 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
סמ' א' | 1400-1600 | 'ד | 017מ | מוזיקה בוכמן-מהטה | סמינר | פרופ איתן זהר | סמ' ב' | 1400-1600 | 'ד | 017מ | מוזיקה בוכמן-מהטה | סמינר | |
|
D:\Inetpub\shared\yedion\syllabus\08\2015\0845\0845412101_desc.txt סילבוס מקוצר בעשורים האחרונים העמיד המחקר הניסויי בקוגניציה מוזיקאלית למבחן כמה מן המושגים הבסיסיים והנחות היסוד של גישות מרכזיות לניתוח המוזיקה המערבית. לדוגמה, האם מאזינים (שאינם מוזיקאים) מסוגלים לתפוס את הצורות המוזיקאליות המרכזיות במוזיקה קלאסית-רומנטית (כצורת הסונטה, או צורות דו- ותלת חלקיות פשוטות) ולהבחין בהפרה בוטה של צורות אלו (לדוגמה, פרק סונטה שסדר חטיבותיו שונה)? האם וכיצד נתפסים קשרים מוטיביים על ידי מאזינים "מן-השורה"? האם מי שאינו מוזיקאי קולט את המערכת הטונאלית באופן התואם את מושגיהם של מוזיקאים? האם מבנים ששימשו בסיס להלחנה וניתוח של מוזיקה פוסט-טונאלית (כדודקפוניה ומערכות סריאליות אחרות) ניתנים לתפיסה על ידי מאזינים? בקצרה – האם המאזין "הרגיל" מסוגל בכלל "לשמוע" את מה שמוזיקאים ותיאורטיקנים מניחים שהוא בסיס הכרחי להבנת מוזיקה? בסמינר זה נבחן מחקרים אמפיריים שעסקו בסוגיות אלו, וננסה לבדוק אפשרויות למחקרי המשך, שיעלו שאלות מחקר ומתודולוגיות חדשות. Course description In recent decades, empirical studies in music cognition examined listeners' perception of the musical structures that underlie the analysis of Western music: conventional forms, tonal and post-tonal structures, or motivic and thematic relationships. The seminar will survey this extensive research, discuss its implications for music theory and analysis, and try to propose research questions and methodologies for further research into the cognition of musical structure.
|
|