חיפוש חדש  חזור
מידע אישי לתלמיד

שנה"ל תשע"ד

  צילום דוקומנטרי 1
  Documentary Photography 1                                                                            
0851-3621-01
אמנויות | חוג לקולנוע וטלוויזיה
סמ'  א'1200-1400119אמכסיקו - אומנויותסדנה מר כצנלסון רון
סילבוס מקוצר
הקורס יתמקד בצד היצירתי של צילום סרט תיעודי החל מהמורכבויות הכרוכות בצילומי שטח,
דרך מגוון רחב של גישות וסגנונות צילום, עבודת במאי-צלם-צוות וכלה בעבודת הצילום בעידן של טכנולוגיות חדשות.
 
סילבוס מפורט

אמנויות | חוג לקולנוע וטלוויזיה
0851-3621-01 צילום דוקומנטרי 1
Documentary Photography 1
שנה"ל תשע"ד | סמ'  א' | מר כצנלסון רון

666סילבוס מפורט/דף מידע
אוניברסיטת תל-אביב
הפקולטה לאומנויות ע"ש יולנדה ודוד כץ
החוג לקולנוע וטלוויזיה
 
 
 צילום דוקומנטרי 2, 1
Documentary Photography 1,2
 
תשע"ד
 
מס' קורס: 0851362101
                    0851353001
מועד: סמסטר א', יום א' 14:00 – 12:00
           סמסטר ב', יום א' 14:00 – 12:00
המרצה: רוני כצנלסון
דואר אלקטרוני:katzenel59@gmail.com 
טלפון: 3815809 – 052
שעות קבלה (בתאום טלפוני או מייל): יום א', 12:00 – 10:00 , 17:30 – 16:00
 
 
תאור כללי של הקורס
הקורס יתמקד בצד היצירתי של צילום סרט תיעודי החל מהמורכבויות הכרוכות בצילומי שטח,
דרך מגוון רחב של גישות וסגנונות צילום, עבודת במאי-צלם-צוות וכלה בעבודת הצילום בעידן של טכנולוגיות חדשות.
 
יעדי הקורס
לחשוף את הסטודנטים לחשיבות המיוחדת של הצילום בסרט התיעודי
רכישת כישורים וכלים בסיסיים טובים הנחוצים לצילום סרט דוקומנטרי והתמודדות עם מצבים פשוטים ומורכבים כאחד והמיוחדים לסרט התיעודי
לפתח הבנה מעמיקה באופן יצירת סגנון המתאים לסרט וביחסי עבודה במאי-צלם
פרוט מגוון הציוד והאמצעים הטכניים העומדים לרשות הצלם והבמאי ובחירה נכונה בהתאם
לנושא ויכולות ההפקה
שימוש בפורמטים השונים ובטכנולוגיות הצילום החדשות
התנסות בעבודה מעשית דרך תרגילי צילום
 
דרכי הוראה-למידה (השיטה)
קורס מובנה המורכב מהרצאות בעלות היבטים תיאורטיים ומעשיים משולבות בצפייה בדוגמאות מסרטים דוקומנטריים התומכים בנושאי ההרצאות ומבטאים התמודדויות עם בעיות מורכבות.
אדגים בהרחבה מניסיוני האישי מתוך סרטים דוקומנטריים שצילמתי לצד עבודות של צלמים מהארץ והעולם המתמודדים עם בעיות ואתגרים דומים ואחרים.
בקורס זה יושם דגש על הפעלת הסטודנטים בתרגול החומר הנלמד בשיעורים, בביקורת ודיונים לאחר צפייה בתרגילי הצילום (ובתרגילים שיבצעו בשיעורי בימוי דוקומנטרי), וזאת מתוך כוונה כי הידע יבנה תוך יצירת שיח ביני לבין הסטודנטים וביניהם.
בכוונתי לקיים לפחות שיעור משותף אחד בסימסטר עם במאי/ מקליט עמם עבדתי ובו נדון בצורת העבודה, בבעיות והאתגרים בעבודה משותפת בסרט.
חומרי לימוד יועברו לסטודנטים דרך אתר האינטרנט ויהוו חלק אינטגרלי מלימודי הקורס.
 
