חיפוש חדש  חזור
מידע אישי לתלמיד

שנה"ל תשע"ה

  מתחקיר לתסריט
  From Research to Script  
0851-2590-01
אמנויות | חוג לקולנוע וטלוויזיה
סמ'  ב'1400-1600119 מכסיקוסדנה גב' קרפל דליה
ש"ס:  2.0

סילבוס מקוצר
איך נכתוב את הסיפור שלנו?
 
תחילה נבט בתודעתכם רעיון לסיפור והיו ביניכם שמצאו נושא לסרט. בסמסטר הראשון התמקדתם בתחקיר. למדתם לחקור ללמוד ולגלות.אספתם חומרים עשירים, ראיינתם אנשים, קראתם מסמכים, ביקרתם באתרים ובמקומות רלוונטיים. ברגע מסוים התחלתם לחשוב על העלילה ועל המבנה של הסרט וכמובן על הדמויות. כך שלכל סטודנט וסטודנטית בקורס יש פרויקט קולנועי (בין אם תיעודי או עלילתי) בעבודה וכבר כתבתם דיוקן של אחת הדמויות ולכל אחד ואחת יש במחשב כמה גרסאות ראשונות של הסינופסיס.
הסמסטר יוקדש למעשה הכתיבה. "הקורא הוא ידיד, לא יריב, ולא משקיף מן הצד" אמר ג'ונתן פרנזן מהסופרים הבולטים האמריקאים בני זמננו. (מומלץ לקרוא את ספרו הראשון 'התיקונים' כדי לעמוד על יכולתו המופתית לעצב דמויות, ולהציב עלילה סבוכה ונפתלת הכתובה היטב.)
במהלך הסמסטר נידרש לאמנות הסיפור ולבניית נרטיב. נעשה זאת  תוך צפייה בסרטים שונים הן עלילתיים והן דוקומנטריים וקריאת התסריטים שלהם במקביל - כדי שנעמוד על מבנה התסריט, קווי עלילה והבנייה של  הדמויות.
סילבוס מפורט

אמנויות | חוג לקולנוע וטלוויזיה
0851-2590-01 מתחקיר לתסריט
From Research to Script
שנה"ל תשע"ה | סמ'  ב' | גב' קרפל דליה

סילבוס מפורט/דף מידע
 
 
 
מתחקיר לתסריט   
From Research to Script
סמסטר ב' תשע"ה
שתי ש"ס
0851259001
 
 
 
סוג המסגרת: סדנה
שם המרצה: דליה קרפל
נייד 0507649416
שעות קבלה בתיאום עם המרצה
 
 
 
תאור הקורס
 
איך נכתוב את הסיפור שלנו?
 
תחילה נבט בתודעתכם רעיון לסיפור ונו ביניכם שמצאו נושא לסרט דוקומנטרי. בסמסטר הראשון התמקדתם במחקר. למדתם לעשות תחקיר יסודי.אספתם חומרים עשירים, ראיינתם וקראתם מסמכים, ביקרתם באתרים ובמקומות רלוונטיים. ברגע מסוים התחלתם לחשוב על העלילה ועל המבנה של הסרט וכמובן על הדמויות. בררתם לעצמכם האם אתם חייבים לספר את הסיפור הזה ומהו הערך המוסף שלו. וגיבשתם 'כתב יד' ייחודי.  מכאן שלכל סטודנט וסטודנטית בקורס יש פרויקט קולנועי (דוקומנטרי או עלילתי) בשלבי עבודה מתקדמים. שרטטם דיוקן של אחת הדמויות ולכל אחד ואחת יש במחשב כמה גרסאות של הסינופסיס.
הסמסטר יוקדש למעשה הכתיבה. "הקורא הוא ידיד, לא יריב, ולא משקיף מן הצד" אמר ג'ונתן פרנזן מהסופרים הבולטים האמריקאים בני זמננו. (מומלץ לקרוא את ספרו הראשון 'התיקונים' כדי לעמוד על יכולתו המופתית לעצב דמויות, ולהציב עלילה סבוכה ונפתלת הכתובה היטב.)
במהלך הסמסטר נידרש לאמנות הסיפור ולבניית נרטיב. נעשה זאת תוך צפייה בסרטים שונים הן עלילתיים והן דוקומנטריים וקריאת התסריטים שלהם במקביל - כדי שנעמוד על מבנה התסריט, קווי עלילה והבנייה של  הדמויות.
 
