חיפוש חדש  חזור
מידע אישי לתלמיד

שנה"ל תש"ף

  ביצוע וכתיבת תחקיר
  Performance and Writing Research                                                                     
0851-2589-01
אמנויות | חוג לקולנוע וטלוויזיה
סמ'  א'1400-1600119אמכסיקו - אומנויותסדנה גב' קרפל דליה
ש"ס:  2.0

סילבוס מקוצר

ביצוע וכתיבת תחקיר  

סמסטר א' שנה"ל תש"פ

2 ש"ס

0851258901

סוג המסגרת: סדנה

שם המרצה: דליה קרפל

נייד 0507649416

daliakarpel@gmail.com

שעות קבלה בתיאום עם המרצה

 

תיאור הקורס

מהו מחקר (Research) ובאילו מתודות פעולה נבחר בבואנו להתחיל מחקר.

המחקר חיוני לבניית הנרטיב ולעיצוב הדמויות. אין באפשרותנו לכתוב תסריט או ספר פרוזה ללא מחקר עומק.

כאשר אנו חוקרים נושא כלשהו נדרשות כמה תכונות לבד מסקרנות. ראשית עבודה קשה וכמובן יכולת להתמיד ולא לוותר. היותנו עקשנים ולפעמים חשדנים, תורם לקידום המחקר.

הקורס ביצוע וכתיבת תסריט מקנה לסטודנטים מתודות עבודה בשלבי המחקר השונים שקודמים לכתיבת התסריט לסרט. זכרו, מחקר טוב מזין את בניית העלילה ותורם לעיצוב הדמויות.

בתחילת הסמסטר אתם תתרכזו בבחירת הסיפור שלכם. השלב הבא יוקדש לתכנון המחקר והתחלת העבודה המחקרית. בכל שלב משלבי המחקר המקיף, תתבקשו להציג בשיעורים את הפרויקט הקולנועי שלכם,  בעל פה (פיצ'ינג) ובכתב (סינופסיס).

 

נושאי הקורס

במשך הסמסטר נדרש לתכנים הבאים:

העבודה בארכיונים בישראל  ובחו"ל. כל סטודנט/ית ייבצעו משימה מחקרית בארכיון.

הראיון.  מהו הראיון הטוב? מה מטרתו? מתי נזדקק לראיון עומק ואיך נכין אותו מראש. מתי נעשה שימוש בתשאול ובאיסוף מידע. מתי והאם מומלץ לצלם את הראיון.

עיבוד חומרי המחקר בשלבים השונים של העבודה. סידור חומרי המחקר במחשב. איך מסווגים ומקטלגים את החומרים. הסלקציה. עיבוד החומרים הנדרשים לכתיבת הסינופסיס.

הדיוקן. הדיוקן כסוגה והקשר בין דיוקן לביוגרפיה. המחקר הנדרש לבנייה ולעיצוב דמויות בתסריט.

הכתיבה.  "הקורא הוא ידיד, לא יריב, לא משקיף מן הצד", אמר ג'ונתן פרנזן מהסופרים הבולטים בארה"ב.               בחלק השני של הסמסטר נידרש לאמנות הסיפור. בסמסטר א' נצפה בסרטים ונקרא תסריטים וגם פרוזה וננסה להבין ממה מורכבת החוויה הקולנועית ומה הופך חוויה ספרותית לרבת כוח.

מבוא לכתיבת תסריט. התסריט כטקסט. נזהה מבנים תסריטאים וקווי עלילה. נאבחן סגנונות כתיבה: לשון פרוזה ושפת התסריט לקולנוע.

איך כותבים סינופסיס. מה זה סינופסיס ומה הייעוד שלו. הדרפט הראשון. הכללים לכתיבת סינופסיס להגשה.

במהלך הסמסטר נצפה בסרטים תיעודיים שחייבו מודלים מגוונים של מחקר. נידרש למחקר של סרטים עלילתיים וסדרות. ננתח איך המחקר המריץ את העלילה ועיצוב הדמויות. נידרש בשיעורים גם לטקסטים ספרותיים מגוונים שהצריכו נבירה בארכיונים וראיונות עומק. נארח בכיתה מפיק/ה ובמאי/ית שסרטיהם הולידו מחקר ייחודי.  

 

דרישות הקורס:

במהלך סמסטר א' הסטודנטים/יות יתרכזו במחקר של הפרויקט הקולנועי העתידי שלהם. את המחקר יש להשלים עד תום הסמסטר. כמשימת גמר יש לכתוב גרסה ראשונה של סינופסיס, ודיוקן של גיבור/ת הסרט באורך כ-1500 מילה. יש להשלים סרט קצר באורך 5-7 דקות. לנתח את המחקר והנרטיב של סיפור מהרשימה הביבליוגרפית או של פרק מסדרת טלוויזיה.

רשימת סרטים לצפייה ולניתוח תימסר בתחילת הסמסטר. במהלך הסמסטר כל סטודנט/ית ינתחו סרט בשיעור. הנוכחות חובה אלא בתיאום מוקדם עם המרצה.

 

הציון הסופי

% 50 הגשת עבודות ו-50% משימת גמר. קריאה

 

ספרות:

החדר של ג'ובאני / ג'יימס בולדווין

כתיבה אישית שייעודה מאבק פוליטי. זהו הרומן השני של ג'יימס בולדווין סופר, משורר מחזאי ומבקר חברתי אפרו- אמריקאי שכתב "כדי לשנות את העולם". כתיבתו מניבה תמהיל מיוחד בין הפרטי למאבקים נגד האפליה. הרומן מתעסק בנושאים מושתקים הנוגעים בגזע, זהות מינית, הבדלי מעמדות ודיכוי.