מבנה הקורס
 
1.      הבניית תשתית מושגית ושפה משותפת:
נתייחס אל המושגים: חדשות (אקטואליה), כתבות תעודה לשידור בטלוויזיה, סרט תעודה, סדרות דוקומנטריות ודוקודרמה, כשהדגש הוא כמובן על סרטים תיעודיים והבלטת השוני בין התחומים בשימוש בשפה הקולנועית ואמצעי הביטוי העומדים לרשות הצלם .
       הגדרת שלושת הרבדים של המציאות וביטויים בצילום הדוקומנטרי:
       תפיסת המרחב (החלל), תפיסת הזמן שבמסגרתו מתרחשת הדרמה הדוקומנטרית,
       הרובד האנושי - עיצוב פורטרט (דמות)ויחסים בין הדמויות.
2.      סגנון ושפה קולנועית בצילום הדוקומנטרי:
      צורה ואסתטיקה שאינם מנותקים ומשרתים את התוכן, סגנון ויזואלי הנובע מההגיון הפנימי
      של ההתרחשות. צילום מחוספס ו"מלוכלך" לעומת צילום אסתטי ומדויק.
      סגנון ישיר, ריאליסטי - צילום המבוסס על סבלנות והתבוננות בפעולות אנושיות יום יומיות -
       גישה "אובייקטיבית" קלאסית מתוך התבוננות חיצונית כלפי המציאות מבלי להפריע למתרחש.        גישה סובייקטיבית - המצלמה כגיבור המספר סיפור אישי (של יוצר הסרט בד"כ) .
       Sequence shot      , סגנון הנוצר תוך כדי צילום.            
       הצילום הפואטי – התחום הדק שבין מציאות לדמיון, בין התיעודי לעלילתי, צילום ששפת
       התמונות בו היא פיוטית ולירית. 
      שילוב מספר סגנונות צילום בסרט אחד.
3.      צילום בזמן אמת: השימוש במצלמה משוחררת, החלטות ותגובות מהירות להתרחשות, לסביבה, לאנשים, לקול ולאור. הבחירות שצלם עושה תוך כדי צילום בזמן אמת.
4.      צילומי סיטואציה (התרחשות) - הלב של הסרט הדוקומנטרי.
      היכולת לספר סיפור באמצעות המצלמה. צילום המחזק את מה שרוצים להגיד על המציאות,           מהו הגבול של הגברת רגשות ותחושות באמצעות המצלמה – הסכנה במניפולציה רגשית
      מוגזמת בצילום.
      זווית צילום נכונה, טון וקצב פנימי של הצילום,מרחק נכון ואיפוק.
 צילום סיטואציה של קונפליקט.
5.   צילום ללא הפסקה לעומת התמקדות ויכולת הברירה של הצלם - צילום עם מחשבה על עריכה
6.      צילום ראיונות – ראיון סטטי וראיון בתנועה, בחירת אתרי צילום, רקע ותפאורה, מיקום       מצלמה ובחירת עדשה, שימוש בתאורה ,צילום ראיון ביותר ממצלמה אחת.
7.      עבודת צלם-במאי בסרט התיעודי:
      האם השקפת עולם ויזואלית של במאי חייבת להיות חופפת עם זו של הצלם?
      סגנון ויזואלי שנקבע מראש ע"י הבמאי והצלם מתאים את עצמו אליו
     חיפוש משותף של במאי וצלם איך לספר את הסיפור. סגנון משותף המבוסס על הכרות וסגנון          שנוצר תוך כדי צילום. אמון הדדי וחופש פעולה לביטוי אישי.
      עבודת הכנה לצילומים ועבודה בזמן הצילומים.
8.   היחס שבין תכנון סצינות ושוטים לעומת גמישות, חופש פעולה ותגובה אינטואיטיבית של               הצלם לגבי קומפוזיציה (גודל הפריים) והשוטים (סטטיות/תנועה/זום)
9.      עבודת צלם-צוות (סאונדמן / ע. צלם) בסרט התיעודי
10.   התכונות הנדרשות מצלם בסרטים תיעודיים. יחסי הצלם עם האנשים המצולמים.
       מידת ההזדהות של הצלם עם נושא הסרט.
11. הכנות לצילומים. סיורי לוקיישן, הכרת הציוד והאמצעים העומדים לרשות הצלם . בחירה              נכונה של ציוד לכל סרט וסרט בהתאם לנושא ואפשרויות ההפקה
12.   עבודת הצלם בזמן הצילומים: צילום כתף/חצובה, צילום סטטי/תנועת מצלמה, צילום פנים/חוץ, נוכחות הצלם בזמן צילום - מרחק נכון מהאובייקט המצולם/מהאירוע, מידת התערבותו של הצלם פיסית והתערבות המצלמה במתרחש, שימוש באלמנטים טכניים של הצילום למבע קולנועי: עדשות, W.B , עומק שדה, שימוש באור טבעי בלבד/תאורה מלאכותית פילטרים וכו'
13.   צילום דוקומנטרי בעידן הדיגיטלי:
מצלמות זולות יחסית, קטנות ונוחות להפעלה המאפשרות לכל אחד לצלם את סרטו – ביטוי אישי וחופש יצירתי שלא היה עד כה מצד אחד, הססנות וחוסר משמעת בהחלטות בזמן הצילום מצד שני.
שימוש בפורמטים השונים. השפעת התפתחות טכנולוגית לאורך ההיסטוריה הקולנועית על סגנון הצילום התיעודי והשפעתו על הצילום העלילתי.
14.   Post Production : תיקוני צבע, מניפולציות בעזרת תוכנות אפקטים.
 
