| |||||||||||||||||||||||||
מוטיב, נושא, ורעיון מוזיקלי
Motif, Theme, Musical Idea |
0845-4131-01 | ||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
אמנויות | |||||||||||||||||||||||||
|
מהו רעיון מוזיקאלי? מהם מרכיביו - מרווחים, מקצבים, או שמא מרכיבים אחרים לגמרי? כיצד הוא עשוי לשמש בסיס למבנה, התפתחות והבעה במוזיקה? במה שונים אלו מאלו מודלים לניתוח מוטיבי ותמאטי, מהם יתרונותיהם ומגבלותיהם, ומה אנו, כמוזיקאים, חוקרים ומאזינים, עשויים להפיק מהם? הסמינר ידון בסוגיות אלו, כשהוא פותח בדיון בבעיות מתודולוגיות בניתוח מוטיבי ותמאטי וממשיך בהצגה של כמה גישות מרכזיות לניתוח כזה והדגמת יישומן בניתוח של מוזיקה מערבית טונאלית ופוסט-טונאלית.
What is a musical idea? What are its constituents - intervals, rhythms, or perhaps utterly different entities? How can a musical idea serve as a basis for musical structure, process, and affect? What distinguishes different theories of motivic and thematic structure from each other? What are the limitations of such theories, and how can their use enhance our (musicians, researchers, listeners) understanding of music? The seminar discusses these issues, starting with an inquiry of basic methodological queries concerning motivic and thematic analysis, and continuing by presenting several leading analytical approaches, demonstrated through analyses of tonal and post-tonal music.
ביה"ס למוזיקה ע"ש בוכמן-מהטה
שם הקורס: מוטיב, נושא, ורעיון מוזיקאלי
Motif, theme, musical idea
סמסטריאלי, תשע"ח
סמינריון מ"א, 2 ש"ס
מרצה: פרופ' זהר איתן
דואר אלקטרוני: zeitan@post.tau.ac.il
שעות קבלה
בתיאום מראש
תיאור הקורס בעברית ובאנגלית:
מהו רעיון מוזיקאלי? מהם מרכיביו - מרווחים, מקצבים, או שמא מרכיבים אחרים לגמרי? כיצד הוא עשוי לשמש בסיס למבנה, התפתחות והבעה במוזיקה? במה שונים אלו מאלו מודלים לניתוח מוטיבי ותמאטי, מהם יתרונותיהם ומגבלותיהם, ומה אנו, כמוזיקאים, חוקרים ומאזינים, עשויים להפיק מהם? הסמינר ידון בסוגיות אלו, כשהוא פותח בדיון בבעיות מתודולוגיות בניתוח מוטיבי ותמאטי וממשיך בהצגה של כמה גישות מרכזיות לניתוח כזה והדגמת יישומן בניתוח של מוזיקה מערבית טונאלית ופוסט-טונאלית.
What is a musical idea? What are its constituents - intervals, rhythms, or perhaps utterly different entities? How can a musical idea serve as a basis for musical structure, process, and affect? What distinguishes different theories of motivic and thematic structure from each other? What are the limitations of such theories, and how can their use enhance our (musicians, researchers, listeners) understanding of music? The seminar discusses these issues, starting with an inquiry of basic methodological queries concerning motivic and thematic analysis, and continuing by presenting several leading analytical approaches, demonstrated through analyses of tonal and post-tonal music.
דרישות הקורס
נוכחות והשתתפות פעילה, מטלות בית (כתיבה, קריאה והאזנה), הצגת רפרט בכיתה, כתיבת עבודה סמינריונית או עבודת סיום קורס.
דרישות קדם או תנאי קבלה:
הקורס פתוח לתלמידי תואר שני בביה"ס למוזיקה ולתלמידי תואר ראשון מתקדמים. תלמידים מחוגים אחרים יוכלו להשתתף בקורס לאחר קבלת אישור מהמרצה.
