חיפוש חדש  חזור
מידע אישי לתלמיד

שנה"ל תשע"ד

  סינמטוגרפיה 2
  Cinematography 2                                                                                     
0851-2618-01
אמנויות | חוג לקולנוע וטלוויזיה
סמ'  ב'1400-1700119אמכסיקו - אומנויותסדנה מר כצנלסון רון
סילבוס מקוצר
 
הקורס סינמטוגרפיה 2 מיועד לתלמידי מסלול הפקת קולנוע שנה ב' ויתמקד בהרחבת הידע, השיטות והטכניקות של אמנות הצילום לקולנוע וטלוויזיה.
בקורס יושם דגש על הכרת הכלים והדימויים העומדים לרשות הצלם והבמאי ליצירת שפה קולנועית
ויזואלית והמשפיעים באופן ישיר על ההיבטים הדרמטיים, סיפור הסרט והרצף הקולנועי.
 
 
סילבוס מפורט

אמנויות | חוג לקולנוע וטלוויזיה
0851-2618-01 סינמטוגרפיה 2
Cinematography 2
שנה"ל תשע"ד | סמ'  ב' | מר כצנלסון רון

666סילבוס מפורט/דף מידע
 
אוניברסיטת תל-אביב
הפקולטה לאומנויות ע"ש יולנדה ודוד כץ
החוג לקולנוע וטלוויזיה
 
 
 
 סינמטוגרפיה 2
Cinematography 2
 
תשע"ד
 
מס' קורס: 0851261801
מועד: סמסטר ב', יום א' 17:00 – 14:00
בניין מכסיקו, חדר 119 א'
מרצה: רוני כצנלסון
דואר אלקטרוני: katzenel59@gmail.com
טלפון: 3815809 – 052
שעות קבלה (בתאום טלפוני או מייל): יום א', 12:00 – 10:00, 18:30 – 17:00
 
 
 
תאור כללי של הקורס
הקורס סינמטוגרפיה 2 מיועד לתלמידי מסלול הפקת קולנוע שנה ב' ויתמקד בהרחבת הידע, השיטות והטכניקות של אמנות הצילום לקולנוע וטלוויזיה.
בקורס יושם דגש על הכרת הכלים והדימויים העומדים לרשות הצלם והבמאי ליצירת שפה קולנועית ויזואלית והמשפיעים באופן ישיר על ההיבטים הדרמטיים, סיפור הסרט והרצף הקולנועי.
 
 
יעדי הקורס
הקניית מושגים חיוניים ומהותיים בהפעלת ובימוי מצלמה הן לבמאים לגבי שימוש במצלמה בעבודתם עם צלמים והן לצלמים ע"מ להגיע להבנה טובה יותר של תהליכי בימוי ובחירת טכניקות מתאימות של מבע קולנועי.
הרחבת הידע התיאורטי והמעשי של הסטודנטים באספקטים האומנותיים והיצירתיים של הצילום הקולנועי.
הפשטת היחסים שבין טכנולוגיה, סגנון ואסתטיקה בקולנוע – מודל של צלם שופע רעיונות מצד אחד ובעלכישורים טכניים מצד שני.
הגברת שיתוף הפעולה בין יוצרים מתחומים שונים בעשייתו של הסרט.
 
 
 
 
 
דרכי הוראה-למידה (השיטה)
הסדנה מבוססת על הרצאות בעלות היבטים תיאורטיים ומעשיים, משולבות בדוגמאות מסרטים (ויצירות אומנות), התומכות בנושאי ההרצאות ומבטאות מגוון רחב של אספקטים אומנותיים יצירתיים של הצילום הקולנועי והתמודדויות עם בעיות מורכבות.
במהלך הסימסטר יחויבו הסטודנטים בתרגיל צילום אישי וחלק מהשיעור יעסוק בניתוח והפקת לקחים מהם ומתרגילים שיבצעו בשיעורי בימוי.
תרגול מעשי בפורום כתתי יעסוק בסוגיות בצילום וידגיש שימוש במצלמה ותאורה כאמצעי ביטוי בשפה הקולנועית.
חומרי לימוד יועברו דרך אתר האינטרנט http://virtual.tau.ac.il ויהוו חלק בלתי נפרד מלימודי הקורס.
למעונינים יינתנו במהלך הסימסטר שעות יעוץ בתאום מראש.
 
 
 
 
 
תכנית הקורס
 
1.    מהו צילום טוב?
תפקידו של הצלם וחלקו בסרט. יחסי עבודה על סט הצילום, חלוקת תפקידים ואחריות.
 