 
 חובות הקורס
 
1.      נוכחות והשתתפות פעילה בשיעורים 40%
2.      תרגילי צילום בקבוצות שיבצעו הסטודנטים במהלך השיעור החל מהכנת התרגיל, ביצועו, דיון וניתוח התוצאות 20%
3.      תרגילי צילום אישיים או בזוגות באורך של עד 7 דק' 40%
 
תלמיד אשר יעדר שלושה שיעורים ללא הצדקה סבירה מהקורס ולא ימלא את הדרישות המעשיות של הקורס, לא יוכל להמשיך ולהשתתף בו.
 
 
רשימה ביבליוגרפית
 
 
1. Documentary Filmmakers Speak / Liz Stubbs                                      
    Allworth Press
  
2. Documentary Storytelling and Documentary storytelling for Video & Filmmakers /                           
    Sheila Bernard / Focal Press
 
3. Documentary in the Digital Age / Maxim Baker / Focal Press
 
4. Introduction to Documentary Production / Searle Kochberg / Wallflower Press
 
5. Documentary – The Margins of Reality / Paul Ward / Short Cuts
 
6. The Art of Documentary / Megan Cunnigham
 
 
8.      אמנות התיעוד החזותי / אלן רוזנטל / האוניברסיטה הפתוחה
 
  1. תיעוד, סרט תיעודי, בדיה / יגאל בורשטיין / הוצאת סל תרבות ארצי – החברה למתנסים
 
  1. כריס מרקר: זיכרונות מן העתיד / קתריו לאפטון / הוצאת פיתום
 
 
 
אתרי הוצאות ספרים וחוברות בנושא צילום קולנוע:
 
 
  1. www.focalpress.com
  2. www.allworth.com
  3. www.ascmag.com
  4. www.wallflowerpress.co.uk
  5. www.cinematographers.nl/default.htm
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
                                                                                                            
 
 
 
    
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

להצהרת הנגישות


אוניברסיטת ת