מרכיבי הציון הסופי
70% עבודה בכתב, 30% רפרט בכיתה.
נושאי הקורס (ניתנים לשינוי):
שיעור
נושא השיעור
קריאה
האזנה
1
הצגת הקורס ותרגול
Drabkin (2006a, 2006b)
Piano Sonata opus 31 no. 3, I
2.
סוגיות מתודולוגיות
Huron (2001)
Brahms, op. 51 no.1 (I)
3
גישות לניתוח תמאטי ומוטיבי: שנברג
Schoenberg (1967), 8-24, 58 -81
הדוגמאות בSchoenberg (1967)
4
גישות לניתוח תמאטי ומוטיבי: מאייר
Meyer (1973), Ch. 3
הדוגמאות ב Meyer (1973), Ch. 3
5
גישות לניתוח תמאטי ומוטיבי: Linear Analysis
Cadwallader & Gagné (1998), pp. 3-13.
בטהובן, אופ. 2/1, פרק I
6
גישות לניתוח תמאטי ומוטיבי: מודל קוגניטיבי
Zbikowski (1999)
Mozart, “Dissonance” Quartet, K. 465 (I); Beethoven, 5th Symphony (I)
7
בחירת נושאים לעבודה (פגישות אינדיבידואליות)
8
מוטיבים ו-pitch class sets במוזיקה פוסט-טונאלית
Webern, op. 5 no. 4; Schoenberg, op. 19 no. 6
9
מוטיב, נושא ווריאציה מתפתחת
Schoenberg, 1975
Brahms, Cello sonata op. 38 (I)
10
טרנספורמציה תמאטית ותפיסתה
Pollard-Gott (1983)
Liszt, Piano sonata in B minor
11
ג׳סטה מוזיקאלית כמוטיב
Eitan, 2003
Beethoven, piano sonata op. 57 (I)
12
הכנה להצגת הרפרטים (פגישות אינדיבידואליות)
13-14
הצגת רפרטים
רשימת מקורות (כפופה לשינויים):
Cadwallader, Allen, & Gagne, David. 1998. Analysis of Tonal Music: A Schenkerian Approach. Oxford: Oxford University Press (pp. 3-13)
Drabkin, William. 2006a. Motif. Grove Music Online. http://www.grovemusic.com/shared/views/article.html?from=search&session_search_id=203987921&hitnum=4§ion=music.19221
Drabkin, William. 2006b. Theme. Grove Music Online.
Dunsby, Jonathan. 2002. Thematic and Motivic Analysis, in Thomas Christensen (Ed.), The Cambridge History of Western Music Theory (pp. 907-26). Cambridge: Cambridge University Press.
Eitan, Z )2003). Thematic gestures: Theoretical preliminaries and an analysis. Orbis Musicae, 13, 213-236.
Eitan, Z. & Granot, R. Y. (2008). Growing oranges on Mozart’s apple tree: ‘Inner form’ and aesthetic judgment. Music Perception, 25, 397-418.
Huron, D. (2001a). What is a Musical Feature? Forte's Analysis of Brahms's Opus 51, No. 1, Revisited. Music Theory Online, 7/4. http://www.societymusictheory.org/mto/issues/mto.01.7.4/mto.01.7.4.huron.html
Meyer, Leonard B. 1973. Explaining Music: Essays and Explorations. Berkeley and Los Angeles: University of California Press (Ch. III, pp. 44-79).
Pollard-Gott, L. (1983). Emergence of thematic concepts in repeated listening to music. Cognitive Psychology, 15, 66-94.
Schoenberg, Arnold. 1967. Fundamentals of Musical Composition. Gerald Strang and Leonard Stein (Eds.). New York: St. Martin’s Press. (selections).
Schoenberg, Arnold. "Brahms the progressive." Style and idea (1975; originally published 1947): 398-441.
Zbikowski, Lawrence M. 1999. Musical coherence, Motive, and Categorization. Music Perception 17: 5–42