חיפוש חדש  חזור
מידע אישי לתלמיד

שנה"ל תשע"ז

  מתחקיר לתסריט
  From Research to Script                                                                              
0851-2590-01
אמנויות | חוג לקולנוע וטלוויזיה
סמ'  ב'1400-1600119מכסיקו - אומנויותסדנה גב' קרפל דליה
ש"ס:  2.0

סילבוס מקוצר

איך נכתוב את הסיפור שלנו?

 

תחילה נבט בתודעתכם רעיון לסיפור ויש ביניכם שמצאו נושא מרתק לסרט דוקומנטרי. בסמסטר הראשון התמקדתם במחקר. למדתם לעשות תחקיר יסודי. אספתם חומרים עשירים ומסמכים בעלי חשיבות. ראיינתם עדים,  ביקרתם באתרים ובמקומות רלוונטיים. אך טבעי כי ברגע מסוים התחלתם לחשוב על העלילה ועל המבנה של הסרט וכמובן על הדמויות.

בררתם לעצמכם האם אתם חייבים לספר את הסיפור הזה ומהו הערך המוסף שלו. גיבשתם 'כתב יד' ייחודי.  מכאן שלכל סטודנט וסטודנטית בקורס יש פרויקט קולנועי (דוקומנטרי או עלילתי) בשלבי עבודה מתקדמים. שרטטם דיוקן של אחת הדמויות ולכל אחד ואחת יש במחשב כמה גרסאות של הסינופסיס.

הסמסטר הנוכחי יוקדש למעשה הכתיבה.  "הקורא הוא ידיד, לא יריב, ולא משקיף מן הצד" אמר ג'ונתן פרנזן מהסופרים הבולטים האמריקאים בני זמננו. (מומלץ לקרוא את ספרו הראשון 'התיקונים' כדי לעמוד על יכולתו המופתית לעצב דמויות, ולהציב עלילה סבוכה ונפתלת הכתובה היטב.)

במהלך הסמסטר נידרש לאמנות הסיפור ולבניית נרטיב. נעשה זאת  תוך צפייה בסרטים שונים הן עלילתיים והן דוקומנטריים וקריאת התסריטים שלהם במקביל - כדי שנעמוד על מבנה התסריט, קווי עלילה והבנייה של  הדמויות.

Course description

FROM RESEARCH TO SCRIPT

How do we write our stories? In the first semester you focused on the research. You have gathered rich materials and documents. You have visited relevant sites and locations. It is only natural that at a certain moment you start thinking about the plot and structure of the film and of course the characters.

The current semester will be devoted to the act of writing. We will focus on the following themes: The narrative - the building blocks of the story. Exposition. The main characters. Synopsis. The puzzle cubes that make up the Treatment. The story board. Trailer. The ways to pitch your movie.

סילבוס מפורט

אמנויות | חוג לקולנוע וטלוויזיה
0851-2590-01 מתחקיר לתסריט
From Research to Script
שנה"ל תשע"ז | סמ'  ב' | גב' קרפל דליה

666סילבוס מפורט/דף מידע

מתחקיר לתסריט   

From Research to Script

סמסטר ב' שנה"ל תשע"ז

שתי ש"ס

0851259001

סוג המסגרת: סדנה

שם המרצה: דליה קרפל

נייד 0507649416

daliakarpel@gmail.com

שעות קבלה  בתיאום עם המרצה

 

מתחקיר לתסריט - תאור הקורס

איך נכתוב את הסיפור שלנו?

תחילה נבט בתודעתכם רעיון לסיפור ויש ביניכם שמצאו נושא מרתק לסרט דוקומנטרי. בסמסטר הראשון התמקדתם במחקר. למדתם לעשות תחקיר יסודי. אספתם חומרים עשירים ומסמכים בעלי חשיבות. ראיינתם עדים,  ביקרתם באתרים ובמקומות רלוונטיים. אך טבעי כי ברגע מסוים התחלתם לחשוב על העלילה ועל המבנה של הסרט וכמובן על הדמויות.

בררתם לעצמכם האם אתם חייבים לספר את הסיפור הזה ומהו הערך המוסף שלו. גיבשתם 'כתב יד' ייחודי.  מכאן שלכל סטודנט וסטודנטית בקורס יש פרויקט קולנועי (דוקומנטרי או עלילתי) בשלבי עבודה מתקדמים. שרטטם דיוקן של אחת הדמויות ולכל אחד ואחת יש במחשב כמה גרסאות של הסינופסיס.

