חיפוש חדש  חזור
מידע אישי לתלמיד

שנה"ל תשע"ח

  ילדות באופרה
  Childhood in Opera                                                                                   
0845-4129-01
אמנויות
סמ'  ב'1400-1600014ממוזיקה בוכמן-מהטהסמינר פרופ גרובר-פרידלנדר מיכל
הקורס מועבר באנגלית
ש"ס:  2.0

סילבוס מקוצר

הסמינר יעסוק בעולם הילד, בילדי, ובדימויים הקשורים לילדות, כפי שאלה מובעים במוזיקה.

 הכוונה היא לא למוזיקה הכתובה לילדים ופונה אליהם, אלא לייחודה של המוזיקה לעורר בנו את עולם הילדות של העבר—  העולם של הדמיון, של השינה והחלום, הראייה המוגזמת וזו הרגישה לקטן ולמיניאטורי, עולם הצבעים וכוחות העל—ובמוזיקה להבנותו מחדש.

Course description

The seminar explores the world of the child as it is constructed by and manifested in music. Some of the themes that will be dealt with are: the child and the world of fantasy, the reality of the dream world, the miniature and the gigantic, the significance of colors

 

 

סילבוס מפורט

אמנויות
0845-4129-01 ילדות באופרה
Childhood in Opera
שנה"ל תשע"ח | סמ'  ב' | פרופ גרובר-פרידלנדר מיכל

666סילבוס מפורט/דף מידע

The Yolanda and David Katz Faculty of the Arts, The Buchmann-Mehta School of Music


Name of Course: Childhood in Opera

Semester II, 2017-2018
Seminar, 2 hour weekly course

The course will be held in English.

Name of Lecturer: Professor Michal Grover Friedlander

Email: groverm@post.tau.ac.il


Reception time
office hours by appointment

 

 

 

תיאור הקורס

 

  הסמינר יעסוק בעולם הילד, בילדי, ובדימויים הקשורים לילדות, כפי שאלה מובעים במוזיקה.

 

   הכוונה היא לא למוזיקה הכתובה לילדים ופונה אליהם, אלא לייחודה של המוזיקה לעורר בנו את עולם הילדות של העבר—  העולם של הדמיון, של השינה והחלום, הראייה המוגזמת וזו הרגישה לקטן ולמיניאטורי, עולם הצבעים וכוחות העל—ובמוזיקה להבנותו מחדש.

 

 

Seminar Description

The seminar explores the world of the child as it is constructed by and manifested in music. Some of the themes that will be dealt with are: the child and the world of fantasy, the reality of the dream world, the miniature and the gigantic, the significance of colors

 

 

Grade Calculation and Course Requirements

Attendance, participation, class presentation - 30% of final grade

Seminar paper OR referat (short 5 page paper) - 70% of final paper

 

 

Course Topics

 

Constructions of childhood

Ariès, P. (1979). Centuries of Childhood (Harmondsworth: Penguin Books).

 

Brown, M., ed. (2002). Picturing Children: Constructions of Childhood Between Rousseau and Freud (Burlington: Ashgate).

 

 

 

Poetics of childhood

Bachelard, G. (1971). The Poetics of Reverie: Childhood, Language, and the Cosmos (Boston: Beacon Press).

 

Tolkien, J.R.R. (1983). “On Fairy-Stories.” In The Monsters and the Critics, and Other Essays, C. Tolkien, ed. (Boston: Houghton Mifflin), 109–161.

 

 

The erotic child

Boa, E. (2012). “Innocent Monsters: The Erotic Child in Early Modernism.” In Modernist Eroticisms, A.K. Schaffner, and S. Weller, eds. (London: Palgrave Macmillan), 23–43.

 

In music:

Sharp, I. (2000). Classical Music’s Evocation of the Myth of Childhood (Lewiston: Edwin Mellen Press).

 

 

Poizat, M. (1992). The Angel’s Cry: Beyond the Pleasure Principle in Opera (Ithaca: Cornell University Press).

 

 

The mute child

Bellini’s Norma

Puccini, Madama Butterfly 

Britten, Peter Grimes 

Menotti, The Medium

 

 

The singing child

Humperdinck’s Hansel and Gretel 

 

Knoepflmacher, U.C. (2005). “The Hansel and Gretel syndrome: Survivorship fantasies and parental desertion.” Children’s Literature 33, 171–184.