האבודים: שישה מתוך שישה מיליון / דניאל מנדלסון

ממחקר לטקסט ספרותי. החוקר ומבקר הספרות ד"ר מנדלסון יצא למסע מחקרי ברחבי העולם בניסיון לגלות את העובדות  ("האמת") מה עלה בגורלם של אחי סבו ורעייתו, וארבעת הבנות שלהם במהלך הכיבוש הנאצי בגליציה המזרחית. הפער בין הנרטיב שמיצקה משפחתו מאז שהיה מנדלסון ילד, לבין העובדות ההיסטוריות שחשף הוא עצום.

סיפורים מאליס איילנד/ ז'ורז' פרק ורובר בובר.

סיפורי נדודים והגירה. מחקר היסטורי שצולם כסרט תיעודי באליס איילנד שכונה אי הדמעות. חברו לעשייה שניים, הסופר והמחזאי הצרפתי ז'ורז' פרק והבמאי רובר בובר. האי אליס איילנד היה המקום של הגלות והמחקר נסמך על עדויות מסוף המאה ה 19 ראשית המאה העשרים של יהודים ואיטלקים.

רוץ, חייל טורקי/ ניסים אלוני

נקודת המבט של המספר. ארבעה סיפורים קצרים מ 1975 של הסופר והמחזאי אלוני מתמקדים בנער בשכונה דרום תל אביבית בימי מלה"ע השנייה. נא לקרוא את הסיפור 'שמיל'.

המהגרים/ וו. ז. זבאלד

יומן מסע. ארבעה סיפורים על יהודים שגלו ממולדתם במהלך מלה"ע השנייה. הסופר בונה צורה ספרותית מיוחדת המורכבת מיומן מסע אוטוביוגרפי ומכרוניקה תיעודית שמלווה בתצלומים ופרוזה פרי עטו.

היינו העתיד / יעל נאמן

ספר זיכרונות של הסופרת יעל נאמן על ילדותה והתבגרותה בקיבוץ הופך למסמך היסטורי. איך?

היה היתה / יעל נאמן

הזיכרון – נבירה בארכיונים אנושיים. דיוקן-אנדרטה של פזית פיין, עורכת ספרותית שנפטרה ב 2002, בגיל 56, כפי שמסופר מפי 30 אנשים שהיו עימה בקשר. הסופרת מתחקה באמצעות תחקיר אינטנסיווי, ראיונות ושיחות אחר דמותה האנגימטית של הגבורה. על הזיקה בין האמת, התיעוד והבדיון.

גלגולי אהבה / אליס מונרו

אמנות הסיפור הקצר. באמצעות דיוקנים מופלאים שאליס מונרו משרטטת בסיפוריה, היא מעלה שאלות קיומיות ומאירה נקודות מפנה בחיי הגיבורות. זה אחד מספריה המוקדמים. לימים אמרה מונרו: "כל כך קשה לי להאמין שהמצאתי את זה. זה נראה אמיתי כל כך, עד שזה אכן אמיתי... ."

ספרי עיון ומאמרים

קולנוע של שירה/ פייר פאולו פזוליני - אבקש לקרוא את המאמרים הבאים: "קולנוע של שירה", ו"התסריט כ'מבנה שרוצה להיות מבנה אחר' "

תיעוד, סרט תיעודי, בדיה/ יגאל בורשטיין

סינמה נייר, עיבודים מספרות לקולנוע/ אברהם הפנר

TV Peaks: Twin Peaks and Modern Television Drama  / Andreas Halskov
In 1990, American television was in the midst of a transition, but the three major networks still dominated the American TV landscape: CBS, NBC, and ABC. CBS and NBC had a financial stronghold, and ABC was "languishing in last place." The crisis of ABC called for something new, for something that would break the mold and reposition the network. Executives like Robert Iger were willing to take a risk, even if network television was largely conservative, and the willingness to push the envelope made way for a new and edgier type of television drama. Meanwhile, producer and agent Tony Krantz had talked to David Lynch, the director of Eraserhead (1977) and Blue Velvet (1986), about going into television. This was the beginning of the show Twin Peaks (ABC, 1990-1991), a drama series which was created by David Lynch and Mark Frost, and which would come to push the boundaries of TV drama in many different ways. This book explores the last 25 years of American and Scandinavian television and argues that Twin Peaks was a game changer, pointing to a more transgressive, genre-bending, and serialized type of TV drama. Structural changes in the TV landscape were an important factor, as were the rise of new outlets, new media, and new modes of viewing. The way we watch TV has, indeed, changed during the last 25 years, but so has the way we view television, and, in this context, Twin Peaks has been a small but important factor. Based on interviews with numerous TV scholars, fans, and cast/crew members, TV Peaks investigates the recent changes in television, at a time when Twin Peaks might be coming back.

הרשימה תתעדכן במשך הסמסטר.

תסריטים, תחקירים ודיוקנאות נמצאים באתר הקורס וישמשו בסיס לדיון במהלך הסמסטר.

באתר הקורס יש חמרי קריאה נוספים. תסריטים, תחקירים (כתובים ומצולמים) וכתבות דיוקן מהניו-יורקר. חומרי הקריאה מן האתר יקבעו סופית לפי נושאי השיעורים.

בהצלחה.

Course description

PERFORMANCE AND WRITING RESEARCH

Research requires curiosity and desire for knowledge which are so vital for every film, especially a documentary.

Every film has a value (historical, political, social, artistic or any other genre/category) the efforts that we invest in the research relate to its added value.

Over the semester we will focus on methods of research: Archives (in print and in the internet) the art of interview, and the ability to sort and arrange the relevant material so you could create the first version of a synopsis.

 

להצהרת הנגישות


אוניברסיטת ת