2.    הבנת המבנה הדרמטי של הסרט, ניתוח תסריט ושוטינג בעבודת צלם -במאי
גיבוש אסטרטגיית סגנון צילום ופרשנות של בימוי, בחירת אמצעים ויזואליים לבניית הדרמה, שטף הפעולה ועלילת הסרט באופן המתאים ביותר לכוונותיו של הבמאי.
ניתוח סרטים בעלי סגנונות צילום שונים, בעלי מגוון רחב של אפשרויות ביטוי אומנותי ותפיסות ויזואליות בעלות עמדה ואמירה קולנועית דרמטית.
הפיכת חלומות ופנטזיות על קולנוע למציאות פרקטית
שבירת הכללים - איך ומתי?
 
3.    מונחים בשפה הויזואלית הקולנועית ושימוש במצלמה המספרת סיפור קולנועי מהפריים הבודד, השוט ועד הסצינה:
גודל משטח הצילום, גודל האובייקט בפריים, קומפוזיציה, פרספקטיבה, כיווני מסך, העמדת מצלמה לסצינות ושוטים (Blocking), סוגי שוטים, תנועות מצלמה ומשמעותן, מעברים, כיסוי, המשכיות בסגנון הצילום והרצף הקולנועי.
נקודת ראייה אובייקטיבית וסובייקטיבית
תפיסת המרחב (שדה התלת ממד ודחיסות החלל), תפיסת הזמן והממד האנושי.
 
 
 
 
4.    שפת העדשות:
       שימוש בעדשה ובאלמנטים השונים המרכיבים אותה כחלק מסגנון               הצילום של הסרט והשפעתם על ההיבטים הדרמטיים-ויזואליים של             הסרט
       העדשה והפריים, חשיפה, מיקוד, אורך מוקד, עומק שדה  ופרספקטיבה
 
5.     מהות האור כמרכיב עיקרי בצילום ותפישת הצבע
      התאורה ככלי ביטוי דרמטי - תאורה ריאליסטית ומטפורית
 סכימת תאורה בסיסית, צילום בסטודיו לעומת צילום בשטח
 ניצול נבון של האור הקיים, כיצד לבחור סוג תאורה
חשיפה וקונטרסטיות
המשכיות באור
 
6. משימות צילום ותאורה מ – LS עד – CU והרצף הקולנועי ביניהם
 
7.    עבודת צילום בהפקות בישראל:
התמודדות עם אתרי צילום, תנאי אור ואילוצי הפקה וציוד – "מי שיכול עם יותר, אינו יכול בהכרח עם פחות".
 
                  
חובות הסטודנטים
נוכחות והשתתפות פעילה בשיעורים
מימוש כל המטלות המעשיות במהלך הסימסטר – הגשת עבודות והשתתפות בתרגילי צילום כיתתיים
תלמיד אשר יעדר שלושה שיעורים ללא הצדקה סבירה מהקורס ולא ימלא את הדרישות המעשיות של הקורס, לא יוכל להמשיך ולהשתתף בו.
מרכיבי הציון הסופי:
1.    נוכחות והשתתפות פעילה בשיעורים 40%
2.    תרגיל צילום 40%
3.    חקירת סצנה קולנועית וניתוחה מבחינת השפה הויזואלית 20%
רשימה ביבליוגרפית מומלצת
 
 
Cinematography – Theory and Practice / Blain Brown / Focal Press
Motion Picture & Video / Blain Brown / Focal Press
Master of Light / Schaefer & Salvato / University of California Press
American Cinematography Manuel / The ASC Press. Hollywood. CA.
American Cinematographer Video Manuel / ASC Press. Hollywood. CA.
Film lighting / Kris Malkiewic / A Fireside Book, Published by Simon & Schuster
Cinematography / Kris Malkiewicz / A Fireside Book, Published by Simon & Schuster, N.Y
Set Lighting Technician’s Handbook / Harry C. Box / Focal Press. London and Boston
New Cinematographer / Alexander Billinger / Collins Design
 
 
וידאו כיצד זה פועל / רוני פרידמן / עולם הצילום והוידאו
 
וידאו בעידן הדיגיטלי / רוני פרידמן / שני
 
וידאו בגובה העיניים / רוני פרידמן /שני
 
עיצוב האור והצל / רוני פרידמן /שני
 
אמנות הסרט: הטכניקה והפואטיקה של המבע הקולנועי / אילן אבישר / האוניברסיטה הפתוחה
 
מסך קסם – כרונולוגיה של קולנוע ותחביר / ענר פרמינגר / האוניברסיטה הפתוחה
 
האדם האורבני והמרחב המדומה – עיון בסרטו של רידלי סקוט, "בלייד ראנר" / רסלינג
 
היצ'קוק / טריפו – הוצאת בבל / האוזן השלישית
 
אדם עם מצלמה / נסטור אלמנדרוס / מסדה
 
הערות על הסינמטוגראף / רובר ברסון / כרמל * ירושלים
 
אתרי הוצאות ספרים וחוברות בנושא צילום קולנוע:
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

להצהרת הנגישות


אוניברסיטת ת