נושאי הקורס מתחקיר לתסריט:
 
התסריט כטקסט: סגנונות כתיבה. השפה והמהלך הלשוני של הכותב/ת.
התסריט לסרט התיעודי והתסריט לדרמה.
מציאות ובדיה. מהותו הגרעינית של הסיפור והסרט.
הנרטיב. מהם אבני הבניין של הסיפור. האקספוזיציה (איך לא לאבד את הלקטור בעמוד הראשון של התסריט). המבנה של התסריט ובנייתו של השלד העלילתי. עיצוב דמויות עגולות בעלות אמת פנימית.
הסינופסיס. קוביות הפאזל מהן בנוי הטריטמנט.
ערכו של הסטורי בורד.
איך מתכננים פיץ' מוצלח לפרויקט.
הטריילר וההיערכות לפרזנטציה מול גורם מממן
 
התסריט בגרסתו המתקדמת: סטנדרטים שונים של הגשת תסריט וזאת בהתאם לדרישות הגוף המשדר ו/או קרן הקולנוע התומכת.
ליטוש סופי של הטקסט. תכנון והפקת הטריילר. פיצ' בגרסתו הסופית כלומר פיצ' מהודק שתוכנן בתואם עם התסריט והטריילר.
במהלך הסמסטר נארח מפיק/ה ובמאי/ית לצד נציגים של קרנות לקולנוע וערוצי שידור. הסטודנטים יעשו פיצ' בפני האורחים ויציגו את הפרויקטים שלהם.
 
דרישות הקורס:
 
נוכחות, השתתפות, קריאה, צפייה, כתיבה, תרגיל מצולם. 
 
הנוכחות חובה (אלא בתיאום מוקדם עם המרצה).
כל סטודנט/ית ינתחו במהלך הסמסטר נרטיב של סרט.
יש לקרוא את הטקסטים והתסריטים בהם נדון.
כל שיעור שני הסטודנטים יגישו טקסט כתוב ו או מצולם.
משימת גמר: תסריט בגרסתו הסופית ובנוסף טריילר וסטורי בורד
 
הציון הסופי
% 50 הגשת עבודות ו-50% משימת גמר. כאמור, על היעדרות יש להודיע מראש במייל.
 
 
קריאה
ספרות:
התיקונים/ ג'ונתן פרנזן
קחו בחשבון את הלובסטר מתוך הקובץ ילדה עם שיער מוזר/דיוויד פוסטר וואלאס
משהו כיפי לכאורה שלא אחזור עליו לעולם/ דיוויד פוסטר וואלאס
חצץ/סיפור קצר מתוך חיים יקרים/ אליס מונרו
סיפורים מאליס איילנד/ ז'ורז' פרק ורובר בובר
הארנבת בעלת עיני הענבר / אדמונד דה ואל
באתר הקורס סיפורים קצרים של אליס מונרו ואלכסנדר המון
 
מאמרים וספרי עיון
 
באתר של הקורס :
מרלון ברנדו דיוקן The Method Man by Claudia Roth Pierpont
וורנר הרצוג דיוקןThe Ecstatic Truth by Daniel Zalewski
 
מה אומר לנו קישלובסקי כיום? (מאמרים מעמוד 64)
קולנוע של שירה/ פייר פאולו פזוליני (מאמרים: "קולנוע של שירה", ו"התסריט כ'מבנה שרוצה להיות מבנה אחר' ")
במצמוץ העין - מבט על עריכת סרטים/ וולטר מרץ'
תיעוד, סרט תיעודי, בדיה/ יגאל בורשטיין (הפרק הראשון)
סרטים לא גדלים על עצים – תסריטאות/ אברהם הפנר (פרקים א'-ג')
סינמה נייר, עיבודים מספרות לקולנוע/ אברהם הפנר  
 
 
 

להצהרת הנגישות


אוניברסיטת ת