) and on wide variety of approaches and photography styles.

The course is designed to expose the students to the important role photography plays in documentaries and provide them with better skills and tools for dealing with complex situations, unique to documentary film

 

 

יעדי הקורס

רכישת כישורים וכלים בסיסיים טובים הנחוצים לצילום סרט דוקומנטרי והתמודדות עם מצבים פשוטים ומורכבים כאחד והמיוחדים לסרט התיעודי

לפתח הבנה מעמיקה באופן יצירת סגנון המתאים לסרט וביחסי עבודה במאי-צלם

פרוט מגוון הציוד והאמצעים הטכניים העומדים לרשות הצלם והבמאי ובחירה נכונה בהתאם

לנושא ויכולות ההפקה

 

דרכי הוראה-למידה

קורס מובנה המורכב מהרצאות בעלות היבטים תיאורטיים ומעשיים משולבות בצפייה בדוגמאות מסרטים דוקומנטריים התומכים בנושאי ההרצאות ומבטאים התמודדויות עם בעיות מורכבות.

בקורס זה יושם דגש על הפעלת הסטודנטים בתרגול החומר הנלמד בשיעורים, בביקורת ודיונים לאחר צפייה בתרגילי הצילום.

חומרי לימוד יועברו דרך אתר האינטרנט  http://virtual.tau.ac.il  ויהוו חלק בלתי נפרד מלימודי הקורס. למעונינים יינתנו במהלך הסימסטר שעות יעוץ בתאום מראש

 

מבנה הקורס

 

  1. הגדרת שלושת הרבדים של המציאות וביטויים בצילום הדוקומנטרי:

       תפיסת המרחב (החלל), תפיסת הזמן שבמסגרתו מתרחשת הדרמה הדוקומנטרית,

       הרובד האנושי - עיצוב פורטרט (דמות) ויחסים בין הדמויות

  1. סגנון ושפה קולנועית בצילום הדוקומנטרי:

      צורה ואסתטיקה שאינם מנותקים ומשרתים את התוכן, סגנון ויזואלי הנובע מההיגיון הפנימי

      של ההתרחשות.  צילום מחוספס ו"מלוכלך"  לעומת צילום אסתטי ומדויק

       סגנון ישיר, ריאליסטי - צילום המבוסס על סבלנות והתבוננות בפעולות אנושיות יום יומיות -

       גישה "אובייקטיבית" קלאסית מתוך התבוננות חיצונית כלפי המציאות מבלי להפריע למתרחש

       גישה סובייקטיבית - המצלמה כגיבור המספר סיפור אישי (של יוצר הסרט בד"כ)

       Sequence shot        

       הצילום הפואטי – התחום הדק  שבין מציאות לדמיון, בין התיעודי לעלילתי,  צילום ששפת

       התמונות בו היא פיוטית ולירית 

      שילוב מספר סגנונות צילום בסרט אחד

  1. צילומי סיטואציה (התרחשות): הלב של הסרט הדוקומנטרי, היכולת לספר סיפור באמצעות המצלמה, צילום המחזק את מה שרוצים להגיד על המציאות.

צילום בזמן אמת – השימוש במצלמה משוחררת, החלטות ותגובות מהירות להתרחשות, לסביבה, לדמויות, לקול ולאור. הבחירות שצלם עושה תוך כדי צילום בזמן אמת

            מהו הגבול של הגברת רגשות ותחושות באמצעות המצלמה – הסכנה במניפולציה רגשית

      מוגזמת בצילום

      זווית צילום נכונה, טון וקצב פנימי של הצילום, מרחק נכון ואיפוק

צילום סיטואציה של קונפליקט

  1. צילום ללא הפסקה לעומת התמקדות ויכולת הברירה של הצלם -  צילום עם מחשבה על עריכה

היחס שבין תכנון סצנות ושוטים לעומת גמישות, חופש פעולה ותגובה אינטואטיבית של  הצלם לגבי קומפוזיציה (גודל הפריים) והשוטים (סטטיות / תנועה / זום)

  1. צילום ראיונות: ראיון סטטי וראיון בתנועה, בחירת אתרי צילום, רקע ותפאורה,

מיקום מצלמה ובחירת עדשה, שימוש בתאורה ,צילום ראיון ביותר ממצלמה אחת

  1. עבודת צלם-במאי בסרט התיעודי:

      סגנון ויזואלי שנקבע מראש ע"י הבמאי והצלם מתאים את עצמו אליו

      חיפוש משותף של במאי וצלם איך לספר את הסיפור, סגנון שנוצר תוך כדי הצילום

       אמון הדדי וחופש פעולה לביטוי אישי

  1. הכנות לצילומים: סיורי לוקיישן, הכרת הציוד והאמצעים העומדים לרשות הצלם,

 בחירה נכונה של ציוד לכל סרט וסרט בהתאם לנושא ואפשרויות ההפקה

  1. עבודת צלם בזמן הצילומים:  צילום כתף/חצובה, צילום סטטי/תנועת מצלמה, צילום פנים/חוץ, נוכחות הצלם בזמן צילום - מרחק נכון מהאובייקט המצולם/מהאירוע, מידת התערבותו של הצלם פיסית והתערבות המצלמה במתרחש, שימוש באלמנטים טכניים של הצילום למבע קולנועי: עדשות, W.B , עומק שדה, שימוש באור טבעי בלבד / תאורה מלאכותית פילטרים וכו'
  2. צילום דוקומנטרי בעידן הדיגיטלי:

מצלמות זולות יחסית, קטנות ונוחות להפעלה המאפשרות לכל אחד לצלם את סרטו – ביטוי אישי וחופש יצירתי שלא היה עד כה מצד אחד, הססנות וחוסר משמעת בהחלטות בזמן הצילום מצד שני

שימוש בפורמטים השונים. השפעת התפתחות טכנולוגית לאורך ההיסטוריה הקולנועית על סגנון הצילום התיעודי

 

 

 

חובות הקורס

  1. נוכחות והשתתפות פעילה בשיעורים  50%
  2. תרגילי צילום באורך של עד 7 דק'  50%

 

תלמיד אשר יעדר שלושה שיעורים ללא הצדקה סבירה מהקורס ולא ימלא את הדרישות המעשיות, לא יוכל  להמשיך ולהשתתף בו.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

להצהרת הנגישות


אוניברסיטת ת