חיפוש חדש  חזור
מידע אישי לתלמיד

שנה"ל תש"ף

  מתחקיר לתסריט
  From Research to Script                                                                              
0851-2590-01
אמנויות | חוג לקולנוע וטלוויזיה
סמ'  ב'1400-1600119מכסיקו - אומנויותסדנה גב' קרפל דליה
ש"ס:  2.0

סילבוס מקוצר

מתחקיר לתסריט   

סמסטר ב' שנה"ל תש"פ

2019-2020

2 ש"ס

0851259001

סוג המסגרת: סדנה

שם המרצה: דליה קרפל

נייד 0507649416

daliakarpel@gmail.com

שעות קבלה בתיאום עם המרצה

 

תאור הקורס

איך נכתוב את הסיפור שלנו?

תחילה נבט בתודעה רעיון לסיפור טוב לפיצ'ר. יתכן שלסדרת טלוויזיה. יש מי שמצאו נושא רלוונטי לסרט תיעודי. יש ביניכם שבסמסטר הראשון התמקדו במחקר. למדתם לעשות תחקיר עומק. אספתם חומרים עשירים ומסמכים בעלי חשיבות . ראיינתם עדים. ביקרתם באתרים ובמקומות רלוונטיים. אך טבעי כי ברגע מסוים התחלתם לחשוב על העלילה ועל המבנה וכמובן על הגיבורים של הסרט.

התלבטתם האם אתם חייבים לספר את הסיפור הזה. מה הערך המוסף שלו. ייתכן שגיבשתם 'כתב יד' ייחודי. מן הסתם הקדשתם מחשבה לשפה הקולנועית של הסרט.

מכאן שלרוב משתתפי הקורס יש פרויקט קולנועי (תיעודי, עלילתי או אחר) בשלבי עבודה מתקדמים. שרטטם בסמסטר הקודם דיוקן של אחד מגיבורי הסרט ולכל סטודנט וסטודנטית יש כמה גרסאות של הסינופסיס.

הסמסטר הנוכחי יוקדש למעשה הכתיבה.  "הקורא הוא ידיד, לא יריב, ולא משקיף מן הצד" אמר ג'ונתן פרנזן מהסופרים הבולטים האמריקאים בני זמננו.

מומלץ לקרוא את 'התיקונים' ספרו הראשון (והטוב) כדי לעמוד על יכולתו המופתית לעצב דמויות, ולהציב עלילה סבוכה ונפתלת הכתובה היטב. פרנזן העיד ובצדק כי אליס מונרו הסופרת הקנדית, "היא הגאונה האמיתית בינינו". קראו את הסיפור 'חצץ' מתוך חיים יקרים ונסו לעבד אותו לסינופסיס (כתרגיל).

במהלך הסמסטר נידרש לאמנות הסיפור ולבניית נרטיב. נעשה זאת תוך צפייה בסרטים וקריאת טקסטים מז'אנרים שונים. נידרש למבנה הסרט. לקווי עלילה ולעיצוב הדמויות. מומלץ לקרוא כמה שיותר. שתפו את הנוכחים בקורס מה הרשים אותכם. מצורפת רשימה ביבליוגרפית עשו בה שימוש.

 

נושאי הקורס

התסריט כטקסט: סגנונות כתיבה. השפה והמהלך הלשוני של הכותב/ת.

התסריט לדרמה והתסריט לסרט התיעודי.

הנרטיב. מהם אבני הבניין של הסיפור. האקספוזיציה (איך לא לאבד את הלקטור בעמוד הראשון של התסריט). המבנה של התסריט ובנייתו של השלד העלילתי. עיצוב דמויות עגולות בעלות אמת פנימית.

הסינופסיס. קוביות הפאזל מהן בנוי הטריטמנט.

וההיערכות לפרזנטציה מול גורם מממן.ערכו של הסטורי- בורד. הטריילר. איך מתכננים פיץ' מוצלח.

 נלמד את הגופים המשדרים וקרנות הקולנוע. מה הם דורשים.

התסריט בגרסתו המתקדמת: סטנדרטים שונים של הגשת תסריט וזאת בהתאם לדרישות הגוף המשדר ו/או קרן הקולנוע התומכת.

במהלך הסמסטר נארח מפיק/ה ובמאי/ית  לצד נציגים של קרנות לקולנוע וערוצי שידור. הסטודנטים יציגו בפניהם את הפרויקטים שלהם.

 

דרישות הקורס

נוכחות, השתתפות, קריאה, צפייה, כתיבה, תרגיל מצולם. 

הנוכחות חובה (אלא בתיאום מוקדם עם המרצה).

כל סטודנט/ית ינתחו במהלך הסמסטר נרטיב של סרט/ספר.