 

 

Enchantment

Ravel’s L’Enfant et les Sortilèges

 

Abbate, C. (2003b). “Outside the Tomb.” In In Search of Opera (Princeton: Princeton University Press), 185–246.

 

Adorno, “Bourgeois Opera”

 

Starobinski, Enchantment: The Seductress in Opera

 

 

Manuel de Falla’s ‘El Retablo de Maese Pedro’ 

 

Dommering-van Rongen, L. (2014). “The Musical Personality of Don Quixote: Manuel de Falla’s ‘El Retablo de Maese Pedro.’” In “Music’s Obedient Daughter”: The Opera Libretto from Source to Score, S. Lichtenstein, ed. (Amsterdam: Rodopi), 359–380.

 

 

Worlds of color, toys, animals and the inanimate

Baudelaire’s “Philosophy of Toys,” 

 

Benjamin’s “Old Toys,” “The Cultural History of Toys,” and “Toys and Play,”

 

Segel, H.B. (1995). Pinocchio’s Progeny: Puppets, Marionettes, Automatons and Robots in Modernist and Avant-garde Drama (Baltimore: Johns Hopkins University Press).

 

Kleist, H. von (1972). “On the Marionette Theatre.” The Drama Review: TDR 16, 22–26.

 

Tillis, S. (1992). Toward an Aesthetics of the Puppet: Puppetry as a Theatrical Art (New York: Greenwood Press).

 

Stroud’s The Quest for Reality: Subjectivism and the Metaphysics of Color.

 

Knussen and Sendak, Where the Wild Things Are

 

Bodmer, G.R. (2009). “Sendak into Opera: ‘Wild Things’ and ‘Higglety Pigglety Pop!’” The Lion and the Unicorn 16, 167–175.

 

The Cunning Little Vixen’: Leoš Janáček, Max Brod 

 

Sheppard, J. (2010). “How the Vixen Lost Its Mores: Gesture and Music in Janáček’s Animal Opera.” Cambridge Opera Journal 22, 147–174.

 

 

Fairy tale

Zipes, J., ed. (2015). The Oxford Companion to Fairy Tales (Oxford: Oxford University Press).

 

Warner, M. (1994). From the Beast to the Blonde: On Fairy Tales and Their Tellers (New York: Noonday Press).

 

 

Tatar, M. (1992). Off with Their Heads!: Fairy Tales and the Culture of Childhood (Princeton: Princeton University Press).

 

Albright, D. (1989). Stravinsky: The Music Box and the Nightingale (New York: Gordon and Breach).

 

Stravinsky, Rossignol, 

Knussen  Sendak, Where the Wild Things Are

Chin, Alice in Wonderland

Henze, Pollicino or New Adventures of Tom Thumb

Dove, The Adventures of Pinocchio

Lefanu, The Green Children

Ficarra and Whittington, The Empress’s Feet 

 

 

Disturbing presence

Michal Grover Friedlander, “Setting the Stage, Staging the Voice: On Directing Weill and Brecht’s Der Jasager” 

 

Grover Friedlander, M. (2014). “Transformations of the Killing of a Boy: Weill’s and Brecht’s ‘Der Jasager.’” In “Music’s Obedient Daughter”: The Opera Libretto from Source to Score, S. Lichtenstein, ed. (Amsterdam: Rodopi), 381–404. “Transformation of a Killing of a Boy” 

 

Well and Brecht, Der Jasager

Debussy’s Pelléas and Mélisande, 

Berg’s Wozzeck

Britten’s The Turn of the Screw

Rorem’s Three Sisters Who Are Not Sisters. 

Ikuma Dan, Yuzuru

 

Deutsch, M. (2000). “Ceremonies of Innocence: Men, Boys and Women in ‘The Turn of the Screw.’” In Henry James on Stage and Screen, J.R. Bradley, ed. (New York: Palgrave), 72–83.

 

Hindley, C. (1990). “Why Does Miles Die? A Study of Britten’s the ‘Turn of the Screw.’” Musical Quarterly 74, 1–17.

 

Performativity

Britten’s Let’s Make an Opera.

 

להצהרת הנגישות


אוניברסיטת ת