הסמסטר הנוכחי יוקדש למעשה הכתיבה.  "הקורא הוא ידיד, לא יריב, ולא משקיף מן הצד" אמר ג'ונתן פרנזן מהסופרים הבולטים האמריקאים בני זמננו. (מומלץ לקרוא את ספרו הראשון 'התיקונים' כדי לעמוד על יכולתו המופתית לעצב דמויות, ולהציב עלילה סבוכה ונפתלת הכתובה היטב.)

במהלך הסמסטר נידרש לאמנות הסיפור ולבניית נרטיב. נעשה זאת  תוך צפייה בסרטים שונים הן עלילתיים והן דוקומנטריים וקריאת התסריטים שלהם במקביל - כדי שנעמוד על מבנה התסריט, קווי עלילה והבנייה של  הדמויות.

נושאי הקורס מתחקיר לתסריט:

התסריט כטקסט: סגנונות כתיבה. השפה והמהלך הלשוני של הכותב/ת.

התסריט לסרט התיעודי והתסריט לדרמה.

מציאות ובדיה. מהותו הגרעינית של הסיפור והסרט.

הנרטיב. מהם אבני הבניין של הסיפור. האקספוזיציה (איך לא לאבד את הלקטור בעמוד הראשון של התסריט). המבנה של התסריט ובנייתו של השלד העלילתי. עיצוב דמויות עגולות בעלות אמת פנימית.

הסינופסיס. קוביות הפאזל מהן בנוי הטריטמנט.

ערכו של הסטורי בורד.

איך מתכננים פיץ' מוצלח לפרויקט.

הטריילר וההיערכות לפרזנטציה מול גורם מממן

התסריט בגרסתו המתקדמת: סטנדרטים שונים של הגשת תסריט וזאת בהתאם לדרישות הגוף המשדר ו/או קרן הקולנוע התומכת.

ליטוש סופי של הטקסט. תכנון והפקת הטריילר.  פיצ' בגרסתו הסופית כלומר פיצ' מהודק שתוכנן בתואם עם התסריט והטריילר.

במהלך הסמסטר נארח מפיק/ה ובמאי/ית  לצד נציגים של קרנות לקולנוע וערוצי שידור. הסטודנטים יעשו פיצ' בפני האורחים ויציגו את הפרויקטים שלהם.

דרישות הקורס:

נוכחות, השתתפות, קריאה, צפייה, כתיבה, תרגיל מצולם.

הנוכחות חובה (אלא בתיאום מוקדם עם המרצה).

כל סטודנט/ית ינתחו במהלך הסמסטר נרטיב של סרט/ספר.

יש לקרוא את הטקסטים והתסריטים בהם נדון.

כל שיעור שני הסטודנטים יגישו טקסט כתוב ו או מצולם.

משימת גמר: תסריט בגרסתו הסופית מותאם להגשה לפי דרישותיה של קרן ישראלית  לעידוד קולנוע שבה תבחרו. בכל מקרה בשיעור האחרון בסמסטר תציגו את הטריילר והסטורי בורד של הפרויקט שלכם.

הציון הסופי

% 50 הגשת עבודות ו-50% משימת גמר. כאמור, על היעדרות יש להודיע מראש במייל.

קריאה

ספרות:

התיקונים/ ג'ונתן פרנזן

קחו בחשבון את הלובסטר מתוך הקובץ ילדה עם שיער מוזר/דיוויד פוסטר וואלאס

משהו כיפי לכאורה שלא אחזור עליו לעולם/ דיוויד פוסטר וואלאס

חצץ/סיפור קצר מתוך חיים יקרים/ אליס מונרו

סיפורים מאליס איילנד/ ז'ורז' פרק ורובר בובר

הארנבת בעלת עיני הענבר / אדמונד דה ואל

באתר הקורס סיפורים קצרים של אליס מונרו ואלכסנדר המון

מאמרים וספרי עיון

באתר של הקורס :

מרלון ברנדו דיוקן The Method Man by Claudia Roth Pierpont

וורנר  הרצוג דיוקן The Ecstatic Truth by Daniel Zalewski

מה אומר לנו קישלובסקי כיום? (מאמרים מעמוד 64)

קולנוע של שירה/ פייר פאולו פזוליני (מאמרים: "קולנוע של שירה", ו"התסריט כ'מבנה שרוצה להיות מבנה אחר' ")

במצמוץ העין - מבט על עריכת סרטים/ וולטר מרץ'

תיעוד, סרט תיעודי, בדיה/ יגאל בורשטיין (הפרק הראשון)

סרטים לא גדלים על עצים – תסריטאות/ אברהם הפנר (פרקים א'-ג')

סינמה נייר, עיבודים מספרות לקולנוע/ אברהם הפנר 

 

להצהרת הנגישות


אוניברסיטת ת