יש לקרוא את הטקסטים והתסריטים בהם נדון.

בכל שיעור-שני הסטודנטים יגישו טקסט כתוב ו או מצולם.

משימת גמר: תסריט בגרסתו הסופית בנוי ומותאם לפי הדרישות של קרן לעידוד קולנוע או ערוץ משדר לבחירתכם. תכנון והפקת טריילר. תכנון וביצוע של הפיצ' והסטורי בורד. בשיעור האחרון בסמסטר כל סטודנט וסטודנטית יערכו פיץ' שישולבו בו הטריילר והסטורי-בורד של הסרט שלהם.

 

הציון הסופי

% 50 הגשת עבודות ו-50% משימת גמר. כאמור, על היעדרות יש להודיע מראש במייל או בסמס.

 

קריאה

ספרות:

התיקונים/ ג'ונתן פרנזן

קחו בחשבון את הלובסטר מתוך הקובץ ילדה עם שיער מוזר / דיוויד פוסטר וואלאס, סופר ומסאי אמריקאי

משהו כיפי לכאורה שלא אחזור עליו לעולם/ מסה מאת דיוויד פוסטר וואלאס

חצץ/סיפור קצר מתוך חיים יקרים/ אליס מונרו

סיפורים מאליס איילנד/ ז'ורז' פרק ורובר בובר

הארנבת בעלת עיני הענבר / אדמונד דה ואל

למה לך להיות מאושרת אם את יכולה להיות נורמלית/ ז'נט וינטרסון.  פרק הפתיחה טעות בעריסה

באתר הקורס סיפורים קצרים של אליס מונרו ואלכסנדר המון


מאמרים וספרי עיון

באתר של הקורס :

מרלון ברנדו דיוקן The Method Man by Claudia Roth Pierpont

וורנר  הרצוג דיוקן The Ecstatic Truth by Daniel Zalewski

בספריה:

מה אומר לנו קישלובסקי כיום? (מאמרים מעמוד 64)

קולנוע של שירה/ פייר פאולו פזוליני (מאמרים: "קולנוע של שירה", ו"התסריט כ'מבנה שרוצה להיות מבנה אחר' ")

במצמוץ העין - מבט על עריכת סרטים/ וולטר מרץ'

תיעוד, סרט תיעודי, בדיה/ יגאל בורשטיין (הפרק הראשון)

סרטים לא גדלים על עצים – תסריטאות/ אברהם הפנר (פרקים א'-ג')

סינמה נייר, עיבודים מספרות לקולנוע/ אברהם הפנר  

 

Act Documenting Documentary Film in the 21st Century Brian Winston, Gail Vanstone and Wang Chi 

Documentary has never attracted such audiences, never been produced with such ease from so many corners of the globe, never embraced such variety of expression. The very distinctions between the filmed, the filmer and the spectator are being dissolved. The Act of Documenting addresses what this means for documentary's 21st century position as a genus in the “class” cinema; for its foundations as, primarily, a scientistic, eurocentric and patriarchal discourse; for its future in a world where assumptions of photographic image integrity cannot be sustained. Unpacked are distinctions between performance and performativy and between different levels of interaction, linearity and hypertextuality, engagement and impact, ethics and conditions of reception. Winston, Vanstone and Wang Chi explore and celebrate documentary's potentials in the digital age.

The Essay Film: Dialogue, Politics, Utopia / Elizabeth Papazian and Caroline Eades
With its increasing presence in a continuously evolving media environment, the essay film as a visual form raises new questions about the construction of the subject, its relationship to the world, and the aesthetic possibilities of cinema. In this volume, authors specializing in various national cinemas (Cuban, French, German, Israeli, Italian, Lebanese, Polish, Russian, American) and critical approaches (historical, aesthetic, postcolonial, feminist, philosophical) explore the essay film and its consequences for the theory of cinema while building on and challenging existing theories. Taking as a guiding principle the essay form's dialogic, fluid nature, the volume examines the potential of the essayistic to question, investigate, and reflect on all forms of cinema―fiction film, popular cinema, and documentary, video installation, and digital essay.

 

 

Course description

FROM RESEARCH TO SCRIPT

How do we write our stories? In the first semester you focused on the research. You have gathered rich materials and documents. You have visited relevant sites and locations. It is only natural that at a certain moment you start thinking about the plot and structure of the film and of course the characters.

The current semester will be devoted to the act of writing. We will focus on the following themes: The narrative - the building blocks of the story. Exposition. The main characters. Synopsis. The puzzle cubes that make up the Treatment. The story board. Trailer. The ways to pitch your movie.

להצהרת הנגישות


אוניברסיטת ת